اخبار و رویداد ها

دلار چقدر روی قیمت خودرو تأثیر می گذارد

به گزارش پایگاه خبری نیکبخت خودرو ، خودرو سازان این روزها به تازگی برای قیمت بالای خودرو می آیند و آن افزایش هزینه های دلاری است. مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تاثیر بر قیمت خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید: به طور متوسط ​​۳۵ درصد از قطعات خودروی تولیدی است و تعداد زیادی از قطعات خودرویی که داخلی از بورس کالا تهیه می شود، می شود. وابسته به ارز و قیمت های بازار جهانی است. بنابراین، اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم، می توان گفت که نزدیک به صد درصد قطعات خودرویی است که ۶۵ درصد از آن تولید داخلی و ۳۵ درصد وارداتی است که به ارز نیاز دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه می دهد: یعنی با کم یا زیاد شدن قیمت این قطعات هم شامل تغییر می شود. به عنوان مثال ورق فولاد که تولید داخلی است با بالا یا پایین رفتن قیمت تغییر قیمت می دهد و فرمولی که در بورس کالا به نسبت قیمت جهانی می شود. بنابراین باید گفت که در حال حاضر در بازار خودرو وضعیتی داریم که نه صد درصد آن، اما تعداد زیادی از کالاهای پایه آن وابسته به قیمت ارز است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین با اشاره به اینکه خودرو سازان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی کند، می گوید: ارز ۴۲۰ تومانی فقط به کالاهای اساسی و داروی مصرفی می رسد و شامل خودرو سازان نمیشود و محصولات تولیدی خودرو را با آرزوی نیمایی محاسبه می کند. این موضوع قیمت های ارزی خودرو سازان را می کند.

طاهری همچنین توضیح می دهد: اگر خودروساز از بانکی وام با ۲۰ درصد از قیمت خودروهای بانکی خواهد بود و یکی از شهرهایی است که خودروسازان سرمایه گذاری می کنند و نیازی به دریافت وام از سیستم بانکی و نرخ گذاری ندارند. بهره بانکی هم ۱۸ یا ۲۰ درصد است که این در واقع سود بانکی هم روی قیمت خودرو اضافه می شود.

طاهری اما تاکید می کند: با تمام این اوصاف خودروساز اگر اموال راکد ذخیره شده و خود را مانند گاوداری و اموال غیر مرتبط دیگر تبدیل به پول کند و مجبور به گرفتن وام با ۲۰ درصد از بانک و در آن هزینه هایش نباشد. کاهش پیدا می کند و سود وام بانکی خود را از جیب مردم درنمی آورد.

پیشنهاد می کنیم جهت فروش فوری خودرو های خود به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

دلار چقدر روی قیمت خودرو تأثیر می گذارد؟

این موضوع در حالی رخ می دهد که رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو هم درباره جزییات هزینه های دلاری خودرو سازان به مهر گفته است که ۶۵ درصد قیمت خودرو از قیمت دلار می شود و با شرایط تورمی خودروسازان هیچ قیمتی غیر از افزایش قیمت، کمتر از مواد است. اولیه خودرو مانند ورق فولاد و … با قیمت دلار به خودروساز فروخته می‌شود و مواد اولیه تولیدی هم مستقیم با قیمت دلار به خودروسازان تحویل داده می‌شود. بنابراین ۶۵ درصد قیمت خودرو مربوط به قیمت دلار است و ۴۵ درصد باقی مانده است که از تورم است. با این که اگر کماکان تورم حسابی باشد قیمت خودرو افزایش خواهد یافت زیرا قیمت نهاده‌های تولید این کالا افزایش می‌یابد.

۲۰ درصد قیمت خودرو مربوط به سود بانکی خودروسازان است
، محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان هم درباره نرخ دلار بر قیمت خودرو به اقتصاد آنلاین می‌گوید: می‌توان تقریبا تمام قیمت خودرو را به نرخ ارز وابسته است. زیرا مواد اولیه داخلی که در بورس عرضه می شود مانند فولاد، آلمینیوم مس، مواد پتروشیمی همه بر اساس نرخ محاسبه می شود.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید خودرو هایما به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

او همچنین ادامه می دهد: بر اساس قانون مجلس رتبه بندی پایه این محصولات را در بورس ۹۵ درصد نرخ FOB خلیج فارس است و می توان گفت که تقریباً به جزئی از قیمت دستمزد خودروسازی است که حدود ۷ تا ۸ درصد هزینه تمام شده است و به نرخ ارز می رسد. مرتبط نیست، بقیه مرتبط با قیمت ارز است.

نجفی منش همچنین با اشاره به هزینه بالای خودرو سازان و زیان سنگین آنها می گوید: تسهیلاتی که خودرو سازان از بانک ها باعث افزایش قیمت خودرو شده اند شاید نزدیک به ۲۰ درصد از قیمت خودروهای مربوط به هزینه های بانکی است اما قیمت خودرو را بسیار پایین می آورد. نظر می گیرد و باعث ضرر و زیان خودرو ساز می شود و در حال حاضر خودرو سازان بالغ بر صد هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. او ادامه می دهد: ما نیازی به حمایت دولت نداریم فقط باید از سر خودرو ساز بپردازد تا کار خود را انجام دهد. حمایت و حمایت دولت باعث خرابتر شدن اوضاع شده است.

مطالعه بیشتر  معاملات خودرو صفر شد

نوشته های مشابه