اخبار و رویداد ها

ارزان‌ترین شاسی‌بلند و کراس‌اوورهای موجود در ایران

در سال‌های اخیر، مدل‌های مختلف خودروهای شاسی بلند از برندهای گوناگونی در کشور عرض شده‌اند. بالا رفتن قیمت خودرو، باعث شد که بسیاری از شاسی بلندهای بازار به قیمت‌های فضایی برسند. همین، باعث شد که بسیاری از خریداران به دنبال خودروهای شاسی بلند ارزان قیمت بگردند تا توان خریدشان را داشته باشند. در این مقاله از نیکبخت خودرو پیشنهاداتی برای خرید ماشین های شاسی بلندی داریم که با وجود قیمت پایین صرفه ی اقتصادی بیشتری دارند.

۱. لیفان x50

لیفان یکی از اولین خودروهای چینی وارداتی به ایران و یکی از ارزان‌ترین برندهای چینی در ایران است. اگر به دنبال بهترین شاسی بلند ارزان قیمت در بازار ایران هستید، لیفان X50 می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. برای لیفان X50 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی در نظر گرفته شده که در بهترین حالت فقط ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت (دور موتور ۶۰۰۰) و ۱۳۳ نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور ۳۵۰۰) تولید می‌نماید. البته این اعداد و ارقام برای جثه کوچک و وزن نسبتاً سبک ۱۱۵۰ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسند اما گیربکس اتوماتیک CVT بخشی از نیروی حاصله را در مسیر انتقال قدرت هدر میدهد و با تاخیرهایش (بخصوص در آغاز حرکت) باعث میشود شتاب ماشین در سطح کاملاً متوسطی باقی بماند. بخصوص اگر قصد سفرهای جاده‌ای را داشته باشید، کمبود کشش در سربالایی‌ها مشهود است.

۲. ام وی ام x22

شاسی بلندهای ام وی ام از جمله ارزان‌ترین‌ شاسی بلندهای بازار ایران هستند. در این میان ام وی ام X22 نسبت به بقیه قیمت کمتری دارد. زیر کاپوت یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور وظیفه تامین نیروی محرکه ماشین را بر عهده دارد و یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک (و یا ۵ سرعته دستی) این نیرو را به چرخ‌های جلویی میرساند. البته سایر رقبای X22 هم از نظر قدرت و گیربکس شرایط چندان ایده‌آلی ندارند و همگی بخصوص در مدلهای اتوماتیک از شتاب و کشش بسیار معمولی برخوردارند اما با این حال نماینده MVM حتی از همین رقبای متوسط هم ضعیف‌تر ظاهر شده است.

مطالعه بیشتر  اعلام اسامی 7 خودروساز جهت واردات خودرو

۳. جک S5

جک S5 مهم‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اور چینی با پیشرانه توربوشارژ محسوب می‌شوند. این پیشرانه قادر است در بهترین حالت ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که ترکیبش با یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی به شتاب بسیار خوبی ختم شده است. اما همانطور که میدانید ساخت یک جعبه‌دنده اتوماتیک که بتواند رفتار مدل دنده‌ای را شبیه‌سازی کند، حداقل برای این رده قیمتی آسان نیست و S5 هم در نسخه اتوماتیک، علیرغم بهبود گشتاور (به ۲۶۵ نیوتن‌متر) و استفاده از گیربکس نسبتاً پیشرفته ۶ سرعته دوکلاچه، نتوانسته شتاب مدل منوال را تکرار نماید و با افت اندکی مواجه شده است.

۴. چانگان cs35

چانگان اولین بار در سال ۱۳۹۳ وارد بازار ایران شد که به دلیل قیمت بسیار بالا، چندان مورد توجه علاقمندان به این خودروها قرار نگرفت. اما وقتی سایپا خط مونتاژ این خودرو را راه‌اندازی کرد، با کاهش قیمت توانست نظر مشتریان را به سمت خود جلب کند و حالا به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای شاسی بلند و با کیفیت در لیست ما قرار گرفته است.

با گشودن درب موتور چانگان CS35 با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ DOHC به حجم ۱.۶ لیتر روبرو می‌شویم. این موتور از نوع تنفس‌طبیعی است و در بهترین حالت می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت (دور موتور ۶۰۰۰) و ۱۶۰ نیوتن‌‌متر گشتاور (دور موتور ۴۰۰۰) تولید نماید. این اعداد شاید در نگاه اول چندان جالب به نظر نرسند اما با در نظر گرفتن وزن نسبتاً سبک ۱۲۹۰ کیلوگرمی (نسخه دنده‌ای ۲۰ کیلو سبک‌تر است) و نگاهی به رقبای این سطح از بازار، نمیشود خیلی به این مورد خرده گرفت. فقط اینکه گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک CS35 ساختاری قدیمی دارد و بخشی از نیروی حاصل از موتور را هدر می‌دهد و به همین جهت عملکرد ماشین در شتاب‌گیری ناگهانی و کشش در سربالایی‌های شدید کاملاً متوسط ارزیابی می‌گردد.

۵. چری تیگو۵

خودروسازی چینی چری، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو چین، محصولاتش را یا به صورت وارداتی یا مونتاژی در کشورهای مختلف جهان عرضه می‌کند. چری تیگو ۵ یکی از این ماشین‌ها است که در آذر ماه ۱۳۹۴ به دست خریداران ایرانی رسید و در سال‌های ۹۵، ۹۷ و ۱۴۰۰ مدل‌های جدیدتری از این کراس‌اوور محبوب با تغییراتی در ظاهر و مشخصات فنی عرضه شد.

زیر کاپوت تیگو ۵ تنفس طبیعی یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری (حجم دقیق ۱۹۷۱ سی‌سی) قرار گرفته که قادر است حداکثر ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. مقایسه این اعداد با قدرت و گشتاور یک خودرو معمولی در سطح کیا سراتو سایپا (که تازه محصول چندان جدیدی هم نیست) نشان از بازدهی کاملاً متوسط موتور تیگو ۵ دارد چراکه نماینده کیا با حجم موتور مشابه به ترتیب ۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۲ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید میکند. ترکیب این قدرت متوسط با یک گیریکس نه چندان چالاک از نوع CVT (با قابلیت شبیه سازی ۷ سرعت) و وزن سنگین خودرو (بالاتر از ۱.۵ تن) به شتاب صفر تا صد رسمی ۱۳ ثانیه (در شرایط بنزین و ارتفاع تهران بیش از ۱۵ ثانیه) منتهی شده که برای این رده قیمتی چندان جالب نیست.

۶. هایما s7

هایما s7 یا هایما ۷ یکی از تولیدات گروه خودروسازی هایما وابسته به کمپانی فاو است که از سال ۲۰۱۰ به سبد تولیدات این خودروساز چینی اضافه شد و نخستین مرتبه در نمایشگاه اتومبیل چین به نمایش درآمد. نسخه تنفس طبیعی هایما S7 ضعف بزرگی در قسمت قوای حرکتی داشت؛ در واقع پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری آن مدل به هیچ عنوان پاسخگوی وزن سنگین S7 نبود و با شتاب‌گیری بسیار کند و واکنش‌های ضعیف به پدال گاز، حسابی حوصله راننده سر میبرد. اما خوشبختانه ایران‌خودرو خیلی زود به نقطه ضعف اصلی نماینده‌اش پی برد و با ارائه نسخه جدیدتر مجهز به پرخوران توربو این مشکل را به خوبی بر طرف ساخت. نمونه مجهز به توربو از یک موتور کوچک‌تر ۱.۸ لیتری بهره میبرد اما این انجین کوچکتر قادر است با یاری پرخوران خود ۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از مدل قبلی ارائه نماید. همچنین در سیستم انتقال قدرت هم یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جای مدل ۵ سرعته قبلی را گرفته تا بدلیل ضرائب نزدیکتر، شتاب و کشش در تمامی سرعت‌ها بهبود یابد.

خودروهای مذکور از بهترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران با رنج قیمت نسبی پایین هستند در جواب اینکه خب آخرش کدام خودرو برای خرید بهتر هست، با کارشناسان ما در نیکبخت خودرو تماس بگیرید و لیست شاسی‌بلندهای موجود را بگیرید و با بهترین قیمت صاحب ماشین شاسی بلند بشید.

مطالعه بیشتر  کانسپت جذاب میتسوبیشی XFC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *