اخبار و رویداد ها

سانروف چیست و چه خطراتی دارد

شرکت های خودروسازی همیشه در تلاش هستند تا محصولات خود را تا حد امکان جذاب نشان دهند.  این قانون از ابتدای صنعت خودروسازی با استفاده از موتورهای قدرتمندتر، بازده فنی بیشتر و افزودن قطعات جدیدتر و سپس با طراحی های مختلف بدنه و کابین، استفاده از مواد اولیه مرغوب در داخل و خارج خودرو و ارائه  آسایش هر چه بیشتر راننده و سرنشینان  تکمیل شد. با گذشت زمان خودروهای آپشن به یک امر عادی تبدیل شدند و خریداران و دوست داران خودرو به دنبال آپشن های خاص و متفاوت تر بودند. امروزه این روند تا جایی پیش رفته است که خودروسازان به دنبال عرضه خودروهای خودران و تغییر و تنوع بخشیدن به گزینه ها و امکانات قدیمی هستند.

یکی از این آپشن ها سانروف است که سال ها پیش به خودروهای لوکس اضافه شد و اکنون در هر خودرویی رایج است. حال شاهد تنوع در این گزینه و البته نمونه های مختلف آن هستیم. حال قصد داریم به شما بگوییم که سانروف چیست و چه انواعی دارد؟اطلاعات جالبی در مورد مونروف و سقف پانوراما برای شما آماده کرده ایم.

سانروف چیست و چه کاربردی دارد

برای آشنایی با نام سانروف، لازم نیست از علاقه مندان به خودرو باشید. اما اگر دقیقاً نمی دانید سانروف چیست، باید بگوییم که سانروف یکی از وسایل رفاهی نه چندان جدیدی است که قبل از قرن بیست و یکم در خودروهای مدرن، لوکس و خاص دیده می شد، اما امروزه در بسیاری از آن ها می بینیم. حتی خودروهای اقتصادی. در اصطلاح به قسمت متحرک سقف خودرو که حدود یک سوم مساحت کل سقف را به خود اختصاص می دهد، سانروف می گویند. سانروف ها به منظور جذب نور بیشتر، تغییر بهتر هوای داخل کابین و تماشای آسمان از داخل کابین خودروهای مسقف نصب می شوند. به این ترتیب می توان سانروف را پنل شیشه ای، فلزی یا حتی پارچه ای در نظر گرفت که بر روی سقف خودرو نصب می شود. این پنل را می توان به صورت خودکار یا دستی تنظیم کرد. تنظیم سانروف در مدل های مختلف به روش های مختلفی انجام می شود. در مدل های اتوماتیک تنظیمات سانروف توسط دکمه های مخصوص انجام می شود اما در مدل های دستی سرنشینان خودشان سانروف را تنظیم می کنند.

تاریخچه سانروف

استفاده از سانروف به شکل امروزی در خودروها از اواسط قرن بیستم آغاز شد. در واقع، قبل از دهه ۱۹۴۰، خودروها شبیه آن چه امروزه سدان نامیده می شود، نبودند. سال ها محصولات شرکت های مختلف این صنعت با سقف های کاملاً پارچه ای و جمع شونده، سقف های ثابت و جمع شونده نیمه پارچه ای و یا سقف های فلزی ثابت و کامل تولید می شد.

پس از تولید خودروهای سدان به شکل امروزی، از دهه ۵۰ میلادی، نیاز به قطعه جمع شونده در سقف احساس شد. در این زمان محصولاتی با قسمت برزنتی جمع شونده در سقف وارد بازار شد که به دلیل عدم حفاظت کابین در برابر باران و نفوذ هوای بیرون با استقبال خوبی مواجه نشد. در دهه هفتاد، شرکت فورد گروهی از سدان های خود را با سقف شیشه ای ثابت و یک قطعه فلزی و حرکت در زیر آن سقف شیشه ای تولید کرد.

سانروف چیست؟ انواع سانروف کدامند؟

پس از آشنایی با سانروف، نوبت به آشنایی با انواع آن می رسد. سانروف از بدو ورود به خط تولید تا کنون دست خوش تغییرات زیادی شده است و امروزه دارای تغییرات زیادی می باشد. تنوع مدل های مختلف سانروف را می توان در میزان باز و بسته شدن، نوع باز و بسته شدن و فرم نصب آن ها در سقف مشاهده کرد. به این ترتیب سانروف به انواع زیر تقسیم می شود:

  • سانروف پاپ آپ: این نوع سانروف به سمت بالا حرکت می کند و از سقف کامل جدا می شود تا باز شود. باز کردن آن به صورت دستی انجام می شود و نمونه خودکار ندارد.  برای باز کردن آن، پنل سانروف باید به سمت بالا حرکت کند.
  • سانروف توکار: این مدل که به آن سانروف داخلی نیز می گویند در صورت جمع شدن به داخل سقف خودرو می رود. به این ترتیب در داخل سقف این خودرو که به صورت استاندارد با سقف های ضخیم تر از معمولی تولید می شود، شکافی برای جای دادن قسمت جمع شونده سقف در نظر گرفته شده است. سانروف هنگام جمع شدن مانند یک کشو جمع می شود. این نوع سانروف می تواند اتوماتیک یا دستی باشد.

سانتروف و خطرات آن_نیکبخت خودرو

  • اسپویلر سانروف: این نوع سانروف نیز یکی از نمونه هایی است که پنل آن به طور کامل باز نشده و تنها با زاویه خاصی به سمت بالا حرکت می کند. البته با این تفاوت که قسمت عقب متحرک و قسمت جلو ثابت است.  اسپویلر سانروف معمولا اتوماتیک است و در خودروهای کوچک مانند مینی و هاچ بک استفاده می شود.
  • سانروف جمع شو یا تاشو: این نوع سانروف که بزرگ تر از انواع دیگر است معمولاً از پارچه یا برزنت ساخته می شود. به این ترتیب سقف خودرو معمولا از روکشی با این ماده ساخته می شود و در هنگام استفاده از سانروف این سقف به صورت دستی یا خودکار به طور کامل جمع می شود.

سانتروف و خطرات آن_نیکبخت خودرو

 

  • سانروف قابل جدا شدن: در این نوع سانروف کل پنل از سقف جدا می شود. استفاده از آن تنها زمانی اتفاق می افتد که استفاده از هر نوع سانروف دیگری به دلیل طراحی خاص سقف امکان پذیر نباشد. مانند بوگاتی ویرون گرند اسپرت.  این نوع سانروف را فقط در خودروهای گران قیمت می بینیم.
  • سانروف پانوراما (چشم انداز): این سانروف که پانورامیک نیز نامیده می شود قسمت زیادی از سقف را می پوشاند. پنل شیشه ای سانروف پانوراما معمولا دو تکه است و باز و بسته شدن آن برای سرنشینان ردیف عقب و جلو به صورت جداگانه انجام می شود. سانروف پانوراما معمولاً اتوماتیک است.

 

سانتروف و خطرات آن_نیکبخت خودرو

  • سانروف لندولت: این نوع سانروف در خودروهای تشریفاتی و لوکس کاربرد دارد و سرنشینان ردیف عقب را پشتیبانی می کند. به این ترتیب در ردیف جلو سقف کاملاً پوشانده شده و فلزی است و قسمت عقب قابل جمع شدن است.

سانتروف و خطرات آن_نیکبخت خودرو

 

مونروف چیست و چه تفاوتی با سانروف دارد

تاریخچه ورود مونروف به صنعت خودروسازی از نظر زمانی تفاوت چندانی با سانروف ندارد. مونروف نیز در دهه ۷۰ وارد خط تولید فورد شد و سپس محبوب شد. مونروف در واقع یک پنل شیشه ای است که روی سقف قرار می گیرد. بنابراین تفاوت این دو در جنسیت آن ها است. زیرا سانروف می تواند فلزی، پارچه ای و تیره باشد، لازم به ذکر است که مونروف فقط از شیشه شفاف یا طلق بسیار روشن ساخته می شود. مونروف را نیز می توان برای تهویه بهتر باز کرد، اما نه به طور کامل. بنابراین تفاوت دیگر این دو را باید در نرخ باز و بسته شدن آن ها دید.

سقف پانوراما چیست

سقف پانوراما که یکی از گزینه های جذاب و دوست داشتنی خودروهای لوکس به حساب می آید، در واقع نمونه پیشرفته تری از مونروف است. پانوراما در واقع یک پنل شیشه ای است که از ابتدا تا انتهای خودرو کشیده شده و به سرنشینان ردیف های عقب و جلو امکان بهره مندی کامل از منظره آسمان را می دهد.  بنابراین اولین تفاوت پانوراما و مونروف در محدوده آن ها گنجانده شده است.مونروف فقط سرنشینان ردیف جلو را پشتیبانی می کند و عموماً سرنشینان ردیف عقب از دید آن بی بهره هستند. بر این اساس پانوراما را می توان دو سانروف بهم پیوسته در نظر گرفت. چیزی شبیه سانروف پانوراما بدون تیغه یا پرتو در وسط.

اما تفاوت اصلی این سقف با مونروف در شیشه به کار رفته است. شیشه این سقف از پلی کربنات ساخته شده که با قطر ۵ سانتی متر طراحی شده است.  پانوراما هم چنین این قابلیت را دارد که نور بیرونی و منظره ای جذاب از آسمان را در اختیار کابین و سرنشینان قرار دهد، تنها ۶۰ درصد انرژی خورشید وارد خودرو شده و ۱۰۰ درصد از ورود اشعه ماوراء بنفش به داخل خودرو جلوگیری می کند. سقف پانوراما مانند سانروف و مونروف قابلیت باز و بسته شدن دارد و این قابلیت به طور کامل و جزئی قابل اجرا است. برخلاف تصور عموم، سقف پانوراما برای راننده و سرنشینان خطرناک نیست زیرا طراحان برای ساخت سقف پانوراما از شیشه های سخت و بسیار ضخیم استفاده می کنند و در صورت رها شدن خودرو هیچ گونه آسیب و خطری برای سرنشینان ایجاد نمی کند.

مزایا و بررسی کاربرد پانوراما و سانروف               

  1. تهویه مطبوع طبیعی: این گزینه به راننده و سرنشینان این امکان را می دهد که هر زمان که احساس کردند کابین خودرو داغ و گرفتگی دارد به راحتی سانروف را باز کرده و هوای کابین را تنظیم کنند. با باز کردن سانروف مصرف سوخت با توجه به بالا رفتن میزان مقاومت افزایش میابد اما ارزش خوب نفس کشیدن را دارد.
  2. راه فرار در تصادف: هنگام تصادف در اغلب مواقع مسافران خودرو در آن زندانی می شوند در صورتی که ویژگی سانروف پانوراما امکان خارج شدن از خودرو را ایجاد می کند. آن ها می توانند با باز کردن سانروف به بیرون از خودرو بروند.

خطرات ناشی از سانروف خودرو

حتما تا به حال با خودروهایی برخورد کرده اید که هنگام رانندگی در خیابان یا جاده، سانروف خود را باز کرده و کودکی سر و دست خود را از آن بیرون آورده است. سانروف یا سقف شیشه ای یکی از گزینه های مورد علاقه خریداران خودرو در کشورمان است و باید گفت که حس عجیبی به مالک می دهد! البته از نظر نگارنده این گزینه چیزی نیست که تعیین کننده باشد و شاید حتی در مواردی چندان موثر نباشد، اما موضوع بحث ما امنیت مسافران و اولویت دادن به جان انسان بر هر چیز دیگری است. قطعا والدین کودکان به کوچک ترین خراش روی بدن عزیزشان راضی نمی شوند اما با ناآگاهی می توانند بلایی را رقم بزنند که به هیچ وجه قابل جبران نیست.  بیرون آوردن سر و سایر اعضای بدن کودک از روی سانروف خطرات زیادی را به دنبال دارد که در این مقاله می خواهیم به اختصار به بررسی آن ها بپردازیم:

ترمز ناگهانی: بیرون انداختن کودک از ماشین یا برخورد با سقف

هنگام حرکت کردن خودرو سرعت مسافران همانند خودرو می باشد به همین صورت هنگامی که راننده به طور ناگهانی ترمز می کند مسافران با همان سرعت به جلو پرتاب می شوند و فلسفه استفاده از کمربند صندلی همین است. کمربندها نیز همین طور هستند که مانع از حرکت مسافران می شود. در واقع بچه ای که بیرون از سانروف قرار دارد هنگام ترمز با شدت به لبه سانروف برخورد خواهد کرد. از آن جایی که بدن کودک هنوز روند رشد خود را طی نکرده است، چنین برخوردی می تواند فشار شدیدی به قفسه سینه، دنده ها، ریه ها و حتی قلب برساند و مشکلات غیر قابل جبران به وجود آورد.

مانورهای ناگهانی و بیرون انداختن کودک

اگر می خواهید با یک مانور ناگهانی از تصادف جلوگیری کنید یا از خطر فرار کنید و در این صورت فرزندتان تا نیمه از سانروف خارج شده است، احتمال پرت شدن او به بیرون دور از ذهن نیست. اگر خدای ناکرده خودرو بر اثر تصادف به چپ بپیچد بدترین حالت ممکن رخ می دهد و این بلا به هیچ وجه جبران نمی شود.

بسته شدن ناگهانی سانروف و گیرکردن کودک بین آن

سانروف خودرو هم همانند دیگر بخش های آن ممکن است دچار مشکل شود، احتمال این واقعه درصد بسیار کمی است اما باید حواسمان باشد. اگر به هر دلیلی سانروف به طور ناگهانی بسته شود و کودک بیرون از سانروف باشد، گیر افتادن او اجتناب ناپذیر خواهد بود و در چنین شرایطی صدمات زیادی به بدن او وارد می شود.

سایر حرکات خطرناک

همه ما بدون شک با چنین صحنه هایی رو به رو بوده ایم که پدر و مادر برای خوشحای فرزندشان ممکن است دست به کارهایی بزنند که خطرات زیادی را برای آن ها به همراه داشته باشد. حرکات ساده مانند در آغوش گرفتن کودک در خودروی مجهز به کیسه هوا و قرار دادن او روی صندلی جلو، بیرون آوردن نیمی از بدن کودک از پنجره و نشستن او روی لبه شیشه، رها کردن کودک در خودروی پارک شده در آفتاب و … همه و همه از جمله رفتارهایی هستند که شاید خیلی ساده به نظر برسند، اما متاسفانه سالانه جان افراد زیادی را می گیرند.

مطالعه بیشتر  قیمت خودرو سال آینده ۱۵ درصد کاهش می‌یابد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *