اخبار و رویداد ها

کاهش سهام تویوتا بعد از فراخوان اولین خودروی برقی خود

سهام تویوتا موتور پس از فراخوانی برخی از اولین خودروهای تمام الکتریکی انبوه خود، که دو ماه پیش روانه بازار شد، به دلیل خطر شل شدن چرخ‌ها، مشکلات برق رسانی در برخی مدل ها کاهش یافت.

کاهش سهام تویوتا

تویوتا که  بزرگترین خودروساز جهان از نظر میزان فروش است، روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۷۰۰ خودروی شاسی بلند bZ4X را در سراسر جهان فرا خواهد خواند. همچنین شرکت سوبارو که تویوتا نزدیک به ۲۰ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، نیز اعلام کرد که در حال فراخوانی حدود ۲۶۰۰ دستگاه خودرو از مدل سولترا است. برای خرید خودرو می توانید به لینک مربوطه مراجعه کیند.

سولترا، اولین خودروی تمام الکتریکی سوبارو، به طور مشترک با تویوتا طراحی و ساخته  شد و در قطعات اصلی با bZ4X مشترک است. فراخوان این شرکت می تواند منجر به مشکلات بیشتری برای تویوتا شود. تویوتا به دلیل کمبود جهانی تراشه و سایر مشکلات عرضه مجبور به کاهش تولید در سال جاری شده و با فشار سرمایه‌گذاران مواجه است.

کریستوفر ریشتر، تحلیلگر CLSA می گوید: «این شرم آور است. مردم بسیار منتظر بودند تا تویوتا یک خودروی برقی در بازار انبوه عرضه کند… و تنها چند هفته پس از دریافت آن در بازار، فراخوانی صورت گرفت.» اما این شرکت اعلام کرد: «این یک مشکل مکانیکی ساده بوده است و بعید به نظر می رسد که رفع آن هزینه زیادی در بر داشته باشد.»

یکی از مقامات وزارت حمل و نقل ژاپن که به دلیل حساسیت موضوع از ذکر نام خود خودداری کرد، گفت که این مشکل بعد از رانندگی تعدادی از افراد در ایالات متحده به وجود آمد. تویوتا گزارش داده بود که به طور خاص یک خودرو مورد رسیدگی قرار گرفته، تویوتا این مشکل را کشف کرده و این صرفاً مشکل چند خودرو است که به احتمال زیاد به علت نوع رانندگی بوده است.

سخنگویان تویوتا و سوبارو گفتند که این شرکت‌ها هنوز تصمیم نگرفته‌اند که با چه سرعتی می‌توانند مشکل را برطرف کرده و به عرضه ادامه دهند. با این حال تویوتا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که همه خودروهای این مدل مشمول فراخوانی نشده‌اند، اما تعداد واقعی خودروهای فراخوانی شده را اعلام نکردند.

سهام سوبارو که در روز جمعه نزدیک به ۵ درصد سقوط کرد، ۲.۸ درصد کاهش یافت. سهام تویوتا نیز کاهش ۰.۷ درصدی را تجربه کرد. تویوتا که زمانی مورد علاقه دوستداران محیط زیست برای مدل پریوس هیبریدی محبوب خود بود، به دلیل عدم اقدام سریع در کنار گذاشتن خودروهای بنزینی و لابی گری در سیاست های آب و هوایی مورد انتقاد قرار گرفته است.

این شرکت بارهااز انتقادها روی گردانده و دلیل آن را لزوم ارائه انواع پیشرانه متناسب با بازارها و مشتریان مختلف اعلام کرده است. رویترز روز جمعه گزارش داد که ژاپن یک سند سیاستی کلیدی را تغییر داده تا نشان دهد که حمایتش از هیبریدی ها با BEV ها برابری می کند، پس از اینکه یک قانونگذار به نقل از رئیس تویوتا گفت که خودروسازان نمی توانند از دولتی حمایت کنند که فناوری محبوب پریوس را رد می کند.

مدل‌های هیبریدی بنزینی-الکتریکی در بازار داخلی تویوتا بسیار محبوب‌تر از خودروهای برقی هستند که بر اساس داده‌های صنعت، تنها یک درصد از خودروهای سواری فروخته شده در ژاپن را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

مطالعه بیشتر  معرفی جیپ کامپس 2020

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *