اخبار و رویداد ها

موفقیت رانا پلاس در آزمون ایمنی عابرپیاده

به گزارش «نیکبخت خودرو »،معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو اعلام کرد: «راناپلاس موفق شد آزمون ایمنی عابرپیاده را براساس استاندارد روز اروپایی ECE R127 با موفقیت پشت سر گذارد.» محسن رضایی‌منش با بیان این‌که استانداردهای روز دنیا، علاوه بر تامین ایمنی سرنشینان خودرو هنگام تصادفات جاده‌ای، توجه ویژه‌ای به ایمنی عابرپیاده دارند، گفت: «آزمون ایمنی عابرپیاده که براساس استاندارد به‌روز و بین‌المللی ECE R127 انجام می‌شود، شبیه‌سازی تصادف خودرو با عابرپیاده با سرعت ۴۰km/h است.» وی ادامه داد: «در این آزمون که دارای دو بخش اصلی ضربه‌های سر و پاست، برخورد سر عابرپیاده با نقاط مختلف در موتور و برخورد پای عابرپیاده با نقاط مختلف سپر خودرو، شبیه‌سازی شده است و مورد آزمون قرار می‌گیرد که باید نیروها و ضربه‌های واردشده به سروپای عابرپیاده، در محدوده‌های مجاز تعیین‌شده قرار گیرند.»

موفقیت رانا پلاس در آزمون ایمنی عابرپیاده

کارسازی مراحل فنی و قانونی صدور تاییدیه

رضایی‌منش با بیان این‌که با تلاش تیم مهندسی و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، ارتقای کیفیت و افزایش استاندارد راناپلاس در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: «خوشبختانه این خودرو با ارتقا و بهبود عملکرد در تست مربوط در ناحیه سپر در جذب انرژی‌های برخورد، موفق شد آزمون ایمنی عابرپیاده را با موفقیت پشت سر گذارد و تمامی الزامات استاندارد بین‌المللی ECE R127 را برآورده کند.» وی ادامه داد: «این آزمون، در مرکز تست معتبر اروپایی و با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مرجع صدور تاییدیه E mark انجام شد و مورد تایید قرار گرفت و مراحل فنی و قانونی صدور تاییدیه E mark کارسازی شده و در حال انجام است.» معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با بیان این‌که استاندارد ایمنی عابرپیاده ECE R127 از استانداردهای روز دنیا و ازجمله استانداردهای اجباری ۸۵گانه است، افزود: «پیش از این، خودرو تارا موفق به اخذ تاییدیه ایمنی عابرپیاده شده بود و هم‌اینک، راناپلاس نیز موفق به تامین الزامات این استاندارد شده که نشان از رویکرد ایران‌خودرو در تولید خودروهای باکیفیت و استاندارد است.» وی با بیان این‌که سیاست‌گزاری برای محصولات جدید در راستای دریافت استاندارد است، گفت: «ایران‌خودرو قصد دارد محصولات فعلی را نیز با توسعه استانداردها تولید کند و این اقدام، گامی موثر در جهت استانداردسازی و ارتقای سطح ایمنی و کیفیت محصولات است.» رضایی‌منش همچنین از دریافت استاندارد ایمنی عابرپیاده برای محصول دنا خبر داد و گفت: «مقدمات اولیه در دستور کار قرار دارد و درعین‌حال، تاکنون دو محصول تارا و رانا با دریافت ایمارک توانستند این استاندارد سختگیرانه را کسب کنند و این نشان از تحول در حوزه مهندسی ایران‌خودرو است.»

مطالعه بیشتر  آشنایی با سیستم کمکی در سربالایی و کاربرد آن

موارد ارتقای فنی و کیفی در «راناپلاس»

درحال‌حاضر دو تیپ از راناپلاس در بازار حضور دارند که شامل نسخه ۱.۶لیتری TU5 با جعبه‌دنده پنج‌سرعته و نسخه TU5 پلاس با جعبه‌دنده شش‌سرعته و سقف شیشه‌ای می‌شود. تغییر متریال داشبورد، رودری‌ها، یونیت‌های الکتریکی و تغییر ساختار صندلی ازجمله ارتقاهای کیفی در راناپلاس به حساب می‌آید. در نسخه سقف شیشه‌ای راناپلاس فریم سقف تغییر کرده و ورق اتصالات سقف نیز مقاومتر از نسخه‌های دارایی سقف فلزی شده است. همچنین شیشه سقف پانوراما این خودرو مانند پژو ۲۰۷i استاندارد ایمارک و ECE را دریافت کرده است. همان‌طور که گفته شد، در راناپلاس شش‌دنده به پیشرانه ۱.۶لیتری TU5 پلاس مجهز بهره گرفته شده که به سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) مجهز شده است و پمپ‌روغن متغیر، نسل جدید دینام و پاشش سوخت ارتقایافته در آن دیده می‌شود. این پیشرانه ۱۱۳اسب‌بخار، قدرت را با گشتاور ۱۴۴‌نیوتون‌متر تولید می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰‌کیلومتر را در رانا پلاس پانوراما دارد. جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی رانا پلاس پانوراما ساخت شرکت نیرومحرکه است. دنده‌ششم این گیربکس با ضریب ۰.۶ سبب می‌شود تا این سدان در سرعت‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، ۷ تا ۱۱ درصد مصرف سوخت کمتری را داشته باشد. همچنین با تغییر ضرایب دنده‌های ۱ و ۲ و همچنین تغییر ضریب فاینال، میزان گشتاور موتور در هنگام حرکت افزایش می‌یابد و گفته می‌شود موجب کاهش حدود ۱.۵ثانیه‌ای در شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو شده است. همچنین حذف سیستم فرمان هیدرولیک و جایزیگن شدن فرمان کمکی برق کاهش هدررفت توان پیشرانه و فرمان‌پذیری راناپلاس شش‌سرعته را در پی داشته است.

جهت خرید رانا به وبسایت نیکبخت خودرو مراجعه نمایید.

افزایش امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه پلاس

راناپلاس شش‌دنده پانوراما در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی‌های تاشو عقب، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، بلوتوث، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه‌ای، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سقف شیشه‌ای با سایه‌بان دستی و… مجهز است. نرمی کلاچ این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی آن محسوس است و تعویض دنده‌ نیز به‌نسبت نرم و با فواصل مناسب دنده‌ها انجام می‌شود. شتاب راناپلاس جدید نیز نسبت‌به نسخه‌های قبلی بهتر است. از دیگر مزایای این خودرو می‌توان به مصرف سوخت مناسب، ارتقای کیفی بهتر متریال داخل کابین نسبت به نسخه‌های قدیمی رانا و شبیه‌شدن کیفیت راناپلاس به پژو ۲۰۷I اشاره کرد. به‌رغم این بهبودها راناپلاس در مواردی همچنان جای ارتقا و تقویت دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان استفاده از ترمز دیسکی در محور عقب، افزودن رینگ آلومینیومی و برخی امکانات مانند تهویه الکتریکی یا اتوماتیک، نمایشگر لمسی و چراغ روشنایی روز را پیشنهاد کرد.

سیستم تشخیص عابر پیاده چگونه است؟

موفقیت رانا پلاس در آزمون ایمنی

این سیستم برای تشخیص عابران پیاده از سنسورهایی در جلوی خودرو استفاده می‌کند.این سنسورها توانایی تشخیص حرکت کردن عابر پیاده و انسان از جلوی خودرو را دارند.در برخی خودروها برای تکمیل کردن سنسورها از دوربین‌هایی نیز در خودرو استفاده می‌شود.این دوربین که در بالای شیشه جلو نصب می‌شود، می‌تواند به خوبی حرکت کردن شخصی در جلوی خودرو را تشخیص دهد.

رادار تشخیص عابر پیاده در خودروهای مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) می‌تواند به این سامانه متصل شود و در صورت تشخیص خطر برخورد ترمزها را هم فعال کند.لازم به ذکر است که سیستم تشخیص عابر پیاده در سرعت پایین کارایی بسیار بالاتری از سرعت‌های بالا دارد.کاربران باید توجه داشته باشند که این سیستم یک سیستم ایمنی با ضریب موفقیت صد درصد نیست.

در نتیجه این سیستم همیشه نمی‌تواند جلوی خطر را بگیرد.بنابراین هیچ چیز بهتر از یک راننده هوشیار با حواس جمع نیست.سیستم تشخیص عابر پیاده در بهترین حالت توانایی کم‌تر کردن خطر برخورد را دارد.

سیستم فعال حفاظت از عابر پیاده

سیستم فعال حفاظت از عابر پیاده یک سیستم ایمنی است که اولین بار توسط شرکت ولوو معرفی شد.اجزای اصلی این سیستم سنسور، یونیت کنترل و عملگر مکانیکی هستند.درون سپر جلو نیز سنسورهای شتاب کار گذاشته می‌شوند تا برخورد با عابر پیاده را تشخیص دهند.زمانی که یک عابر پیاده با سپر خودرو برخورد کند این سیستم برخورد را تشخیص می دهد و سپس سنسورها این برخورد با به یونیت کنترل ارسال می‌کنند.

یونیت کنترل نیز به عملگر، فرمان فعال شدن را می‌دهد و عملگر بخش بالایی کاپوت را مقداری بالا می‌آورد.بالا آمدن کاپوت باعث می‌شود تا ریسک برخورد عابر پیاده با قطعات سفت موتور کاهش پیدا کند.چون کاپوت خودرو طوری طراحی می‌شود که مقداری از انرژی برخورد را جذب کند.به این ترتیب آسیب‌های وارده به عابر پیاده در تصادف تا حدی کاهش پیدا می‌کند.ولوو پا را از این هم فراتر گذاشت و ایربگ عابر پیاده را نیز در برخی محصولات خود معرفی کرد.

ولوو V40 هاچ بک اولین خودرویی است که به چنین سیستمی مجهز شد.این سیستم در هنگام برخورد با عابر ایربگ مخصوص را باد می‌کند و بخش‌های برف پاک کن‌ها، بیش از یک سوم شیشه جلو و ستون‌های A را پوشش می‌دهد.به این ترتیب یک بالش هوا بین عابر پیاده و قطعات سفت خودرو ایجاد می‌شود.

مطالعه بیشتر  تمدید مهلت ثبت نام خودروهای ایران خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *