آموزش و ترفند های خودرویی

کاربرد رادار بین خطوط در خودرو

کاربرد رادار بین خطوط در خودرو

اکثر خودروهای جدید دارای نوعی فناوری به نام رادار بین خطوط هستند، اما این فناوری چیست و چگونه کار می کند؟ در این مقاله سعی داریم شما را با تمامی معایب و مزایای این سیستم آشنا نماییم، هم چنین نحوه کار با این سیستم و تنظیمات آن را برایتان توضیح خواهیم داد.

در اصطلاحات حمل و نقل جاده ای، سیستم هشدار خروج از خط (LDWS) مکانیزمی است که برای هشدار دادن به راننده در زمانی است که وسیله نقلیه شروع به حرکت از خط خود می کند (مگر اینکه چراغ راهنما در آن جهت روشن باشد) در آزادراه ها و جاده های شریانی طراحی شده است. این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که با رسیدگی به دلایل اصلی برخورد: خطای راننده، حواس پرتی و خواب آلودگی، تصادفات را به حداقل برسانند.  در سال ۲۰۰۹، اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه های ایالات متحده (NHTSA) شروع به مطالعه در مورد این که آیا سیستم های هشدار خروج از خط و سیستم های هشدار برخورد از جلو در خودروها الزامی است یا خیر، را آغاز کرد.

سیستم های رادار بین خطوط (LKAS) تنها یکی از مجموعه ی وسیعی از ویژگی های ایمنی است که امروزه در خودروهای جدید یافت می‌شود، عملکرد اصلی این فناوری این است که شما و مسافرانتان را در بزرگراه ها و جاده های دو بانده با کمک به خارج نشدن از خط خود، ایمن نگه می‌دارد. سیستم هایی که از طریق یک نشانه بصری، صدا یا لرزش به راننده هشدار می دهند هنگامی که خودرو شروع به حرکت در یک خط سفید بدون نشان دادن می‌کند، اغلب به عنوان سیستم های هشدار خروج از خط (LDWS) نامیده می شود. فناوری دستیار رادار بین خطوط یک مرحله فراتر از آن است، زیرا می تواند در واقع ماشین را به مرکز خط خود هدایت کند و هم چنین یک هشدار هم ارائه می کند. سیستم های کمکی حفظ خطوط با تغییر مسیر خودرو، «اتوماسیون رانندگی جزئی» را ارائه می کنند.  این فناوری برای کاهش موارد خطای انسانی در رانندگی چند لاین با سرعت بالا توسعه یافته است و از سال ۲۰۲۲ برای خودروهای جدید اجباری خواهد شد.

تاریخچه سیستم رادار بین خطوط

فناوری هشدار خروج از خط برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ در کامیون های مرسدس آکرتوس در اروپا به کار گرفته شد تا به رانندگان کامیون در صورت خارج شدن ناخواسته از خط خود هشدار دهد. اگر کامیون بدون نشانگر روشن از خط خود حرکت می کرد، سیستم با صدا و لرزش به راننده هشدار می داد تا متوجه خارج شدن خودرو از خطوط راه شوند. در اوایل دهه ۲۰۰۰، نیسان و تویوتا رادار بین خطوط خود را در خودروهای سواری فروخته شده در ژاپن معرفی کردند. از آن زمان، فناوری رادار بین خطوط راه خود را به تعداد زیادی از خودروهای تولیدی در سراسر جهان باز کرده است که هوندا، مرسدس بنز، گروه فولکس واگن و فورد از جمله سازندگانی هستند که اکنون خودروهایی با سیستم های رادار بین خطوط ارائه می دهند.

رادار بین خطوط چگونه کار می کند؟

دستیار رادار بین خطوط در بین سازندگان کمی متفاوت است، اما معمولاً با استفاده از دوربینی که در پشت آینه دید عقب نصب شده است، برای دیدن خطوط در جاده کار می کند. از این دوربین برای تعیین محل قرارگیری خودرو نسبت به خطوط جاده استفاده می شود و سپس سیستم می تواند در صورتی که وسیله نقلیه بدون استفاده از نشانگر از خط خود خارج شود، به راننده هشدار دهد. برخی از سیستم ها با لرزاندن فرمان یا کناره های صندلی راننده به راننده هشدار می دهند، در حالی که برخی از آن ها هشدارهای بصری روی داشبورد و صداهایی برای جلب توجه به مشکل احتمالی دارند. اگر یک نشانگر روشن شود یا اگر راننده محل حرکت ماشین را با فرمان درست کند، هشدار متوقف می شود. اگر راننده خودرو را دوباره متوجه نکند، دستیار خروج از خط می تواند به طور خودکار خودرو را با تنظیم فرمان یا ترمز در یک سمت برای تنظیم مسیر خودرو ، به حرکت درآورد. دستیار حفظ خطوط برای رانندگی در بزرگراه طراحی شده است، بنابراین هنگامی که وسیله نقلیه با سرعت بیش از ۶۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند ، سیستم  رادار بین خطوط فعال می شود. بسیاری از سیستم ها دارای دو سطح کمک هستند، یک ضربه ملایم برای یادآوری ماندن در خط یا یک حالت اضطراری که اگر تشخیص دهد خطر قریب الوقوع تری وجود دارد، هشدار محکم تری ارائه می کند.

کاربرد رادار بین خطوط در خودرو - نیکبخت خودرو

 

 

مشکلاتی که در زمان استفاده از رادار بین خطوط ممکن است پیش بیاید

هنگامی که خودرو با ترمز کردن یا کشیدن فرمان حرکت خودرو را به بین خطوط انتقال می دهد، سیستم های کمکی حفظ بین خطوط می توانند احساس غیر طبیعی داشته باشند. آن ها را می توان با هدایت محکم در برابر تصحیح نادیده گرفت،  این ویژگی همچنین می تواند در اکثر وسایل نقلیه تغییر یابد تا در صورت حواس پرتی بیش از حد حساس یا غیر فعال شوند. اگر چه، اغلب هنگامی که ماشین خاموش و روشن می شود، به طور خودکار دوباره فعال می شود. در جاده های باریک یا پر پیچ و خم گاهی اوقات رانندگان از خطوط سفید بدون علامت عبور می کنند . شاید شما در حال حرکت به کنار جاده هستید تا راه را برای یک HGV یا تراکتوری که در راه است باز کنید یا شاید از چاله دوری کنید. در چنین مواردی به راحتی می توان نرم افزار کمکی حفظ خطوط را غیر فعال کرد و چرا که مداخلات سیستم می تواند برای راننده  آزار دهنده شود.

کدام سیستم رادار بین خطوط برای شما مناسب تر است

پیشرفت مستمر در میان ویژگی های کمک راننده به این معنی است که خریداران خودروهای جدید با مجموع ‌ای از سیستم های با صدای شگفت انگیز مواجه می شوند که اغلب به عنوان تجهیزات ایمنی به حساب می آیند. به طور ویژه، طیف وسیعی از ویژگی های محوری وجود دارد که اساسا به حفظ خودرو در بین خطوط کمک می کند.  اما بین نام های گیج کننده، سطوح مختلف مداخله و محدودیت های سرعت، این سیستم ها بر اساس آزمایشات ما و تجربه هم نا امید کننده و هم مفید هستند.

بر اساس نظرسنجی از اعضای CR که در سال گذشته انجام شد و داده های مربوط به تجربیات، بیش از ۸۴۰۰۰ خودرو را جمع آوری کرد، برندهایی که بهترین عملکرد را در سیستم رادار بین خطوط دارند، تسلا، کادیلاک، هیوندای و ولوو هستند. فقط خودروهایی که دارای ویژگی‌های ADAS هستند در نظرسنجی شرکت کردند و شرکت کنندگان ملزم به استفاده از این ویژگی ها بودند. هوندا، فورد، فولکس واگن و لینکلن از نظر رضایت از دستیار رادار بین خطوط در انتهای رده بندی قرار دارند. نتایج نشان می دهد که رضایت از سیستم های رادار بین خطوط، به طور کلی، از سایر ویژگی های ADAS، مانند ترمز اضطراری خودکار و هشدار نقاط کور عقب مانده است. سیستم هایی که وسیله نقلیه را در مرکز خط نگه می دارند بهتر از سیستم هایی هستند که صرفاً در نزدیکی خط واکنش نشان می دهند.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید ماشین هوندا به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

 

کاربرد رادار بین خطوط در خودرو - نیکبخت خودرو

سیستم هایی که هشدار می دهند، به جای مداخله، در بزرگراه ترجیح داده می شوند، اگرچه پاسخ دهندگان دریافتند که حتی سیستم های هشدار دهنده در جاده های کم سرعت هم آزار دهنده هستند و باعث می شوند بسیاری از رانندگان این ویژگی را خاموش کنند. جای تعجب نیست که یک مشکل واضح در تطبیق انتظارات مشتری با نحوه برچسب گذاری سیستم ها و عملکرد آن ها وجود دارد. مهم نیست که سیستم های رادار بین خطوط چگونه به بازار عرضه می شوند، مهم است که بدانیم اساساً دو نوع سیستم رادار بین خطوط وجود دارد: متناوب و پایدار.

رادار بین خطوط متناوب: هنگامی که وسیله نقلیه به خط نشانگر یا لبه جاده نزدیک می شود یا از آن عبور می کند، رادار بین خطوط متناوب مداخله می کند. این اغلب به عنوان یک ویژگی ایمنی توصیف می شود. این سیستم ممکن است فقط بالاتر از یک سرعت مشخص در دسترس باشد، که تشخیص زمان در دسترس بودن این ویژگی را دشوار می کند. داده‌های CR نشان می دهد که مالکان تمایل دارند این سیستم های متناوب را در خودرویشان نداشته باشند ، با توجه به توضیحات نامشخص توسط سازندگان، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که این سیستم ها به جای مداخله تنها در هنگام خارج شدن از خط، مسیر را دنبال کنند. با استفاده از این روش، رانندگان نارضایتی خود را از سیستمی گزارش می کنند که به نظر می رسد مانند یک توپ پینگ پنگ در مسیر به جلو و عقب می پرد.

رادار بین خطوط پایدار: به طور مداوم به نگه داشتن خودرو در مرکز خط یا نزدیک آن کمک می کند. این سیستم ها اغلب به عنوان کاهش استرس در رانندگی به بازار عرضه می شوند. وقتی این سیستم ها با کروز کنترل تطبیقی ​​ترکیب می شوند، بسیاری از وظایف رانندگان را خودکار می کنند، اما راننده هم چنان باید جاده را زیر نظر داشته باشد و آماده مداخله باشد.  نظرسنجی های ما نشان می دهد که مصرف کنندگان تمایل دارند راحتی سیستم های پایدار را دوست داشته باشند. اما بدون نظارت کافی راننده، به راحتی نمی توان به سیستم اعتماد کرد.

 

آیا نیاز به خرید خودرویی که مجهز به رادار بین خطوط باشد هست

آخرین بررسی ایمنی خودرو CR نشان می دهد که اکثر رانندگان به طور کلی از سیستم حفظ خطوط روی خودروهای خود راضی هستند. آن ها به ویژه در بزرگراه ها، از جاده های دو خطه گرفته تا چند خطه بین ایالتی، مفید هستند. اما سیستم های نگهدارنده خطوط در اطراف شهر و جاده های فرعی خسته کننده هستند، جایی که مانور دادن در اطراف عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر موانع معمول است و نیاز به حرکت به سمت ‌خطوط یا حتی روی خطوط وجود دارد.

ما سیستم های حفظ خط پایدار را به عنوان کاهش دهنده استرس بالقوه در نظر می گیریم. اما تا کنون، هیچ مزیت ایمنی اثبات شده ای وجود ندارد، و مطمئناً برخی از جنبه های منفی نیز وجود دارد. مواردی که فقط به طور متناوب مداخله می کنند، اگر از لاین خود خارج شوید، می توانند در بزرگراه مفید باشند، اما بسیاری از رانندگان آن ها را به دلیل مزاحمت هنگام رانندگی در شهر خاموش می کنند. اعضای CR خریداران خودرو را تشویق می کند تا هشدار برخورد رو به جلو، ترمز اضطراری خودکار و هشدار نقطه کور را دریافت کنند، ویژگی هایی که اعضا احساس می کنند مزایای ایمنی واضحی دارند. اگر به رادار بین خطوط علاقه مند هستید، به احتمال زیاد با کمکی که رادار بین خطوط پایدار را فراهم می کند، راضی خواهید بود.

چگونه از سیستم رادار خطوط در ماشین استفاده کنیم

سیستم رادار بین خطوط می تواند با استفاده از دوربین رو به جلو که علائم خطوط را در هر دو طرف وسیله نقلیه شما بررسی می کند، به شما اطلاع می دهد که آیا از خط خود خارج می شوید یا خیر .

این سیستم دارای سه حالت است:

رادار بین خطوط با استفاده از گشتاور فرمان، شما را به مرکز خطوط جاده  هدایت می کند.

هشدار رادار بین خطوط از طریق ارتعاشات فرمان به شما هشدار می دهد که رانندگی بر روی یک نوار را داشته باشید .

می توانید سیستم را طوری تنظیم کنید که حالت هشدار یا کمکی یا هر دو را فعال کند.

فعال و غیرفعال کردن سیستم رادار بین خطوط چگونه می باشد

برای روشن یا خاموش کردن سیستم رادار بین خطوط، دکمه ای را که در انتهای دسته چراغ راهنما سمت چپ فشار دهید. تنظیمات روشن یا خاموش کردن سیستم تا زمانی که به صورت دستی تغییر نکند ذخیره می شود.

تنظیمات سیستم رادار بین خطوط چگونه می باشد

سیستم رادار بین خطوط دارای منوهای تنظیمات اختیاری است. آخرین انتخاب شناخته شده را برای هر یک از این تنظیمات ذخیره می کند. لازم نیست هر بار که رادار بین خطوط را روشن می کنید، تنظیمات خود را دوباره تنظیم کنید. در نهایت باید بگوییم که سیستم رادار بین خطوط سیستمی است که بسیار کاربرد دارد و شما را از بسیاری خطرات احتمالی ناشی از خارج شدن از خطوط در امان نگه می دارد. هنگام استفاده از این سیستم باید به خاطر داشته باشید تا نکات ایمنی را رعایت فرمایید تا رانندگی ای راحت و بدون دردسر تا تجربه نمایید.

مطالعه بیشتر  نسل جدید لاستیک خودرو؛ بی نیاز از هوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *