اخبار و رویداد ها

راهنمای جامع تعویض پلاک خودرو

هدف از ایجاد این مقاله بررسی کامل و جامع راه های تعویض پلاک خودرو می باشد که در این مقاله به طور کامل و جامع به آن پرداخته شده است اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

این روزها اکثر کارها با کمک اینترنت انجام می‌شود. دریافت نوبت تعویض پلاک نیز از این قاعده مستثنی نیست و افراد نوبت تعویض پلاک خود را به صورت اینترنتی ثبت می‌کنند. اینترنتی شدن دریافت نوبت تعویض پلاک مزایای بسیاری به همراه دارد.این کار را به راحتی می‌توانید در منزل و با استفاده از گوشی موبایل و لپ تاپ شخصی خود انجام دهید.تا پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹، روند نوبت‌گیری جهت فک پلاک، به‌صورت مراجعه حضوری خریدار و فروشنده به نزدیک‌ترین مرکز موجود در شهر محل سکونت خریدار انجام می‌شد. کافی است یک ‌بار به مراکز مربوطه مراجعه کرده باشید تا از کثرت مراجعه‌کنندگان و میزان ازدحام افراد در این مراکز مطلع باشید.

بر اساس اعلام رئیس مرکز شماره‌گذاری ناجا، از تاریخ ۱۹ شهریور ۹۹ به بعد، با توجه به شیوع پاندمی کرونا و لزوم توجه به اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، پذیرش مراکز تعویض پلاک و دریافت وقت و شماره‌گذاری خودرو و موتورسیکلت در تهران، فقط به‌صورت اینترنتی انجام گرفته است.در بیانیه این مرکز آمده است که پروسه ثبت‌نام تعویض پلاک و نوبت‌ دهی آن، کاملاً اینترنتی خواهد بود و شهروندان از مراجعه حضوری به مراکز تعیین‌شده اکیداً خودداری کنند. هم‌چنین متقاضیان باید دقت داشته باشند که خودروهای دارای پلاک زوج، در روزهای زوج و خودروهای دارای پلاک فرد، در روزهای فرد در مراکز فک پلاک پذیرش می‌شوند. بر اساس اعلام این مرکز، از ابتدای مهرماه ۹۹ علاوه بر استان تهران، استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، کرمانشاه، البرز، یزد و قم نیز به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی متصل شده‌اند.

اما از زمان اینترنتی شدن نوبت دهی تعویض پلاک، بسیاری از مالکان وسایل نقلیه گیج و سر در گم شده‌اند. چگونه باید این نوبت را دریافت کنیم؟ چه مدارکی نیاز داریم؟ به همین دلیل،  در این مطلب قصد داریم از سیر تا پیاز این موضوع را برای شما توضیح دهیم تا دیگر ابهامی برایتان باقی نماند. پس در ادامه این مطلب ما را همراهی بفرمایید. کافی است که از طریق سایت nobatdehi.epolice.ir برای روز و ساعت مشخصی نوبت رزرو کنید. در روز مشخص، کار تعویض پلاک خودرو به سرعت انجام می‌شود. فقط دقت داشته باشید که در زمان حضور در مراکز تعویض پلاک تمامی مدارک لازم را همراه داشته باشید. در غیر این صورت باید مجدداً اینترنتی نوبت بگیرید.

مزایای دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک

دریافت نوبت اینترنتی مزایای بسیاری در مقایسه با روش‌های قدیمی دریافت نوبت تعویض پلاک دارد. با استفاده از این روش دیگر نیازی به ساعت‌ها انتظار در صف‌های طولانی مراکز تعویض پلاک نخواهید داشت و در صورت عدم هماهنگی کارها می‌توانید از چند روز تا چند دقیقه قبل از تعویض پلاک نوبت خود را لغو کنید و به زمان دیگری موکول کنید. با استفاده از این روش، تعویض پلاک شما در کمتر از ۳ الی ۴ ساعت انجام خواهد شد و سلامت شما کمتر به خطر خواهد افتاد. هر چند این روش معایبی نیز دارد اما صرفه جویی در زمان و انرژی را می‌توان مهمترین مزایای دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک به شمار آورد.

 

مراحل دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک

برای دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک کافی است به اینترنت پر سرعت و یک دستگاه موبایل هوشمند یا یک لپ تاپ دسترسی داشته باشید. وارد سایت نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک شوید و طبق مراحل زیر گام به گام بخش‌های مختلف را تکمیل کنید.

  • مرحله اول ثبت نام تعویض پلاک

پس از ورود به سامانه از بخش مشخص شده نام استان، شهر، نوع خدمت درخواستی و نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید و سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید. پس از این مرحله کلیه مراکز تعویض پلاک شهر موردنظر برای شما نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به مسافت خود مراکز تعویض پلاک موردنظر را انتخاب کنید.

  • مرحله دوم دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک

پس از انتخاب مرکز تعویض پلاک، صفحه‌ای جدید از نوع خدمات مراکز تعویض پلاک برای شما باز می‌شود که شما می‌توانید با توجه به درخواست خود نوع خدمت درخواستی را ثبت کنید. پس از انتخاب نوع درخواست ( برای تعویض پلاک باید گزینه نقل و انتقال را انتخاب کنید) تقویمی برای شما باز می‌شود که ساعت‌هایی که مرکز موردنظر شما وقت خالی دارد با رنگ سبز برای شما قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک بر روی ساعت موردنظر وارد صفحه جدید ثبت اطلاعات فردی می‌شوید.

  • مرحله سوم و  ثبت مشخصات فردی

برای عضویت در سایت و ثبت نوبت باید به ترتیب کلیه اطلاعات نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل و یک رمز عبور دلخواه را وارد کنید. از شماره موبایلی استفاده کنید که در دسترس شما باشد و بتوانید کد دریافتی را سریعا وارد سامانه کنید. پس از وارد کردن اطلاعات روی گزینه عضویت کلیک کنید.

  • مرحله چهارم و ثبت اطلاعات خودرو

در آخرین مرحله شما وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن باید اطلاعات خودرو اعم از نوع وسیله نقلیه و شماره پلاک خودرو را وارد کرده و گزینه قبول شرایط در پایین صفحه را انتخاب کنید. سپس روی دکمه سبز ثبت نوبت کلیک کنید تا نوبت شما ثبت شود. در یک صفحه جدید پیام رزرو با موفقیت انجام شد برای شما باز می‌شود. کد پیگیری را ثبت کنید یا از پایین صفحه رسید را چاپ کنید.

نکات مهم در نوبت گیری اینترنتی تعویض پلاک

نکته: حتما به قسمت “درباره” که در بالای صفحه است دقت کنید. شاید آن مرکز، تعویض پلاک وسیله نقلیه مورد نظر شما را انجام ندهد.به این ترتیب شما نوبت اینترنتی خود را برای تعویض پلاک دریافت کردید. در صورتی که نمی‌توانید در زمان مقرر شده به مرکز مراجعه کنید، حتماً نوبت خود را از صفحه کاربریتان لغو کنید. در غیر این صورت، اگر در زمان مشخص‌شده در محل حضور نداشته باشید علاوه بر ابطال نوبت، برای نوبت گرفتن‌های بعدی ممکن است با محدودیت‌هایی روبه رو شوید.

پیش از رزرو نوبت، اطمینان داشته باشید که تمامی مدارک را لازم جهت تعویض پلاک  خصوصاً مدارک مربوط به احراز محل سکونت دارید. به یاد داشته باشید که حتماً چند دقیقه قبل از نوبتتان در مرکز حاضر باشید. در زمان حضور در مرکز، کلیه مدارک کنترل می‌شود؛ فقط به صاحب کد ملی درج شده در سامانه یا نماینده قانونی او به همراه پلاک خودروی ثبت شده در سامانه نوبت دهی اجازه ورود داده‌می‌شود. این مسئله را در نظر داشته باشید که گرفتن پلاک زوج یا فرد کاملاً اتفاقی است. از زمانی که طرح ترافیک زوج و فرد برداشته شده دیگر داشتن پلاک زوج یا فرد تفاوتی نمی‌کند. پس از این بابت چانه نزنید.

مراحل تعویض پلاک خودرو پس از دریافت نوبت تعویض پلاک

دریافت قبض: وقتی وارد پارکینگ می‌شوید یک برگه کاغذ به شما داده می‌شود که باید آن را تا انتها نگه دارید.  از روی آن می‌توانید شماره نوبت و همچنین باجه‌ای را که باید به آن مراجعه‌ کنید بخوانید. همچنین موقع خارج شدن این برگه را باید به متصدی نشان دهید تا بتوانید از مرکز تعویض پلاک خودرو خارج شوید.

  • مراجعه به باجه: براساس همان برگه‌ای که ابتدای ورودی به شما داده شد، در صف نوبت قرار می گیرید. هنگام رسیدن نوبت باید پشت باجه با مدارک حاضر شوید و مدارکتان را ارائه کنید.
  • دریافت فرم بازدید فنی: به ازای مدارکی نشان داده‌اید باید یک فرم بازدید فنی برای بررسی خودرو به شما داده شود.
  • تایید اصالت خودرو: باید خودرو را برای بازدید فنی به کارشناس مرکز نشان دهید. او بعد از بررسی خودرو، اصالت آن را تایید و فرم را پر می کند.
  • ارائه گواهی مفاصا حساب: اگر جریمه‌های خودرو را پرداخت نکرده باشد باید یک گواهی مفاصا حساب ارائه کنید.
  • واریز هزینه‌های پست، هوشمند سازی و … در دستگاه کارتخوان باجه
  • دریافت تاییدیه نقل و انتقال سند: با مراجعه دوباره به غرفه یک تاییدیه بابت نقل و انتقال سند مالکیت خودرو دریافت ‌کنید.
  • مراجعه به محل فک پلاک خودرو
  • تحویل پلاک قدیمی به انبار و گرفتن پلاک جدید
  • نصب پلاک در محل نصب
  • ارائه قبض و خروج از مرکز
  • واریز یک هزینه ۵۰ هزار تومانی به شماره حساب خزانه داری کل نزد بانک مرکزی برای پرداخت هزینه نقل و انتقال خودرو

نکته: همه هزینه های لازم با کارتخوان پرداخت می شود. پس بهتر است به جای پول نقد با خود کارت داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو

پس از اخذ نوبت از طریق نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک، حتماً به خاطر داشته باشید که با مدارک کامل در روز مشخص شده حضور داشته باشید. مدارکی که برای تعویض پلاک لازم است شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده
  • اصل سند مالکیت و کارت وسیله نقلیه
  • گواهی تسویه حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه
  • بیمه‌ شخص ثالث وسیله نقلیه
  • گواهی معتبر معاینه فنی خودرو یا موتور  (این گواهی برای خودروهایی که بیش از ۴ سال از عمرشان می‌گذرد الزامی است)
  • مدارک احراز محل سکونت خریدار

 

 مدارک احراز محل سکونت

  •   ارائه سند استیجاری یا ملکی به نام مالک خودرو، همسر و یا والدین او
  • در صورت نداشتن سند مسکونی، ارائه جواز کسب به نام خریدار خودرو
  •  ارائه قبض برق یا گاز و یا تلفن مرتبط با ملکی که سند آن ارائه شده و یا مرتبط با ملکی که جواز آن ارائه شده است.
  • ارائه معرفی‌نامه از اداره محل خدمت افرادی که در دولت و یا نیروهای مسلح کار می‌کنند، به همراه ذکر آدرس محل کار.
  • تهیه و ارائه یک گواهی اشتغال به تحصیل  فرزند یا فرزندان  که آموزش و پرورش منطقه آن را تایید کرده باشد.
  • دفترچه تامین اجتماعی مربوط به شهرستان محل گرفتن پلاک به همراه یک قبض (برق، آب یا گاز) که آدرس مربوط را تایید کند.
  • متقاضی درصورت داشتن زمین‌های اوقافی یا روستایی می‌تواند فروشنامه منزل مسکونی خود را که شورای اسلامی محل تایید کرده باشد ارائه کند.
  • تاییدیه با مهر شورای روستا یه شورای محل به نام متقاضی
  • ارائه یک نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی برای عشایر.

نکته: مدارک و کارت به آدرسی که به عنوان محل سکونت ارائه می دهید ارسال می شود. بنابراین از دادن آدرس اشتباه خودداری کنید.

چند نکته مهم برای نقل و انتقال پلاک خودرو

  • در صورتی که سند وسیله نقلیه گم شده‌است، باید یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار در رابطه با مفقودیت سند چاپ شده و ۱۰ روز از تاریخ درج آگهی گذشته باشد.
  • در صورتی که از طریق سند محل سکونت نتوانید محل سکونت خود را احراز کنید می‌توانید مدارکی از قبیل دفترچه تأمین اجتماعی، معرفی‌نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس محل سکونت برای کارکنان دولت و یا معرفی‌نامه از آموزش و پرورش محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل ارائه دهید.
  •  در زمان تعویض پلاک، هم خریدار و هم فروشنده و یا نماینده قانونی آن‌ها به همراه وسیله نقلیه باید در محل حضور داشته باشند.
  •  اگر به جای مالک، وکیل او در مرکز حاضر می‌شود، کارت ملی و شناسنامه وکیل به علاوه‌ی وکالت‌نامه معتبر هم باید ارائه شود.

شرایط تعویض و شماره‌گذاری پلاک خودروی وارداتی

  • ارائه مدارک شناسایی هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه مالک
  •  ارائه پروانه، گواهینامه، مدلول سند گمرکی و یا سند فروش مزایده‌ای خودروی وارداتی
  • بررسی وضعیت تبصره ۱۳ خودروهای وارداتی
  •  احراز اصالت وسیله نقلیه از سوی کارشناس و مهر زدن کاردکس
  • مفاصا حساب دیون دولتی
  • پرداخت هزینه و ارائه فیش آن
  • ارائه پلاک به مالک بر اساس محل سکونت او
  • واریز ۱۰۰ هزار تومان هزینه بابت نقل و انتقال ماشین وارداتی به شماره حساب به نام خزانه داری کل نزد بانک مرکزی.
  • احراز محل سکونت و اختصاص یافتن پلاک ماشین با توجه به آن

 

مدارک لازم برای اصلاح مشخصات خودرو

  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی مالک و یا نماینده او
  • سند فروش کارخانه خودروی سازنده خودرویی که ساخت داخل باشد
  • سند مالکیت خودرو
  • کارت مشخصات خودرو
  •  گواهی مفاصا حساب، در صورت نپرداختن وجوه جرائم معوقه
  •  پرداخت هزینه و ارائه فیش آن به متصدی
  • حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو مورد نظر

نکته: اگر مشخصات خودرو توسط کارکنان تعویض پلاک یا شماره‌گذاری اتفاق افتاده باشد، دیگر نیازی نیست که فرد مراجعه کننده وجهی پرداخت کند.

 

مدارک لازم برای فک رهن خودرو

زمانی می توانید یک سند را از رهن خودروساز در بیاورید که تمام اقساط آن را پرداخت کرده باشید. پس از این کار با مدارک زیر و پرداخت وجوه مورد نیاز به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

  • ارائه یک معرفی‌نامه از سازمان یا شرکتی که خودرو در رهن است.
  • سند مالکیت خودرو که از سوی پلیس صادر شده است.
  • کارت مشخصات خودرو
  • مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) مالک
  • مدارک احراز محل سکونت
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • دریافت و ارائه یک گواهی مفاصا حساب در صورتی که جرایم معوقه خودرو پرداخت نشده است.
  •  ارائه برگه معاینه فنی برای خودروهای دولتی و شخصی که از عمر آنها چهار سال و بیشتر گذشته و خودروهای عمومی که از عمر آنها یک سال سپری شده است.
  •  ارائه فیش بانکی پرداختی زیر

 

شرایط گرفتن پلاک در صورت گم و یا سرقت شدن پلاک تک پلاک یا زوج پلاک خودرو

زمانی که پلاک خودرو مفقود یا دزدیده می شود باید بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع داد. چرا که امکان دارد از پلاک خودروی شما سواستفاده شود و به گردن شما بیفتد.

  • تشکیل پرونده در کلانتری ظرف ۴۸ ساعت در صورتی که پلاک خودرو مورد سرقت واقع شده است.
  • به همراه داشتن مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی مالک یا نماینده و وکیل او به همراه وکالتنامه
  • سند مالکیت خودرو
  • کارت مشخصات خودرو
  • ارائه گواهی مفاصا حساب در صورتی که جرائم معوقه خودرو پرداخت نشده است.
  •  مدارک محل سکونت
  • پرداخت هزینه کارت هوشمند در دستگاه کارتخوان بر اساس تعرفه
  • پرداخت هزینه تعویض پلاک و ارائه فیش آن
  •  حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو
  • ارائه بیمه نامه شخص ثالث
  • کارت معاینه فنی

 

 مدارک و شرایط مورد نیاز برای تعویض پلاک ناخوانا یا مخدوش

  • مدارک شناسایی معتبر مثل کارت ملی و شناسنامه و یا وکالتنامه نماینده قانونی او
  • ارائه برگ سبز خودرو صادر شده از سوی پلیس راهور
  •  ارائه کارت ماشین
  •  ارائه بیمه‌نامه‌ شخص ثالث
  • برگه معاینه فنی (برای خودروهای شخصی و دولتی که بیشتر از چهار سال از تولید آنها گذشته، برای خودروهای عمومی بیشتر از یک سال از تولید آنها سپری شده است.
  • واریز هزینه ساخت پلاک و ارائه فیش آن
  • تهیه گواهی مفاصا حساب در صورتی که وجوه جرائم معوقه
  •  پرداخت هزینه‌های ساخت پلاک خودرو و هزینه نقل و انتقال پلاک
  • حضور مالک یا نماینده او به همراه خودرو

 

مطالعه بیشتر  صدور وکالت کاری با سند سبز خودرو

نوشته های مشابه