خرید و فروش خودرو

علائم و علت خرابی ترمز دستی چیست؟ + آموزش تعمیر خرابی آن

 ترمزدستی یکی از بخش‌های مهم سیستم ترمز خودروها محسوب می‌شود که رابطه مستقیمی با ایمنی خودرو و سرنشینان آن داشته و کارکرد صحیح آن از اهمیت بالا برخوردار است. این سیستم به شکل‌های مختلف در خودروها تعبیه شده و برای کم‌کردن سرعت و یا توقف خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم درباره علائم و علت خرابی ترمز دستی بحث کرده و آموزش‌های لازم در زمینه تعمیر آن را به‌ صورت مختصر ذکر کنیم. ابتدا به معرفی انواع ترمز دستی می‌ پردازیم.

علت خرابی ترمز دستی

 خرابی ترمزدستی دلایل مختلفی دارد که استفاده غیراستاندارد و شرایط ناسالم نگهداری این بخش از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند؛ ولی خرابی ترمزدستی علت‌های دیگری نیز دارد که موارد ذکر شده در ادامه مطلب از این دلایل هستند.

 ۱- کشیدن غیرطبیعی ترمز دستی

 اگر در زمان استفاده از این سیستم به کشیدن بیش از حد ترمزدستی اقدام کنید احتمال اینکه ترمزها به دیواره کاسه چرخ خودرو گیر کنند و قفل شوند زیاد است.

 ۲- آلودگی هوا

معمولاً در محیط‌هایی که گردوغبار زیاد است احتمال چسبیدن آلودگی به سیم‌های مربوط به ترمزدستی و لنت‌ها بیشتر می‌شود و به‌مرورزمان کیفیت کار این سیستم را کاهش خواهد داد.

 ۳- یخ‌ زدن

آب‌وهوای سرد نیز در عملکرد صحیح خودرو خلل وارد می‌کند و باعث یخ‌زدن ترمز الکترونیکی آن می‌شود. این مشکل معمولاً برای خودروهایی که سیستم ترمزدستی آن‌ها به‌صورت برقی عمل می‌کند به وجود می‌آید. برای مواجه نشدن با چنین شرایطی، حتماً قبل از حرکت خودرو را درجا روشن نگه دارید و به‌اصطلاح گرم کنید. پس سرمای هوا نیز می‌تواند علت خرابی ترمزدستی محسوب شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله شورای رقابت چیست را حتما مطالعه نمایید.

روش تشخیص خرابی ترمز دستی خودرو

 معمولاً تمام خودروداران تا حدودی با سیستم ترمزدستی و نحوه عملکرد آن آشنا هستند؛ لذا با تجربه‌ای که دارند می‌توانند علت خرابی ترمزدستی آن را متوجه شوند. بااین‌وجود روش‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید توسط آن‌ها به خراب‌شدن ترمزدستی پی ببرید.

روش تشخیص خرابی ترمز دستی خودرو

 عدم توقف خودرو پس از کشیدن ترمز

 هرگاه ترمزدستی را کشیدید؛ ولی از سرعت خودرو کاسته نشد و یا اتومبیلتان متوقف نشد قطعاً این سیستم دچار مشکل شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که این مسئله پیش بیاید، مثلاً پوسیدگی کابل ترمز یا نقص در سیستم الکترونیکی

 روشن‌ شدن چراغ چک مربوط به ترمز دستی

یکی از بخش‌های مهم در خودروها تعبیه چراغ چک در آن‌ها است. چراغ چک ترمزدستی درصورتی‌که ترمز خوابیده است باید خاموش باشد و یا وقتی که ترمز را می‌کشید باید روشن شود در غیر این صورت ترمزدستی خودرو شما دچار عیب شده است.

 خرابی اهرم

خرابی اهرم ترمزدستی نیز از دلایل دیگر خراب‌شدن این سیستم به شمار می‌آید که دلیل آن به استفاده نادرست از این اهرم برمی‌گردد.

 پایین آمدن شتاب خودرو

قطعاً متوجه شده‌اید که گاهی شتاب خودروی شما مثل روزهای اول نیست و همین موضوع باعث ناراحتی شما می‌شود. اگر برای این مورد به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید قطعاً به شما خواهد گفت که سیستم ترمز و به طبع آن ترمزدستی دچار مشکل شده است. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید با متخصصان سایت نیک‌بخت خودرو در تماس باشید.

پیشنهاد می کنیم جهت فروش فوری خودرو به نیکبخت خودرو مراجعه نمایید.

 نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی

همان‌طور که اشاره کردیم علت خرابی ترمزدستی می‌تواند به دلیل استفاده غیراصولی از آن باشد. به‌احتمال زیاد همه ما اغلب به روش استاندارد این بخش استفاده نکرده‌ایم؛ لذا ضرورت دارد که هرچند وقت یک‌بار برای رگلاژ کردن ترمزدستی اقدام کنیم. هرچند توصیه ما برای رگلاژ کردن ترمزدستی، مراجعه به متخصصین این کار است؛ ولی درصورتی‌که خود شما نیز تجربه و مهارت این کار را دارید می‌توانید به دو روش که در ادامه ذکر می‌شود عمل کنید.

 ۱- قبل از هرکاری ترمزدستی را در حالت خوابیده قرار دهید و درب کنار آن را باز کنید. پیچ رگلاژ در این قسمت قرار دارد. شروع به چرخاندن پیچ رگلاژ کرده و دقت کنید که این کار را تا زمانی که ترمزدستی ۵ دندانه بالا بیاید ادامه دهید. برای مشاهده آموزش تصویری رگلاژ ترمزدستی به سایت نیک‌بخت خودرو مراجعه کنید.

 ۲- در این روش پس از انتقال خودرو به یک مکان بدون شیب ترمزدستی آن را کاملاً پایین کشیده و پیچ رگلاژ را تا دور آخر شب کنید؛ ولی دقت کنید که کاملاً باز نشود. پس از بالا و پایین کردن اهرم ترمز حدود ۴ یا ۵ مرتبه، مجدد ترمزدستی را بخوابانید و ماشین را در حالت روشن قرار دهید. سپس با فشاردادن پدال ترمز با نیروی زیاد در حد ۴ مرتبه به عملیات رگلاژ کردن ادامه دهید.

 در زمان فشاردادن پدال، حدود ۵ ثانیه مکث کنید. خودرو را خاموش کرده و در نهایت پیچ رگلاژ را در حد بالا آمدن ترمزدستی به‌اندازه ۹ دندانه سفت کنید. اگر این دو روش را انجام دادند و نتیجه دلخواه حاصل نشد حتماً به تعمیرکار مراجع کنید.

 

علائم خرابی سیم ترمز دستی

علائم خرابی سیم ترمز دستی

 اگر ترمزدستی عملکرد درستی نداشت و یا پس از استفاده از آن به حالت اول باز نگشت، درصورتی‌که حین فشاردادن ترمزدستی اهرمی یا پدالی مقاومتی احساس نکردید، همچنین حرکت‌کردن خودرو با وجود کشیدن ترمزدستی، سفت‌بودن، لرزش و آزادنشدن ترمزدستی همه از علائمی هستند که شما را مطلع می‌کنند سیستم و سیم ترمزدستی خودروی‌تان معیوب است.

آموزش تعمیر خرابی ترمز دستی

 باتوجه‌به علت خرابی ترمزدستی راهکارهای متفاوتی برای تعمیر آن وجود دارد. هرچند بهترین کار برای تعمیر و بررسی سیستم ترمز خودرو مراجعه به تعمیرکار مجرب است؛ ولی ما در این قسمت با آموزشی مختصر از تعمیر ترمزدستی برقی در خدمت شما هستیم.

 ۱- استفاده از دیاگ

قبل از هر اقدامی با استفاده از دیاگ به عیب‌یابی سیستم ترمز خودرو بپردازید و مشکل را مشخص کنید.

 ۲- تعویض دکمه ترمز دستی

اگر دکمه ترمزدستی ایراد داشت آن را تعویض کنید، درصورتی‌که مشکل برطرف نشد سیم‌کشی و اتصالات سیستم ترمز را بررسی کنید.

 ۳- موتور کالیپر ترمز

اگر احتمال دادید این بخش مشکل دارد حتماً از روی تصاویر موجود در دفترچه راهنما بررسی کنید که این قطعه چه عیبی دارد و پس از تشخیص آن حتماً برای تعویض به نمایندگی آن مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید تویوتا کراون ۲۰۲۳ به لینک مربوطه از سایت نیکبخت خودرو مراجعه نمایید.

اگر ولتاژ برق این قسمت پایین‌تر از میزان استاندارد آن است باید بدانید که سیم‌کشی یا فیوز آن نیاز به بررسی دارد. تشخیص عیب و تعمیر سیستم ترمز خودرو یک کار ساده نیست و افراد عادی نمی‌توانند این ریسک را بپذیرند که خودشان اقدام به این کار کنند. پس حتماً یک متخصص را در جریان قرار داده تا این تعمیرات را انجام دهد. برای دریافت راهنمایی بیشتر به سایت نیک‌بخت خودرو مراجعه کنید.

جمع‌ بندی

 در چند سال اخیر بازار خودرو در داخل کشور داغ بوده و همواره موردتوجه هم‌وطنان عزیز است. متأسفانه مشکلاتی در این بازار وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی ماشینی را عوض کرد و به همین دلیل بحث تعمیرات پیش کشیده می‌شود و اهمیت پیدا می‌کند.

هر خودرو ممکن است ایرادات خاصی پیدا کند که باداشتن اطلاعات کامل می‌توان در رفع آنها اقدامات درستی را انجام داد. ما در این مطلب علت خرابی ترمز دستی را برای شما تاحدامکان شرح دادیم و روش‌های تعمیر را لیست کردیم.

اگر می‌خواهید اخبار خودروی ایران را در لحظه پیگیری کنید و مشخصات ماشین‌های سواری مختلف را مطالعه نمایید، می‌توانید با ما در سایت نیکبخت خودرو در ارتباط باشید. از طریق شماره‌تلفن‌هایی که روی سایت درج شده‌اند، می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

مطالعه بیشتر  خرید و فروش آریزو 6 کارکرده و صفر + قیمت روز آریزو 6

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *