خرید و فروش خودرو

آموزش ۵ تا از بهترین روش ترمیم رنگ خودرو

 یکی از عوامل مؤثر بر زیبایی و جذابیت خودرو، رنگ آن است. اما علاوه بر این موضوع، رنگ خودرو مانند یک‌ لایه محافظتی عمل کرده و سطح فلزی بدنه اتومبیل را در برابر عوامل تخریب‌کننده محیطی به‌ خوبی حفظ می‌کند؛ بنابراین وجود هرگونه لکه و رنگ‌ پریدگی روی خودرو که در اثر از بین‌ رفتن لایه‌ های رنگ اصلی ایجاد می‌ شود، علاوه بر کاهش زیبایی اتومبیل، ممکن است زمینه تخریب بدنه اصلی را نیز فراهم کند.

 بنابراین یکی از اقدامات مهم برای از بین‌ بردن این لکه‌ها ترمیم رنگ خودرو است. در این مقاله قصد داریم آموزش ۵ مورد از بهترین روش ترمیم رنگ خودرو را به شما همراهان گرامی ارائه کنیم در صورت تمایل همراه ما باشید.

ترمیم رنگ خودرو چیست؟

 رنگ خودرو یکی از عواملی است که به‌شدت بر زیبایی ظاهری آن تأثیر می‌گذارد. اگر روی بدنه اتومبیل هرگونه خط‌وخش و لکه در اثر رنگ‌پریدگی اتفاق بیفتد، قطعاً زیبایی اتومبیل کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. اما صرف‌نظر از این موضوع، رنگ خودرو نقش یک‌لایه محافظتی را ایفا می‌کند و از بدنه اصلی خودرو در برابر عوامل مخرب محیطی مانند نم، رطوبت، گرما و سرما پیشگیری به عمل می‌آورد.

پیشنهاد می کنیم مقاله علت خرابی ترمز دستی را حتما مطالعه نمایید.

 خط‌وخش و ایجاد لکه در بدنه خودرو و ازبین‌رفتن رنگ آن یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و شما هر چقدر هم که یک راننده حرفه‌ای و با دست‌فرمان عالی باشید، قطعاً برای یک‌بار هم که شده این اتفاق را تجربه خواهید کرد.

 به طور مثال زمانی که خودروی خود را در کنار جدول و نزدیک به آن پارک می‌کنید در بسیاری مواقع در هنگام پیاده‌ شدن ممکن است قسمت زیرین درب به جدول گیر کند و رنگ‌ پریدگی اتفاق بیفتد. یا هنگام عبور از برخی خیابان‌ها که سنگ‌ ریزه‌ های فراوان در سطح آن‌ها وجود دارد اصابت سنگ با بدنه خودرو می‌تواند ایجاد رنگ‌پریدگی کند. ترمیم رنگ خودرو کار زیاد سختی نیست و بسیاری از افراد می‌توانند خودشان برای انجام آن دست‌به‌کار شوند؛ اما لازم است آموزش ترمیم رنگ خودرو را بیاموزند.

 آیا رنگ خودرو فقط از یک‌ لایه تشکیل شده است؟

بهترین روش ترمیم رنگ خودرو

 به‌طورکلی رنگ خودرو از ۴ لایه تشکیل شده است و درصورتی‌که رنگ خودروی شما دچار آسیب شده و قصد ترمیم آن را دارید در قدم اول باید تشخیص دهید که این آسیب تا کدام سطح از رنگ اتومبیل پیش رفته است. سپس بهترین روش ترمیم رنگ خودرو را انتخاب کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

 به‌طورکلی میزان رنگ‌رفتگی و رنگ‌پریدگی خودرو در چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • خط‌وخش‌هایی که کاملاً سطحی‌اند و به‌راحتی و با کمترین تجهیزات می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد.
  • رنگ‌پریدگی‌هایی که از یک‌بند انگشت هم کمتر هستند و مراحل ترمیم آن‌ها راحت‌تر است.
  • رنگ‌پریدگی‌های بزرگ که مراحل ترمیم آن‌ها نیز بیشتر است.
  • رنگ‌پریدگی‌هایی که در آن‌ها آثار زنگ‌زدگی نیز دیده می‌شود و به همین دلیل ترمیمشان سخت‌ تر است.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید خودرو کارکرده به نیکبخت خودرو و لینک مربوطه مراجعه نمایید.

 بهترین روش ترمیم رنگ خودرو

 انواع روش ترمیم رنگ خودرو همان‌طور که در قسمت‌های قبلی بیان شد، به‌اندازه و میزان عمق لکه بستگی دارند. اگر لکه‌های ایجاد شده روی بدنه اتومبیل جزء لکه‌های دست‌اول باشند، می‌توانید به‌راحتی از انواع قلم‌گیری که در رنگ‌های متنوع در بازار موجود هستند استفاده کنید و به‌راحتی قلم‌گیری رنگ خودرو را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

 قلم‌گیری رنگ خودرو کار بسیار ساده‌ای است و می‌توانید با استفاده از یک‌ قلم رنگی که دارای سری نازک است به‌راحتی قسمت‌های رنگ‌پریده و خط‌وخش‌های موجود روی بدنه اتومبیل را ترمیم کنید. برای استفاده از این روش حتماً باید کد رنگ اتومبیل را به فروشندگان ارائه دهید تا قلم مناسب را به شما معرفی کنند. درصورتی‌که به کد رنگ دسترسی نداشتید، سعی کنید به‌صورت چشمی رنگ‌های نزدیک به رنگ اتومبیل خود را پیدا کنید.

 مراحل ترمیم رنگ خودرو به روش قلم‌ گیری

قلم‌ گیری رنگ خودرو

 مراحل ترمیم رنگ خودرو به روش قلم‌گیری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. در این روش ترمیم رنگ خودرو ابتدا محل موردنظر را به‌خوبی با آب و مواد شوینده تمیز کنید و اجازه دهید تا سطح اتومبیل کاملاً خشک شود.
  2. سپس قلم را در مرکز لکه موردنظر قرار داده و کمی فشار دهید.
  3. بعد از آن اندکی قلم را به چپ یا راست تکان داده تا نقاط خالی به بهترین شکل ممکن پر شوند.

 این نکته را در نظر بگیرید که فشاردادن زیاد رنگ منجر به شره کردن آن شده و استفاده کم از آن باعث می‌شود که پس از خشک‌شدن رنگ، اندکی از سطح لکه خالی باقی بماند.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید خودرو لاماری به نیکبخت خودرو مراجعه نمایید.

 روش ترمیم رنگ خودرو برای لکه‌ های کوچک و بزرگ

آموزش ترمیم رنگ خودرو

 درصورتی‌ که لکه‌ های ایجاد شده روی بدنه خودرو از لکه‌های دسته دوم و سوم باشند، بهتر است برای رفع آن‌ها از مراحل زیر استفاده کنید:

  • در قدم اول سعی کنید که محل لکه را از هرگونه سنگ‌ریزه خاک و آلودگی کاملاً تمیز و پاک کنید.
  • پس از جداکردن رنگ‌ رفتگی‌ ها و تکه‌ های پوسیده شده، حتماً محل را شستشو دهید و اجازه دهید که کاملاً خشک شود.
  • آستری رنگ را به محل موردنظر بمالید و سعی کنید اندکی از آن را به حاشیه منتقل کنید؛ اما بیش از حد از ناحیه رنگ‌پریده دور نشوید. اگر بیش از حد ممکن آستری را روی اطراف لکه ببرید، محل رنگ‌زدگی کاملاً برجسته می‌شود.
  • رنگ خش‌گیر را ابتدا به‌خوبی تکان دهید و سپس با استفاده از یک قلموی مناسب و با ضخامت کم، محل موردنظر را به‌آرامی رنگ بزنید. سعی کنید قلمی را که به رنگ آغشته شده ابتدا در مرکز لکه قرار داده و سپس از آن ناحیه به اطراف بروید.
  • در این روش ترمیم رنگ خودرو نیاز است که مرحله رنگ‌زدن را چندین بار تکرار کنید. این موضوع به میزان عمق لکه بستگی دارد.
  • در مرحله آخر از این روش ترمیم رنگ خودرو نیاز است که پس از خشک‌شدن لکه، اتومبیل خود را کاملاً پولیش‌کاری کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله شورای رقابت چیست را حتما مطالعه نمایید.

 روش ترمیم رنگ خودرو برای لکه‌ های زنگ‌ زده

 درصورتی‌که لکه ایجاد شده روی بدنه اتومبیل در دسته چهارم قرار داشته باشد طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا محل لکه را از هرگونه زنگ‌زدگی و پوسیدگی پاک کنید.
  • برای یک‌دست شدن سطح کار حتماً از سمباده استفاده کرده و به‌این‌ترتیب زیرساخت بهتری برای رنگ ایجاد کنید.
  • سپس محل موردنظر را با استفاده از آب و مواد شوینده کاملاً شسته و خشک کنید.
  • محل موردنظر را با استفاده از آستری کاملاً پوشش دهید و پس از خشک‌شدن آستری، دوباره مرحله سنباده‌زنی را انجام دهید.
  • رنگ اصلی را اجرا کنید و پس از اتمام رنگ‌کاری، دوباره روی رنگ اصلی را سمباده‌زده و برای بار دوم آن را تکرار کنید.
  • پس از رنگ‌کردن محل موردنظر، برای بار دوم یک سمباده نازک روی محل موردنظر بکشید و در نهایت از یک‌رنگ جلا استفاده کنید.
  • در نهایت اتومبیل را شسته و پولیش‌کاری کنید.

 جمع‌ بندی

 رنگ اتومبیل به‌ شدت بر زیبایی و جذابیت آن اثرگذار است. همچنین به‌عنوان یک‌لایه محافظتی می‌تواند بدنه اتومبیل را در برابر عوامل تخریب‌ کننده حفظ کند. در صورتی‌ که اتومبیل شما به هر دلیلی دچار لک و خط‌وخش بشود می‌توانید با روش‌ های مختلف برای ترمیم آن اقدام کنید.

 در این مقاله به ۵ مورد از بهترین روش ترمیم رنگ خودرو پرداختیم و مراحل آن را به طور مجزا بیان کردیم. برای ترمیم رنگ خودرو باید بادقت مراحل را پیش ببرید و به‌ هیچ‌ عنوان حتی از انجام یک مرحله صرف‌نظر نکنید.

 اگر قصد خرید خودرو یا مطلع شدن از قیمت روز انواع ماشین دارید، می‌توانید با ما در سایت نیک‌ بخت خودرو در تماس باشید. برای این منظور می‌توانید با شماره‌ تلفن‌ های مندرج در سایت تماس بگیرید و پاسخ سؤالات خود را از واحد پشتیبانی دریافت نمایید.

مطالعه بیشتر  خرید و فروش ام وی ام X33 کارکرده و صفر+ قیمت روز ام وی ام X33

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *