اخبار و رویداد ها

تعیین تکلیف خودروهای ۲۵۰۰ سی سی ای که در گمرک خاک می خورند

اگرچه از سال ۹۷ چندین بار اعلام شده است که خودرو های مانده در گمرک در حال ترخیص هستند، اما بسیاری از این وعده ها پوچ بوده و همچنان تعداد بسیار زیادی از شرکت ها و خریداران منتظر ترخیص خودرو های خود هستند، سرانجام در دی ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت مصوبه ای را اعلام کرد تا صاحبان خودرو بتوانند نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند. اکنون نیز در مورد آخرین وضعیت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که در گمرک قرار داشتند اطلاعات جدیدی اعلام شد، بر اساس گفته های آقای سعید غلامی، معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، تعداد ۱۰۴۰ دستگاه خودرو در اختیار سازمان اموال تملیکی قرارگرفت که در دو مزایده فوق‌العاده عرضه شدند و همچنین ۴۰ دستگاه خودرو طی یک مزایده دیگری عرضه شدند.

آقای غلامی ادامه داد: در مزایده های بعدی خودروهایی که در مزایده‌های مذکور فروش نرفته باشند، و یا به هر دلیلی صاحبان آن ها از خرید خود انصراف داده باشند وهمچنین خودروهایی که دارای مغایرت‌های اسنادی باشند و مغارت ها اخیرا حذف شده باشند، عرضه می‌شوند. تعداد این خودروها حدود ۳۸ دستگاه می باشد و مزایده در دی ماه برگزار خواهد شد. اگر در این مزایده همه خودروها به فروش برسند، دیگر در این پرونده خودرویی نیست که تعیین تکلیف نشده باشد. همچنین وی به توضیح آخرین وضعیت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی پرداخت: با توجه به ممنوعیت فروش عمومی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، این خودروها به دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی برای استفاده‌های لجستیکی و نظامی داده می‌شود. هرکدام از دستگاه‌های ذکر شده واجد این شرایط باشند تقاضای خود را به سازمان ارائه می‌کنند و سازمان خودرو را در قبال وجه در اختیار دستگاه قرار می‌دهد. اکنون بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی در انبارها موجود هستند.

مطالعه بیشتر  ورود خودروهای جدید وارداتی به گمرک بندر لنگه

آقای سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: گمرک ایران با ابلاغ تصمیم دادستانی برای ۱۰۴۰ خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش، از گمرکات اجرایی خواست تا فرایند تحویل خودروهای مذکور را به نماینده سازمان اموال تملیکی برای انجام مزایده انجام دهند. خودروهای فوق اتومبیل‌هایی هستند که فاقد ثبت سفارش بودند که باید تعیین تکلیف آن‌ها به زودی مشخص می شد. براساس مصوبات دولت ترخیص خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بالای ۲۵۰۰ سی سی باشند و یا خودروهای آمریکایی یا خودروهایی که به سفارش آمریکا ساخته شدند ممنوع است.

چرا خودروهای آمریکایی که در گمرک هستند ممنوع الترخیص شده اند

 از اواخر سال ۹۶ که واردات خودرو ممنوع شد، طبق روال گذشته تعدادی خودرو وارد کشور شدند. اما به دلیل تصمیم یک شبه دولتِ وقت این خودرو ها نتوانستند از گمرک عبور کنند. توجیه این تصمیم ناگهانی سیاستی بود که آمریکا در قبال ایران اخذ و تحریم ارزی، بانکی و انتقال پول را وضع کرد. در مقابله با تصمیم آمریکا ورود کالاهای ارزبر و لوکس به ایران ممنوع شد که شامل خودرو نیز می‌شد. سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز برای خودروهای قاچاق یا فاقد مدارک مثبته ورود برای این نوع خودروها، انهدام فنی را دنبال می‌کند و موتورهای این خودروها نیز جهت استفاده از فناوری‌های موجود در اختیار دانشکده‌های مهندسی و فنی کشور قرار خواهد گرفت تا دانشجویان در حوزه‌هایی همچون مهندسی معکوس از آن‌ها بهره ببرند.

اطلاعاتی درباره جزئیات خودروهای مانده در گمرک

بر اساس اطلاعات دریافتی از ایسنا ،تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه واردمرزهای ایران شده بود و طی مهلت تعیین شده ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر در گمرک باقی ماند، از این تعداد ۲۵۸ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند. این در حالی است که از حدود ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده ۶۶۵۳ دستگاه مربوط به خودروهای سواری و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس بوده که در مهلت تعیین شده از نیمه دی ماه ۱۳۹۷ تا تیر ماه سال ۱۳۹۸ ترخیص شدند. اما ۵۱۰۸ دستگاه دیگر شرایط خاص خود را داشتند و امکان ترخیص پیدا نکردند، وضعیت این خودروها نشان می‌دهد ۱۰۴۸ دستگاه که با اعلام مهلت تعیین شده پروانه گمرکی را هم دریافت کرده بوند، با اتمام زمان امکان ترخیص پیدا نکردند، و از این ۱۰۴۸ خودرو، ۱۰۰۰ دستگاه مربوط به شرکت کرمان خودرو و ۴۸ دستگاه برای سایر اشخاص است. ۳۴۰ دستگاه نیز به گمرک اظهار شده، اما پروانه دریافت نکرده است که این تا پایان مصوبه دولت انجام شد. تمامی این ۳۴۰ دستگاه خودروها زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند. همچنین حدود ۱۰۴ دستگاه خودرو قبل از سال ۱۳۹۳ در گمرک باقی مانده که از جمله خوردوهای وارد شده از محل تسهیلات مربوط به جانبازان است که تمامی این ۱۰۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند.

مطالعه بیشتر  رنو مگان E-Tech برقی وارد بازار اروپا شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *