اخبار و رویداد ها

آخرین وضعیت قانون واردات خودرو

واردات خودرو

 

طبق گزارشات پایگاه خبری نیکبخت خودرو ، جلال رشیدی کوچی ، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت : افزایش قیمت خودروها دهن کجی خودروسازان به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. وی در ادامه اظهار کرد که امیدوار است وزیرصمت با مدیریت واردات هدفمند خودروهای خارجی با قیمت مناسبی که مردم بتوانند آن را تهیه کنند، به گستاخی خودروسازان پاسخ دهد. ایشان همچنین تاکید کردند که اگر تا پایان اردیبهشت واردات خودرو انجام نشود ، به طور قطع روی استیضاح وزیر صمت کار خواهد کرد و این موضوع را به پایان خواهد رساند. نماینده مردم مرودشت در مجلس اعلام کرد که از نظر نمایندگان واردات باید انجام شود ، در غیر اینصورت از ابزارهایی مثل استیضاح و شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ استفاده خواهد کرد وی افزود : نمی توان بخاطر مخالفت تعداد کمی از نمایندگان که خودشان از هیئت مدیره خودروسازان داخلی هستند ، ۸۰ میلیون ایرانی را ناراضی نگه داشت.

وزارت صمت با واردات خودرو موافق است

منوچهر منطقی ، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ، درباره واردات خودرو اظهار کرد که باعث کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می شود بنابراین با دید مثبت به آن نگاه میکنیم. وی افزود که هر زمان نهادهای بالادستی اجازه بدهند کار را اجرایی خواهند کرد.

شرکت ایران خودرو موافق واردات است

مهدی خطیبی : مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که خودرو سازی ایران خودرو مخالفتی با واردات خودرو ندارد و حتی موافق و آماده رقابت است!! بنابراین ایران خودرو و سایپا در مشکلات بوجود آمده برای دولت در زمینه واردات خودرو دخالتی ندارد.  منع قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد

محمدرضا میرتاج الدینی ، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ،  درباره حذف مصوبه واردات خودرو سواری در سال ۱۴۰۱ بیان کرد که دولت موافق واردات خودرو میباشد و اساسا قانونی مبنی بر ممنوعیت خودرو وجود ندارد. دولت سیزدهم این اختیار را دارد که بخش نامه ممنوعیت واردات خودرو را تمدید نکند.

اقای میرتاج الدینی تاکید کرد که تصویب واردات خودرو نیازی به موافقت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد و مخالفت آنها تنها معطوف به طرح ساماندهی بازار خودرو میباشد. ایشان درباره دلیل مصوبه مجلس درباره واردات خودرو گفت که قصد مجلس ، ترغیب و تشویق دولت برای واردات خودرو بود که به سرانجام نرسید. وی در ادامه بیان داشت که کمیسیون تلفیق در ابتدا برای منابع حاصل از واردات خودرو رقمی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود ، اما با وجود احتمال مخالفت شورای نگهبان ، منابع را به ۳۲ هزار میلیارد تومان کاهش داد. آقای میرتاج الدینی افزود که دولت میتواند درآمد حاصل از واردات خودروهای سواری را  به خزانه واریز کند و از این بابت منع قانونی برای واردات خودرو سواری وجود ندارد.

دلیل حذف واردات خودروهای سواری

پس از حذف بند مربوط به واردات خودروهای سواری در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیگیری هایی صورت گرفته نشان میدهد که این موضوع ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه نداشته و از طرفی ، مورد تایید شورای نگهبان نیز بوده است در نهایت مشخص شد که واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی داشته و به همین دلیل حذف شده است.

اصلاحیه طرح واردات خودرو

سخنگوی شورای نگهبان در تاریخ ۲۴ اسفند ماه و درباره مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد که این مصوبه نزدیک به مصوبه اولیه است  که در طرح سازماندهی بازار خودرو بود و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت ، بنابراین مصوبه جدید نیز با ابهام شورای نگهبان بوده و به مجلس ارجاع داده شده است.

در تاریخ ۲۵ اسفند ماه نمایندگان مجلس مجددا اصلاحیه طرح واردات خودرو را به تصویب رساندند تا این طرح دوباره به شورای نگهبان ارسال شود موارد زیر چند نمونه از اصلاحیه ها و قوانین جدید در رابطه با واردات خودرو میباشند :

۱-واردات خودرو توسط بخش خصوصی (حقیقی یا حقوقی ) انجام شود

۲-درآمدهای ناشی از واردات خودرو، به حساب خزانه داری کل کشور واریز گردد

۳-ضوابط واردات و روش تامین ارز باید توسط دولت تعیین شود

۴- قیمت خودروهای وارداتی نباید بیشتر از ۲۵ هزار یورو باشد

۵- حجم موتور خودروهای وارداتی کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد

۶- واردات باید به شرط عدم آسیب به تولید داخلی و همچنین بازار ارز باشد ، تشخیص این موضوع بر عهده دولت است.

۷- تیراژ خودروهای داخلی عبارتند از :

۵۰ هزار خودرو سواری

۲۰ هزار دستگاه خودرو هیبریدی و برقی

۱۰ هزار دستگاه کامیون ، کشنده ، تریلی و تریلی یخچال دار

۱۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری

۵ هزار دستگاه انواع ماشین آلات معادن و راه سازی

۱ هزار دستگاه انواع واگن و واگن یخچال دار

۸- وزارت اقتصاد موظف است ، هر ۳ ماه یکبار گزارش واردات را به کمیسیون مجلس ارائه دهد

۹-از محل منابع بدست آمده از واردات خودرو، مجموعا ۵ درصد باید در اختیار نهادهای زیر قرار بگیرد :

  • کمیته امداد با اختصاص ۷۰% از این میزان
  • سازمان بهزیستی با اختصاص ۳۰% از این میزان

 

خدمات پس از فروش وارد کنندگان خودرو

آقای فاطمی امین ، وزیر صمت ، درباره آزادسازی  قانون واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ ، گفته که در سال جدید ، تراز ارزی خوبی خواهیم داشت وصادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار میرسد و به همین دلیل ، محدودیت های ارزی سال ۹۷ را دیگر نداریم از طرفی تقاضای سالانه خودرو تقریبا ۱.۵ میلیون دستگاه است اما عرضه سالانه حدود ۱ میلیون شده است و خودروسازان داخلی نتوانسته اند جوابگوی تقاضا ها باشند و به همبن خاطر نیازمند واردات هستیم.

همچنین وزارت صمت ضمن اشاره به الزامی بودن شبکه خدمات پس از فروش برای واردکنندگان خودرو گفته است که قانون ممنوعیت واردات خودرو در اوایل سال ۱۴۰۱ منقضی میشود و پس از آن دیگر تمدید نمیشود که این تصمیم با هماهنگی دولت خواهد بود.

تکلیف خودروهای وارداتی قاچاق چیست؟

صاحب حجتی ، سخنگوی سازمان جمع آوریو فروش اموال تملیکی ، از امحاء خودروهای گران قبمت و لوکس تا پایان سال خبر داد و بیان داشت که پس از جلسه های متعدد بین سازمان اموال تملیکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، قرار بر این شد که به منظور حمایت از تولید و برخورد قانونی با قاچاق ، تعدادی خودرو گزان قیمت خارجی با حضور مسئولان کشوری در نیمه دوم اسفند ماه  امحاء شوند. وی تاکید کرد که این اقدام در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تقویت تولید داخل و مبارزه با قاچاق و ابلاغ دستورالعمل آن از سوی رئیس جمهور انجام خواهد شد. حجتی درباره تعیین تکلیف اموال تملیکی بیان کرد که در چهار ماهه اخیر ، حدود ۵ هزار میلیارد ریال از طریق امحاء تعیین تکلیف شد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ، ۱۶۸ درصد رشد داشته است

 پایان ممنوعیت واردات خودرو چه زمانی است؟

نمایندگان مجلس مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو را به تصویب رسانده اند. بر این اساس به دولت اجازه داده میشود تا در سال ۱۴۰۱ برای صدور مجورز برای بخش خصوصی با تعرفه ورودی مصوب در هیات وزیران وارد عمل شود. طبق این مصوبه مجوز واردات ۷۰ هزار خودروی سواری صادر شده است که میتوان گفت از این تعداد ۵۰ هزار دستگاه سهم خودروهای بنزینی میباشد و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز سهم خودروهای هیبریدی و برقی است. ممنوعیت واردات خودرو در شرایط فعلی مربوط به مصوبه ای میباشد که در سال ۹۷ توسط سران قوا تصمیم گیری شده است. مهلت این ممنوعیت اوایل خرداد ۱۴۰۱ تمام میشود و از آنجایی که هم رئیس جمهور و وزارت صمت توافق ضمنمی خود را برای واردات خودرو اعلام کرده اند این احتمال میرود که شورای نگهبان نیز منعی برای آزادسازی محدودیت واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ نداشته باشد. ولی همچنان چیزی قطعی نیست و باید منتظر اظهار نظر رسمی شورای نگهبان باشیم.

ایا امیدی به ازاد شدن واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ هست؟

بهمن ماه ۱۴۰۰ علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، با بیان اینکه اگر شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بر ممنوعیت واردات خودرو اصرار نکنند در خردادماه ۱۴۰۱ واردادت خودرو آزاد خواهد شد. همچنین اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد احتمال آزاد شدن واردات خودرو تقویت میشود. از طرفی دیگر ممکن است شورای هماهنگی برای بهتر شدن وضعیت بازار خودرو با واردات خودرو موافقت کنداحتمال دیگری نیز وجود دارد که با بهبود یافتن منابع ذخایر ارزی واردات خودرو آزاد شود. اما در صورتی که این شورا بر ممنوعیت واردات خودرو تاکید ورزد دولت و مجلس برای بهتر شدن شرایط میتواند درخواست آزاد شدن تعداد محدودی خودرو را دهد.

از طرفی ، کمیسیون تلفیق بودجه در لحظات پایانی با ورود ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری مخالفت کرد که این مخالفت میتواند ۲ دالیل داشته باشد: دلیل اول اینکه کمیسیون تلفیق احتمال داده است که این طرح در شورای نگهبان رد خواهد شد ، اما شورای نگهبان چند روز پیش اظهار کرد که طرح ساماندهی خودرو دارای ابهام و ایراداتی میباشد که در این میان ایراداتی از سوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقال داده شده و شورای تلفیق با در نظر گرفتن آنها این طرح را رد کرده است. لازم به ذکر است که مذاکرات با مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد.

مطالعه بیشتر  مقایسه سانتافه با تویوتا راو 4

نوشته های مشابه