آموزش و ترفند های خودروییاخبار و رویداد ها

عملکرد دوربین ۳۶۰ درجه در خودرو

دوربین ۳۶۰ در خودرو چیست و عملکرد آن به چه صورت می باشد

 

دوربین 360 درجه_نیکبخت خودرو
22 اسفند ۱۴۰۱

در این مقاله از نیکبخت خودرو قصد داریم بپردازیم به معرفی و کاربرد دوربین ۳۶۰ درجه در خودرو، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این آپشن کاربردی خودرو با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

خودروهای اخیراً ساخته و تولید شده دارای دوربین ۳۶۰ درجه هستند، اما چگونه می توانند اطراف خودروی شما را ببیند؟ کارکرد آن ها به چه صورت است؟ هم چنین، آیا می توانید یکی از این دوربین ها را روی ماشین قدیمی خود نصب کنید؟ آیا تا به حال سعی کرده اید ماشین خود را در یک مکان پارک تنگ پارک کنید و در نهایت باعث آسیب رسیدن به خودرو خود شوید؟ خودروها هر سال بزرگ تر می شوند. SUV ها و سدان های فول سایز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند و خودروهای بزرگ تر برای پارک در نقاط تنگ به مهارت زیادی نیاز دارند.  اینجاست که کمک های پارک وارد می شوند. دوربین ۳۶۰ درجه بسیار مفید است که به شما دید واضحی از ماشین شما می دهد. اما، دوربین ۳۶۰ درجه در ماشین واقعا چگونه کار می کند؟

پارک بدون نگرانی

کمک های پارک کاملاً مربوط به دنیای امروزی نیستند. با هر نسل جدید خودروها، سیستم های کمک پارک جدید خود را نشان می دهند. این کار با کمک های عجیب و غریب مانند پارک کردن چرخ پنجم در دهه ۱۹۳۰ شروع شد و اکنون در قرن بیست و یکم، شما دستیارهای پارکی دارید که از جدیدترین فناوری ها مانند سنسورهای اولتراسونیک و البته دوربین های ۳۶۰ درجه استفاده می کنند. یک قانون مقررات فدرال در سال ۲۰۱۸ اجرایی شد که بر اساس آن تمام وسایل نقلیه جدید باید به دوربین های عقب و نمایشگرهای ویدئویی مجهز شوند. برخی از خودروسازان تصمیم گرفتند تلاش بیشتری برای اضافه کردن چند دوربین اضافی برای ارائه دید ۳۶۰ درجه به مصرف کنندگان خود انجام دهند. پارک راحت تر رانندگی را آسان تر می کند. سازندگان مختلف نام های مختلفی برای این فناوری ارائه کرده اند. نمای پرنده، نمای فراگیر، نمای بالا و مواردی از این قبیل. اما، در نهایت، همه آن ها کم و بیش یکسان هستند.

دوربین ۳۶۰ در خودرو چگونه کار می کند؟

یک سیستم دید ۳۶۰ درجه از مجموعه ای از تصاویر دریافت شده از دوربین های متعددی که در اطراف خودرو قرار گرفته اند استفاده می کند. این دوربین ها در نقاط استراتژیک روی خودرو نصب می شوند تا دید وسیعی داشته باشند و نقاط کور را پوشش دهند.  این نقاط معمولاً جلو پنجره، زیر آینه های جانبی و انتهای عقب خودرو شما هستند. چیزهای واقعی در کامپیوتر ماشین اتفاق می افتد، جایی که این تصاویر جداگانه به یک تصویر ۳۶۰ درجه تبدیل می شوند. نرم افزار موجود در کامپیوتر ماشین شما این تصاویر را از دوربین های مختلف می گیرد و یک سری فرآیندها را برای کنار هم قرار دادن آن ها اجرا می کند. این اعوجاج ناشی از لنز واید را حذف می کند، قسمت های روی هم افتاده تصاویر را برش می دهد و تصاویر را به هم می چسباند تا دیدی شفاف از محیط اطراف خودرو به شما ارائه دهد. در نهایت، این نرم افزار نمایی از محیط اطراف ماشین شما را با گرافیک ماشین و خطوط شبکه نمایش می دهد. اکنون می توانید بدون زحمت تصمیم بگیرید که آیا به اندازه کافی حرکت کرده اید یا برای رسیدن به آن نقطه پارکینگ باید کمی بیشتر حرکت کنید. ممکن است تصویر ۳۶۰ درجه به تنهایی دقیق نباشد، اما همکاری با حسگرهای مجاورت و امکان جا به جایی بین دوربین های مختلف برای نماهای مختلف، آن را صاف می کند و تمام نقاط کور را پوشش می‌دهد و پارک کردن را آسان تر می کند.

آیا می توانید یک دوربین ۳۶۰ درجه روی ماشین خود نصب کنید؟

انواع کیت های دوربین ۳۶۰ درجه پس از فروش وجود دارد که می توانید آن ها را خریداری کرده و روی ماشین خود نصب کنید. کیت های موجود برای نصب روی خودرو شما دارای دسته دوربین و بخش کنترل دوربین می باشند که به بخش اطلاعات ماشین متصل می شوند. وقتی صحبت از کیفیت و دقت به میان می آید، انتظار نداشته باشید که دوربین های ۳۶۰ درجه پس از فروش به خوبی دوربین های کارخانه ای باشند. دوربین های ۳۶۰ درجه کارخانه برای آن خودروی خاص طراحی شده اند و ابعاد خودرو و سایر سنسورها را در نظر می گیرند و توسط سازنده بر روی خودرو تست شده اند. اگرچه نصب دوربین‌های ۳۶۰ درجه پس از فروش کمی سخت است و به دقت دوربین های کارخانه ای نیستند، اما قطعاً بهتر از عدم وجود دوربین هستند.  آینه ها دیگر نمی توانند کار را به درستی انجام دهند. بسیاری از خودروهای جدیدتر دارای گزینه سیستم دید با دوربین ۳۶۰ هستند، اما قطعاً اگر خودروی شما فاقد سیستم دوربین ۳۶۰ است، می‌توانید آن را نصب کنید.

بسیاری از سیستم های دوربین ۳۶۰ درجه خودرو وجود دارند که می توانید برای نصب آن برای خودروی خود خریداری کنید. نصب این دوربین نسبت به دوربین های جلو و پشتیبان طبیعتاً سخت تر است، زیرا باید ۴ دوربین را روی خودرو نصب کنید، بنابراین برای مسیریابی همه کابل ها زمان بیشتری صرف می شود. در عین حال، باید کالیبراسیون دوربین را با نوارها و تشک های ارائه شده انجام دهید که می تواند یکی از سخت ترین کارها در هنگام استقرار یک سیستم دید فراگیر در ماشین یا کامیون باشد. کالیبراسیون دوربین عملکرد مناسب سیستم نمای فراگیر را تضمین می کند، زیرا کالیبراسیون نامناسب دوربین ممکن است باعث ثبت تصویر غیر تراز، شبح و تصویری با رنگ های متفاوت از رنگ واقعی اجسام شود. اکثر مردم سیستم دوربین ۳۶۰ خودرو را در یک تعمیرگاه اتومبیل نصب می کنند. نصب حرفه ای آن معمولاً ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد و فرآیند نصب برای وسایل نقلیه طولانی تر مانند RV بسیار پیچیده تر است و قطعاً کل زمان نصب و هزینه ها را افزایش می دهد.

یک دوربین ۳۶۰ درجه پارک را آسان می کند

سیستم دید ۳۶۰ درجه یک ویژگی کمک رانندگی است که به شما امکان می دهد دید بهتری از محیط اطراف خود و نقاط کوری که معمولاً در آینه های قدیمی از دست می دهید داشته باشید. این سیستم به شما کمک می کند تا از تصادفاتی که هنگام پارک کردن ممکن است پیش بیاید جلوگیری کنید و از این رو به شما در صرفه جویی در هزینه و زمان کمک می کند. به غیر از کمک به پارک کردن، دوربین ها می توانند امنیت بیشتری را نیز به خودروی شما بدهند. حتی ممکن است بخواهید چند دوربین اضافی روی داشبورد ماشین خود نصب کنید.

دوربین 360 درجه_نیکبخت خودرو

مانیتورهای پارکینگ ۳۶۰ درجه

یکی از چشمگیرترین فناوری های نوظهور داخل خودرو، داشتن دید پرنده از خودروی خود در هنگام پارک کردن آن است. اما چگونه این سیستم کار می کند؟ یکی از فناوری های جدید خودرو که مطمئناً تحت تأثیر قرار می گیرد، مانیتور پارک ۳۶۰ درجه (هم چنین به عنوان چشم پرنده، از بالا به پایین، اطراف یا نمای اطراف شناخته می شود) است که نمای شبیه سازی شده از بالای خودرو و آن چه در اطراف آن وجود دارد را نشان می دهد. تصویر چشم پرنده ای که از ماشین روی صفحه لمسی ظاهر می شود اغلب مسافران نا آگاه را وادار می کند که بدانند چه نوع اتفاق جالبی رخ می دهد.  در حالی که وسوسه انگیز است که توضیح دهیم وقتی خودروی بدون سرنشین را انتخاب می کنید، یک پهپاد پرتاب می کند یا این که سازنده خودرو یک شبکه ماهواره ای گسترده دارد، فناوری واقعی پشت آن هنوز بسیار هوشمندانه است.

سیستم دوربین با دوختن تغذیه های دوربین از اطراف خودرو (معمولاً در جلوپنجره، زیر آینه های جانبی و نزدیک قفل صندوق عقب) کار می کند تا نمای کلی را ارائه دهد که بر روی صفحه اطلاعات خودرو نمایش داده می شود. به طور معمول شما هم چنین می توانید بین هر یک از این دوربین ها انتخاب کنید تا یک نمای تمام صفحه از آن دوربین داشته باشید. این دوربین ها دارای لنزهای بسیار عریض هستند تا بیشترین اطلاعات را در مورد آن چه در اطراف شما است ثبت کنند. نرم افزار تصاویر را با هم ادغام می کند تا به نظر برسد که از حدود ۱۰ متری مستقیماً از بالا در حال فیلم برداری هستید، و تصویری از یک خودرو در وسط ارائه می شود تا به شما یک نقطه مرجع ارائه دهد. تصویر ۳۶۰ درجه را می توان بر روی یک صفحه تقسیم شده همراه با نمای جلو، عقب یا جانبی نشان داد.

این سیستم مانند دوربین معکوس با فعال شدن هنگام انتخاب دنده عقب کار می کند. در برخی از سیستم ها، نمای هوایی شبیه سازی شده را می توان تحریف کرد، بنابراین خطوط نقطه ای اضافه می شوند تا حس واقعی عرض خودروی شما را فراهم کنند تا به شما کمک کند از موانع اجتناب کنید یا حاشیه را خراش دهید. هشدارهای صوتی از طریق سنسورهای پارک جلو و عقب نیز برای اطمینان از دقت استفاده می شود. دوربین ۳۶۰ درجه در درجه اول به عنوان یک ویژگی ایمنی به بازار عرضه شده است، زیرا به عابران پیاده، به ویژه کودکان کمک می کند، در حالی که به عقب یا در نقاط تنگ مانور می دهند.  اما نقش اصلی آن به جلوگیری از برآمدگی و خراش کمک می کند و در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه هایی که برای خودرو خود می کنید، می شود.

پنج ماشین با دوربین ۳۶۰ درجه که به شما کمک می کند راحت تر پارک کنید

  1. نیسان قشقایی: نیسان قشقایی در سطوح بالاتر، دوربین دید فراگیر و سنسورهای جلو و عقب را ارائه می کند تا به حرکت ای ماشین شاسی بلند در هر نقطه کمک کند. صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم شده است که هم نمای ۳۶۰ درجه با چشم پرنده و هم یک تصویر زنده از عقب خودرو را نشان می دهد.
  2. هیوندای IONIQ 5: دوربین ۳۶۰ درجه هیوندای IONIQ 5 یا مانیتور نمای فراگیر (SVM) همان طور که گفته می شود از یک سری دوربین برای ایجاد یک نمای ۳۶۰ درجه در زمان واقعی از خودرو استفاده می کند. IONIQ 5 3D و نمای دوربین دنیای واقعی بر روی صفحه نمایش عظیم مرکز اطلاعات خودرو نمایش داده می شوند که مانور دادن در فضاهای محدود را آسان تر می کند.
  3. آئودی Q7: آئودی Q7 یک ماشین بزرگ است. کسانی که به یک SUV با این اندازه عادت ندارند، مطمئناً از انبوهی از زوایای دوربین و سنسورهای پارک آماده راهنمایی شما استقبال خواهند کرد. دوربین ۳۶۰ درجه تمام زوایای کلیدی از جمله بالای سر، جلو، عقب و کناره ها را در اختیار شما قرار می دهد.  هم چنین سنسورهای پارک جلو و عقب وجود دارد که به شما کمک می کند تا در سخت ترین موقعیت ها به درستی عمل کنید.
  4. هاوال جولیون: دوربین پارک ۳۶۰ درجه ای که در هاوال جولیون پیدا می کنید نه تنها نمای سنتی چشم پرنده را به شما نشان می دهد، بلکه دارای یک حالت سه بعدی انتخابی چند نمای است که به کاهش استرس ناشی از پارک کمک می کند. صفحه نمایش لمسی بزرگ ۱۲.۳ اینچی در نوع Ultra هم چنین به شما اعتماد به نفس را در هنگام تلاش برای پیمایش در نقاط تنگ پارکینگ مرکز خرید می دهد.
  5. ولوو XC40: ولوو XC40 دارای چهار دوربین است که با هم ترکیب شده اند تا دید پرنده ای ۳۶۰ درجه از خودرو ارائه دهند و به شما کمک می کنند در مکان های پارک تنگ حرکت کنید. هم چنین خطوط راهنمایی وجود دارد که به شما کمک می کند زاویه ماشین را پیش بینی کنید و این که آیا ای ماشین شاسی بلند می تواند به داخل محیط سر بخورد یا خیر.با توجه به بررسی های انجام شده این سیستم جز آپشن هایی است که وجود آن برای هر خودرویی لازم است. اگر چه انواع کارخانه ای آن متناسب با خودرویی که خریداری می کنید تهیه و تولید می سود در نتیجه کیفیت بهتری را به شما ارائه خواهد داد، چرا که این دوربین متناسب با ابعاد خودرو و تمام جوانب دید آن طراحی سده است، ولی پیشنهاد ما این است که حای اگر خودرو شما به صورت کارخانه ای از این سیستم برخوردار نیست، به طور جداگانه از این سیستم برای خودروتان استفاده نمایید. این سیستم تماماً برای سما بدون هیچ مشکلی، راحتی و آسانی و لذت از رانندگی حتی هنگام پارک کردن را به همراه خواهد داشت.

مطالعه بیشتر  دلالان، عامل اصلی آشفتگی بازار خودرو هستند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *