اخبار و رویداد ها

سیستم کنترل کشش و نحوه عملکرد آن

همه خودروهای جدید مجهز به سیستم کنترل کشش هستند اما آیا می دانید چگونه کار می کند و چه زمانی باید این سیستم را خاموش کنید؟

سیستم کنترل کشش یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی در خودروی شماست. این ویژگی ایمنی فعال به وسیله نقلیه شما کمک می کند تا کشش را با سطح جاده حفظ کند تا چرخش چرخ های شما محدود شود، در این مطلب نحوه عملکرد آن را توضیح خواهیم داد.سیستم کنترل کشش یک ویژگی ایمنی است که برای چندین دهه به اشکال مختلف وجود داشته است، اما این یک الزام اجباری برای همه خودروهای جدید ساخته شده از سال ۲۰۱۱ به بعد شد. مانند بسیاری از ویژگی های ایمنی خودرو، در پس زمینه کار می کند و ممکن است هرگز متوجه عملکرد آن نشوید، اما خودروی مجهز به کنترل کشش بدون شک ایمن تر از خودروای بدون این سیستم می باشد.

به عبارت ساده تر عملکرد آپشن کنترل یک سیستم الکترونیکی است که از حسگرهای مشابه سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای کاهش یا جلوگیری از چرخش چرخ استفاده می کند. اگر چرخ در حال چرخش باشد، به این معنی است که لاستیک دیگر به طور موثر سطح جاده را نمی گیرد، این امر می تواند منجر به بیش فرمانی (جایی که پشت ماشین از خط خارج می شود) یا کم فرمانی (که در آن ماشین به اندازه کافی به فرمان شما واکنش نشان نمی دهد) منجر شود.

سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه شما به حفظ نیروی محرکه کمک می کند و با تشخیص شتاب هر چرخ از لغزش چرخ ها روی گل، یخ، ماسه یا خاک جلوگیری می کند.سیستم کنترل کشش هم چنین می تواند به کاهش یا از بین بردن لغزش در هنگام پیچیدن کمک کند که اگر هر یک از این دو حالت در جاده رخ دهد، می تواند بسیار زیاد خطرناک و حادثه برانگیر باشد.

سیستم کنترل کشش چگونه کار می کند؟

اگر سه چرخ مطابق انتظار حرکت می کنند اما یکی در حال لیز خوردن است، سیستم کنترل کشش با سیستم ABS کار می کند تا چرخی که می لغزد را متوقف کند تا خودرو بتواند با خیال راحت حرکت کند.

این سیستم برای کاهش سرعت چرخ لغزنده، ترمزها را فشار می دهد و کشش کلی بیشتری را در سطح جاده فراهم می کند.هدف اصلی سیستم کنترل کشش تشخیص زمانی می باشد که لاستیک چسبندگی خود را از دست می دهد و باعث چرخش چرخ می شود و سپس برای متوقف کردن یا کاهش سرعت چرخش کار می کند.

اگر حسگرهای ABS تشخیص دهند که یک چرخ در حال چرخش است، رایانه سواری خودرو به طور لحظه ای خروجی موتور را کاهش می دهد تا چرخ متوقف شود و در حالت ایده آل، دوباره کشش را به دست آورد.

سیستم کنترل کشش را می توان در خودروهای جلو، عقب یا تمام چرخ متحرک نصب کرد و بدون توجه به این که کدام چرخ رانده می شود، اصل یکسان است. در برخی از خودروها این احساس می تواند به گونه ای باشد که گویی کمی تردید در تحویل نیرو وجود دارد، یا حتی احساس می شود که موتور دچار اشتباه شده است، اما به طور کلی سیستم های کنترل کشش مدرن آن قدر پیچیده هستند که عملکرد آن ها اغلب از طریق چرخ ها تشخیص داده نمی شود.

علاوه بر سیستم کنترل کشش، اکثر خودروهای جدید یک سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (که اغلب ESP یا ESC نامیده می شود) نیز دارند که با فشار دادن لحظه ای ترمز روی چرخی که سریع تر از سایرین می چرخد، سیستم کنترل کشش را یک مرحله جلوتر می برد.

برخی از سیستم های کنترل کشش هم چنین می توانند نیروی موتور را به چرخ هایی که بیشترین کشش را دارند منتقل کنند.

سیستم کنترل کشش چه زمانی برای اولین بار شناخته شد؟

اولین سیستمی که به عنوان سیستم کنترل کشش شناخته می شود، «دیفرانسیل محدودیت در لغزش» بود که در دهه ۱۹۶۰ معرفی شد. با این حال، این سیستم نتوانست به طور کامل لغزش چرخ را از بین ببرد.

سپس شرکت خودروسازی بیوک سیستم پیچیده تری را با مدیریت کامپیوتری معرفی کرد که لغزش چرخ ها را شناسایی می کرد و قدرت موتور را بر اساس آن تعدیل می‌کرد، این اتفاق مربوط به سال ۱۹۷۱ می باشد.بعدها، در سال ۱۹۷۹، یک “سیستم نظارت بر کشش” توسط کادیلاک معرفی شد.

سیستم های کنترل کشش در دهه ۱۹۷۰ در خودروهای سواری استفاده می شد، اما محدودیت های تکنولوژیکی به این معنی بود که این سیستم های قبلی چندان قابل اعتماد یا دارای ویژگی های گسترده نبودند. در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که سیستم کنترل کشش رایج تر و پیچیده تر شد. مانند بسیاری از تجهیزات استانداردی که این روزها در خودروها به آن عادت کرده ایم، استاندارد سازی تدریجی سیستم کنترل کشش نتیجه استفاده روز افزون از سیستم های پیچیده الکترونیکی در خودروهای ما می باشد.

در ابتدا شرکت هایی مانند مرسدس بنز و BMW، سیستم کنترل کشش را در مدل های کلاس S و سری ۷ که کلاس های رده بالای این شرکت ها می باشند، در دسترس قرار دادند و به تدریج به مدل های ارزان تر و به تولیدکنندگان دیگر هم انتقال یافت.

نحوه استفاده از سیستم کنترل کشش

آیا باید همیشه از سیستم کنترل کشش استفاده کرد؟

سیستم کنترل کشش غیرقابل انکار یک ویژگی ایمنی بسیار موثر است، اما ممکن است همیشه روشن نباشد.برای مثال اگر روی تکه ای از گل یا برف گیر کرده اید، ممکن است لازم باشد خودرو را به جلو و عقب تکان دهید تا بتوانید کشش را به دست آورید. با این حال، با روشن بودن سیستم کنترل کشش، این امکان پذیر نیست.

چگونه سیستم کنترل کشش را روشن و خاموش کنید؟

سیستم کنترل کشش شما با یک دکمه با نماد یک ماشین در بالای مسیر چرخ های مواج کار می کند که با فشار دادن آن کلید می توانید سیستم را فعال و یا عیر فعال نمایید.

TC در خودرو به چه معنایی است؟

در برخی از وسایل نقلیه، کلید روشن/خاموش سیستم کنترل کشش ممکن است به سادگی با TC مشخص شود.بیشتر سوئیچ ها دارای چراغ سیستم کنترل کشش هستند که نشان می دهد چه زمانی سیستم کنترل کشش در حال کار است.

چگونه سیستم کنترل کشش را خاموش کنیم؟

فقط دکمه سیستم کنترل کشش را فشار دهید تا چراغ خاموش شود.

اگر در مورد عملکرد سیستم کنترل کشش خودرو خود شک دارید، دفترچه راهنما را بررسی کنید، اگر دفترچه راهنما را گم کرده اید، باید بتوانید نسخه دیجیتال PDF را از طریق سازنده دانلود کنید.

ویژگی های سیستم کنترل کشش: ECU و HCU

از نظر عملیاتی، سیستم کنترل کشش مدرن مشابه سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است.سیستم کنترل کشش از سنسورهای سرعت چرخ، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و واحد کنترل هیدرولیک (HCU) با سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مشترک است.

 سیستم کنترل کشش در خودروهای مدرن چگونه کار می کند؟

 در خودروهای مدرن، ABS و کنترل کشش بخشی از یک سیستم در نظر گرفته می شوند. سنسورهای سرعت چرخ سرعت چرخ را تشخیص داده و آن را به ECU ارسال می کنند.اگر سیستم تشخیص دهد که یک چرخ سریع تر از چرخ دیگر می چرخد، ECU واحد کنترل هیدرولیک را در اختیار می گیرد، سپس ترمزها را به طور متناوب برای کنترل لغزش چرخ اعمال می کند، سپس به وسیله نقلیه کشش کلی بیشتری در سطوح لغزنده می دهد.

چگونه متوجه شویم که سیستم کنترل کشش عمل می کند؟

همانند بسیاری از سیستم های ایمنی، سیستم کنترل کشش دارای یک چراغ هشدار در قسمت جلو خودرو است که در زمانی که این سیستم شروع به فعالیت می کند سریعاً روشن می شود تا عملکرد سیستم را نشان دهد.

اگر هنگام روشن شدن موتور چراغ روشن بماند و خاموش نشود، این نشان دهنده نقصی در سیستم است، بنابراین باید توسط یک متخصص بررسی شود. چراغ هشدار سیستم کنترل کشش که به طور دائم روشن می باشد نیز باعث ایجاد خرابی خواهد شد.اگر چراغ هشدار هنگام رانندگی برای مدت کوتاهی روشن شود، سیستم در حال کارکردن می باشد و فعال است و برای جلوگیری از چرخش چرخ کار می کند. سیستم کنترل کشش به احتمال زیاد هنگام رانندگی در شرایط نامناسب مانند باران شدید، برف یا یخبندان فعال می شود یا ممکن است نشان دهنده وجود گازوئیل یا شل بودن سطح جاده در زیر لاستیک ها باشد.اگر این سیستم به دفعات بیشتری شروع به ضربه زدن کند، این می تواند نشانه ای از فرسودگی بیش از حد لاستیک ها باشد.

آیا باید سیستم کنترل کشش را خاموش کنیم؟

ما توصیه نمی کنیم که سیستم کنترل کشش را در حین رانندگی معمولی در جاده خاموش کنید، مهم نیست که چقدر راننده خوبی هستید، سیستم کنترل کشش می تواند از، از دست دادن کنترل خیلی سریع تر از آن چه شما می توانید در پشت فرمان واکنش نشان دهید، جلوگیری کند.با این حال، شرایطی وجود دارد که توصیه می شود سیستم را غیر فعال کنید.

اگر روی برف یا یخ یا در شرایط بسیار گل آلود رانندگی می‌کنید، میزان چسبندگی لاستیک ها به شدت محدود می شود و در این شرایط ترجیح داده می شود کمی چرخش داشته باشید.اگر سیستم کنترل کشش به تشخیص چرخ در حال چرخش در این شرایط ادامه دهد، هم چنان قدرت را کاهش می دهد که به شتاب خودرو کمکی نمی کند. بنابراین اگر متوجه شدید که روی گل، برف یا یخ رانندگی می کنید، اگر احساس می کنید ماشین گیر کرده است، سیستم را خاموش کنید.

این به طور کلی یک سوئیچ است که بسته به سازنده خودرو با چیزی مانند ASR، TSC، ESC یا ESP مشخص می شود، در حالی که در برخی از خودروها در یکی از منوهای سیستم اطلاعات داخل خودرو قرار دارد.

سنسورهای سرعت چرخ در خودروهای دو چرخ متحرک

در مورد وسایل نقلیه دو چرخ محرک، سنسورهای سرعت چرخ معمولاً فقط به چرخ های دریافت کننده نیرو متصل می شوند.

مدیریت لغزش با قدرت موتور

در برخی از خودروها، سیستم کنترل کشش می تواند چرخش چرخ را با کاهش قدرت موتور مدیریت کند.  این امر می تواند توسط:

  1. تاخیر در زمان جرقه زنی
  2. کاهش سوخت رسانی به سیلندرها
  3. بستن دریچه گاز

هنگامی که هر یک از موارد بالا اتفاق می افتد، راننده ممکن است لرزش های ضربانی را از طریق پدال گاز احساس کند.

حرکت بهتر در پیچیدن با سیستم کنترل کشش

سیستم های کنترل کشش نیز می توانند به حفظ کنترل اطراف پیچ ها کمک کنند.

کنترل کشش چگونه به بهبود پیچ ​​ها کمک می کند؟

هنگام پیچیدن، چرخ‌های بیرونی سریع تر از چرخ های داخلی می چرخند، زیرا باید مسافت بیشتری را در یک بازه زمانی طی کنند.

بدون کنترل کشش، هنگامی که راننده در هنگام پیچیدن گاز بیشتری را اعمال می کند، چرخ ها ممکن است بلغزند. اما با روشن بودن کنترل کشش، لغزش چرخ ها کنترل می شود و از سر خوردن خودرو جلوگیری می کنند.

چه زمانی کنترل کشش هنگام پیچیدن فعال می شود؟

کنترل کشش زمانی فعال می شود که سرعت چرخ ها با شتاب کلی خودرو مطابقت نداشته باشد.

چه زمانی کنترل کشش نامطلوب است؟

مطالب خاصی وجود دارد که نشان می دهد کنترل کشش گاهی مناسب نیست.

به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه شما روی سطحی لغزنده در حالت توقف است، سیستم کنترل کشش ممکن است قدرت موتور را تا حدی کاهش دهد که به سختی بتوان کشش کافی برای حرکت را به دست آورد.

در چنین شرایطی می توانید کنترل کشش را خاموش کنید.

اگر نتوانم کنترل کشش خود را خاموش کنم چه؟

در برخی از وسایل نقلیه کنترل کشش را نمی توان به طور کامل غیر فعال کرد، اما ممکن است در شرایطی مانند استارت زدن، باعث افزایش چرخش چرخ شود.

چه زمانی از کنترل کشش استفاده کنیم؟

برایتان سؤال است که آیا کنترل کشش باید روشن یا خاموش باشد؟

این که آیا تصمیم به استفاده از کنترل کشش دارید یا نه ممکن است به سبک رانندگی شما و هم چنین به موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • شرایط آب و هوایی
  • کیفیت سطح جاده
  • نوع لاستیک
  • چه با دیفرانسیل جلو، چه با دیفرانسیل عقب یا با تمام چرخ ها حرکت داشته باشید.

با این حال، اگر شک دارید، سعی کنید با سیستم کنترل کشش روشن حرکت کنید.به طور کلی، خودروهای دیفرانسیل جلو نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب درجه بیشتری از چرخش چرخ را تجربه می کنند (مگر این که سیستم دیفرانسیل عقب مورد بحث دارای موتور با گشتاور بالا باشد).وسایل نقلیه با سیستم چهار چرخ محرک و سیستم کنترل کشش می توانند کشش بهتری در سطوح لغزنده داشته باشند.

مطالعه بیشتر  شرایط فروش اقساطی محصولات کرمان موتور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *