اخبار و رویداد ها

عدم واردات خودرو حداقل تا دوماه آینده

اخبار واردات خودرو از چندین ماه گشته تا کنون همچنان بلا تکلیف مانده و هربار طی جلساتی، صحبت‌هایی می‌شود طی آخرین اخبار اعلام شده، طی جلساتی، شرکت های وارد کننده خودرو مشخص شدند البته که باز هم شرکت هایی هستند که نامشان برده نشده ولی نام ۱۲ شرکت وارد کننده اعلام شده. طی آخرین اخباری که به دست ما رسیده زمان قطعی واردات خدرو هنوز معلوم نیست در ادامه به ریز جزئیات اشاره می‌کنیم.

به گزارش نیکبخت خودرو اوایل آبان ماه امسال بعد از کشمکش های بسیار در تصویب آیین نامه واردات خودرو و رفع ایرادات سه گانه ای که رئیس مجلس شورای اسلامی به آیین نامه وارد کرده بود، در نهایت آیین نامه واردات خودرو اصلاح و روند ثبت سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد. در مراحل اولیه ثبت سفارش ها جهت واردات خودرو، وزارت صمت اعلام کرد ۲۴ درخواست برای واردات خودرو مطرح شده است که در نهایت ۷ شرکت واجد شرایط ثبت سفارش واردات خودرو شدند (سایپا، پارس خودرو، سایپا – سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا) اما به مرور آمار شرکتهای واجد شرایط افزایش پیدا کرد و در مجموع در حال حاضر ۱۲ شرکت می توانند نسبت به ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.

(براساس اعلام وزارت صمت شرکت های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکس موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا ودیار خودرو شرایط لازم را برای واردات خودرو براساس آیین نامه احصا کرده اند و می توانند مراحل واردات را برای فروش خودروها در بورس کالا انجام دهند.)

مطالعه بیشتر  مقایسه سانتافه با تویوتا راو 4

بعد از گذشت ۱۵ روز ار آغاز ثبت سفارش خودرو های وارداتی، روند اجرایی بسیار کند پیش می رود و همین موضوع عاملی شده برای اینکه مردم آنچنان به ورود خودروهای وارداتی امیدی نداشته باشند حداقل تا چندماه آینده.). دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، جناب دادفر بر این عقیده است که آیین نامه نگاشته شده برای واردات خودرو منجر به تحقق دو هدف اصلی آزادسازی واردات برای تعدیل بازار و کاهش قیمت ها نمی شود. دادفر بیان داشته: در موضوع واردات خودرو از فرآیند آیین‌نامه‌نویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائز اهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود.

وی افزود: در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور سوال کند که شرکت‌ها و افرادی که اسامی آن‌ها به‌عنوان مجاز به واردات اعلام شده است، بر چه اساس و شاخصه‌ای انتخاب و تایید شده‌اند، وزارت صمت چه پاسخی ارائه خواهد داد؟ اگر سوال شود که چرا از انجمن و تشکل تخصصی واردات خودرو، هیچ فردی حضور ندارد چه پاسخی خواهند داد؟ اعتقاد ما این است که انتخاب‌ها ناعادلانه است و همین انتخاب‌های نادرست، ایجاد یک انحصار خاص دولتی را دامن خواهد زد. اینکه تنها یک عده‌ای خاص یک کار را انجام دهند، انحصار خاص ایجاد خواهد کرد.

پس از اعلام اسامی وارد کنندگان خودرو، با انتقاداتی نسبت به این اسامی رو به رو شدیم که با تعدادی از افراد منتقد صحبتی در مورد وضعیت در خواست آنها برای واردات خودرو داشتیم که اکثرشان معطل کسب مجوزها و بارگذاری اطلاعات هستند. در ارتباط با همین موضوع یکی از شرکت های وارد کننده خودرو می گوید: از آغاز ثبت سفارش خودرو ما مشغول کسب مجوزها و بارگذاری اطلاعات هستیم به نوعی که باید مجوز سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و برخی از فرایندها برای نهایی شدن واردات خودرو را کسب کنیم تا به مرحله تخصیص ارز برسیم. به نظر می رسد طی کردن این مراحل یک تا دو ماه طول خواهد کشید. ما نسبت به واردات خودرو حداقل تا دوماه دیگر هیچ قولی نمی دهیم و خوش بین به این موضوع نیستیم، در حال حاضر در بازارهای جهانی عرضه و تقاضای خودرو متعادل نیست و مشتری بیش از تعداد خودرو است. همین امر عاملی می شود تا ما در خریدهای خود و واردات زمان بیشتری را نیاز داشته باشیم.

یکی دیگر از واردکنندگان که گفتگویی داشت با گلایه از اینکه برای تخصیص ارز جهت واردات قطعات سی کی دی درگیر صفهای طولانی هستیم افزود: ما نیز فرایند بارگذاری اطلاعات را انجام می دهیم اما با شرایط فعلی و افزایش نرخ ارز و نیاز ما به تخصیص ارز برای واردات قطعات به نظر می رسد واردات خودرو در اولویت چندم باشد. چراکه تخصیص ارز برای قطعات برای ما اولویت بیشتری دارد. واردکننده ی دیگری اعلام داشت: نمی توان چند شرکت را مرجعی برای واردات یک خودرو از برندی خاص اعلام کرد. مگر می شود ما برویم با یک شرکت صحبت کنیم درحالی که آن شرکت خارجی قبلا با شرکت دیگری در ایران کار می کرد؟ همین موضوع ابهاماتی را برای ما به وجود آورده است. علاوه بر این تعرفه واردات نیز هنوز برای ما ابهام دارد که وزارت صنعت در این رابطه توضیحات قابل قبولی را اعلام نمی کند. معلوم نیست وزارتخانه براساس کدام استدلال مجوز ثبت سفارش را به شرکتها داده است. می توانید اخبار گذشته مربوط به واردات خودرو را در مجله‌ی خبری نیکبخت خودرو مطالعه بفرمایید. در مجموع همچنان واردات خودرو معطل مشکلات متعددی است که فعالان اقتصادی برای آن راهکار مناسبی ندارند و حضور خودروهای خارجی آنهم طی چند ماه اخیر بعید به نظر می رسد.

مطالعه بیشتر  برگزاری بزرگترین پیش فروش ایران خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *