آموزش و ترفند های خودرویی

چه عواملی باعث ترک خوردن سر سیلندر خودرو می شود

ترک خوردن سیلندر خودرو به وسایل مختلف روی می دهد که یکی از مشکلات دردسر ساز برای رانندگان می باشد. ترک خوردن سیلندر باعث ایجاد عامل در عملکرد فنی موتور می شود. به گزارش پایگاه خبری نیکبخت خودرو، سیلندر خودرو ممکن است به دسترسی ترک بردارد اما بسیاری از افراد گمان می کنند که علت ترک خوردن سیلندر خودرو تنها به دلیل افزایش دما می باشد.

سیلندر یک قطعه مهم در خودرو است و در صورت خرابی و ترک خوردن باید فورا اقدام به تعمیر آن کند زیرا در غیر این صورت در برگیرنده هزینه های سنگینی خواهد شد. ترک سیلندر یا سر سیلندر خودرو اگر چه به خوبی اصلاح شود اما باز هم موتور در معرض خراب شدن خواهد بود و به احتمال زیاد دوباره خراب خواهد شد. بهتر است قبل از این که چنین مشکلی ایجاد شود با مراجعه و نشانه های آن آشنا شوید که در ادامه به طور خلاصه ذکر می شود.

علت های مختلف ترک خوردن سیلندر

 

علت های مختلف ترک خوردن سیلندر

ترک خوردن سیدر خودرو دارد که موتور اصلی ترین و شایع ترین دلیل آن تغییر دما و یا گرم شدن بیش از حد و سرد شدن بیش از حد از حد بدنه سیلندر می باشد. اما به جز این موارد، ممکن است دیگری نیز باعث ایجاد این مشکل شود. مانند خوردن سر سیلندر یا بلوک سیلندر و … .

ترک خوردن بلوک سیلندر به دلیل نزدیک به حد معمول به دلیل وجود فنی در سیستم خنک کننده خودرو می باشد. پس به عنوان یک راننده محتاط و حرفه ای همیشه به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی باید همیشه حواس تان را به آمپر دمای آب خودرو داشته باشید و در صورت مشاهده افزایش بیش از حد دمای دمای فورا اقدام به خنک کردن آن کنید. برای رفع مشکل به تعمیر گاه ها مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله علت خرابی ترمزدستی را حتما مطالعه نمایید.

ترک خوردگی سیلندر خودرو به علت افزایش دما در فصول گرم سال و در شهر های پر ترافیک شایع تر است. از این رو اگر شما در یک منطقه گرم زندگی می کنید که ترافیک سیر شهری نیز زیاد می شود باید سیستم خنک کننده خودروی خود را بر اساس زمان بندی های اعلام شده سرویس و بررسی کنید تا ترک خوردگی سیلندر به دلیل افزایش سرعت زیاد شود.

سرمای بیش از حد 

یکی دیگر از دلایل ترکی سیلندر خودرو همان طور که پیش از این نیز به کاهش بیش از دما می‌پردازد. این مشکل در فصول سرد سال و در مناطق سردسیری رخ می دهد. در نتیجه رانندگان بیش از پیش به استفاده از ضد یخ پی می برند. اما با این حال ممکن است برخی افراد از ریختن ضد یخ در آب رادیاتور خودرو غفلت کنند و با مشکلاتی مانند ترک خوردگی سیلندر مواجه شوند.

اگر آب درون رادیاتور به اندازه کافی حاوی محلول ضد یخ نباشد هنگام پایین آمدن دما با سرد شدن هوا به احتمال زیاد آب درون حفره های سیلندر یخ می زند و به علت افزایش حجم بر اثر انجماد باعث ترک خوردگی سیلندر می شود. می دانیم که چگالی آب از یخ بیشتر است و این بدان معنی است که حجم یخ بیشتر نسبت به همان مقدار آب است و بیشتر اشغال می کند از این رو آبی که درون سیلندر یخ می زند حجم آن افزایش پیدا می کند و باعث ترک خوردن می شود.

پیشنهاد می کنیم جهت فروش فوری خودرو به وبسایت نیکبخت خودرو مراجعه نمایید.

قسمت های مختلف بلوک سیلندر می شود. چه عواملی باعث ترک خوردن سر سیلندر خودرو می شود؟ ترک خوردن سیلندر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در ساخت و ساز و عملکرد موتور خودرو شود. در نتیجه باید در نظر داشته باشید که هنگام شروع فصل سرما به آب رادیاتور مقدار کافی ضد یخ را اضافه کنید و در صورت امکان خودروی خود را در طول شب در فضای باز پارک کنید.

گرمای بیش از حد و تغییر دمایی

از دیگر مواردی که باعث می شود ترک خوردن سیلندر می تواند بیش از حد دما و یا سرد و گرم شدن خودروی سیلندر باشد. از زمانی که افراد در حال تبدیل شدن هستند و سعی می کنند بیشتر فکر کنند موتور خودرو معمولاً با هر روشی که می توانند گرم شوند را کاهش دهند. برخی از این روش ها کاملاً اشتباه بوده و ممکن است باعث آسیب شود و یا ترک خوردن بلوک سیلندر یا سرسیلندر مانند استفاده از فشار آب برای خنک کردن موتور باشد.

اما در صورت افزایش سرعت موتور چگونه باید آن را کاهش دهد، هیچ آسیبی به سیلندر وارد نمی شود؟ در صورت افزایش زمانی که سعی می کنید آن را کاهش دهید، دقت کنید که از پاشیدن آب بر روی بلوک سیلندر و سرسیلندر خودداری کنید و در قسمت جلوی رادیاتور بریزید. با این کار آب درون رادیاتور پایین می آید و آبی که در حال گردش در موتور است با پایین تر باعث انتقال گرمای موتور و خنک شدن آن می شود.

زمانی که آب را مستقیم بر روی سرسیلندر و سیلندر گرم می‌ریزد نه تنها باعث ترک خوردن آن می‌شود، بلکه باعث تاب خوردن در قطعات آن می‌شود که در نتیجه ممکن است لازم سیلندر یا سرسیلندر باشد.

اگر افزایش سرعت موتور به دلیل درست کار نکردن یا روشن نشدن فن در تند می باشد، باید با روشن کردن کمپرسور کولر، فن ها را وادار به کار با دور تند کنید تا این کار موتور را تا حد زیادی کاهش دهید. اما دقت کنید که وقتی کمپرسور کولر را روشن کنید باید مطمئن شوید که فن های دورند نیز روشن می شوند، زیرا در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی خودروی لکسوس NX300 را حتما مطالعه کنید.

خوردن به سیلندر

همان طور که قبلاً نیز اشاره کرد، بر تغییرات دما، ضربه نیز می تواند باعث ترک خوردگی سیلندر شود. خوردن خوردن در سر سیلندر و سیلندر و بخش های مختلف آن باعث ایجاد ترک هایی می شود که برای سیلندر ایجاد مشکل کند. ضربه معمولاً به سیلندر وارد می شود که موتور خودرو برای تعمیر نیاز به باز شدن دارد و ممکن است هنگام باز شدن آن توسط افراد نا وارد و کم تجربه، به موتور خودرو وارد شود و ترک هایی بر روی آن ایجاد شود. پس دقت داشته باشید که در صورت نیاز به تعمیر موتور خودرو، به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید.

ترک خوردن سیلندر دارای چه نشانه هایی است؟

 

ترک خوردن سیلندر دارای چه نشانه هایی است؟

حال که با علت اصلی ترک خوردن سیلندر آشنا شدید در این بخش به نحوه پی بردن به ترک خوردگی سیلندر می پردازد و نشانه های آن را توضیح می دهد.

۱- مخلوط شدن آب با روغن

زمانی که سیلندر دچار ترکگی می شود دارای علائمی است که می توانید آن را تشخیص دهید. یکی از نشانه های ترک خوردگی سیلندر خودرو که بسیار شایع می باشد، مخلوط شدن آب با روغن است. این امر نشان می دهد که منافذ آب و روغن در سیلندر خودرو به تشخیص راه پیدا کرده اند. می توانید چنین مشکلی را با چک کردن روغن داخل کارتر و یا آب رادیاتور کشف کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی خودروی میتسوبیشی ASX را حتما مطالعه نمایید.

۲- عملکرد موتور

یکی دیگر از علائم ترک خوردگی بدنه سیلندر خودرو، ایجاد نقایصی در عملکرد موتور می شود مانند دیر روشن شدن موتور، کارکردن موتور به طور سالم و یا ریپ زدن

۳- سوختن پی در پی واشر سرسیلندر

یکی از نشانه های دیگری که با ترک خوردگی سیلندر در ارتباط است، سوختن پی در پی واشر سر سیلندر می باشد.

سوختن واشر سر سیلندر گزارش به دلیل بالا رفتن مکرر در سیلندر می باشد.

سوالات متداول:

۱- علت های مختلف ترک خوردن سیلندر چیست؟

سرمای بیش از حد، گرمای بیش از حد و تغییر دمایی، خوردن به سیلندر و…

۲- ترک خوردن سیلندر دارای چه نشانه هایی است؟

مخلوط شدن آب با روغن، عملکرد موتور، سوختن پی در پی واشر سرسیلندر و…

مطالعه بیشتر  9 مورد از موثرترین روش‌ های کاهش استهلاک خودرو

نوشته های مشابه