خرید و فروش خودرو

شورای رقابت چیست؟ + وظایف شورای رقابت خودرو

تعیین قیمت خودرو و چگونگی پیاده‌ سازی آن از سؤالات پر تکرار و همیشگی بوده که ذهن اکثر افراد را درگیر خود کرده است. خودرو یکی از کالاهای باارزش و قابل‌ سرمایه‌ گذاری به شمار می‌آید که یک نوسان جزئی در قیمت آن موجب دگرگونی شدید در بازار این محصول می‌ شود.

 در این مقاله سعی داریم به سؤالاتی نظیر تعیین‌کنندگان قیمت خودرو چه کسانی هستند؟ یا شورای رقابت چیست و نقش شورای رقابت خودرو در تعیین قیمت آن، پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

شورای رقابت خودرو چیست؟

در پاسخ به این سؤال که شورای رقابت چیست باید بگوییم که این شورا یک نهاد ویژه برای نظارت بر حقوق رقابت و فعالیت بنگاه‌های مختلف است. شورای رقابت از فضای حقوقی و اداری برخوردار بوده و در زمینه محیط رقابتی بازار مقرراتی را وضع کرده و مانع از انحصاری شدن آن می‌شود.

شورای رقابت یک نهاد ویژه است که در سال ۱۳۸۸ کار خود را در زمینه نظارت کلی بر قیمت‌ها و همچنین تنظیم بازار شروع کرد که وظیفه اصلی آن تعیین قیمت خودرو و برقراری تعادل در قیمت و بازار این محصول است. هدف اصلی از تشکیل این نهاد سهولت بخشیدن به فعالیت‌های مربوط به بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است که باعث کم‌شدن ریسک‌های موجود در این فعالیت‌ها و کم‌شدن انحصار بازار رقابتی می‌شود.

تعیین قیمت خودرو

در ایران اکثر کالاهای تولید داخل توسط سازمان‌های دولتی قیمت‌گذاری می‌شوند که خودروها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قیمت آن‌ها توسط شورای رقابت خودرو تعیین می‌شود. ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز بزرگ ایرانی هستند که سهام اصلی این شرکت‌ها متعلق به دولت است و لذا قیمت‌گذاری محصولات این دو شرکت نیز از طریق سازمان دولتی یا همان شورای رقابت مشخص می‌شود. شورای رقابت قیمت خودرو را باتوجه‌به سه فاکتور تورم، قیمت ارز و همچنین کلینیک خودرو یا به عبارتی روش دلفی مشخص می‌کند.

تورم

تورم از مهم‌ترین عوامل تعیین نرخ خودرو محسوب می‌شود. تورم یک پدیده طبیعی به نظر می‌رسد که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. نرخ تورم پس از بررسی‌های دقیق که هر سه ماه یک‌بار انجام می‌شود تعیین شده و اگر در طول این مدت متریال‌های استفاده شده برای تولید خودرو درگیر افزایش یا کاهش قیمت شده‌اند به طبع آن قیمت خودرو نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

قیمت ارز

به دلیل وارداتی‌بودن برخی از قطعات خودرو، قیمت ارز نیز در نرخ نهایی خودروها تأثیر مستقیم دارد. این تغییرات هر سه ماه یک‌بار اعمال می‌شود و با بررسی بانک مرکزی در نوسان قیمت دلار و یورو، در صورت بالا یا پایین آمدن قیمت این دو ارز معمول، قیمت نهایی خودرو نیز متعاقباً تغییر خواهد کرد.

کلینیک خودرو

کلینیک خودرو یا روش دلفی نیز یکی از روش‌های تعیین قیمت خودرو محسوب می‌شود که طبق آن ۱۰ تا ۱۲ کارشناس بر اساس نوع خودرو و مشخصات آن قیمت‌هایی را اعلام کرده و پس از بررسی‌های انجام شده توسط شورای رقابت، در نهایت قیمت خودرو مشخص می‌شود.

وظایف شورای رقابت خودرو

وظایف شورای رقابت خودرو

در پاسخ به سؤال شورای رقابت چیست؟ متوجه شدیم که این نهاد برای تعادل بخشیدن به بازار رقابتی و منع انحصار این بازار در دست صنایع خاص، فعالیت می‌کند. از وظایف مهم این شورا تعیین قیمت خودرو بر اساس شرایطی است که قبلاً ذکر شد. اما وظایف دیگری نیز بر عهده این نهاد است که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  ۱- شورای رقابت وظیفه دارد که روش‌های ضدرقابتی را تشخیص داده و با عاملان این اقدام برخورد کند.

  ۲- مسائل مربوط به ادغام شرکت‌ها و بررسی مسائل مربوط به این اقدام

  ۳- ارزیابی وضعیت بازار کالا و تعیین محدوده‌های آن

  ۴- ارائه خدمات و نظرات مشاوره‌ای به مسئولین دولتی برای تنظیم و تصویب لوایح

  ۵- تصویب صورت‌جلسه‌ها و دستور عمل‌های مربوط به تعیین و تنظیم قیمت، شرایط دسترسی به بازار کالا و تعیین مقدار آن

  ۶- تعیین قیمت خریدوفروش محصولات

  ۷- مدیریت دقیق مقدار تولید کالا

پیشنهاد می کنیم مقاله سوبارو رکس ۲۰۲۳ را حتما مطالعه کنید.

قیمت شورای رقابت خودرو

پس از این که به طور کامل دانستید که شورای رقابت چیست، بهتر است در مورد قیمت آن نیز مباحثی مطرح شود. بر اساس نظر اکثر اعضای شورای رقابت قیمت خودروها با بررسی‌های دقیق تعیین و تصویب می‌شود. مبنای اصلی تنظیم این قیمت بر پایه مقررات و قوانین قیمت‌گذاری مصوب شده در هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها خواهد بود که توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و محاسبه شده و پس از ارائه به شورای رقابت و تصویب آن، لازم‌الاجرا است.

این قیمت‌ها کمتر از میزانی است که برخی شرکت‌های خودروساز اعلام کرده‌اند و این روزها تغییر قیمت‌ها کاملاً ملموس شده است. باتوجه‌به سیاست‌های دولت و همچنین شورای رقابت در عرصه بیشتر خودرو و همچنین واردات این محصول، امید آن است که قیمت این محصول به یک ثبات منطقی رسیده و به نفع تولیدکننده و مشتریان آن‌ها پیش برود.

ترکیب اعضای شورای رقابت

شورای رقابت از اعضای متخصص و حقوقدان بهره می‌برد که هر کدام از آن‌ها باتوجه‌به وظیفه‌ای که دارند اقدامات ویژه را برای پیشبرد اهداف این نهاد انجام می‌دهند. این اعضای عبارت‌اند از:

 سه نفر از نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معدن و برنامه‌وبودجه که نقش ناظر بر فعالیت‌های شورا را دارند. از طرق دیوار عالی کشور دو نفر از قضات به انتخاب رئیس قوه قضایی در شورای رقابت فعالیت می‌کنند. به انتخاب وزیر امور اقتصادی و رئیس‌جمهور دو اقتصاددان مجرب نیز از اعضای این شورا هستند.

 یک حقوقدان با تسلط کامل به حقوق اقتصادی به سفارش وزیر دادگستری و حکم ریاست‌جمهوری صاحب‌نظر تجاری با پیشنهاد وزیر بازرگانی و حکم ریاست‌جمهوری از طرف رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک نفر در خدمات زیربنایی معرفی می‌شود که با حکم رئیس‌جمهور در جمع اعضای شورا قرار گیرد.

 یک نفر از طرف وزیر صنعت و معدن یک نفر متخصص در امور مالی با نظر وزیر امور اقتصادی یک متخصص از طرف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور به سفارش اتاق تعاون مرکزی ایران نیز یک نفر در این شورا فعالیت خواهد کرد.

این اعضا همگی از متخصصان و کارشناسان خبره در زمینه شغلی خود بوده و برای طراحی و اجرای طرح‌های مربوط به شورای رقابت فعالیت می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تویوتا آوالون را حتما مطالعه کنید.

شورای رقابت و رسیدگی به شکایات

شورای رقابت قیمت خودرو

یکی دیگر از توضیحات درباره سؤال شورای رقابت چیست؟ و چه وظایفی دارد باید این نکته را نیز اضافه کنیم که این شورا فعالیت‌های مختلفی را در زمینه انحصار بازار انجام می‌دهد که در لیست قانون‌گذاری و پیگیری تخلفات و همچنین تهیه و تنظیم گزارش‌های اجمالی در مورد وضعیت و شرایط بازار قرار می‌گیرند. برخی موضوعات که می‌توان شکایت آن‌ها را در شورای رقابت مطرح کرد عبارت‌اند از:

  ۱- تأخیر در صدور مجوزهای کسب‌وکار و یا عدم صدور این مجوزها، وظیفه رسیدگی این شکایات بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به شورای رقابت واگذار شده است.

  ۲- شکایات مربوط به فعالیت‌های انحصاری

  ۳- شکایات مربوط به مناقصات سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شورای رقابت و وظایف این نهاد می‌توانید به سایت نیک‌بخت خودرو مراجعه کرده و از مطالب این سایت استفاده کنید.

جمع‌ بندی

 در داخل کشور خرید و فروش فوری خودرو یکی از مسائل بسیار مهم است که اگر نظارت کامل بر آن نباشد، مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. در همین راستا ما به سؤال شورای رقابت چیست پاسخ دادیم تا بدانید که شورایی برای این منظور تشکیل شده و تصمیمات مهمی را اتخاذ می‌کنند.

 برای اطلاع از قیمت انواع خودرو که شورای رقابت آنها را تأیید کرده، می‌توانید با ما در سایت نیکبخت خودرو در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ما از طریق شماره‌تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر  خرید و فروش کیا سورنتو کارکرده وصفر + قیمت روز سورنتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *