اخبار و رویداد ها

بررسی دو خودروی تمام برقی و فوق لوکس، کادیلاک سلستیک یا رولزرویس اسپکتر؟

در این مقاله از نیکبخت خودرو به بررسی این دو خودروی تمام برقی و فوق لوکس میپردازیم؛ کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر در ماه های اخیر معرفی شده اند. می خواهیم بدانییم کدام یک ارزشمندتر و بهتر است.

قبل از هر چیز باید بدانیم که این دو خودرو رقیب مستقیم هم نیستند، چراکه یکی از آن ها یک فست بک چهاردر است و دیگری در رده کوپه های دودر قرار می گیرند. همچنین این را هم در نظر بگیرید که رولزرویس یک فوق لوکس ساز سابقه دار است و اساساً قیاس خودروهای این نشان با کادیلاک منطقی نیست، اما در این جا با رده ای طرف هستیم که هنوز آن چنان گسترده نیست. بازار برقی های فوق لوکس یک بازار نوپا محسوب می شود و در حال حاضر، می توان کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر را به عنوان دو خودروی تمام برقی لوکس با قیمتی بالای ۳۰۰ هزار دلار با هم مقایسه کرد. باید به این نکته هم اشاره کرد که خودروهایی نظیر ب ام و i7 و مرسدس بنز EQS در این قیاس  نمی آیند، چراکه قیمت پایینی در برابر سلستیک و اسپکتر دارند.

 

مقایسه طراحی کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر

اگرچه بحث طراحی یک بحث کاملاً سلیقه ای است، اما در مورد طراحی این دو خودرو می توان نکاتی مهم را بیان کرد. در مورد رولزرویس اسپکتر یک سبک طراحی آشنا را می بینیم. اگرچه طراحان رولزرویس خواسته اند به‌روزرسانی هایی انجام دهند تا تمام برقی بودن این خودرو نمایان باشد، اما باز هم تمام خطوط برگرفته از همان خط طراحی مخصوص رولزرویس است. در اسپکتر بزرگ ترین جلوپنجره ممکن را می بینیم و نورپردازی در آن باعث شده است تمایز را نسبت به دیگر رولزرویس ها داشته باشیم. رینگ های جذاب ۲۳ اینچی به صورت استاندارد در اسپکتر به کار رفته اند و حتا طراحی سمبل رولزرویس (Spirit of Ecstasy) هم با در نظر گرفته شدن راندمان آیرودینامیکی انجام شده است.

مطالعه بیشتر  طرح فروش فوری فونیکس و MVM مدیران خودرو

بررسی دو خودروی تمام برقی و فوق لوکس، کادیلاک سلستیک یا رولزرویس اسپکتر؟-نیکبخت خودرو

در مقابل اما کادیلاک سلستیک طراحی مدرن، جدید و ساختارشکنانه دارد. استفاده از قطعات آلومینیومی ریخته‌گری‌شده دست‌ساز و سقف شیشه ای بسیار بزرگ باعث شده است با خودرویی کاملاً متفاوت نسبت به دیگر محصولات این نشان طرف باشیم. اگرچه طراحی از خط کلی کادیلاک فاصله گرفته است، اما علاقه مندان به خودرو، طراحی سلستیک را پسندیده اند. در جلو طراحی بسیار راضی کننده است، اما عجیب بودن طراحی چراغ های عقب کمی دلسردکننده است.

در هر دو خودرو طراحی درها بسیار جذاب است. در اسپکتر نورپردازی خاص رولزرویس را روی در می بینیم و درهای سلستیک اصلاً دستگیره ندارند و با دکمه باز می شوند. در مجموع اما سلستیک طراحی مدرن تر و جذاب تری نسبت به اسپکتر دارد و به نظر می رسد تلاش کادیلاک برای ورود به این رده موفقیت آمیز بوده است.

بررسی دو خودروی تمام برقی و فوق لوکس، کادیلاک سلستیک یا رولزرویس اسپکتر؟نیکبخت خودرو

 مقایسه مشخصات فنی

اگر به دنبال عملکرد فنی بی نظیر در یک خودروی برقی باشید می توانید سراغ لوسید ایر سفایر بروید که ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در کم تر از ۲ ثانیه شتاب‌گیری می کند، اما این جا با دو خودروی فوق لوکس سر و کار داریم که قرار نیست عملکردی در آن حد داشته باشند. همیشه در خودروهای فوق لوکس بحث کم صدا بودن آن ها مطرح بوده است و حالا در این دو خودرو با برقی شدن موتور، عملاً هیچ صدایی نخواهیم داشت. در کادیلاک سلستیک ترکیب دو پیشرانه برقی را سوار بر دو محور داریم که توان تولید نهایت قدرت ۶۰۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۶۸ نیوتن متر را دارند. در رولزرویس اسپکتر هم ترکیب دوموتوره را داریم که نهایت قدرت ۵۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر را تولید می کنند. با این اعداد می بینیم که این دو خودرو عملاً تفاوت محسوسی با هم ندارند و عملکرد بسیار نزدیکی دارند. البته در شتاب‌گیری، سلستیک رکورد زیر ۴ ثانیه را ثبت می کند و در مقابل، اسپکتر در ۴.۴ ثانیه شتاب‌گیری صفر تا صد را انجام می دهد.

مشخصات پیمایش و شارژ

در کادیلاک سلستیک پک باتری ۱۱۱ کیلووات ساعتی را داریم که قابلیت اتصال شارژر سریع ۲۰۰ کیلوواتی را دارد. با اتصال ۱۰ دقیقه ای شارژ سریع به سلستیک می توان مسافت ۱۲۵ کیلومتر را پیمود. با شارژ کامل پک باتری در این خودرو می توان مسافت ۴۸۳ کیلومتر را پیمود و شارژ کامل پک باتری با شارژر سریع تنها ۴۰ دقیقه زمان می برد. در مقابل، کمپانی رولزرویس ظرفیت باتری اسپکتر را مشخص نکرده اما اعلام کرده است با هر بار شارژ کامل این خودرو می توان پیمایش ۴۱۹ کیلومتر را ثبت کرد. رولزرویس مشخصات زمان شارژ را برای اسپکتر منتشر نکرده است، اما احتمالاً با اعدادی نزدیک به مشخصات ب ام و i7 طرف باشیم، یعنی با ۱۰ دقیقه شارژ سریع ۱۹۵ کیلوواتی می توان مسافت ۱۲۹ کیلومتر را پیمود.

بررسی دو خودروی تمام برقی و فوق لوکس، کادیلاک سلستیک یا رولزرویس اسپکتر؟-نیکبخت خودرو

مقایسه کابین سلستیک و اسپکتر

با دو خودروی فوق لوکس و دست ساز طرف هستیم، پس تعجبی ندارد که بهترین کیفیت و بالاترین تکنولوژی را در آن ها ببینیم. در کادیلاک یک پنل ۵۵ اینچی با ساختار مورب را داریم که دو صفحه نمایش بزرگ یکپارچه را در خود جا داده است. در وسط کنسول دکمه هایی شیشه ای و فلزی برای کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی به کار رفته است. در سلستیک برای طراحی قطعات داخلی از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده شده و سقف شیشه ای با بالاترین کیفیت در این خودرو به کار رفته است. تکنولوژی جدیدی در این سقف شیشه ای به کار رفته که شما می توانید میزان نور ورودی به کابین را تنظیم کنید که عملکرد این سقف در نوع خودش بی نظیر است.

در کابین رولزرویس اسپکتر مثل هر رولزرویس دیگری نهایت تجمل را می بینیم. یکی از آپشن های جذاب در این خودرو نورپردازی رودری هاست که کمپانی نام Starlight Doors را برای آن در نظر گرفته است. با سفارش این آپشن ۴,۷۹۶ نقطه نورانی در کابین و روی درها فعال می شوند که باعث می شود فضایی رؤیایی را در کابین این خودرو تجربه کنید. البته شاید فضای کابین اسپکتر چندان عجیب و متفاوت نباشد، اما مهم ترین نکته در مورد آن قابلیت سفارشی سازی در آن است و مشتریان اسپکتر مانند دیگر مشتریان رولزرویس، می توانند خودروی خود را تا حد ممکن سفارشی سازی کنند.

قیمت های نجومی برای فوق لوکس های مدرن

به مبحثی می رسیم که برای خریداران این دو خودرو عملاً مهم نیست، چراکه مشتریان این دو خودرو از ثروتمندترین های جامعه هستند و احتمالاً قیمت خودرو برای آن ها اهمیتی نداشته باشد. کمپانی اعلام کرده است کادیلاک سلستیک قیمتی بالاتر از ۳۰۰ هزار دلار خواهد داشت و با سفارشی سازی های خاص، این قیمت می تواند به ۴۰۰ هزار دلار برسد. در مقابل، قیمت پایه رولزرویس اسپکتر ۴۱۳ هزار دلار است که البته این قیمت هم براساس سفارشی سازی ها می تواند افزایش داشته باشد.

مطالعه بیشتر  بخشنامه مالیاتی جدید برای رسیدگی به اعتراض مالکان خودروهای لوکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *