اخبار و رویداد ها

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از فروش خودرو !

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از فروش خودرو !

مرداد ۱۴۰۱: سازمان امور مالیاتی، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و در آن نسبت به احتمال سوءاستفاده برخی درگاه‌های جعلی از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هشدار داد. متن اطلاعیه به شرح زیر است: «بدین‌وسیله به اطلاع مؤدیان محترم مالیاتی می‌رساند جهت پرداخت مالیات مربوط به نقل و انتقال خودرو به هیچ عنوان از طریق سایت‌های غیرمجاز و سودجو اقدام ننموده و صرفاً از طریق سایت رسمی و درگاه پرداخت رسمی سازمان امور مالیاتی، به آدرس www.tax.gov.ir، اقدام به پرداخت مالیات خود کنند. شایان ذکر است کلیه خدمات سازمان امور مالیاتی به صورت رایگان می‌باشد و هیچ‌گونه وجهی بابت خدمات ارائه شده دریافت نمی‌گردد. این قبیل سایت‌ها به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان امور مالیاتی نیست و مسئولیت هرگونه پرداخت از طریق سایر درگاه‌ها به عهده مؤدی گرامی است.»

در این مقاله می پردازیم به نحوه ی پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از فروش، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

خودروسازان، مسئول مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر

مرداد ۱۴۰۱: داوود منظور، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی، به حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد که خودروسازان مسئول پرداخت اولین مالیات خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل و همچنین خودروهای مونتاژ داخل هستند. نامه ابلاغ شده به شرح زیر است:

بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو اعم از تولید کارخانجات داخلی یا مونتاژ از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌های خودروساز است. معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد که شرکت‌های خودروساز داخلی یا واردکنندگان قطعات خودروهای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند، بدون درج مالیات مذکور در صورتحساب فروش، مالیات مذکور را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

فرار مالیاتی دلالان خودرو

اردیبهشت ۱۴۰۱: در گذشته دلالان با روش سندهای سفید امضا و خالی نگهداشتن محل امضای خریدار، از پرداخت مالیات فرار می‌کردند. حالا از تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۱، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو قبل از انجام تعویض پلاک اجباری شده است. همین امر سبب شد تا دلالان خودرو باز هم از تنظیم سند و اخذ برگ سبز جدید خودداری کنند تا مجبور به پرداخت مالیات نشوند.

به همین خاطر این روزها شاهد افزایش مراجعه به دفاتر اسناد رسمی هستیم؛ به ویژه اینکه کانون‌ سردفتران و دفتریاران، برخلاف چند ماه قبل، تنظیم وکالتنامه به استناد برگ سبز را با توجه به رای دیوان عدالت اداری و نیز بخشنامه دادستان کل کشور، بلامانع دانسته است؛ اما طبق قانون بر روی وکالتنامه کاری، مالیات نقل و انتقال خودرو اخذ نمی‌شود.

بنابراین، باز هم دلالان راهی برای فرار از پرداخت مالیات می‌یابند.

مراجعه به دفترخانه برای نقل و انتقال خودرو الزامی نیست

فروردین ۱۴۰۱: حجت‌الله مولایاری، مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی، درباره نقل‌ و انتقال خودرو بیان کرد که طبق قانون، مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتمی بوده، اما تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی کاملاً اختیاری است.

وی تاکید کرد که مالیات نقل و انتقال خودرو از گذشته وجود داشته و اکنون تنها شیوه پرداخت آن تغییر کرده است. نیروی انتظامی اعلام کرده که اموال منقول نیازی به تنظیم سند ندارند و فک پلاک و برگه سبز خودرو برای نقل و انتقال کافی است.

طبق گفته‌های آقای مولایاری، مراکز تعویض پلاک موظفند قبل از ارائه خدمات، مالیات نقل و انتقال را دریافت کنند. در غیر این صورت، مشمول جریمه برابر دو برابر مالیات خواهند شد.

وی افزود که طبق قانون، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به‌ عهده فروشنده است؛ اما ممکن است طرفین با یکدیگر توافق کنند و این شیوه را تغییر دهند. قانون‌گذار مالک را کسی می‌داند که سند به نام اوست. اگر فردی بدهکار مالیاتی باشد، سازمان امور مالیاتی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و در راستای آیین‌نامه ۲۱۸ می‌تواند حتی اموال را توقیف کند.

آقای مولایاری درباره ابهام در رعایت قوانین فقه شیعه برای اخذ مالیات اظهار کرد، که متعاملین با عقل و فکر خود نسبت به انجام معامله اقدام می‌کنند.

هزینه نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۱

فروردین ۱۴۰۱: سعید توتونچی، سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ مالیات خودرو نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و تنها قیمت شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده داخلی تغییر پیدا کرده است. وی در این باره توضیح داد که سازمان امور مالیاتی موظف است، که تا آخر دی‌ماه هر سال قیمت خودروهای تولید و یا مونتاژ داخل را دریافت و بر اساس جدولی برای سال بعد ابلاغ کند.

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، درباره هزینه تعویض پلاک در این برنامه گفت که برای امسال قانون‌گذار یکسان‌سازی کرده و اکنون هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند، برای کلیه خودروها یکسان و برابر ۳۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. در واقع ۱۵۰ هزار تومان برای عوارض، ۱۰۰ هزار تومان بابت پلاک و ۵۰ هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو دریافت می‌شود.

وی درباره مالیات نقل و انتقال نیز افزود که پلیس راهور مکلف است تا پرداخت مالیات نقل و انتقال را قبل از انجام نقل و انتقال کنترل کند. مالیات دریافت شده به خزانه دولت واریز می‌شود.

پرداخت مالیات خودرو قبل از تعویض پلاک

فروردین ۱۴۰۱: سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، درباره تغییرات جدید ایجاد شده در فرایند نقل و انتقال خودرو توضیح داد که طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس باید مطمئن شود که افراد هنگام نقل و انتقال خودرو، دیون دولتی را پرداخت کرده‌اند یا خیر.

بنابراین، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، الزامی است. بعلاوه اینکه طبق ماده ۳۰ قانون بودجه ارزش افزوده، پلیس مکلف شده پیش از نقل و انتقال خودرو، مالیات نقل و انتقال خودرو را کنترل کند تا پرداخت شده باشد.

کاهش هزینه انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک

فروردین ۱۴۰۱: سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، می‌گوید با روش جدید پرداخت مالیات انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک، هزینه‌های متقاضیان حین نقل و انتقال خودرو، بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد که اکنون متقاضیان نقل و انتقال خودرو که به دفترخانه مراجعه می‌کنند، باید علاوه بر پرداخت ۱% ارزش خودرو به عنوان مالیات انتقال، باید ۱% ارزش خودرو نیز بابت ثبت اسناد، اتحادیه صنفی، حق ثبت و حق‌التحریر پرداخت کنند. سرهنگ محمدی تاکید کرد که که ارقام دریافتی برای مالیات انتقال خودرو، دیون دولتی هستند و هیچ منافعی برای پلیس راهور و ناجا ندارند.

مراکز مجاز برای دریافت مالیات انتقال خودرو

اسفند ۱۴۰۰: آقای برزگری، رئیس تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، می‌گوید طبق تبصره‌ای که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ نیز اجرایی شده است، قانونگذار هم «دفاتر اسناد رسمی» و هم «مراکز تعویض پلاک» نیروی انتظامی را بعنوان عاملان دریافت مالیات خودرو، معرفی کرده است. بنابراین این دو مرجع، مکلف هستند تا در زمان انتقال سند خودرو یا در زمان تعویض پلاک خودرو، مالیات‌های مربوطه را دریافت کنند.

همچنین اگر مالیات مربوطه، توسط یکی از این دو مرکز، دریافت شود، مرکز دیگر نباید مجددا آن مالیات را دریافت کند چراکه مالیات خودرو فقط یکبار باید پرداخت گردد. آقای برزگری همچنین گفته که در صورتیکه مالیات خودرو توسط این مراجع دریافت نگردد، قانونگذار آنها را به میزان «دو برابر مالیات پرداخت نشده»، جریمه می‌کند.

مالیات جدید برای اولین انتقال خودرو

دی ۱۴۰۰:  چندی پیش، محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور، از دریافت مالیات از کارخانه‌های سازنده یا مونتاژکننده داخلی یا واردکنندگان خودرو، در «نخستین انتقال به خریداران» خبر داده بود. هم‌اکنون نیز خودروسازان داخلی، دریافت این مالیات جدید را از خریداران خودرو، آغاز کرده‌اند.

طبق گفته‌های آقای مسیحی، مالیات نقل و انتقال خودرو، براساس قانون دائمی مالیات برارزش افزوده دریافت می‌شود. این قانون در تاریخ دوم خردادماه ۱۴۰۰ تصویب شده و از تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز اجرایی شده است. لازم به ذکر است که هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت نیز مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو خواهد بود.

مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست

براساس ابلاغیه سازمان امور مالیاتی به تمامی مراکز تعویض پلاک سراسر کشور در تاریخ یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده «فروشنده» است.

مالیات نقل و انتقال خودرو چند درصد است

۱- مالیات نقل و انتقال خودرو، برای خودروهای داخلی معادل «یک درصد» و برای خودروهای وارداتی نیز معادل «دو درصد» ارزش خودروست.

۲- نرخ مالیات نقل و انتقال خودرو، در زمستان هر سال اعلام شده و از ابتدای سال بعد نیز اجرایی می‌شود.

۳- مبنای ارزش‌گذاری خودروها، ارزش آنها در ابتدای سال است و سپس به ازای هر یکسالی که از سال ساخت آنها بگذرد، ارزش خودرو نیز ۱۰% کاهش پیدا می‌کند. این کاهش ارزش حداکثر تا ۶۰% خواهد بود. بنابراین روند کاهش ارزش خودروها در سال هفتم تولیدشان و سال‌های بعد از آن، متوقف می‌شود.

سایت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

اولین قدم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، این است که به سامانه اینترنتی cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کنید و همانند تصویر زیر، گزینه «مودی مالیاتی» را انتخاب کنید. بعد از کلیک روی این گزینه، به درگاه سازمان امور مالیاتی منتقل خواهید شد.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

دومین قدم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، این است که در سامانه ملی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir حساب کاربری بسازید. همانند تصویر زیر، اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده‌اید، باید گزینه «ورود» را انتخاب کنید. اما در غیر اینصورت، باید گزینه «ثبت نام» را انتخاب کرده و با وارد کردن «کد ملی»، «تاریخ تولد» و «شماره موبایل» در این سامانه، ثبت نام کنید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

بعد از تایید شماره موبایل، وارد سامانه شده و همانند تصویر زیر، از منوی سمت راست این صفحه، گزینه «مالیات بر نقل و انتقال خودرو» را انتخاب کنید. بعد از کلیک روی این گزینه، خواهید دید که دوباره به سامانه اینترنتی cartransfer.tax.gov.ir منتقل می‌شوید! و این از عجایب دولت الکترونیک است.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

سومین قدم برای پرداخت مالیات انتقال خودرو، این است که همانند تصویر زیر، از منوی سمت راست صفحه، گزینه «درخواست نقل و انتقال» را انتخاب کنید. سپس خواهید دید که به سامانه عوارض وسایل نقلیه، منتقل می‌شوید. البته این پایان کار نیست! هنوز یک قدم دیگر باقیمانده است.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

چهارمین قدم و البته آخرین قدم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، این است که بعد از منتقل‌شدن به سامانه عوارض وسایل نقلیه به نشانی اینترنتی platform.cartax.ir ، ابتدا در این سامانه ثبت نام کنید و سپس همانند تصویر زیر، گزینه موردنظرتان را انتخاب نمایید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

در پایان، ذکر یک نکته مهم، الزامی است. اگر یکبار دیگر به مراحل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو دقت کنید، متوجه می‌شوید که چندین مرتبه درمیان سامانه‌های مختلف مالیاتی، پاسکاری‌تان می‌کنند! دلیل این موضوع این است که قانون پرداخت مالیات خودرو، تغییرات متعددی داشته تا آنکه نهایتا در اواخر سال ۱۴۰۰، امکان پرداخت مالیات انتقال خودرو از طریق سامانه‌های پلیس راهور نیز فراهم شد.

به همین دلیل، از همان ابتدا می‌توانستید از طریق مراجعه به سایت نوبتدهی اینترنتی تعویض پلاک به نشانی nobatdehi.epolice.ir و سپس مراجعه به انتهای آن صفحه (همانند تصویر زیر) و از قسمت «لینکهای مفید» نیز وارد سامانه مالیات و عوارض وسایل نقلیه شوید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

برای اطمینان از پرداخت شدن مالیات نقل و انتقال خودرو، باید به سامانه نقل و انتقال خودرو به نشانی اینترنتی cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کنید و سپس گزینه «استعلام پرداخت مالیات» را کلیک کنید. سپس همانند تصویر زیر، با استفاده «شمار پلاک خودرو» و «کد ملی مالک خودرو»، می‌توانید استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو را براحتی انجام دهید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

همچنین بعد از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، می‌توانید «گواهی وصول مالیات» (در صورت نیاز برای ارائه به مراجع قانونی) را از سامانه cartransfer.tax.gov.ir و از قسمت «سوابق نقل و انتقال» دریافت کنید.

جریمه مالیات انتقال خودرو

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو الزامی بوده و حتما باید قبل از انجام مراحل تعویض پلاک، پرداخت گردد. به همین دلیل در صورت عدم پرداخت این مالیات، امکان نقل و انتقال خودرو را دیگر ندارید.

شماره تلفن سازمان مالیاتی

در صورت بروز مشکل یا در صورتیکه هرگونه سوال نسبت به مالیات نقل و انتقال خودرو داشتید، با شماره تلفن ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی تماس بگیرید

مطالعه بیشتر  طرح فروش فوری فونیکس و MVM مدیران خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *