اخبار و رویداد ها

نحوه پیگیری تصادف و شکایت از راننده مقصر

نحوه پیگیری تصادف و شکایت از راننده مقصر

در این مقاله می پردازیم به نحوه پیگیری تصادف و شکایت از راننده مقصر، برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

ایرانیان به نسبت میانگین جهانی، خیلی بیشتر دچار سانحه و تصدف رانندگی میشوند. یکی از عوامل این تصادفات هم پایین بودن کیفیت خودروها و همینطور جاده های کشور است که سبب رانندگی پر خطر می شود و در نتیجه حجم تصادفات بالا می رود. به طور روزانه تصادفات زیادی در کشور رخ می دهد که به دو دسته کلی تقسیم می شوند شامل تصادفات خسارتی و تصادفات فوتی و جراحتی.در تصادفات فوتی که صلاحیت با دادسرا بوده و با تجه به تصادف، اولیای دم یا فرد جراحت دیده از راننده مقصر شکایت می کنند و از طریق مرجع کیفری پیگیری می کنند.

شکایت از راننده مقصر در تصادفات مالی

در تصادفاتی که خسارت به خودرو وارد شده اما ضربه ی جانی وجود نداشته، با دو مرجع رو به رو هستیم: مرجع شورای حل اختلاف و دادگاه حقوقی، خب کدام یک برای شکایت از مقصر صلاحیت دارد؟اول از هر چیز متداول است که دو راننده به صورت تقریبی میزان خسارت وارد شده را تخمین بزنند. اگر خسارت وارد شده کمتر از هفت میلیون تومان باشد نیازی به کروکی افسر نیست و اگر بیشتر از هفت میلیون تومان بود باید پلیس کروکی تصادف را بکشد. در تصادفات خسارتی، در صورت توافق راننده مسببب حادثه (مقصر) و طرف خسارت دیده، دو طرف ابتدا به شرکت بیمه‌ی راننده مقصر مراجعه می کنند. در صورتی که خسارت به طور کامل، توسط شرکت بیمه پرداخت شود، بحث مراجعه به مرجع قضایی من جمله شورای حل اختلاف منتفی خواهد بود. اما چنانچه ، راننده مقصر از همکاری با طرف خسارت دیده در مراجعه به بیمه خودداری نموده و یا اینکه غرامت پرداخت شده توسط بیمه، تمام خسارت طرف مقابل را جبران نکند، فرد خسارت دیده به تناسب مورد، برای دریافت تمام یا بخش باقی مانده از خسارت خود باید به مرجع قضایی صالح به شرح زیر مراجعه نماید:

مطالعه بیشتر  اقدامات سایپا در مسیر رشد و توسعه

۱_ خسارت کمتر از بیست میلیون تومان = رجوع به شورای حل اختلاف به همراه کروکی غیر سازشی و ثبت شکایت

۲_ خسارت بیشتر از بیست میلیون تومان = رجوع به دادگاه حقوقی به همراه کروکی غیر سازشی و ثبت شکایت

در راستای مطالبه خسارت (برای خسارت تا سقف ۲۰ میلیون) به شورای حل اختلاف مراجعه می شود که مراحلی دارد؛ در مرحله اول شاکی باید دادخواست مطالبه خسارت را از طریق دفتر خدمات قضایی برای شورای حل اختلاف صلاحیت‌دار ارسال کند. در قدم بعد از ارسال درخواست و ارجاع آن به شعبه، شماره پرونده برای شما از طریق پیامک ارسال می‌شود. سپس وقت رسیدگی به شکایت از طرف شورای حل اختلاف تعیین و به شما اعلام خواهد شد، شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک، از جمله کروکی تنظیم شده توسط مامور راهنمایی و رانندگی در جلسه دادرسی حاضر شوید. بعد از تحویل مدارک، شورای حل اختلاف با در نظر گرفتن مدارک موجود و نظر کارشناس، به شکایت شما رسیدگی می‌کند. طبق مقررات، رای صادر شده توسط شورای حل اختلاف تا ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

شکایت از راننده مقصر در تصادفات جانی

در تصادفات جانی علاوه‌بر خسارتی که به خودرو وارد شده، راننده یا سرنشینان هم آسیب می‌بینند. در این نوع تصادفات برای شکایت از راننده مقصر، باید با مدارکی از قبیل کروکی محل تصادف به دادسرای محل وقوع حادثه مراجعه کرده و سپس سایر مراحل قانونی به شرح زیر طی شود: تشکیل پرونده قضایی توسط راننده آسیب دیده در دادسرای محل وقوع حادثه منجر به جرحو ارائه مدارک موردنیاز از قبیل گواهی پزشکی قانونی و رونوشت بیمه نامه مقصر حادثه. در مرحله ی بعدی در خصوص اصل بودن بیمه نامه، استعلام های لازم از مقام قضایی گرفته شود. از سوی این مقام بر علیه راننده مقصر قرار کیفری صادر می شود. سپس پرونده ی تصادف به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده می شود. پس از انجام تحقیقات محلی، نظر نهایی پزشکی قانونی اعلام می شود و در صورت اعلام رای دادسرا به وقوع جرم، برای راننده قرار جلب صادر و پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی در دادگاه کیفری، رای نهایی توسط دادگاه صادر می شود.

اگر راننده مقصر فرار کرد چه کاری انجام دهیم؟

در تصادفات مالی

اگر راننده مقصر پس از وقوع حادثه فرار کرد بر اساس نوع تصادف عکس العمل متفاوت است. در تصادفات مالی راننده پس از فرار کردن مجازات نمی شود. در این موقعیت اگر هیچگونه مدرکی مانند پلاک خودرو در دسترس نبود، راننده‌ی خسارت دیده باید با پلیس تماس بگیرد و علیه شخص مقصر، مدارک جمع‌آوری کند.

در تصادفات جانی

در تصادفات جانی، فرار راننده‌ی مقصر و عدم کمک وی به فرد آسیب دیده یک جرم است و مجازات او را تشدید می‌کند. (طبق قانون، قاضی حق ندارد برای راننده‌ی مقصر و فراری تخفیف در مجازات قائل شود و ناچار است تا شخص را به بیش از دو سوم بیشترین مجازات قید شده در قانون محکوم کند.)

مهلت شکایت از راننده مقصر در شورای حل اختلاف

در مورد دریافت خسارت مالی، قانون گذار، زمان خاصی را جهت تقدیم دادخواست و مطالبه خسارت در قانون پیش بینی نکرده و بنابراین از این نظر، مهلت شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف با محدودیت زمانی مواجه نمی باشد و شما می توانید هر زمان که اراده کردید شکایت نامه خود را تنظیم نمایید.

شکایت از راننده مقصر در تصادفات فوتی

تصادفاتی که منجر به فوت یکی از افراد حاضر در صحنه تصادف می‌شود، قتل غیرعمد یا قتل شبه عمد خوانده می‌شود. با وجو دلایلی چون سرعت غیر مجاز، یا رعایت نکردن قوانین دیگر راهنمایی رانندگی باز هم قتل خوانده می شود اما قتل غیر عمد. چرا که منظوری به سبب کشتن شخص نبوده است. در صورت عمدی بودن که قصاص صورت می گیرد. در صورت تشخیص غیر عمد بودن مقصر مجبور به پرداخت دیه می باشد تصادفات فوتی دو جنبه دارند: عمومی و خصوصی

جنبه‌ی عمومی تصادف: دیدگاه عمومی به سیستم قضایی کشور مرتبط است و کیفر آن حبس و پرداخت جزای نقدی‌ست. گاهی پیش می‌آید که براساس نوع جرم از حبس راننده مقصر چشم‌پوشی کنند اما جزای نقدی باید پرداخت شود.

جنبه ی خصوصی مربوط به اولیای دم می شود که می توانند حق خود را ببخشند یا می توانند دیه را دریافت کنند ولی بخش حبس و جزای نقدی به این بخش مربوط نمی شود.

تصادف راننده با عابر پیاده

عابرین باید با در نظر گرفتن علائم نصب شده و خط کشی ها از خیابان عبور کنند. در تصادفاتی که ماشین با عابر برخورد میکند، در صورتی که راننده تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد، مسئولیتی متوجه راننده نخواهد شد چرا که در جلوگیری از تصادف ناتوان بوده و مقصر شناخته نمی شود. باز هم در این شرایط عابر آسیب دیده یا ورثه ی عابر می توانند از خدمات شرکت بیمه استفاده کنند.

مطالعه بیشتر  ورود خودروهای جدید وارداتی به گمرک بندر لنگه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *