اخبار و رویداد ها

تعرفه جدید واردات خودرو

سر انجام بعد از ماه ها انتظار و بلا تکلیفی واردات خودرو به کشور مرخص شد و گارگروه اقتصادی واردات خودرو جزئیات تعرفه خودرو های جدید را در وزارت صنعت و معدن و تجارت مشخص کردند .

بنابر اطلاعاتی که به دست ما رسیده متوجه شدیم تعرفه های جدید واردات خودرو را وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر اقتصاد امضا کرده اند تا در مرحله جدید واردات خودرو سود بازرگانی علی الحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود .

تعرفه جدید واردات خودرو - نیکبخت خودرو 

در این مصوبه این طور ذکر شده است که خودرو هایی که به کشور وارد میشوند اگر با حجم موتور پایین تر از  ۱۲۰۰ سی سی باشند و قیمتی کم تر از ۱۰ هزار یورو داشته باشند فقط شامل ۶ درصد از تعرفه میشوند و اگر حجم موتور آن ها به بالای ۱۲۰۰ سی سی برسد و قیمتی کم تر از ۱۰ هزار یورو داشته باشند شامل ۱۱ درصد از تعرفه میشوند .

همچنین اگر خودرو های وارداتی به کشور قیمتی بالای ۱۰ هزار یورو داشته باشند و حجم موتور این خودرو ها ۱۵۰۰ سی سی به پایین باشد شامل ۲۱ درصد و همین طور خودرو هایی هم که حجم موتور بین ۱۵۰۰ سی سی الی ۲۰۰۰ سی سی را دارند شامل ۳۱ درصد تعرفه میباشد . این در حالی است که هم اکنون تعرفه وارد کردن قطعات خودرو به کشور به منظور مونتاژ کردن آن ها به عددی بین ۲۵ الی ۳۵ درصد میرسد .

بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودرو های تا حجم ۲۰۰۰ سی سی و در برخی موارد خاص خودرو هایی با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سی سی ، خودرو های برقی ، خودرو های هیبریدی ، وارد میشود . تعرفه واردات خودرو ها طبق قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ به محاسبه میرسد .

تعرفه جدید واردات خودرو - نیکبخت خودرو 

عماد جعفری ، کارشناس صنعت خودرو کشور گفت ، خودرو های تولید کشور در بازار ازاد به ۳ برابر قیمت واقعی خودشان به فروش میرسد و حالا اگر برای مثال خودرویی را با قیمت ۲۰ هزار دلار وارد کشور کنیم با حساب کردن هزینه های حمل و نقل ، تعرفه ، سود وارد کننده ، و احتساب دلار تقریبا ۴۵ هزار تومانی این خودرو ها بعید است که با قیمتی پایین تر از سه میلیارد تومان به مردم عرضه شود .

عماد جعفری در ادامه صبحت هایش گفت : اگر عرضه خودرو های وارداتی به بورس کالا مانند عرضه خودرو های تولید داخل باشد ،با قیمتی بسیار بالا و باور نکردنی به فروش میرسد ،  برای مثال خودرویی مانند دیگنیتی که ۹۳۰ میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با قیمتی معادل ۲ میلیارد تومان معامله شد و مشخص شد که خودرو ها با قیمت بسیار بالا تری به دست مشتریان میرسد که در بحث خودرو های تولید داخل ، سود به جیب خودرو سازان میرود اما در عرضه خودرو های وارداتی به بورس کالا سود آن به جیب دولت میرود . در نتیجه انتظار داریم که خودرو های وارداتی با قیمت بالاتری به دست متقاضیان عرضه شود .

مطالعه بیشتر  روش تشخیص ماشین سرقتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *