اخبار و رویداد ها

کراس اوور چیست؟ تفاوت کراس اوور با شاسی بلند

کراس اوور چیست؟ تفاوت کراس اوور با شاسی بلند

جامعه ی خودروها امروزه بسیار متنوع شده از سدان و هاچبک های جمع و جور گرفته تا شاسی بلندهای مناسب آفرود که همگی در خیابان ها دیده می شوند. در این میان اصطلاحاتی به وجود می آید که برای عده ای گنگ یا مبهم است مانند «کراس اوور». در این مقاله از نیکبخت خودرو به تعریف «کراس اوور» و تفاوت آن با شاسی بلند ها می پردازیم پس اگر شما هم از کسانی هستید که مرز بین این دو را نمی توانید تشخیص دهید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. . لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

بحث کلاس خودرو ها از زمان تولید اولین خودرو مطرح بوده است؛ در واقع کشور ها و سازمان ها و خودرو ساز ها از قدیم برای نظم دادن به ساختار خودرو ها و دسته بندی خودرو ها، آنها را کلاس بندی می کنند. کلاس بندی خودرو ها بر اساس معیار های مختلفی مانند: اندازه ی خودرو، حجم موتور، کاربرد یا شکل ظاهری، انجام می شود. کلاس کراس اوور یکی از کلاس های حاضر در صنعت خودرو جهان است که از دو دهه گذشته تا کنون محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است.

کراس اوور چیست؟

همانطور که گفتیم خودروها کلاس های متفاوتی دارند کلاس سدان (خودروهای سواری معمولی صندوق دار هستند که بیشترین تعداد خودروهای دنیا را تشکیل می دهند)، کلاس شاسی بلند، کلاس کراس اوور و … . کراس اوورها در تعریف ساده، یک کلاس از خودرو مابین سدان و شاسی بلند ها به حساب می آیند. به کراس اوور ها CUV هم گفته می شود؛ CUV مخفف Crossover Utility Vehicle است (وسیله نقلیه کاربردی کراس اوور).

مطالعه بیشتر  معرفی جیلی امگرند L 2022

حالا یک سوال ایجاد می شود، اینکه با وجود شاسی بلند ها و سدان ها چه نیازی به تولید کراس اوور هاست؟

جواب این است که تمام کسانی که به توانمندی‌های یک خودرو شاسی بلند نیاز دارند الزاما آفرود سوار نیستند و از طرفی یک خودرو سواری نیز همیشه جوابگوی نیازهای گاه و بی‌گاه خارج جاده‌ای نخواهد بود. پس کراس اوور اینجا معنی پیدا می کند! خودرویی که در عین حال که در مسیر های آسفالت و بی راهه ها خوب نقش ایفا میکند ویژگی های سدان ها را هم تا حدودی دارد. با وجودیکه کراس اوور ها مابین سدان و شاسی بلند ها قرار دارند پس تفاوت هایی با شاسی بلند ها دارد با اینکه خیلی جاها با شاسی بلند اشتباه گرفته می شوند پس ببینیم تفاوت این دو در چیست.

تفاوت کراس اور (CUV) با شاسی بلند (SUV)

اوایل پیدایش کراس اوور ها تفاوت میان شاسی بلندها با کراس اوورها به وضوح مشخص بود و به راحتی می شد این دو را از هم تشخیص داد اما با پیشرفت صنعت خودرو ها این مرز باریک شد و سخت تر. حتی در بسیاری از دسته بندی‌های خودرویی از سوی ارگان‌های خاص وابسته به سیستم‌های دولتی، در بسیاری از مواقع کراس اوورها در دسته خودروهای شاسی بلند کوچک سایز شهری دسته‌بندی می‌شوند و معمولا فاکتور بارزی برای جداسازی آن‌ها از یکدیگر وجود ندارد. با این حال تفاوت های بارزی هست بین این دو که در ادامه به توضیحشان می پردازیم.

پلتفرم

کراس اوور ها معمولا بر پایه پلتفرم خودروهای سدان یا هاچبک ها بنا می شوند یعنی ساختار طراحی شاسی آنها (فقط شاسی، به جز تفاوت اجزای دیگر مانند بدنه) با خودروی سواری شهری مشترک است. یکی از مثال های این مورد رنو ال ۹۰ و داستر می باشد. داستر بر پایه شاسی ال ۹۰ سوار شده در حالی که ال ۹۰ یک سدان به حساب می آید و داستر یک کراس اوور. ای در حالیست که خودروهای شاسی بلند بر پایه پلتفرم های وانت سوار می شوند به جرئت می توان گفت ۹۰ درصد شاسی بلندهای دنیا بر پایه وانت سوار هستند.

سیستم محرکه چرخ ها

سیستم محرکه چرخ ها هم عاملی تعیین کننده برای تشخیص کراس اوور از شاسی بلند است. در کراس اوور ها اکثر موارد به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شود این در حالیست که نمونه های چهار چرخ محرک فاقد دنده ی کمکی هستند. همه ی خودروهای شاسی بلند چهارچرخ محرک با دنده ی کمکی دارند. حال اگر کراس اووری با قابلیت چهار چرخ متحرک داشته باشیم نباید در آفرود سواری های سنگین استفاده شود چون به هیچ وجه امکان آفرد سنگین ندارند نهایتا می توانید در آفرود های خیلی سبک استفاده کنید البته این آپشن در راه هایی با شرایط آب و هوایی برفی و بارانی کاربرد دارد (جایی که سدان ها قدرت مانور خوبی ندارند)

ارتفاع خودرو از سطح زمین

برای آفرود سواری خودرو باید دارای زوایای خاص و اندازه ی ارتفاعی خاصی باشد تا بتواند مانور خوبی دهد. حد فاصل پایین ترین نقطه از کف اتاق و سیستم تعلیق تا سطح زمین کاملا تعیین کننده است. این فاصله در کراس اوور ها معمولا برابر با سدان ها یا همان کلاس خودروهای سواری ست نهایتا کمی بالاتر از آنها می باشد پس کراس اوور ها توانایی بالایی در این زمینه به صورت فنی ندارند. در حالی که شاسی بلند ها از اسمشان هم مشخص است، ارتفاع کف خودرو و سیستم تعلیق با سطح زمین در حد مطلوب و بالاییست چرا که این مورد یکی از بارزترین فاکتورهای تعیین کننده قابلیت‌های آفرودی خودروی شاسی بلند و عدم برخورد آن با ناهمواری‌های خشن سطح بیراهه‌های سنگین است

ساختار شاسی خودروها

خودروهای کراس اوور از پلتفرم یونی بادی استفاده میکنند یعنی استفاده از پلتفرم مشترک با خودروهای سدان که در این پلتفرم ساختار شاسی و بدنه یکپارچه است. در حالی که بیشتر شاسی بلندهای آفرودی بدنه مستقل از شاسی دارند مانند وانت ها. به این معنا که بدنه آنها مستقل از شاسی طراحی شده و این دو بخش قابلیت این را دارند که به صورت کاملا مجزا از یکدیگر جدا شوند. این نوع ساختار بسیار مستحکم‌تر، ایمن‌تر و دارای بازی و انعطاف بسیار بیشتر است و به سادگی تحمل جذب و دفع ضربات و تنش‌های سنگین حاصل از آفرودهای دشوار و مکرر را دارند. بارز‌ترین مثال از خودروهای متعلق به این گروه خودروهایی چون خانواده جیپ رنگلر، خانواده هامر، شورولت بلیزر، تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول هستند.

ظرفیت بکسل کردن

بکسل کردن تفاوت بعدی این دو نوع از خودروها است. خودروهای شاسی بلند به علت شاسی مستقل بودن توانایی بکسل کردن تا وزن‌های بالایی را دارند اما در مقابل خودروهای کراس اور مانند خودروهای سدان و هاچ بک توانایی بکسل کردن زیادی را ندارند. موارد دیگری هم وجود دارد ولی موارد اصلی تشخیص را گفتیم؛ توجه داشته باشید موارد گفته شده ممکن است در سک کراس اوور یا شاسی بلند وجود نداشته باشد. برای تشخیص کراس اوور از شاسی بلند باید چند مورد را مد نظر بگیرید و بعد تشخیص دهید با این حال با توجه به این موارد تشخیص خیلی آسان تر شده.

مزایای خودروهای کراس اور چیست؟

۱_ خودروهای کراس اوو به نسبت شاسی بلند ها قیمت کمتری دارند (چون مشخصات فنی مشابه سدان ها دارند). هزینه نهگهداری این خودروها خیلی پایین تر از شاسی بلند هاست به همان دلیل که این ها نسخه شاسی دارتر از سدان ها هستند پس قطعاتشان هم به نسبت خوش قیمت تر هستند

۲_ به علت اینکه مابین سدان ها و شاسی بلند ها هستند، مزیت اینکه در جاده های برفی و بارانی قدرت مانور بالاتری از سدان ها دارند را شامل می شوند در کنار قابلیت هایی مشابه با سدان ها. همچنین مصرف سوخت کمتری هم از شاسی بلند ها دارند.

۳_ از لحاظ فضا و جادار بودن هم خیلی از سدان ها و هاچبک ها جادارتر و راحت تر هستند.

۴_ خودروهای کراس اوور، تلفیقی منطقی و محاسبه شده از ویژگی‌های مثبت دو کلاس سواری و شاسی بلند را در یک خودروی واحد ارائه می‌دهند و از دیدگاه عملکرد نهایی دقیقا جایی در میان این دو کلاس از خودروها قرار می‌گیرد. در نتیجه یک کراس اوور هم در مسیرهای شهری مفید واقع می‌شود و هم در بیراهه های سبک؛ اما در عین حال در هر دو نوع کاربری با برخی از معایب همراه خواهد بود؛ معایبی که نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد. شما قبل از خرید خودرو حتما توجه کنید که خودرو بیشتر برای چه استفاده ای مورد نیاز شماست و در نهایت بر اساس نیازتان خودرو را تهیه کنید.

مطالعه بیشتر  صدور وکالت کاری با سند سبز خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *