اخبار و رویداد ها

پایان تولید خودرو های بنزینی و دیزلی اروپا در ۲۰۳۵

وزرای محیط زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا این طرح را زمانی توانستند به تصویب برسانند که ایتالیا به عنوان تولیدکننده خودروهای فراری و لامبورگینی بالاخره به این طرح رضایت داد.

ایتالیا در شرایطی با این طرح موافقت کرد که خواستار افزایش پنج‌ساله معافیت قانونی حذف موتورهای درون‌سوز تا سال ۲۰۳۵ شده بود؛ مضافا اینکه به پیشنهاد آلمان برخی خودروسازان همچنان می‌توانند پس از سال ۲۰۳۵ نیز از سوخت‌های موسوم به «کربن خنثی» برای خودروهای خود استفاده کنند. از این پس تولیدکنندگان خودروهای سوخت فسیلی باید به سمت تولید خودروهای الکترونیکی گام بردارند. هرچند با اضافه شدن یک بند قانونی، برخی خودروسازی‌های لوکس که کمتر از ۱۰هزار خودرو در سال تولید می‌کنند، از جمله خودروسازی لامبورگینی، فراری می‌توانند از معافیت پنج‌ساله در انتشار گاز دی اکسید کربن برخوردار باشند. این بند از معافیت قانونی به «اصلاحیه فراری» نام گرفت.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

طرح به صفر رساندن تولید خودروهای درون‌سوز بنزینی و دیزلی برای اولین‌بار در ژوئیه ۲۰۲۱ مطرح شده بود، تا اینکه در نهایت ‌پس از یک جلسه طولانی در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ نهایی شد. این نشست که به ریاست اگنس پانیر ـ روناچر، وزیر محیط زیست فرانسه در عصر روز سه‌شنبه آغاز شد، در نهایت در ساعت دو بامداد چهارشنبه به اتمام رسید. خانم پانیر ـ روناچر در مورد این جلسه گفت که با توجه به سرعت عمل چین و آمریکا در جهت تولید خودروهای برقی، اروپا ملزم به گام برداشتن  در این مسیر است. در‌حالی‌که استفاده خودرو در اروپا اصلی‌ترین شیوه حمل‌و‌نقل در اروپا محسوب می‌شود، با این حال تنها ۱۵درصد از حجم انتشار گاز دی‌اکسید کربن را شامل می‌شوند.

در پاسخ به دغدغه تولیدکنندگان مبنی بر اینکه هنوز خریداران اقبال کافی به خرید خودروهای تمام‌الکترونیکی نشان نمی‌دهند، کمیسیون اروپا سال گذشته پیشنهاد افزایش جایگاه‌های شارژ الکترونیکی را داده بود. خانم اورزلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد داده بود در جاده‌های بین‌راهی در فواصل شصت‌کیلومتری یک جایگاه شارژ خودروهای  برقی تعبیه شود. خودروسازان همواره از کمبود زیرساخت‌های مراکز شارژ خودرو گله‌مند هستند، به‌ویژه آنکه این امکانات در کشورهای شرقی و جنوبی اروپا محدودتر هستند.

توافق در اتحادیه اروپا درباره توقف تولید خودروهای درون‌سوز

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به توافقی دست یافته‌اند که طبق آن، تولید و فروش خودروهای درون‌سوز که گاز آلاینده دی اکسید کربن را در هوا منتشر می‌کنند از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد شد.

کشورهای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن (۸ تیر) در لوگزامبورگ طرحی تصویب کرده‌اند که طی آن،‌ از سال ۲۰۳۵ تولید و فروش خودروهای جدید در صورت انتشار آلاینده‌های محیطی ممنوع خواهد شد.

در این توافق این امکان باز مانده که خودروهای دارای موتور احتراقی (درون‌سوز) در صورت استفاده از سوخت‌های الکترونیکی سازگار با محیط زیست بتوانند مجوز دریافت کنند.

آلمان با غول‌های خودروسازی چون مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و از توافق حاصله کشورهای اروپایی استقبال کرد.

اولیور کریشر از حزب‌ سبزها در وزارت اقتصاد آلمان، این توافق را “گامی رو به جلو” توصیف کرد و گفت که کاهش دی‌اکسید کربن و “کربن‌خنثی” بودن خودروها بسیار اهمیت دارد. او تاکید کرد که آینده متعلق به سوخت الکترونیکی است.

کشورهای اتحادیه اروپا اکنون باید در مورد توافق خود با پارلمان اتحادیه اروپا که اخیراً به پایان کامل هر گونه موتورهای سوخت فسیلی و درون‌سوز از سال ۲۰۳۵ رای داده بود، مذاکره کنند.

طبق تصمیم پارلمان اروپا، از سال ۲۰۳۵ در سطح اتحادیه اروپا هیچ خودروی شخصی و یا خودروهای سبک دارای موتور سوخت فسیلی جدید مجوز دریافت نخواهند کرد.

دلیل اصلی تصمیم پارلمان اروپا جلوگیری از انتشار بیش از حد گاز دی‌اکسید کربن در فضا است. کشورهای صنعتی در تولید و انتقال دی‌اکسید کربن به اتمسفر نقش مهمی دارند و به همین دلیل می‌بایستی تا ۲۰۳۵ خود را با وضعیت اقلیمی انطباق دهند.

ممنوعیت شماره گذاری خودروهای درون سوز در اروپا قرار است به عنوان یک قانون رسمی از سال ۲۰۳۵ اجرا شود. اما تصویب این قانون چه تاثیری بر روی خودروهای برقی و هیبریدی دارد؟

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ درصد از بازار خودروهای خود را به خودروهای برقی و هیبرید اختصاص داده‌اند و انتظار می‌رود که این روند در سال‌های آینده، شتاب عجیبی داشته باشد. موضوع تا جایی پیش می‌رود که گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۸، این آمار به عدد ۳۰ درصد برسد!

در همین راستا اروپایی‌ها طی جلسه‌ای که در شهر استراسبورگ فرانسه تشکیل دادند، رسما میخ تابوت خودروهای درون سوز را در قاره سبز کوبیدند. در ادامه به جزئیات این قانون نگاهی خواهیم داشت.

زمانی که به عبارت خودروهای درون سوز می‌رسیم، باید یک مفهوم شک برانگیز را در نظر داشته باشیم. همه می‌دانیم که خودروهای هیبریدی، شامل پلاگین هیبرید، مایلد هیبرید و …، همگی به یک پیشرانه درون سوز مجهز هستند که یا به عنوان ژنراتور باتری‌ها یا به عنوان پیشرانه کمکی، به مدار وارد می‌شوند. پس می‌توان گفت شرکت‌هایی که بیشترین سرمایه گذاری را روی خودروهای تمام الکتریکی کرده‌اند، تقریبا استرس نخواهند داشت.

اما در این میان، کدام شرکت‌ها بیشترین ضرر را خواهند کرد؟ همه ما از دشمنی بی ام و با خودروهای برقی خبر داریم. باواریایی‌ها تقریبا جزو آخرین شرکت‌هایی هستند که علی رغم ساخت i7، باز هم به توسعه‌ی پیشرانه‌های درون سوز خود ادامه می‌دهند.

در ادامه به این سمت کره‌ی زمین و ژاپن می‌آییم. شرکت تویوتا شاید در زمینه ساخت خودروهای هیبریدی، عملکرد بی نظیری را از خود نشان داده باشد اما این شرکت ژاپنی، بارها درمورد نامطمئن و خام بودن خودروها تمام برقی صحبت کرده است. به طور کلی، فلسفه ساخت خودروهای برقی با ساخت یک خودرو ارزان قیمت خانوادگی، هماهنگ نمی‌شود و به همین علت است که شرکت‌های خودرو سازی برای ساخت چنین ماشین‌هایی، به سمت پیشرانه‌های هیبریدی می‌روند.

آکیو تویودا، مدیر ارشد شرکت تویوتا در این باره می‌گوید:

حرکت به سمت جهانی شدن خودروهای تماما برقی، باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد. برای مثال اگر ساخت خودروهای درون سوز تا سال ۲۰۳۰ تقریبا متوقف شود، می‌توان گفت که ۵.۵ میلیون موقعیت شغلی، فقط در کشور ژاپن، به صورت کامل از بین خواهد رفت. باید بدانید که گازهای آلاینده و کربن دی اکسید، دشمن اصلی کره‌ی زمین هستند؛ نه پیشرانه‌های درون سوز!

اما بیایید و جزئیات مربوط به ممنوعیت شماره گذاری خودروهای درون سوز در اروپا را به صورت دقیق‌تری بررسی کنیم. طبق این طرح، میزان آلایندگی ناشی از سوخت خودروها یا همان تولید کربن، طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ باید به ۵۵ درصد کاهش پیدا کند. همچنین این عدد تا سال ۲۰۳۵، باید به ۱۰۰ درصد برسد. به علاوه خودروهای هیدروژنی هم به عنوان یکی از پایه‌های این طرح، توسعه خواهند یافت.

اما این برنامه، یک شبه به روی کار نیامده‌ است. طبق قانونی که در ابتدای سال ۲۰۲۰ در کشور اروپا تصویب شد، میزان کربن دی اکسید تولیدی هر خودرو، نباید از ۹۵ گرم در هر کیلومتر تجاوز کند. در همین راستا بد نیست بدانید که حدود ۱۲ درصد از کربن دی اکسید تولید شده در قاره سبز، به خودروها مربوط می‌شود.

مخالفان طرح محدودیت خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبرید در اروپا

مخالفان این قانون عقیده دارند که ممنوعیت شماره گذاری خودروهای درون سوز در اروپا تا سال ۲۰۳۵، یک ایده جاه طلبانه است و برای اینکه چنین طرحی عملی شود، نیاز است تا معیارها را به ۹۰ درصد کاهش دهیم. همچنین آن‌ها عقیده دارند که شماره گذاری انواع هیبریدها، لازمه‌ی توسعه‌ی این طرح است و از انحلال مشاغل وابسته به خودروهای درون سوز، جلوگیری می‌کند.

شرکت هایی که بیشترین سود را خواهند کرد

در ابتدای متن، از تویوتا و بی ام و به عنوان بازندگان طرح ممنوعیت شماره گذاری خودروهای درون سوز در اروپا گفتیم. اما بیایید و به برنده‌های این موضوع هم نگاهی داشته باشیم. ابر شرکت فولکس واگن تا اینجای کار در رسیدن به تولید ۹۵ گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر، موفق عمل نکرده است اما این گروه خودروسازی عظیم آلمانی با یک سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی در زمینه ساخت خودروهای تماما برقی، قصد دارد تا قوانین بازی را عوض کند.

در همین راستا، شرکت VW اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۳، برنامه فروش خود در اروپا را تغییر خواهد داد و فقط محصولات تماما برقی خود را به قاره سبز ارسال خواهد کرد. فورد و ولوو هم همین برنامه را در پیش گرفته‌اند.

برنامه چین و روسیه برای ممنوعیت خودروهای درون سوز

دوست و دشمن قدیمی، یعنی آمریکا و چین، نظر متفاوتی در مورد این طرح دارند اما به هر حال، توقف فروش خودروهای درون سوز را قبول کرده‌اند؛ البته نه تا سال ۲۰۳۵! غربی‌ها و شرقی‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌ی خودشان را دارند. این در حالی است که آفریقا و آمریکای جنوبی، به این قانون هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

به نظر شما این قانون به ایران هم خواهد آمد؟ آیا خیابان‌های ما هم تا سال ۲۰۳۵، از خودروهای بنزینی صفر کیلومتر خالی خواهد شد یا باز هم باید در صف پیش فروش سالیانه‌ی خودروهای بی کیفیت، منتظر بمانیم؟

مطالعه بیشتر  سیستم تعلیق مک فرسون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *