اخبار و رویداد ها

نصب جایگاه های شارژ ماشین برقی

با توجه به گسترش صنعت حمل و نقل شهری و همچنین نیاز گسترده به خودروهای پیشرفته‌تر بسیاری به دنبال خرید و استفاده از خودروهای برقی هستند. به منظور استفاده از این وسایل، نصب جایگاه‌های شارژ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای برقی و جایگاه‌های شارژ آن‌ها خواهیم پرداخت.

سخنان وزیر صمت در خصوص نصب جایگاه های شارژ ماشین های برقی

طبق گزارش خبرگزاری مهر با عباس علی‌آبادی وزیر صمت، گفته می‌شود که با رونمایی ایستگاهای شارژ تاکسی‌های برقی در هفته دولت مواجه خواهیم بود. این مصاحبه که درباره زمان و نحوه نصب جایگاه‌های شارژ ماشین برقی از جانب رادیو اقتصاد با وزیر صمت در مردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اخبار بسیار خوشایندی را به همراه داشت.

طبق این گفتگوها، در آینده‌ای نزدیک از بیش از ۷۰ ایستگاه شارژ پمپ برق در بخش‌های متعدد استان تهران، پایتخت کشور ایجاد خواهند شد. در حال حاضر این پروژه در حال انجام و ایستگاه‌های شارژ پمپ در حال احداث هستند، تا در نهایت پس از آبان‌ماه سال جاری مردم توانایی استفاده از این ایستگاه‌های مجهز را داشته باشند. همچنین این امر به معنای افزایش تعداد خودروهای برقی در تهران نیز هست.

به گفته این شخص، افزایش تعداد این خودروهای برقی تأثیر بسیار زیادی در رشد چندجانبه کشور خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها و اهداف نصب جایگاه‌های شارژ ماشین برقی، رشد صنعت حمل‌ونقل شهری برای تاکسی‌ها است. در حال حاضر، تاکسی‌های معمولی بیش از ۹ الی ۱۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این امر می‌تواند در جنبه‌های مختلفی بر اقتصاد و محیط‌زیست کشور آسیب‌های چشمگیری وارد کند؛ بنابراین نصب این جایگاه‌ها برای تاکسی‌ها می‌تواند تأثیرات مثبت بسیار زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

البته جناب عباس علی‌آبادی در ادامه افزود که این انتصاب تنها برای تاکسی‌ها نخواهد بود. بلکه باتوجه‌به افزایش جمعیت و رشد صنعت حمل‌ونقل شهری، نیاز است هرچه سریع‌تر اقدامی در خصوص ماشین‌های برقی صورت بگیرد. به‌این‌ترتیب این تجهیزات نه‌تنها برای تاکسی‌ها بلکه برای موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و ماشین‌های عمومی نیز قابل‌دسترسی خواهد بود.

تحلیل صحبت های عباس علی آبادی، وزیر صمت کشور

اقدام به نصب جایگاه‌های شارژ ماشین برقی برای کشور به دلایل متعددی مفید است. اولاً، استفاده از تاکسی‌های برقی بهبود قابل‌توجهی در زمینه محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. باتوجه‌به اینکه خودروهای برقی از انتشار دی‌اکسیدکربن ممانعت می‌کنند، استفاده از آن‌ها منجر به کاهش گازهای گلخانه‌ای و تأثیرات منفی آن بر تغییرات آب‌وهوای جهان خواهد شد.

ثانیاً، استفاده از تاکسی‌های برقی باعث کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل می‌شود. با درنظرگرفتن رشد روزافزون جمعیت و نمو شغل‌های مختلف در شهر، حمل‌ونقل عمومی نقش بسیار پررنگی در بین صنایع مختلف دریافت کرده است. استفاده از خودروهای برقی در تاکسی‌ها و سایر وسایل نقلیه عمومی، به دلیل هزینه کمتر سوخت و نگهداری، می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش داده و به افزایش رفاه عمومی کمک کند.

ثالثاً، استفاده از تاکسی‌های برقی می‌تواند به تحول صنعت خودروسازی در کشور کمک کند. باتوجه‌به رشد صنعت خودروسازی برق در جهان، تولید خودروهای برقی در داخل کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای اشتغال‌زایی و توسعه صنعت خودرو باشد. همچنین، این اقدام می‌تواند به افزایش قابل‌توجه در فروش خودروهای برقی در بازار داخلی منجر شود؛ بنابراین، رونمایی از این ایستگاه‌های شارژ تاکسی برقی در هفته دولت گام مثبت و قابل تحسینی است که با توسعه پایدار و بهبود حمل‌ونقل عمومی نیز همراه است.

سخنان شهردار منطقه ۱۹ تهران در خصوص نصب جایگاه های شارژ ماشین های برقی

طبق مصاحبه صورت‌گرفته با تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ تهران، دلایل متعددی برای نصب جایگاه شارژ خودروهای برقی در بوستان ولایت تهران وجود دارد. از اصلی‌ترین اهداف این کار می‌توان به کمک به محیط‌زیست و کاهش میزان آلودگی‌ها اشاره کرد.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که هرچه میزان آلودگی‌ها در شهرهای مختلف ایران کمتر باشد، هزینه‌های مربوط به تعمیرات نیز به‌مراتب کمتر خواهد بود. همچنین این امر تأثیر بسیار زیادی در رشد اقتصادی کشور نیز دارد. به‌طوری‌که خودروهای برقی به علت دارابودن مزایای فوق‌العاده، هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای اداره‌کنندگان شهرها و منطقه‌های مختلف استان، بسیار مفید خواهد بود؛ بنابراین میل به واردات و تولیدات خودروهای برقی روزبه‌روز افزایش میابد.

البته یکی از مهم‌ترین نکاتی که ممکن است در خصوص استفاده از خودروی برقی مشکل ایجاد کند، نداشتن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این وسایل است. به همین علت است که در این سال دولتمردان در حال تلاش برای ایجاد این زیرساخت‌ها در مناطق مختلف هستند.

به گفته تورج فرهادی، لازمه مطمئن کردن مردم از وجود و تضمین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی، نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی است. به‌این‌ترتیب می‌توان استفاده از این محصولات را برای اکثر افراد فراهم کرد.
وی همچنین اطلاعات گسترده‌تری را نیز در خصوص امکانات این جایگاه‌ها ارائه داد. طبق این سخنان، جایگاه‌های شارژ ماشین‌های برقی از دسترسی مناسب به‌منظور ورود و خروج برخوردار است. همچنین نگهبانی و مراقبت نیز در اطراف بوستان ولایت به علت وجود این جایگاه نیز ارائه خواهد شد.

او همچنین اشاره کرد، این جایگاه‌ها دارای حدود هفت نازل است که دو مورد از آن‌ها دارای سرعت کمتر و پنج مورد دیگر بسیار سریع‌تر هستند. به‌این‌ترتیب برای شارژ کامل هر وسیله نقلیه توسط نازل‌های سریع، مدت زمانی حدود ۴۵ دقیقه کافی خواهد بود.

تحلیل صحبت های تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ تهران

به عقیده شهردار منطقه ۱۹ تهران، استفاده از خودروهای برقی به‌منظور کاهش آلودگی زیست‌محیطی و استفاده بهینه از انرژی، دارای مزایا و فواید متعددی است. به‌این‌ترتیب استفاده از خودروهای برقی منجر به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوای شهر می‌شود. در نتیجه، سلامت عمومی جامعه بهبود می‌یابد و بروز بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

همچنین استفاده از خودرو برقی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیرات و نگهداری می‌شود. خودروهای برقی در مقابل خودروهای سوختی دارای قطعات کمتر و سیستمی با پیچیدگی کمتری نسبت به خودروهای سوختی هستند؛ بنابراین، هزینه‌های تعمیراتی کاهش می‌یابد و مصرف‌کننده از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، استفاده از خودروهای برقی به لحاظ صرفه اقتصادی نیز مزایای قابل‌توجهی دارد. باتوجه‌به افزایش قیمت سوخت و نگرانی‌ها درباره کاهش منابع طبیعی، استفاده از خودروهای برقی باعث صرفه‌جویی در هزینه سوخت و حفظ منابع طبیعی می‌شود.

سخنان مدیر عامل ایران خودرو در خصوص عرضه بیش از ۶۰۰۰ خودرو برقی

در پی تحقیقات صورت‌گرفته درباره خودروهای برقی و به دنبال محبوبیت بسیار بالای این وسایل، مصاحبه‌ای در شهریورماه ۱۴۰۲ با مدیرعامل ایران‌خودرو صورت گرفت. طبق سخنان علی‌مردان عظیمی، تا پایان سال ۱۴۰۲ قرار است حدود ۶ هزار خودرو برقی وارد ایران‌خودرو شود و در دسترس مردم قرار بگیرد. بر اساس این سخنان، این خودروها شامل چندین هایمای برقی و برخی خودروهای برقی دیگر از شرکت دانگ فنگ چین هستند.

وی در ادامه درباره قرارداد خود با شریم تجاری چینی خود خبر داد. همچنین در این مصاحبه گفته شد، پس از ورود خودروهای برقی به دنبال ایجاد جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی خواهند بود؛ درحالی که در حال حاضر ساخت جایگاه‌های شارژ توسط خودروسازان صورت نمی‌گیرد.

سخنان وزیر صمت، عباس علی آبادی در خصوص خودروهای برقی در سال ۱۴۰۳

طبق مصاحبه‌ای که با عباس علی‌آبادی در شهریور سال ۱۴۰۲ صورت گرفت، گفته شد که در پایان سال ۱۴۰۲ و در سال ۱۴۰۳ تعداد بسیار زیادی از خودروهای برقی در اختیار مردم قرار خواهند گرفت. وی همچنین اشاره کرد که وزارت صمت به دنبال راهی برای فراهم‌کردن شرایط به‌منظور ارائه این وسایل نقلیه به مصرف‌کنندگان است. نتیجه این عمل ارائه انبوهی از تولیدات و واردات خودروهای برقی خواهد بود.

البته اختلافات نظری نیز بین سازمان خودروسازان، محیط‌زیست و استاندارد نیز وجود دارد. البته این اختلافات نظر که مربوط به مقررات و ضوابط خودروهای برقی است، با درنظرگرفتن دستور رئیس‌جمهور در حال بررسی و حل است؛ بنابراین به گفته وزیر صمت، هیچ جای نگرانی برای مردمی که خواهان خودروهای برقی هستند وجود ندارد. زیرا سال ۱۴۰۳ ممکن است با رکورد تولید خودرو مواجه باشیم. همچنین هیچ جای نگرانی برای افرادی که پول به‌حساب خودروسازان ریخته‌اند وجود ندارد؛ زیرا قراردادهای ذکر شده همچنان پابرجا هستند و ضمن تعهد شرکت‌های خودروساز، روند حقوقی آن‌ها دنبال خواهد شد.
تأثیرات استفاده از خودروهای برقی بر محیط‌زیست

واضح و مبرهن است که استفاده از خودروهای الکتریکی به طور قابل‌توجهی تأثیر مثبتی بر حفظ محیط زیست دارد؛ بنابراین ضمن تثبیت تمام اطلاعات ذکر شده مبنی بر تأثیرات مثبت استفاده از این محصولات بر اقتصاد کشور، محیط‌زیست و… به بیان برخی از اصلی‌ترین تأثیرات استفاده از خودروهای برقی بر محیط‌زیست خواهیم پرداخت.

• کاهش آلودگی هوا
خودروهای الکتریکی بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید دود و ترکیبات سمی در حین عملکرد، کمترین منبع آلودگی هوا هستند. این خودروها در جایی که بسیاری از انرژی الکتریسیته از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود، حتی بدون هیچ‌گونه آلاینده‌ای به کار می‌روند.

• کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
انتشار گازهای گلخانه‌ای، به‌ویژه دی‌اکسیدکربن، تهدید جدی برای تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش جهانی است. استفاده از خودروهای برقی کمک می‌کند تا این انتشارات به طور قابل‌توجهی کاهش یابد و بخشی از تغییرات آب‌وهوایی را مهار کند؛ بنابراین می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر محیط‌زیست داشته باشد.

• حفظ منابع طبیعی
خودروهای برقی به دلیل عدم نیاز به سوخت‌های فسیلی وابستگی کمتری به منابع طبیعی مانند نفت دارند. این باعث صرفه‌جویی در منابع طبیعی ارزان‌قیمت و کمیاب می‌شود.

• کاهش صدای آلودگی
خودروهای برقی برخلاف خودروهای سوختی به دلیل عدم وجود موتورهای داخلی، باعث کاهش نسبت قابل‌توجهی در تولید صدا در مقایسه با خودروهای سوختی می‌شوند. این مسئله می‌تواند بر نظم شهری و سلامتی افراد تأثیر بسزایی داشته باشد.

• توسعه صنعت صفر تولید آلاینده
استفاده از خودروهای برقی مسیر ایجاد بهترین فناوری‌های جدید در صنعت خودرو را هم تسهیل کرده است. این صنعت تکنولوژی سازگار با محیط‌زیست را ترویج می‌دهد و ایجاد شغل در زمینه توسعه و تولید خودروهای الکتریکی را شامل می‌شود.

در کل، استفاده از خودروهای الکتریکی می‌تواند به بهبود کیفیت هوا، کاهش گرمایش جهانی و حفظ منابع طبیعی کمک کند. همچنین، باعث توسعه صنعت صفر تولید آلاینده و ایجاد اشتغال در زمینه فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست می‌شود.

مطالعه بیشتر  معرفی سایپا کادیلا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *