آموزش و ترفند های خودروییاخبار و رویداد ها

آشنایی با سیستم کنترل فشار تایر

سیستم کنترل فشار تایر چیست ؟

سیستم کنترل فشار تایر_نیکبخت خودرو

۶ اسفند ۱۴۰۱

وظیفه سیستم کنترل فشار تایر در ماشین این است که به شما هشدار کم شدن باد حداقل یک یا چندین تایر و ایجاد شرایط غیر امن را بدهد. نشانگر فشار پایین لاستیک TPMS یک نماد زرد رنگ است که روی صفحه ابزار داشبورد به شکل مقطع تایر (که شبیه نعل اسب است) با علامت تعجب روشن می شود. چراغ نشانگر در وسیله نقلیه تاریخچه دارد، این تاریخچه ریشه در سال ها عدم اطمینان در مورد فشار مناسب لاستیک ها و بسیاری از تصادفات جدی خودرو دارد که اگر رانندگان می دانستند فشار باد لاستیکشان پایین است، ممکن بود  از آن تصادف ها جلوگیری شود. قبل از این که این چراغ نشانگر رایج شود، دانستن اینکه آیا فشار هوا به سطوح نا امن رسیده است به معنای بیرون آمدن، خم شدن و استفاده از لاستیک سنج بود. جدای استثناء در چند مورد این تنها راهی بود که می توانست استفاده شود. در نتیجه با توجه به تصادفاتی که بر اساس کم باد بودن لاستیک به وجود می آمد، ایالت متحده مسئولیت پذیری و اسناد (TREAD) را در قانون ها تصویب نمود. نتیجه ای که از تصویب این قانون حاصل شد آن بود که از سال ۲۰۰۷ اکثر وسایل نقلیه ای که در ایالت متحده به فروش رفت دارای سیستم کنترل فشار تایر بود.

سیستم کنترل فشار غیر مستقیم چیست و چگونه کار می کند

یک TPMS غیر مستقیم معمولاً به سنسورهای سرعت چرخ که سیستم ترمز ضد قفل استفاده می کند متکی است، این حسگرها سرعت چرخش هر چرخ را اندازه گیری می کنند و می توانند توسط سیستم های کامپیوتری روی برد برای مقایسه با یکدیگر و سایر داده های عملکرد خودرو مانند سرعت استفاده شوند. بر اساس سرعت چرخش هر چرخ، رایانه می تواند اندازه نسبی لاستیک های خودروی شما را تفسیر کند. زمانی که یک لاستیک تندتر از حالت عادی حرکت می کند، سیستم کنترل فشار متوجه کم باد شدن لاستیک می شود و به راننده هشدار می دهد. بنابراین، یک سیستم نظارت غیر مستقیم فشار تایر در واقع فشار تایر را اندازه گیری نمی کند. این محاسبه را به صورت الکتریکی بررسی نمی کند، در عوض، یک مانیتور غیر مستقیم فشار لاستیک به سادگی سرعت چرخش لاستیک های شما را اندازه گیری می کند و سیگنال هایی را به رایانه ارسال می کند که وقتی چیزی در چرخش اشتباه به نظر می رسد، چراغ نشانگر را فعال می کند.

مطالعه بیشتر  معرفی هیوندا النترا 2023 + بررسی مشخصات آن

 

سیستم کنترل فشار تایر_نیکبخت خودرو

مزایای TPMS غیر مستقیم

۱_ نسبتاً ارزان در مقایسه با TPMS مستقیم.

۲_ نسبت به TPMS مستقیم در طول سال ها به تعمیرات کمتری نیاز دارد.

معایب TPMS غیر مستقیم

۱_در صورت خرید لاستیک بزرگ تر یا کوچک تر، ممکن است دچار مشکل شود.

۲_در صورت فرسوده شدن یک لاستیک ممکن است دچار مشکل شود.

۳_هر بار پس از باد کردن لاستیک ها باید ریست شود.

۴_باید پس از چرخش معمولی تایر ریست شود.

سیستم کنترل فشار مستقیم چیست و چگونه کار می کند

سیستم کنترل فشار مستقیم به صورت جداگانه در هر تایر از سنسورهای کنترل فشار استفاده می کند. سیستم نظارت مستقیم فشار باد لاستیک تمام این داده ها را به یک ماژول کنترل متمرکز می فرستد، جایی که تجزیه و تحلیل، تفسیر می شود و اگر فشار باد لاستیک کم تر از آن چه باید باشد، مستقیماً به پشت آمپر خودروی شما منتقل می شود، جایی که چراغ نشانگر روشن می شود. مانیتورهای سیستم کنترل مستقیم معمولا اطلاعات را به صورت بی سیم انتقال می دهد، به طور جداگانه هر سنسور دارای شماره سریال مخصوص به خود است، به همین دلیل بررسی فشار در هر تایر را به صورت جداگانه انجام می دهد. بسیاری از تولید کنندگان از فناوری انحصاری برای این سیستم های بسیار تخصصی استفاده می کنند، بنابراین تعویض TPMS به روشی که با خودروی شما سازگار باشد ، به یک متخصص ماهر نیاز دارد.

 

سیستم کنترل فشار تایر_نیکبخت خودرو

مزایای TPMS مستقیم

۱_بررسی واقعی فشار تایر از داخل تایر.

۲_به دلیل چرخش لاستیک یا تعویض لاستیک دچار مشکل نمی شود.

۳_همگام سازی مجدد پس از چرخش لاستیک یا تعویض لاستیک.

۴_طول عمر بالای باطری ها.

۵_ممکن است در لاستیک زاپاس خودرو گنجانده شود.

معایب TPMS مستقیم

۱_از لحاظ قیمت گران تر از سیستم غیر مستقیم است.

۲_با توجه به همگام سازی آسان، ممکن است این همگام سازی پر هزینه باشد.

۳_باتری به ندرت قابل تعمیر است، اگر باتری خالی شود، کل سنسور باید عوض شود.

۴_سیستم های اختصاصی نصب، سرویس و تعویض را برای مصرف کنندگان و مغازه های خودرو سخت می کند.

۵_سنسورها در زمان نصب و یا جدا کردنشان ممکن است آسیب ببینند.

فشار تایر و ایمنی آن

با توجه به متفاوت بودن روش ها در این دو سیستم، عملکرد و هدف هر دو یکسان می باشد و به یک شکل هشدار می دهند. حتی اگر یک TPMS زمانی که به درستی نگهداری شود می تواند هشدارهای دقیقی ارائه دهد، اما جایگزینی برای بررسی دستی فشار هوا نیست، آن را فقط یکی دیگر ابزار موجود در جعبه ابزار ماشینتان در نظر بگیرید.

در نهایت برای استفاده از سیستم TPMS به چند نکته توجه کنید

۱_سنسورها: اولین و مهم ترین چیزی باید به دنبال آن باشید، سنسورها هستند، کیفیت یک سنسور را می توان به جهانی بودن TPMS خلاصه کرد. آیا دستگاهی که انتخاب کردید در پذیرش انواع سنسورها جهانی است؟ این بسیار مهم است زیرا سنسورهای زیادی جهانی نیستند و اگر سنسورهای ماشین شما از کار بیفتند، کل سیستم از کار می افتد.

۲_حالت های قابل برنامه ریزی: مورد بعدی که باید بررسی کنید تعداد حالت های قابل برنامه ریزی است که می توانید دستگاه را در آن ها تنظیم کنید. دستگاه های عمومی TPMS دارای حدود ۳ یا ۲ حالت قابل برنامه ریزی هستند که به نظارت بهتر بر فشار باد لاستیک در اتومبیل شما کمک می کند. حالت های برنامه

۳_همچنین شامل تنظیم مجدد سیستم های حسگر قدیمی شما برای سیستم های TPMS تازه نصب شده (به نام حالت کپی) است.

۴_دقت: سومین نکته مهمی که باید در نظر گرفت، دقت سنسورها است. دقت بالا با توجه به آسان بودن دوباره برنامه ریزی کردن سنسورها و دمای لاستیک بررسی نمود.

مطالعه بیشتر  فیدلیتی پرایم با گیربکس و آپشن های جدید به نمایشگاه اصفهان آمد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *