اخبار و رویداد ها

آشنایی با سیستم کمکی در سربالایی و کاربرد آن

سیستم کمکی در سربالایی چیست و چه کاربردی دارد؟

به عنوان یک راننده، احتمالاً با این وضعیت روبرو شده اید: شما در حال رانندگی با ماشین خود به سمت بالا هستید، که ناگهان، خواه ترافیک متوقف شده باشد یا به سادگی دنده را اشتباه محاسبه کرده باشید و نیاز به تعویض دنده داشته باشید. ماشین دیگری درست پشت سر شما می آید.  این بدان معنی است که شما باید مطمئن شوید که ماشین شما به عقب نمی رود. بسته به سرعت واکنش شما، احتمالاً بتوانید از یک فاجعه جلوگیری کنید.

خوشبختانه، یک فناوری به نام سیستم کمکی در سربالایی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا در هنگام پیش آمدن چنین موقعیتی دیگر نگران نباشید.

سیستم کمکی در سربالایی

سیستم کمکی در سربالایی (HAC) که هم چنین به عنوان نگهدارنده در سربالایی یا کنترل نگهدارنده در سربالایی شناخته می‌شود، یک سیستم کمک راننده است که تشخیص می‌دهد ماشین در یک شیب قرار دارد و ترمز را برای چند ثانیه نگه می دارد تا زمانی که کلاچ نقطه گاز گرفتن خود را پیدا کند و خودرو شروع به حرکت به جلو می کند. حتی زمانی که ترمز دستی آزاد می شود کار می کند. این به راننده کمک می کند تا بدون خطر پایین آمدن وسیله نقلیه و برخورد با چیزی که پشت سر آن قرار دارد، به آرامی شتاب بگیرد.

این ویژگی می تواند با نگه داشتن ترمزها در حین جا به جایی بین پدال ترمز و گاز، از عقبگرد در شیب جلوگیری کند. برخی از نسخه ها هم چنین می توانند مانع از حرکت خودروی شما به سمت جلو در روند نزولی شوند.

تاریخچه سیستم کمکی در سربالایی

HSA یک فناوری جدید نیست، حتی از راه دور. در واقع در سال ۱۹۳۶ معرفی شد و در ابتدا در Studebaker President منتشر شد در آن سال مجهز شد. این فناوری از سال ۲۰۰۵ زمانی که فولکس واگن آن را در خودروهای تولید انبوه خود مانند پاسات، جتا و توارگ به کار گرفت، به طور گسترده تری در دسترس قرار گرفت. نسخه مدرن HSA برای اولین بار در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک ارائه شد، اما امروزه به لطف برنامه پایداری الکترونیکی (ESP) نصب شده در بسیاری از خودروهای امروزی که اغلب همراه با HSA عرضه می شوند، حتی خودروهای گیربکس دستی نیز آن را دارند.

آیا به سیستم کمکی در سربالایی نیاز دارید؟

رانندگان با تجربه تکنیک های خود را برای غلبه بر شیب جاده توسعه داده اند، بنابراین HSA برای همه مناسب نیست. با این وجود، به طور کلی سفر در شیب ها را ایمن تر می کند و خطر تصادف را کاهش می دهد، بنابراین سودمندی آن قابل انکار نیست. همان طور که این فناوری تکامل یافته و تولید آن ارزان تر شده است، بسیاری از خودروهای جدید به آن مجهز می شوند.

امروزه، تقریباً هر تولید کندده خودرو، خودرویی مجهز به HSA، چه به صورت استاندارد و چه آپشن، دارد، بنابراین اگر خودرویی که می خرید جز دسته گفته شده باشد، ممکن است آن را داشته باشد.

 

فناوری سیستم کمکی در سربالایی چیست؟

سنسورهای موجود در خودرو برای تشخیص زمانی که وسیله نقلیه در شیب قرار دارد استفاده می شود. سیستم کمکی در سربالایی فشار ترمز را برای مدت زمان معینی حفظ می کند، زیرا از ترمز به پدال گاز می روید. وقتی پدال گاز را فشار می دهید، ترمز را رها می کند. در خودروهایی با گیربکس دستی که این ویژگی را دارند، سیستم کمکی در سربالایی نیز فشار ترمز را تا زمانی که راننده کلاچ را رها کند، حفظ می کند.

آن چه که باید در رابطه با سیستم کمکی در سربالایی انجام دهید

هنگام توقف در شیب، مانند چراغ توقف، ترمز را با همان فشاری که معمولاً نگه می دارید، نگه دارید.  هنگامی که به طور لحظه ای پای خود را از پدال ترمز دور می کنید، خودرو به جای این که کمی به عقب برگردد، باید متوقف بماند.

نکاتی برای استفاده از سیستم کمکی در سربالایی

سیستم کمکی در سربالایی کشش شما را افزایش نمی دهد، فقط مانع از حرکت شما به عقب می شود (یا در برخی مواردی که به رانندگی در کویر می پردازید، اگر از تپه ها به پایین حرکت می کنید و در حال عقب نشینی هستید، به جلو می روید).هنگام توقف، مطمئن شوید که از اطراف خود آگاه باشید.

آیا همه خودروهای اتوماتیک دارای کمک سربالایی هستند؟

این سیستم، اضطراب رانندگی در هنگام سربالایی را از بین می برد. بنابراین، اگر در یک شیب توقف کرده اید، وقتی دوباره به حرکت خود ادامه می دهید، هیچ ترسی از حرکت موقت به عقب وجود ندارد.

به سادگی، برای شما زمان می خرد، بنابراین بیایید نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم.

آیا همه خودروهای اتوماتیک دارای سیستم کمکی در سربالایی هستند یا خیر؟

امروزه بسیاری از خودروهای اتوماتیک دارای ویژگی های کمکی در سربالایی به عنوان بخشی از مدل های پایه خود هستند. این معمولاً برای خودروهای لوکس سطح بالا صادق است. با این حال، امروزه همه وسایل نقلیه اتوماتیک در جاده ها دارای سیستم کمکی در سربالایی نیستند. علاوه بر این، بسیاری از مردم استدلال می کنند که وسایل نقلیه با ترنس دستی چیزی است که بیشتر به آن نیاز دارند.

آیا سیستم کمکی در سربالایی در همه خودروهای جدید امروزی استاندارد است؟

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی دارای ویژگی کمکی در سربالایی هستند، اما این ویژگی دقیقاً در همه خودروهای جدید استاندارد نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که آن ها فقط در خودروهای لوکس در دسترس هستند.

اکثر برندهای بزرگ خودرو شامل سیستم کمکی در سربالایی یا سیستم کمکی استارت در سربالایی به عنوان یک ویژگی استاندارد در بسیاری از مدل های خود هستند.بنابراین، خبر خوب این است که اگر به یک برند وفادار هستید، به احتمال زیاد می توانید همین طور باقی بمانید. به سادگی برند خودروی مورد علاقه خود را مرور کنید و مطمئناً بیش از چند مدل با سیستم کمکی در سربالایی پیدا خواهید کرد.

علاوه بر این، ممکن است مدل های بیشتری با سیستم کمکی در سربالایی نسبت به مدل های بدون آن وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر چه این سیستم ها در همه وسایل نقلیه استاندارد نیستند، اما یک ویژگی ایمنی مهم هستند. به غیر از کاهش اضطراب، ویژگی کمکی در سربالایی به کاهش تصادفات در جاده ها کمک می کند.

بنابراین، با سیستم کمکی در سربالایی، دیگر لازم نیست نگران ضربه زدن مستقیم به ماشین در پشت سر خود باشید.

شما همچنین این آزادی را دارید که با سرعت دلخواه خود در ترافیک راحت رانندگی کنید بدون اینکه نگران عقبگرد ناخواسته باشید.  این امر خطر برخورد مستقیم با ماشین جلوتر در شرایط ترافیکی سربالایی را کاهش می دهد.

خبر خوب بیشتر این است که معمولاً می‌توانید با هزینه اضافی، کمک سربالایی را به عنوان یک گزینه اضافه انتخاب کنید.  به این ترتیب، می توانید بدون به خطر انداختن ویژگی ها، به مدل دلخواه خود پایبند باشید.

چگونه متوجه شویم که آیاخودرو ما دارای سیستم کمکی در سربالایی است؟

می توانید مدل خودروی خود را در وبسایت رسمی سازنده خود جستجو کنید تا متوجه شوید که آیا این مدل در کارخانه نصب شده است یا خیر. با این حال، این روش دارای معایبی است. مدل های خودرو معمولاً در سال های مدل های مختلف دارای تریم های متفاوتی هستند.

بنابراین، دست یافتن به اطلاعات خاص، مربوط به سال و مدل خودرپ شما ممکن است گاهی اوقات دشوار باشد. هم چنین، اغلب، تریم ها در طول سال ها ویژگی های اضافه تری دریافت می کنند و ممکن است کار را پیچیده تر کند.

یک راهکار برای به دست آوردن اطلاعات در این زمینه این است که دفترچه راهنمای خودرو خود را برای اطمینان بررسی کنید. این معمولاً ساده ترین راه برای بررسی است، زیرا دفترچه راهنمای شما مختص وسیله نقلیه شما است. با این حال، اگر خودروی خود را کاملاً نو خریداری نکرده اید، ممکن است اطلاعات موجود در آن نادرست باشد.

این به این دلیل است که مالک قبلی ممکن است این آپشن را بر روی خودرو نصب کرده باشد. در نهایت، بهترین راه برای دانستن این است که چه زمانی رانندگی می کنید، زیرا می توانید یک آزمایش سریع برای پیدا کردن آن انجام دهید.

  1. ابتدا به سمت یک جاده سربالایی که عاری از ماشین های دیگر است برانید.
  2. هنگام رانندگی در سربالایی برای یک ماشین اتوماتیک روی پدال ترمز خود فشار وارد نمایید و برای یک ثانیه رها کنید.
  3. سپس برای ادامه رانندگی روی پدال گاز پا بگذارید.  اگر در حین رها کردن پدال، خودرو شما به عقب حرکت می کند، سیستم کمکی در سربالایی ندارد، در غیر این صورت دارای این سیستم می باشد.
  4. پس از ترمزگیری و تعویض دنده در وسیله نقلیه دستی، پای خود را روی پدال گاز بگذارید و به رانندگی ادامه دهید. اگر هنگام تعویض دنده مشاهده کردید که خودروی شما ثابت می ماند، به این معنی است که دارای سیستم کمکی در سربالایی است.
  5. اگر احساس می‌کنید ماشینتان عقب می‌رود، باید مطمئن شوید که سیستم کمکی در سربالایی خاموش نیست.  اگر اینطور باشد، چراغ هشدار کمکی در سربالایی را روی داشبورد خود خواهید دید.  نماد معمولاً نماد یک ماشین روی سطح شیبدار است.

آیا خودروهای دستی دارای کمک سربالایی هستند؟

خودروهای دستی اکنون مجهز به کمک شروع در سربالایی هستند.  همه خودروهای دستی دارای ویژگی‌های کمکی در سربالایی نیستند، با این حال، پیدا کردن یکی با آن نباید سخت باشد.

همان طور که قبلاً بیان کردیم، بسیاری از مردم احساس می کنند که ویژگی های کمکی در سربالایی در خودروهای دستی مفیدتر از خودروهای خودکار هستند، وقتی به این موضوع فکر می کنید، منطقی در این دیدگاه وجود دارد.

خودروهای اتوماتیک معمولا فقط دارای پدال ترمز و گاز هستند و سیستم دنده پیچیده ای ندارند. بنابراین، هنگام رانندگی با خودرو اتوماتیک، جا به جایی از ترمز به پدال گاز بدون عقب گرد آسان تر است.

با این حال، با یک وسیله نقلیه دستی، این روند کمی پیچیده تر از آن است.

در یک گیربکس دستی، معمولاً وقتی در سربالایی توقف می کنید، احتمال برگشت به عقب بیشتر است که این موضوع به دلیل عملکرد کلاچ و تعویض دنده است. بیشتر اوقات، رانندگان در اتومبیل های دستی از ترمز دستی خود برای ایمن بودن استفاده می کنند. کمک سربالایی به طور قابل توجهی سایش ترمز دستی را کاهش می دهد و این به صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری کمک می کند. با این وجود، در حالی که خودروهای دستی ممکن است با سیستم کمکی در سربالایی وضعیت بهتری داشته باشند، در خودروهای اتوماتیک رایج تر هستند.

آیا خودروهای اتوماتیک همیشه دارای کمک سربالایی هستند؟

اگرچه کمک سربالایی یک ویژگی عالی در اکثر خودروهای مدرن است، اما همه مدل های خودروهای اتوماتیک به آن مجهز نیستند. با این وجود، بسیاری از هم به این سیستم مجهز هستند.

بنابراین، این یک ویژگی ایمنی اجباری نیست. بیشتر شبیه یک تولید خوب صنعتی است. ماشین های اتوماتیک مدرن بیشتر از مدل های قدیمی تر مجهز به ویژگی کمکی در سربالایی هستند. از این رو، اگر امروز یکی را خریداری کنید، احتمالاً ویژگی کمکی در سربالایی را به صورت استاندارد یا به صورت آپشن دریافت خواهید کرد.

اگر وسیله نقلیه اتوماتیک کاملاً جدید شما ویژگی کمکی در سربالایی را ندارد، معمولاً چیز دیگری برای جبران آن خواهد داشت. به طور معمول، این ویژگی های دیگر نام های متفاوتی دارند اما همه عملکردهای مشابهی دارند.

به عنوان مثال، ویژگی نگه داشتن خودکار است که ماشین شما را به همان روشی که کمک شروع در سربالایی انجام می دهد، ثابت نگه می دارد. با این حال، در اکثر خودروها، شما باید خودتان مانند ترمز دستی، ویژگی نگه داشتن خودکار را درگیر کنید. نکته مثبت این است که شما مجبور نیستید آن را خاموش کنید زیرا به محض شروع به حرکت، به طور خودکار جدا می شود.

هم چنین، بر خلاف سیستم کمک استارت در سربالایی، ماشین شما را تا زمانی که نیاز دارید در موقعیت خود نگه می دارد. در حالی که سیستم کمکی در سربالایی فقط چند ثانیه ماشین شما را در جای خود نگه می دارد تا کمی فضای تنفس به شما بدهد.

نگاهی به پیشینه سیستم کمکی در سربالایی

قبل از سال ۲۰۰۴، خودروها به ندرت دارای ویژگی های کمکی در سربالایی بودند. بنابراین، برای مدل های سال ۲۰۰۴، می توان با اطمینان گفت که تقریباً همه مدل های خودرو فاقد کمک شروع در سربالایی هستند.فولکس واگن توارگ و سوبارو لگاسی پیشگامان در استفاده از ویژگی های کمکی در سربالایی بودند.کیا سول ۲۰۱۱، مانند مدل های قبلی خود، هیچ کمکی در سربالایی ندارد. همین را می توان در مورد مزدا CX-3 2012 نیز گفت.به یاد داشته باشید که اکثر خودروهای مدرن امروزی دارای ویژگی های کمکی در سربالایی یا معادل آن هستند.

چند درصد از خودروهای جدید دارای سیستم کمکی در سربالایی هستند؟

امروز در مورد درصد دقیق وسایل نقلیه با کمک سربالایی مطمئن نیستیم. با این حال، درصد نسبتا بالایی از وسایل نقلیه مدرن به آن مجهز هستند.  هم چنین این درصد تنها در یک جهت همان طور که انتظار می رود به سمت بالا می رود.در سال های آینده، انتظار می رود خودروهای کمتری را بدون کمک شروع به حرکت در سربالایی ببینیم. مزایای آن ها تضمین می کند که هم چنان در وسایل نقلیه مدرن جایگاهی خواهند داشت.بنابراین، اگر چه همه این سیستم ها را نمی خواهند، اما نادیده گرفتن اهمیت آن ها در خودروهای امروزی دشوار است.

مطالعه بیشتر  سیستم AWD و 4WD و تفاوت این دو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *