اخبار و رویداد ها

قوانین جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای هر شخصی است که اتومبیل یا وسیله ی نقلیه دارد و باید نسبت به بیمه کردن آن اقدام نماید. بد نیست اگر قبل از بیمه کردن وسیله نقلیه خود قوانین بیمه شخص ثالث را مطالعه نموده و با اطلاعات صحیح، این کار را انجام دهید.

 در این مقاله می خواهیم درباره بیمه شخص ثالث صحبت کنیم. با تیم تخصصی نیکبخت خودرو برای بررسی بیمه شخص ثالث همراه باشید.لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

شخصی‌سازی بیمه: در سال ۱۴۰۱ یک قانون به قوانین بیمه شخص ثالث در رابطه با شخصی‌سازی آن ارائه شد. طبق این قانون راننده باید اطلاعات شخصی گواهی‌نامه خود را برای درخواست بیمه شخص ثالث ثبت کند. در واقع بر اساس این قانون جدید بیمه شخص ثالث راننده محور و مربوط به یک نفر به‌صورت مجزا می‌شود. همان طور که می‌دانید، رانندگی بدون گواهی نامه در قانون جرم محسوب می‌شود. همچنین بیمه‌نامه شخص ثالث برای افراد فاقد گواهی نامه هیچ خساراتی را جبران نمی‌کند. این قانون به این دلیل تصویب شد که تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان محاسبه شود و در صورت بروز هرگونه تصادف و خسارت احتمالی فقط راننده‌ی مقصر اعمال قانون می‌گردد. پس زمان خرید بیمه شخص ثالث، حتما به این نکته توجه کنید که بیمه‌گر اطلاعات گواهینامه‌تان را در بیمه‌نامه ثبت کند که بعد ها در صورت بروز سانحه دچار مشکل نشوید. در واقع این قانون به منظور شخصی سازی (راننده محور کردن) بیمه شخص ثالث صورت می‌گیرد. در این قانون تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نمی شود و خسارت به طور کامل پرداخت می شود حتی اگر ماشین در حین سانحه دست شخص دیگری به جز صاحب اصلی باشد (راننده محور شدن و شخصی سازی تخفیفات بیمه شخص ثالث)

مطالعه بیشتر  فورد موتور به دلیل نقض فنی، بیش از 3.3 میلیون خودرو را فراخوان کرد.

تخفیف پلکانی بیمه شخص ثالث: طبق قانون قبلی بیمه شخص ثالث، در صورت بروز یک خسارت، تمامی تخفیفات از بین می رفت. طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث میزان تخفیف عدم خسارت به ازای هر ۷ سال ۵ درصد تعیین شده و حداکثر تخفیف ۷۰ درصدی برای سال چهاردهم افزایش می یابد. در صورت بروز سانحه و خسارت تخفیف ها طی چند مرحله کسر می شوند در حقیقت کسر پلکانی تخفیف بستگی به تعداد خسارت دارد. برای یک بار خسارت جانی ۳۰درصد، دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار و بیشتر ۱۰۰ تخفیف را از دست خواهید داد. همچنین برای یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد. دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار و بیشتر ۴۰ درصد از تخفیفات را از دست خواهید داد.

  1. قانون جدید در خصوص دیه: پوشش جانی بیمه شخص ثالث برابر با ۸۰۰ میلیون تومان
  2. پوشش حوادث راننده برابر با ۶۸۰ میلیون تومان
  3. حداقل پوشش مالی برابر با ۲۰ میلیون تومان
  4. حداکثر این پوشش برابر با ۴۰۰ میلیون خواهد بود.

اگر راننده در سانحه مقصر باشد و دچار آسیب بدن شده باشد می تواند از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کند این خسارت برای راننده به اندازه ی دیه در ماه های غیر حرام است و راننده حتی اگر مقصر باشد می تواند از بیمه شخص ثالث استفاده کرده و خسارت بگیرد. در مورد بیمه شخص ثالث این نکته را توجه داشته باشید که پرداخت دیه و خسارت جانی جنسیتی نیست و در هر صورت نرخ دیه برای آقایان و بانوان برابر است.در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آنجا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد. فرد مقصر میتواند پرداخت قسطی هم داشته باشد

مساله دیگر اینکه در صورت خسارت جانی به فرد ثالث و فوت وی، قتل عمد تلقی شده و طبق قانون با او برخورد خواهد شد. البته اگر علت تصادف از سمت او نباشد، حتی اگر گواهینامه هم نداشته باشد، مقصر نخواهد بود. نکته دیگر اینکه بیمه هیچ‌گونه خسارتی بابت آسیب‌های جانی به راننده مقصر بدون گواهینامه را پرداخت نخواهد کرد.

خودروی متعارف: در سال ۱۳۹۵ یک قانون به نام خودروهای نامتعارف تصویب شده بود. بر اساس این قانون، ماشین متعارف ماشینی است که قیمت آن برابر با نصف قیمت دیه ماه حرام یا رقمی مشابه سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث است. این قانون به منظور جبران کردن هزینه‌های خسارت خودروهای لوکس وضع شد که در آن دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف قرار داشت.

بر اساس این قانون فرق می‌کند که سوار چه ماشینی شده اید. سقف پرداختی بر اساس این قانون در سال ۱۴۰۱ عدد چهارصد میلیون تومان مشخص شده است. یک فرمول مشخص برای پرداخت هزینه خسارت در قانون ماشین نامتعارف وجود دارد. برای مثال در صورت تصادف با یک اتومبیل گران قیمت ، این عدد بر اساس خودروی آسیب‌دیده مشخص می‌شود. سپس بقیه این رقم توسط بیمه بدنه ماشین پرداخت می‌شود. وضع این قانون کمکی برای پرداخت هزینه‌های ماشین‌های لوکس است.در واقع به نفع خودروهای لوکس شهر است.

الزام بیمه شخص ثالث

بر اساس قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. در ماده یک این قانون چنین آمده است: “کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آن ها به اشخاص ثالث وارد شود و موظفند بیمه شخص ثالث را تهیه نمایند.” علت نامگذاری این بیمه، تعامل سه طرفه در این بیمه است.

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید (که در اکثر بیمه نامه ها تحت عنوان بیمه گزار شناخته می شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه ها طبق قرارداد است (که در بیمه نامه با عنوان بیمه گر درج می شود) و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است.)

بطور مثال فرض کنید در سانحه ی رانندگی تمامی اشخاص خسارت جانی و مالی می بینند.در این صورت تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می گیرند و این بیمه هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می کند. در اینگونه اتفاقات راننده مقصر هم می تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط و فقط زیان های جانی را به عهده می گیرد و در مقابل زیان های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد. این نوع از بیمه را میتوان از تمامی شرکتهای بیمه خریداری کرد. ممکن است کیفیت ارائه خدمات در این شرکتها بر اساس سیاست کاری متفاوت باشد اما هزینه های تعیین شده برای این نوع بیمه تقریبا در تمامی شرکت ها یکسان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *