اخبار و رویداد ها

تصویب واردات خودرو های دست دوم در کمیسیون تلفیق مجلس

سخنگوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : فعلا واردات خودرو های دست دوم از مناطق آزاد انجام میشود و تا زمان تصویب نهایی قانون بودجه و ابلاغ و اجرای آن هیچ موردی به صورت قطعی نیست و باید منتظر بمانیم .

تصویب واردات خودرو های دست دوم در کمیسیون تلفیق مجلس - نیکبخت خودرو 

طبق گزارش هایی که به دستمان رسیده ، در پی موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با واردات خودرو های کارکرده با عمر زیر ۵ سال در سال آینده ، سخنگوی وزارت صمت ،  با بیان این که فعلا واردات خودرو های دست دوم ازمناطق آزاد انجام میشود ، اعتقاد دارد که تا زمان تصویب نهایی قانون بودجه و ابلاغ و اجرای آن هیچ موردی قطعی نیست و باید منتظر ماند .

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، در جلسه ۱۰ بهمن ماه ، واردات خودرو های کارکرده با عمر ۵ سال الی ۸ سال را تصویب کرد .

این قضیه در حالی بود که از همان ابتدای بحث های تصویب آزاد سازی و از سر گیری واردات خودرو به کشور ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن اعلام خبر آزاد سازی واردات خودرو های دست دوم به صورت صریح بیان کرد که : بخش نامه ممنوعیت واردات خودرو که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به اتمام میرسد ، دیگر تمدید نخواهد شد و دوباره واردات همانند روال سابق طبق ظوابط قبلی انجام میشود اما این نکته را نباید فراموش کرد که واردات خودروهای دست دوم همچنان ممنوع خواهد بود .

با توجه به این که در طی چند سال گذشته ورود خودرو های خارجی به کشور بنا بر مصلحت اندیشی ها ممنوع بوده است و از همین رو ، سرعت افزایش قیمت خودرو های خارجی در بازار ایران سریع بوده و روندی صعودی داشته است . حدس زنی مردم بر این روند بود که در کنار تحقق وعده وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی تا پایان بهار سال ۱۴۰۲ ، واردات خودرو های کارکرده که قیمتی پایین تر از قیمت نوی آن ها دارد کمک میکند تا قیمت خودرو های خارجی در بازار ایران کنترل شود ؛ ضمن اینکه خودرو های کارکرده ، خدمات پس از فروش را هم تضمین میکند ؛ بنابر این میتواند مفید واقع شود .

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو نیز این امر را تاکید میکند و معتقد است که یقینا واردات خودرو دست دوم بسیار به نفع مردم ایران خواهد بود و باعث میشود تا ،  قیمت خودرو های در بازار ایران کاهش داشته باشد .

در نهایت جلال رشیدی کوچکی ، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ از موافقت اعضای این کمیسیون با واردات خودرو های کارکرده زیر پنج سال در حساب کاربری توئیتر خود خبر داد و این مسئله را خبری خوش برای مردم ایران دانست . در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ اجازه واردات انواع خودرو های دست دوم سواری ، کشنده ، کامیون ، ون ، اتوبوس ، و مینی بوس تا ۵ سال کارکرد به دولت داده شد .

پس از آن حجت الله فیروزی عضو دیگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز ،  ضمن تاکید بر این که کمیسیون تلفیق ، پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن را برای ملحق کردن تبصره ۷ لایحه بودجه تصویب کرده است ، به صورت صریح بیان کرد : این مصوبه جهت تنظیم گری در بازار خودرو و با هدف تنظیم عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور مطرح شده است که به موجب آن واردات انواع خودرو های سبک و سنگین با عمر حداکثر ۵ سال به کشور آزاد شود .

البته دوباره تاکید میشود که این موضوع زمانی به صورت رسمی تایید میشود که پس از اتمام بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق ، مواد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود و به تصویب نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی برسد. تا تصویب نهایی لایحه بودجه و ابلاغ و اجرای آن زمان بسیار زیادی مانده است.

در همین رابطه امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ضمن تاکید بر صبوری تا زمان تصویب نهایی این طرح اعلام کرد : باید منتظر ماند تا لایحه بودجه سال آینده تصویب شود . تا زمان مصوب شدن بودجه سال آینده ، بسیار زیاد مانده است و پس از آن نیز اجرا و ابلاغ آیین نامه مصوب به این زودی ها نخواهد بود و طول میکشد . بنابر این هیچ موردی را تا نمایندگان مجلس در صحن علنی تصویب نکنند ، به صورت قطعی نیست .

وی اعلام کرد : اما فعلا واردات خودرو های دست دوم از مناطق آزاد انجام میشود.

مطالعه بیشتر  بررسی دو خودروی تمام برقی و فوق لوکس، کادیلاک سلستیک یا رولزرویس اسپکتر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *