اخبار و رویداد ها

اخبار داغ خودرو

در سال‌های گذشته بازار خودروی ایران به علت ورود دلالان خودرو به این بازار و عرضه‌شدن تعداد کم خودرو نسبت به تعداد متقاضیان بازار آشفته‌ای بوده است. در متن خبری زیر به اطلاعیه‌های جدید طرح‌های کنترل بازار و تعدادی از حواشی بازار خودرو ایران خواهیم پرداخت.

اولویت وزارت صمت در طرح واردات خودرو

در روزهای گذشته، بازار خودرو در ایران تحت‌تأثیر قیمت‌های ناپایدار و نوسانی بود. قیمت‌های خودروهای داخلی تا ۱۰ میلیون تومان کاهش‌یافته و قیمت‌های مدل‌های چینی نیز تا ۱۵ میلیون تومان کاهش‌یافته است. درعین‌حال، قیمت خودروهای خارجی همچنان در حال افزایش است و در روزهای گذشته تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

باتوجه‌به این وضعیت، نیاز به واردات خودروها در بازار ایران بیش‌ازپیش احساس می‌شود. بر اساس اظهارات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولویت واردات خودروهای اقتصادی با قیمت تقریبی ۱۰ هزار یورو است و در حال حاضر بسیاری از خودروهای وارداتی در این رده قیمتی قرار دارند. ازآنجاکه واردات خودرو با قیمت پایین و رعایت استانداردهای محیط زیستی مشکلی ندارد، این تدابیر همراه با اقدامات واردکنندگان خودروها می‌تواند به تحقق اهداف صنعت خودرو کمک کند.

مهم‌ترین نکته در این روند، رعایت استانداردهای محیط زیستی در خودروهای وارداتی است. در خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو، استانداردهای محیط زیستی کمتری در نظر گرفته می‌شود، اما با توجه‌به تمایل به رعایت استانداردهای محیط زیستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به شرکت‌های واردکننده خودرو کمک خواهد کرد.

 

مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت با تأکید بر اینکه اولویت وزارت صنعت فعلاً فقط بر واردات خودرو است، اعلام کرده است که در ابتدا باید قادر باشیم خودرو را وارد کنیم تا قیمت آن تنظیم شود و در مرحله بعد به واردات مدل‌های برقی و هیبرید می‌پردازیم. همچنین درصد واردات خودروهای با قیمت مناسب بالاتر است؛ البته خودروهای با قیمت ۵ هزار دلار اما استانداردهای لازم را نداشته باشند، وارد نخواهند شد.

وزارت صنعت در چند سال اخیر به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در صنعت و بازار خودرو بوده است. به همین دلیل، تصمیمات و سیاست‌های مختلف زیادی را در این حوزه اجرا کرده است. تغییر مدل فروش خودرو، تعویض تکراری داور قیمت و آزادسازی واردات و همچنین واگذاری سهام خودروسازان، تصمیماتی هستند که سیاست‌گذاران خودرو در چند سال اخیر اتخاذ کرده‌اند. به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های آزمون خطایی و دوری از اعمال سلایق در سیاست‌گذاری‌های کلان خودرو، می‌تواند تأثیرات مثبتی در آینده بازار خودرو کشور داشته باشد.

اطلاعیه مهم مدیران خودرو برای تحویل پیش از موعد

شرکت مدیران خودرو در اعلامیه‌ای شرایطی را مشتریانی که می‌خواهند محصولات خود را پیش از موعد تحویل بگیرند برای تحویلی‌های زمستان ۱۴۰۲ اعلام کرد. طبق این اعلامیه مشتریانی که در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ پیامکی مبنی بر این موضوع دریافت کرده‌اند طی مدت ۵ روز فرصت دارند که برای پرداخت قراردادهای مالی اقدام بکنند و این شرایط را با نمایندگی خود در اشتراک بگذارند در غیر این صورت این طرح منتفی بوده و خودرو این افراد در موعدی که از قبل مقرر شده بود تحویل داده می‌شود. لازم به ذکر است که این پیامک بر اساس زمان ثبت‌نام ارسال می‌شود و پس از گروه‌بندی شدن مشتریان برای آن‌ها گروه ارسال خواهد شد و شرایط به آن‌ها اعلام خواهد شد تا در صورت بودن شرایط برای آن اقدام بکنند. تعدادی از موارد مهمی که مشتریان مدیران خودرو باید در هنگام صدور دعوت‌نامه برای آن‌ها به آن توجه بکنند طبق موارد زیر است.

پس از صدور دعوت‌نامه برای مشتری، مشتری ۷۲ ساعت فرصت دارد تا برای تکمیل وجه خودروی خود اقدام بکند. اگر مشتری در موعد مقرر برای تسویه خودرو اقدام نکند در زمانی دیگر و باتوجه‌به قیمت‌های روز آن بازه زمانی به مشتری اطلاع‌رسانی خواهد شد و هزینه آن بازه زمانی از او گرفته خواهد شد.

مشتری‌ها باید در هنگام صدور دعوت‌نامه برای خودرو خود شرایط تسویه را با شرکت مشخص بکنند. این شرایط تسویه امکان دارد اقساطی یا نقدی باشد. لازم به ذکر است پس از انتخاب روش تسویه با شرکت خودروساز دیگر شرایط تغییر آن وجود نخواهد داشت. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که شما مسئول فراهم‌کردن مدارک برای شرکت لیزینگ یا بانک هستید. اگر این اقدام به‌درستی صورت نگیرد شرکت خودروساز هیچ مسئولیتی درباره این موضوع را نخواهد پذیرفت.

باز شدن دوباره سامانه فروش خودرو

طبق آمار و ارقام و شنیده‌ها مردم در تاریخ ۲۰ تا ۲۳ شهریور از شرایط فروش خودروسازهای مونتاژی استقبال نکرده‌اند و باتوجه‌به تکمیل‌نشدن ظرفیت این خودروسازان تحت شرایطی که سامانه یکپارچه فروش برای این شرکت‌ها در هفته آینده باز خواهد شد. بر اساس اطلاعیه پنجم سامانه یکپارچه خودرو هفته گذشته شرکت‌های مونتاژی خودرو با استقبال مواجه نشده و داری ظرفیت‌های خالی هستند و احتمال دارد این هفته اگر وزارت صمت این موضوع را تأیید بکند برای تکمیل ظرفیت خودروها خود اقدام به باز کردن سایت خود بکنند.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت اعلام کرد که اولویت وزارت صمت در واردات خودروها، استانداردهای اقتصادی است و هیچ خودروی بدون استاندارد وارد نخواهد شد. مهدی ضیغمی نیز درباره واردات خودروهای اقتصادی بیان کرده است که اولویت وزارت صمت فقط در بازه قیمت ۱۰ هزار یورو قرار دارد و در حال حاضر بسیاری از خودروهای وارداتی در همین محدوده قرار دارند.

ضیغمی تأکید کرده است که در صورت رعایت استانداردهای لازم محیط‌زیست، وجود قیمت پایین برای خودرو، مانع برای واردات نخواهد بود. او همچنین افزوده است که وزارت صمت به‌عنوان تسهیل‌کننده‌ای در زمینه واردات خودرو عمل می‌کند و به شرکت‌های واردکننده نیز کمک خواهد کرد. در خودروهای با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو، رعایت استانداردهای محیط زیستی کمتر نیاز خواهد بود. ضیغمی با تأکید بر اینکه اولویت وزارت صمت در حال حاضر فقط بر واردات خودرو تمرکز دارد، افزوده است که در ابتدا باید قادر باشیم خودرو را وارد کنیم تا قیمت آن تنظیم شود و در مرحله بعد به واردات خودروهای برقی و هیبرید مشغول شویم.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت، مستدام کرده است که درصد واردات خودروهای با قیمت مناسب بالاتر است؛ به عبارت دقیق‌تر، هر خودرو با قیمت ۵ هزار دلار اگر استانداردهای لازم را نداشته باشد، وارد نخواهد شد.

ری را در آستانه ورود به بازار

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو اعلام کرد که خودروی کراس‌اوور ری را در بهمن‌ماه به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید می‌شود. ری را دارای موتور EF۷P TC است که یک موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ بوده و جدیدترین و قدرتمندترین موتور تولید داخل است.

همچنین دارای گیربکس‌اتوماتیک شش‌سرعته (۶سرعته) با اهرم تعویض دنده الکترونیکی است. حداکثر توان موتور ری را ۱۶۰ اسب بخار با حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر است و سیستم انتقال قدرت آن شش دنده‌اتوماتیک است. رادمنش با بیان این که ری را در رده کراس‌اوورهای سگمنت B قرار می‌گیرد، اظهار کرد که این خودرو دارای تجهیزات متنوعی از جمله ترمز پارک برقی، سامانه‌های ترمز اتوماتیک و کنترل پایداری الکترونیکی است.

همچنین دارای فرمان برقی با قابلیت تنظیم ستون در چهار جهت و نمایشگر دوگانه است. رادمنش با بیان این که محصول ری را دارای طراحی شرکت ایران‌خودرو و موتور بر پایه دانش داخلی است، گفت که تاکنون حدود ۴۰ دستگاه از این خودرو برای موارد طراحی، توسعه و تست‌های ارزیابی تولید شده است. همچنین بر اساس پلتفرم آینده‌نگرانه، قابلیت تولید محصولات متنوع را دارد و به‌منظور تولید ری را و خودروهای جدید، سرمایه‌گذاری‌ها عظیمی در احداث خطوط جدید صورت‌گرفته است.

مطالعه بیشتر  سایپا در سه ماه اول سال جاری 108 هزار و 163 دستگاه خودرو را تحویل مشتریان داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *