اخبار و رویداد ها

خداحافظی با بنزین سوپر

به گزارشی از نیکبخت خودرو، این روز ها بنزین سوپر تبدیل به یکی از اصلی ترین دغدغه های رانندگان در ایران شده است، مالکین خودرو های توربو، خودرو های GDiو همینطور خودرو های با استاندارد آلایندگی یورو ۴ به بالا در نبود بنزین سوپر دچار مشکلات فراوانی شده اند و هزینه های زیادی در نتیجه عدم عرضه ۱ ماهه بنزین سوپر بر آن ها وارد شده است و آنها برای دور کردن خودروهای خود از آسیب دیدگی ناشی از این موضوع، مجبور به خرید اکتان بوسترها شده اند.

مسئولین اما همچنان در این رابطه اظهار نظر های متفاوت، متناقض و حتی گیج کننده ای دارند، به طوری که به هیچ عنوان نمی توان به نتیجه قطعی رسید که برنامه دولت برای تولید سوخت با کیفیت تر به چه صورت قرار است باشد؛ اما در جدید ترین اظهار نظرات، سخنگوی صنف جایگاه داران خبر از خداحافظی کامل با بنزین سوپر داده است!البته که پس از آغاز تولید و عرضه بنزین یورو ۵. رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت درخصوص کمبود بنزین سوپر در کشور گفت: ما شرمنده مردم هستیم و درخصوص نبود بنزین سوپر از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ارسال بنزین سوپر با وجود درخواست خرید فرآورده از سوی جایگاه‌های سوخت اما از بیش از یک ماه قبل، کمیاب و بعد هم نایاب شد. وقتی ما علت نبود بنزین سوپر را از شرکت‌های تابع نفت جویا میشویم علت اصلی را ورود پالایشگاه‌های تولید بنزین سوپر به فاز تعمیراتی اعلام میکنند.

خداحافظی با بنزین سوپر-نیکبخت خودرو

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت اعلام کرد: این مشکل در این هفته برطرف‌شدنی نیست اما شاید در هفته آینده اتفاقاتی بیفتد؛ نواز به پیشینه عرضه بنزین سوپر در سالهای اخیر اشاره و ابراز کرد: به‌دنبال افزایش قیمت بنزین از سال ۱۳۹۸ و افزایش قیمت بنزین سوپر، ۵۰ تا ۸۰ درصد از تقاضا برای مصرف کم شد و ماندگاری بنزین سوپر در جایگاه‌ها و مخازن و طولانی شدن فروش آن خساراتی را به جایگاه‌داران وارد کرد. نماینده حقوقی جایگاه‌داراندر ادامه گفت: با شیوع کرونا تقاضای مصرف بنزین سوپر به‌شدت کاهش یافت تا جایی که آمار ناامیدکننده‌ای از فروش بنزین سوپر در کشور منتشر شد اما بعد از فروکش کردن کرونا، آمار مصرف بنزین معمولی و سوپر هم افزایش داشت.

وی با یادآوری اینکه عرضه و تقاضای بنزین سوپر در سال ۱۴۰۰ به تعادل رسید گفت: با وجود تعادل در عرضه و تقاضای بنزین سوپر اما ارسال به‌موقع انجام نمی‌شد و البته این‌طور هم نبود که مردم اذیت شوند. سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با توجه به افزایش مصرف خیره‌کننده بنزین از اواسط سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: ما از اواسط سال قبل تا الآن به رده دهم مصرف‌کنندگان بزرگ بنزین در جهان رسیده ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه کیفیت بنزین یورو۴ بسیار بالاست و فراگیر خواهد شد و استاندارد یورو۵ هم تدوین شده است و در سبد سوختی قرار خواهد کرد احتمالا در آینده نزدیک با بنزین سوپر خداحافظی میکنیم و با ورود بنزین یورو۵ به جایگاه‌های سوخت، تقاضایی برای بنزین سوپر وجود نخواهد داشت. وی با تأکید بر اینکه مسئولان سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت باید درمورد کیفیت یورو۴ و یورو۵ و بنزین سوپر با مردم شفاف صحبت کنند عنوان کرد: وضعیت بنزین سوپر احتمال زیاد در هفته پیشِ‌رو بهتر خواهد شد.

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

تقریبا همه ما هنگامی که برای بنزین زدن وارد جایگاه سوخت‌گیری می‌شویم، پمپ بنزین سوپر را دیده‌ایم و حتی شاید تا الان چندباری هم از بنزین سوپر را سوخت‌گیری کرده باشیم. اما ممکن است این پرسش بی‌جواب برای خیلی از مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد که اصلاً الزامی به سوخت‌گیری با بنزین سوپر وجود دارد؟ چه خودروهایی با بنزین سوپر عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند؟ به‌طور کلی کدام نوع بنزین بهتر است؟ بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

بنزین معمولی معمولاً اکتانی بین ۸۵ تا ۸۷ دارد. البته بنزین‌های عرضه‌شده در جایگاه‌های سوخت کشور از اکتان خاص و معینی برخوردار نیستند و نمی‌توان عدد دقیقی را برای سنجش آن‌ها در نظر گرفت. معمولاً هم اکتان خاصی برای بنزین‌های ایرانی ذکر نمی‌شود و صرفاً با گفتن بنزین یورو ۴ یا یورو ۵، به تمام پرسش‌های مصرف‌کننده در مورد کیفیت سوخت پاسخ میدهند. در صورتی که معیار یورو ۴ یا ۵ بودن بنزین، به کیفیت سوخت اشاره دارد. کیفیت سوخت بیشتر بر اساس میزان گوگرد و بخارات آن سنجیده می‌شود و ارتباط خاصی به اکتان آن ندارد. اکتان بیشتر از هرچیزی به کیفیت سوخت بنزین در پیشرانه اشاره دارد و دانستن آن برای انتخاب بنزین مهم و تعیین‌کننده میباشد. البته می‌دانیم که بنزین معمولی از سوپر ارزان‌تر است و باید میزان اکتان دو سوخت را دلیل این تفاوت قیمت بدانیم. بیایید کمی بیشتر بررسی کنیم و ببینیم اکتان دقیقا چیست.

 

اگر از بنزین معمولی به جای سوپر استفاده کنیم چه می‌شود؟

حالا که دانستید چه خودروهایی الزاما به بنزین سوپر نیاز دارند، سؤال مهمی مطرح می‌شود: اگر به‌جای بنزین سوپر از بنزین معمولی استفاده کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در پیشرانه‌های پیشرفته امروزی که به بنزین سوپر نیاز دارند از بنزین معمولی استفاده کنید، ممکن است توان اسب بخار در مصرف بهینه سوخت کاهش پیدا کند. علت این مسئله این است که واحد کنترل الکترونیکی ـ ECU ـ تنظیماتی را برای جبران اثرات مخرب ناشی از سوخت نامناسب انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که در صورت بروز این شرایط ممکن است پیش‌اشتعال به پیشرانه آسیب وارد کند که به نوبه خود باعث بسیاری از مشکلات دیگر نیز می‌شود.

 

 

مزایای استفاده از بنزین سوپر

در درازمدت، استفاده از بنزین توصیه‌شده توسط سازنده، این امکان را به پیشرانه خودروی شما می‌دهد که قوی‌تر و تمیزتر کار کند و بهترین مصرف سوخت را داشته باشد. اگر قصد خرید خودروی دست دوم دارید، باید در پی خودرویی باشید که پیشرانه آن به‌دلیل شرایط نگهداری صحیح و استفاده از بنزین مناسب، بهترین میزان مصرف سوخت را دارد.

البته گاهی بعضی اوقات توصیه‌هایی از دوروبر می‌شنویم که مبنای علمی ندارند و صرفاً بر مبنای آزمون و خطا یا به تجربه به دست آمده است. مثل اینکه می‌شنویم خوب است که بعد از هر چند هزار کیلومتر استفاده از بنزین معمولی، یک باک بنزین سوپر سوخت‌گیری کنید تا سوزن‌ها و شمع‌ها اصطلاحاً تمیز شود و عملکرد بهتری داشته باشند. اما به خاطر اینکه اکثریت خودروهای تولیدی داخل کشور و در محدوده قیمتی زیر ۶۰۰ میلیون تومان، معمولاً از تکنولوژی روز به دور هستند، وسواس اینکه حتماً از بنزین سوپر و یا مکمل‌های افزایش‌دهنده اکتان و کیفیت سوخت استفاده کنید، نتایج عملی خاصی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

تفاوت های بنزین یورو ۴ و ۵

تهران بزرگ‏ترین و شلوغ‎ترین شهر دنیا نیست ولی چرا آسمانش جز آلوده ‏ترین آسمان‏ها است؟ با ثبت نام سایپا و راحت‎تر شدن خرید خودرو، هر خانواده‌‏ی ایرانی به طور میانگین یک خودرو را دارد، افزایش تردد با خودروهای شخصی در شهر بزرگی مثل تهران باعث ترافیک و آلودگی هوای شدیدی شده ‏است. بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلودگی خودروها میباشد.به‏‌نظر شما خودروسازان موجب این اوضاع هستند؟ خودروهای تک سرنشین و یا کیفیت کم سوخت؟ همه‏‌ی موارد ذکر شده سهمی در این آلودگی دارند اما نقش اصلی بر عهده کیفیت سوخت‏‌های مصرفی است. برای کنترل کیفیت سوخت‏ها در سال ۱۹۹۳برای اولین بار استاندارد یورو ۱معرفی شد که حداکثر مقدار مجاز گازهای آلاینده در سوخت را مشخص می‎کرد. در سال‎‌های بعد استانداردهای دیگری هم عرضه شدند تا به امروز که تحت عنوان یورو ۴ و یورو ۵ از آن‎ها یاد می‎کنیم. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌‏های بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تا پایان این مقاله همراه نیکبخت خودرو باشید.

 

 

استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵

بعد از استاندارد یورو ۱ هر چند سال یکبار این استانداردها را به‌‎روز رسانی میکنند و کشورها برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا مجبور به رعایت این استانداردها هستند . در سال ۲۰۰۵‎ استاندارد یورو ۴ به بازار عرضه شد، این استاندارد برای کلیه وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی بود، در استاندارد یورو ۴ محدودیت‎هایی برای کربن مونو اکسید، هیدروکربن‌‎ها و اکسید نیتروژن اعمال شد و نسبت به استانداردهای گذشته به شدت سخت‎گیرانه‏‌تر بود؛ در سال ۲۰۰۸ استاندارد جدیدی تحت عنوان یورو ۵ برای سواری‏های سبک و وسایل تجاری معرفی شد که از تفاوت‎‌های عمده‌‏ی آن با بنزین یورو ۴ می‎توان در تغییر میزان تولیدی کربن مونو اکسید، کاهش مقدار هیدرو کربن به کمتر از یک دهم میلی‎‌گرم و عدم وجود گاز متان نام برد.

 

 

 

تشخیص بنزین یورو ۴ و یورو ۵ با توجه به رنگ

شاید شما هم شنیده باشید که رنگ بنزین رابطه‏‌ی مستقیم با کیفیت آن دارد. اما این یک تصور اشتباه است که در بین مردم جا افتاده است. بنزین خام بی‎رنگ است و تولیدکنندگان به‌‎منظور ارزیابی کیفیت بنزین مواد افزودنی به آن‎ها اضافه می‎کنند که تغییراتی در رنگ آن ایجاد می‌‏شود، به همین دلیل بنزین موجود در بازار در طیف رنگی بی‎رنگ گرفته تا صورتی و سبز در بازار عرضه می‏شود، بنزین یورو ۴ و یورو ۵ هم از این قضیه مستثنی نیستند و با رنگ‏‌های متفاوتی در بازار موجودند، پس اصلا به تفاوت رنگ بنزین برای تشخیص یورو ۴ و یا یورو ۵ نمی‌‎توان اکتفا کرد.

 

 

 

بنزین یورو ۵ به کاهش آلودگی هوا کمک می‎‌کند؟

در ذهن بسیاری از افراد این‏‌گونه جا افتاده است که پاک‌‏ترین و مناسب‌‏ترین بنزین، بنزین سوپر است، اما حقیقت چیز دیگری است. بنزین یورو ۴ و یورو ۵ بسیار پاک‏تر از برخی بنزین‌‏های سوپر هستند، مقوله‏‌ی بنزین سوپر و استانداردهای یورو کاملا از هم جدا هستند. برای مطالعه‎‌ی بیشتر در مورد بنزین سوپر در مقاله‏‌ی تفاوت بنزین سوپر و معمولی همراه نیکبخت خودرو باشید.

هدف از اولین استاندارد یورویی که تصویب شد تا الان که ششمین استاندارد یورو در کشورهای اروپایی اجرا می‎شود، حفظ محیط زیست و کاهش ذرات معلق است. طبیعی است که با جدی‎تر شدن خطر آلودگی هوا و کشف اثرات مخرب آلودگی بر روی سلامتی انسان، استانداردهای اروپا با گذشت زمان سختگیرانه‏‌تر شوند، پس به سادگی می‎توانیم نتیجه بگیریم که بنزین یورو ۵ پاک‎تر از بنزین یورو ۴ است و سهم بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارد.

 

 

خداحافظی با بنزین سوپر-نیکبخت خودرو

بنزین یورو ۴ به‎‌صرفه و اقتصادی

هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می‏خوری اصطلاحی رایج که تقریبا در همه جا کاربرد دارد، حتی در مورد کیفیت بنزین. استانداردهای یورو ۵ طرفدار محیط زیست و سخت‏گیر به تولیدکنندگان سوخت است، در این استاندارد تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی مطرح نیست و برای رسیدن به کیفیت مورد نظر، تولید کنندگان باید در میزان ترکیب مواد بسیار دقیق‏‌تر از قبل باشند و هزینه‌‏ی بیشتری را متحمل شوند، هزینه‌‏ی بیشتر برای تولید کننده به معنی قیمت بیشتر برای مصرف کننده است. شایان ذکر است که وقتی گفته می‏‌شود بنزین یورو ۵ بهتر از بنزین یورو ۴ است به معنی بی‏‌کیفیت بودن بنزین یورو ۴ نیست.بنزین یورو ۴ هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و شما می‏‌توانید برای کاهش هزینه‌‏های رفت‌‏وآمد با خودروی شخصی از بنزین یورو ۴ استفاده کنید و در پاکیزگی هوای شهر سهیم باشید.

تاریخ: ۲۳  آذر ۱۴۰۱

 

 

مطالعه بیشتر  علائمی که نشان می دهد موتور ماشین شما نیاز به تعمیر دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *