اخبار و رویداد ها

نقص در تسلا و امکان سرقت در عرض چند ثانیه

کشف نقص امنیتی در محصولات تسلا، نقصی که باعث به راحتی سرقت رفتن خودروها. این بار سارقان بالقوه می‌توانند با ساخت کلید دیجیتال خود اقدام به سرعت خودرو در عرض ۱۳۰ ثانیه بکنند. حفره های امنیتی بارها و بارها در محصولات این شرکت دیده شده که مارتین هرت فورت محقق امنیتی اهل اتریش ان را کشف کرده است. این به‌روزرسانی به کاربران اجازه می‌دهد تا خودروی خود را سریعاً پس از باز کردن درب با استفاده از کلید NFC و بدون قرار دادن کارت کلید در کنسول مرکزی استارت بزنند.این به‌روزرسانی باعث راحت‌تر شدن کار کاربران  می‌شود زیرا راننده ۱۳۰ ثانیه فرصت دارد بدون هرگونه اقدام اضافی اقدام به استارت زدن خودروی خود کند. البته مشکل این است که در این فاصله زمانی خودروها در حالتی قرار می‌گیرند که بدون تائید هویت مالک پذیرای کلیدهای جدید خواهد بود. همچنین در صورتی که کلید جدیدی ثبت شود مالک خودرو  هشداری نخواهد گرفت برنامه موبایلی تسلا تا زمانی که کلید به اکانت مالک متصل نشود اجازه ثبت کلید جدید را به رکاربر نخواهد داد اما هرفورت پی برده است خودرو با هر دستگاه BLE در محدوده خود ارتباط برقرار میکند. به همین خاطر او یک برنامه‌ای ساخته که با همان زبان برنامه رسمی تسلا صحبت می‌کند و از آن برای ارتباط با خودرو استفاده میکند و از ان سود می‌برد.

مارتین هرت فورد می‌گوید: فرایند تائید هویت در بازه زمانی ۱۳۰ ثانیه‌ای بسیار کلی است و فقط برای رانندگی نیست. ارتباطی بین دنیای اکانت آنلاین و دنیای BLE آفلاین وجود ندارد. هر مهاجمی که بتواند تبلیغات LE بلوتوث خودرو را ببیند ممکن است پیام‌هایی را به آن بفرستد.

مطالعه بیشتر  دانگ فنگ هائوجی؛ یک کراس اوور جذاب و قدرتمند

هکر در یک ویدیو نشان میدهد اگر زمان باز کردن درب خودرو با کلید کارت NFC نزدیک آن باشد، توانایی استفاده  از برنامه موبایلی برای ساخت کلید و سرقت خودرو در آینده را خواهد داشت. او ادعا می‌کند شاید وقوع این رویداد در دنیای واقعی خیلی کم پیش میاید. در صورت استفاده از این روش سارق میتواند با برنامه خودش خودرو را باز کند، استارت بزند یا ان را متوقف کند درحالی که مالک اصلاً از چیزی مطلع نخواهد شد. هرفورت اظهار میکند این روش را روی تسلا مدل ۳ و مدل Y امتحان کرده. ولی او جدیدترین نسخه‌های تسلا مدل S و مدل X را تست نکرده اما گمان دارد که این خودروها مانند مدل قبلی آسیب‌پذیر باشند. چند ماه پیش خبر اسیب پذیری این نوع منتشر شد اما این خودروساز فعلاً واکنشی به گفته‌های هرفورت نشان نداده است. به همین خاطر هرفورت توصیه می‌کند مالکان در استفاده از کلید کارت NFC خود بسیار دقت به خرج دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مشکلات خودرو های تسلا در بخش های دوربین و صندوق عقب موجب شده تا خطر برخورد این خودروها با موانع و تصادف آنها افزایش یابد.بررسی های اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه ها در آمریکا نشان می دهد که دوربین خودروهای تسلا مشکلات جدی دارد و در عین حال قرار است تحقیقاتی در مورد سیستم دستیار راننده این خودرو نیز به عمل آید.مدل هایی که باید در این فراخوان مورد بررسی امنیتی قرار بگیرند بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ تولید شده اند. تسلا در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود نیم میلیون خودروی برقی تولید کرد و امسال به همین تعداد خودروی مشکل دار را بررسی مجدد خواهد کرد.

مطالعه بیشتر  دلالان در خرید و فروش خودرو از چه ترفند های استفاده می کنند؟

 اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‏‏‌های آمریکا از بررسی امنیت خودروهای تسلا به دنبال نقص‏‏‌های فنی مکرر برخی از آنها خبر داده است. به نقل از رویترز، قرار است این اداره موضوع مذکور را با همکاری خود شرکت تسلا بررسی کند تا نگرانی‌های امنیتی آن و نیز رانندگان برطرف شود. تعدادی از مالکان خودروهای تسلا می‏‏‌گویند پمپ‏‏‌های حرارتی اتومبیل‏‏‌های آنها در هوای بسیار سرد خراب شده و از کار می‏‏‌افتند. مشکلات مربوط به عملکرد این پمپ‏‏‌ها حتی پس از اینکه تسلا در اوایل سال گذشته حسگرهای معیوب پمپ‏‏‌های حرارتی را در برخی از خودروهای مدل۳ و مدلY جایگزین کرد، برطرف نشده است. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‏‏‌های ایالات متحده گفت که از این موضوع آگاه است و به جمع‏‏‌آوری اطلاعات، گفت‌وگو در مورد این موضوع با تسلا و ارزیابی نگرانی‌های بالقوه ایمنی ادامه می‌دهد. کانادا نیز بررسی‏‏‌های مشابهی را به علت شکایت ۱۶ مالک خودروهای تسلا آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *