اخبار و رویداد ها

دو مدل چانگان وارد خطوط CKD و SKD سایپا می شوند

مدیرعامل سایپا به توقف سی. کی.دی‌کاری و اس‌.کی.دی‌کاری در سایپا در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: به تبع آن خطوط مونتاژ و رنگ عملیات سی. کی. دی کاری نیز خالی شده بود، اما اکنون تصمیم گرفتیم که این خطوط را مجدد فعال کنیم و در گام نخست دو مدل ۲۰۲۲ خودروی چانگان وارد این خطوط خواهد شد.
به گزارش نیکبخت خودرو ، محمدعلی تیموری، امروز در آئین رونمایی از پیکاپ «کارون» جدیدترین خودروی تولیدی شرکت زامیاد در جمع خبرنگاران اظها ر کرد: خودروی تیبا یک یا همان تیبا صندوق‌دار از مدار تولید خارج شده است، اما تیبا ۲ تا آخر ماه جاری از خط تولید خارج می‌شود.
وی تصریح‌کرد: خودروی همه افرادی که ثبت نام کرده بودند، آماده است و با استقرار کارشناسان سازمان ملی استاندارد در سایپا، تست‌های مربوط به خودروها در حال انجام شدن است که پس از تأیید آنان خودروها آماده تجاری شدن می‌شود.
تیموری به توقف سی. کی.دی‌کاری و اس‌.کی.دی‌کاری در سایپا در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: به تبع آن خطوط مونتاژ و رنگ عملیات سی. کی. دی کاری نیز خالی شده بود، اما اکنون تصمیم گرفتیم که این خطوط را مجدد فعال کنیم.
مدیرعامل سایپا خاطرنشان کرد: در گام نخست دو مدل ۲۰۲۲ خودروی چانگان وارد این خطوط خواهد شد که اکنون در مراحل تست و اخذ تاییدیه است، اما هنوز قیمت آنها مشخص نیست.
وی همچنین در خصوص تولید خودروهای اقتصادی در این گروه تصریح‌کرد: به این منظور چند مدل خودرو از جمله اطلس، سهند و آریا عرضه خواهد شد.
تیموری گفت: همه خودروهای یادشده همچنین خودروهای تجاری جدید سایپا استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس خواهند کرد.
ویی همچنین از تداوم عرزه دو مدل ساینا با موتور با حجم ۱۵۰۰ سی سی و موتور دوگانه سوز خبر داد و گفت: تولید این خودرو که برای افشار با درآمد کمتر ساخته شده، ادامه خواهد یافت.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

چانگان

چانگان اتومبیل، یک شرکت دولتی چینی است که در زمینه تولید خودروهای سواری، مینی ون‌ها، ون‌های تجاری و کامیون‌های سبک فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر چونگ کینگ واقع شده است.
خودروهای سواری این شرکت تحت عنوان چانگان طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. البته تولید خودروهای فورد و مزدا برای عرضه در چین نیز توسط خودروسازی چانگان صورت می‌گیرد. این خودروساز در حوزه خودروهای شاسی‌بلند نیز فعالیت دارد و این کار را به صورت مشترک با شرکت و ایویز و با نام لندویند انجام می‌دهد.
چانگان با تولید سالانه حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو، در کنار شرکت‌های سایک موتور، فاو گروپ و دانگ فنگ موتور یکی از چهار خودروساز بزرگ چین محسوب می‌شود. سالانه حدود ۱.۴ میلیون دستگاه از محصولات این شرکت به فروش می‌روند که از این نظر دومین خودروساز محبوب چینی‌ها است.

مطالعه بیشتر  عرضه 550 دستگاه لاماری ایما در بورس کالا

چانگان در ۱۸۶۲ میلادی

تاریخ شرکت چانگان به سال ۱۸۶۲ میلادی برمی‌گردد، زمانی که این شرکت برای تولید جنگ‌افزار در شانگهای تاسیس شد و در زمان جنگ چین و ژاپن از شانگهای به چونگ کینگ منتقل شد.
ورود این شرکت جنگ‌افزارسازی به حوزه خودرو در سال ۱۹۵۹ میلادی اتفاق افتاد. وقتی که در قراردادی با دولت چین متعهد شد تا اولین خودرو چینی، با نام چانگجیانگ تایپ ۴۶ را تولید کند و بعدها اقدام به ساخت یکی از خودروهای سوزوکی ژاپن کرد.
در سال ۲۰۰۹، دو خودروساز کوچک محلی با نام‌های هافی و چانگه تحت مالکیت چانگان درآمدند. یک سال بعد سازمان جنگ‌افزارسازی چین، مدیریت خودروسازی دولتی چانگان را در اختیار گرفت و از آن زمان، نام این شرکت جزو چهار خودروساز بزرگ چین نوشته شد.
لوگوی جدید این خودروساز در سال ۲۰۱۰ برای عرضه خودروهای سواری جدید معرفی شد. خودروهای سواری ۷۲ درصد از تولیدات این شرکت را تشکیل می‌دهند.
چانگان اعلام کرده که از سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) فقط خودروهای تمام برقی تولید می‌کند و از این سال ساخت خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی متوقف خواهد شد. این تصمیم به این دلیل گرفته شده که از سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) تولید هر گونه خودرو غیر برقی در کشور چین ممنوع خواهد بود.

چانگان در بازار خودروی ایران

با توجه به تنوع خودروهای چانگان که می‌توانست هر سلیقه‌ای را به خود جلب کند اما از بین ۲۴ خودرو این شرکت فقط ۲ خودرو راهی به بازار ایران پیدا کردند. خودرو سدان ایدو (Eado) که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ وارد بازار خودرو کشور شد اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند.
شاسی‌بلند چانگان CS35 نیز محصول دیگری از این خودروساز چینی بود که از پاییز ۹۵ در شرکت سایپا روی خط مونتاژ قرار داشت. البته پیشتر چندین دستگاه از این مدل وارد کشور شده بود که پس از عرضه مدل مونتاژی سایپا با افت قیمت مواجه شد.
البته شرکت سایپا در نظر داشت شاسی‌بلد چانگان CS75 را نیز تولید و عرضه کند که به دلیل تحریم‌ها، این امکان فراهم نشد.

خودرو های چانگان

در حال حاضر ۲۴ مدل خودرو در خط تولید کارخانه خودروسازی چانگان قرار دارند. این خودروها با بدنه‌های سدان و شاسی‌بلند و با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه می‌شوند.

سی کی دی CKD و اس کی دی SKD چیست؟

سی کی دی (به انگلیسی: CKD) مخفف Complete Knock Down و اس کی دی (به انگلیسی: SKD) محفف Semi Knock Down است.

CKD بسته‌ای کامل، شامل تمام قطعاتی است که برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار (assemble) شود. این یک تکنیک خاص یا ترفندی است که تولیدکنندگان خودرو، همانند تولیدکنندگان اتوبوس و وسائط نقلیهٔ ریلی، برای فروش قطعات سوار نشدهٔ خود به نمایندگان خود در کشوارهای دیگر بکار می‌برند تا از آن طریق از مالیات واردات محصول سوار شده فرار کنند یا حداقل به بهانهٔ ایجاد اشتغال، معافیت مالیاتی (بازگشت بخشی از مالیات) دریافت کنند.

قطعات نیمه سوار شدهٔ (یا قطعاتی که منتاژ اولیه شده‌اند) وارداتی SKD نام دارند و پس از ورود به کشور خارجی، مونتاژ نهایی روی آن‌ها صورت می‌گیرد. هر دو نوع KDها بسیار زیاد در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند همانند KDX(Knocked-down export) یا صادرات قطعات برای سوار شدن در کشور خارجی و برعکس آن مانند اتومبیل‌هایی که قطعات آن در کشور اصلی خود سوار می‌شوند و محصول کامل به بازار مقصد تزریق می‌شود که با نام BUX(Built-Up Export) شناخته می‌شوند.

هزینهٔ تولید کالا با استفاده از بسته‌های صادراتی KD (شامل تمام قطعات سوار نشده خودرو) در کشور مقصد ارزان‌تر تمام می‌شوند به خصوص در مواردی که به ندرت تجهیزات روباتیک برای نصب قطعات یافت شود نظیر محصولات کوچک که ماشین‌ها قادر به نصب قطعات آن‌ها نیستند. به علاوه نیروی کار در مقایسه با کشور تولید کنندهٔ اصلی به مراتب کمتر است.CKD به کارخانجات داخلی اجازه می‌دهد برای توسعهٔ بازار در یک صنعت خاص از پیش کسوتان و شرکت‌های با تجربه بهره گیرند در عین حال شرکت‌های صادر کننده هم به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهد کرد که به غیر از این راه، مسیری برای این دسترسی وجود ندارد.

در فرم‌های ابتدایی، خودرو وارداتی تنها موتور، باتری و سیستم انتقال نیروی سوار نشده دارد که این قطعات سوار نشده یا همراه محصول اصلی به صورت قطعات اسمبلی یا از طریق شرکت سومی وارد می‌شوند، به این معنی که چرخ‌ها و تمام قطعات داخلی در شرکت اصلی سوار می‌شوند؛ فقط برای دریافت معافیت مالیاتی بیشتر، وارد کننده نیاز به بیشتر بومی کردن تولید در کشور خارجی دارد که یک راه آن اشتراک گذاشتن قسمتی از تولید باتولید کنندگان بومی است؛ نظیر تولید لاستیک‌ها، چرخ‌ها، صندلی‌ها، سیستم روشنایی، باتری، شیشه، پلاستیک داخلی و غیره یا حتی موتور و سیستم انتقال نیرو در کشور مقصد. در برخی موارد حتی بدنهٔ استیل هم ممکن است در کشور مقصد پرس و جوش و رنگ شود که این مورد کارامد تولید به روش KD را تنها دو قدم از تولید کامل عقب نگاه می‌دارد. کشورهای در حال توسعه می‌توانند سیاست‌های تجاری و اقتصادی را از طریق جایگزینی واردات با تولید داخلی دنبال کنند. کمپانی‌هایی با عملیات CKD به کشور کمک می‌کنند که با جایگزینی تدریجی قطعات تولید داخل با قطعات CKD، صنعت را رونق دهند.

مطالعه بیشتر  اعلام اسامی 2 شرکت واردکننده خودرو تا پایان مهرماه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *