اخبار و رویداد ها

فروش نقدی محصولات بهمن موتور

به گزار نیکبخت خودرو، بهمن موتور از روز سه شنبه مورخ ۱ آذر ۱۴۰۱ طرح فروش نقدی خود را آغاز خواهد کرد. برای اولین بار دو محصول دیگنیتی پرستیژ و رسپکت پرایم ر گروه بهمن به گذاشته میشود؛ ضمن اینکه این طرح تا تاریخ ۴ آذر ماه ادامه خواهد داشت. نام محصولات و قیمت اعلام شده را در جدول زیر میتوانید مشاهده نمایید:

نام محصول قیمت موعد تحویل
فیدلیتی (۵ نفره) ۸۴۴ میلیون تومان ۳۰ روز کاری
فیدلیتی (۷ نفره) ۸۵۹ میلیون تومان
دیگنیتی پرایم ۹۳۵ میلیون تومان
دیگنیتی پرستیژ ۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان
رسپکت پرایم ۷۷۰ میلیون تومان

نگاهی اجمالی به ۵ خودروی بالا:

در ادامه یک نگاه اجمالی می کنیم به ۵ خودروی ذکر شده در جدول بالا، برای دریافت  اطلاع از امکانات و مشخصات هر یک از خودروهای یاد شده تا پایان مقاله با تیم تخصصی نیکبخت خودرو  همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

مشخصات فنی و امکانات فیدلیتی پرایم

کشور سازنده چین
حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژ cc
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور (نیوتن متر) ۲۳۰ نیوتن متر
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
شتاب ۰تا۱۰۰
حداکثر سرعت
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
دیفرانسیل
کلاس بدنه شاسی بلند
ابعاد
فاصله محوری
ابعاد تایر
وزن خودرو
مصرف سوخت
حجم باک
امکانات ایمنی
امکانات و آپشن ها سقف پانوراما، درِ صندوق برقی با سنسور حرکتی پا، استارت دکمه ای، صندلی های جلوی برقی با گرمکن، جلو آمپر دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۴ کیسه هوا، تهویه الکتریکی دستی، قابلیت تنظیم میزان نرمی فرمان، نور پردازی کابین، تریم داخلی چرم، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، کنترل حرکت در سربالایی ، سامانه کنترل پایداری، رینگ آلومینیومی تراش خورده ۲۰ اینچی، سنسور نور و باران، استاندارد آلایندگی یورو ۵ ، رادار نقطه کور، رادار خطی، فناوری LED چراغ

مزایا و معایب فیدلیتی

طراحی مناسب بدنه و کابین، آپشن‌های کامل، ارزان‌ترین نسخه ۷ نفره بازار، خدمات پس از فروش گسترده میتوان از مزایای این خودرو نام بردو از نقاط ضعف نیز، حساسیت و نگهداری توربوشارژ، تاخیر در ورود توربوشارژ به مدار، تک دیفرانسیل بودن با وجود ابعاد بزرگ می باشد. دیگر معایبی که میتوان نام برد: ظرفیت محدود هنگام ثبت نام و بسته شدن زود هنگام سایت، اختلاف بسیاز زیاد قیمت بازار و کارخانه، تک دیفرانسیل بودن با وجود ابعاد بزرگ خودرو، پشرانه نسبتا ضعیف در مقایسه با خودرو های قدیمی تر مانند هایما s7 توربو به دلیل اینکه این خودرو تازه وارد بازار شده است تجربه رانندگی چندانی از این خودرو در دست نیست به محض دریافت اطلاعات بیشتر در سایت نیکبخت خودرو با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

نقاط قدرت فیدلیتی

  1. نبود دکمه درِ صندوق برقی در کابین
  2. استفاده از جعبه دنده دو کلاچه خشک
  3. نبود دریچه تهویه مستقل برای ردیف سوم
  4. قیمت بالا در بازار آزاد
  5. با وجود حضور بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی، ویژگی هایی مانند کیسه هوای پرده ای و تهویه اتوماتیک دراین خودرو دیده نمی شود.
  6. صدای به نسبت زیاد تایرهای ایرانی
  7.  نداشتن دیفرانسیل عقب

نقاط قوت فیدلیتی

از مزایا این خودرو می توان به امکان انتخاب در دو نوع ۷ نفره و ۵ نفره اشاره کرد، لازم به ذکر است ابعاد خودرو در این دو نوع تفاوتی ندارد و فقط از لحاظ تعداد صندلی نشیمن و ظرفیت صندوق عقب تفاوت دارند.

  1. ظاهر به روز
  2. کیفیت مونتاژ مناسب و خوب
  3. ابعاد خودرو برای استفاده خانوادگی میتواند مناسب باشد
  4. قیمت رقابتی
  5. پیشرانه و جعبه دنده هماهنگ
  6. شتاب قابل قبول
  7. امکانات رفاهی و ایمنی خوب
  8. خدمات پس از فروش مناسب
  9. طراحی ظاهری متفاوت

ضمن اینکه این خودرو از طراحی خوبی نسبت به خودرو های تولید داخل دیگر بهره مند است و مزایای بسیار خوبی دارد به عنوان مثال وجود سقف پاناروما دو تیکه ای، وجود صفحه کیلومتر دیجییتال  و صفحه نمایش بزرگ ۱۰/۲۵ اینچی، آپشن های کامل و مورد نیاز، گارانتی پنج ساله یا ۶۰ ماهه (۱۵۰/۰۰۰ کیلومتر)،خصوصا که طراحی این محصول  الهام گرفته شده از خودرو های لوکس و بروز دنیا مانند بنز و بی ام و می باشد.

وضعیت ایمنی فیدلیتی پرایم

در هنگام تجربه رانندگی با فیدلیتی، ترمزهای این خودرو امنیت لازم را به شما عرضه خواهند کرد و می‌توان گفت در مقایسه با رقبای این خودروی چینی، ترمزهای فیدلیتی به مراتب از قدرت بالاتری بهره مند هستند. فیدلیتی در بخش ایمنی به ترمز ضدقفل، کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی ترمز BA-EBD-EBA، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سراشیبی، کنترل پایداری الکتریکی، هشدار دهنده انحراف از خطوط، تشخیص نقاط کور، ترمز پارک برقی به همراه توقف خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، ایربگ راننده، سرنشین و جانبی و سیستم تشخیص مانع مجهز می باشد. فیدلیتی با کسب ۵ ستاره در تست تصادف و وجود سامانه های کمک رانندگی، خیال خریدارانش را از بخش ایمنی راحت کرده است.

 

دیگنیتی (اولین کراس اور ۵ ستاره ایران)

کراس‌اور جدید دیگنیتی پرایم در مردادماه ۱۴۰۰ موفق شده تا به‌عنوان نخستین کراس‌اور مونتاژی ایران، به ۵ ستاره کیفی برسد. این درحالی است که تا پیش از این، هایما S7 توربو پلاس ایران خودرو بعنوان باکیفیت‌ترین کراس‌اور داخلی، تنها ۴ ستاره کیفی را کسب کرده بود. البته این نخستین‌بار نیست که رکوردزنی بهمن موتور در ساخت محصولات با کیفیت چینی، رخ می‌دهد. اگر یادتان باشد در سال ۱۳۹۶ نیز بهمن موتور توانسته بود تا با کمک بسترن B30، نخستین سدان ۴ ستاره تولید داخل را تولید کند.

 

مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور

مانند اکثر خودروسازان چینی که صاحب چندین زیرمجموعه و برندهای مختلف هستند، دانگ فنگ نیز از سال ۲۰۰۳ تا به امروز، جوینت ونچری با گروه صنعتی Sokon تشکیل داده که بنام Dongfeng Sokon یا اختصارا DFSK شناخته می‌شود. شرکت DFSK یکسری از محصولاتش را تحت برند Fengguang عرضه می‌کرد که البته بعدها نام تجاری‌اش را برای ساده‌تر شدن، به Fengon تغییر داد.

کراس‌اور دیگنیتی پرایم بهمن موتور که امروز می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم نیز در واقع محصولی از برند «فنگون» است و چینی‌ها و حتی مشتریان بازار کره جنوبی آنرا با نام Fengon iX5 می‌شناسند. البته در برخی بازارهای صادراتی دیگر نیز iX5 با نام و نشان دانگ‌فنگ فروخته می‌شود. دانگ فنگ iX5 محصول سال ۲۰۱۸ است و پلتفرم یکسانی با برادر قدیمی‌ترش، یعنی DFSK 580 دارد. البته دانگ فنگ برای طراحی iX5 مسیری کاملا متفاوت را رفته طوری که حالا با کراس‌اوری کوپه روبرو هستیم. دیگنیتی پرایم با طول ۴.۶۸ متر، عرض ۱.۸۶ متر و ارتفاع ۱.۶۴ متر، در سگمنت کراس‌اورهای سایز متوسط جای می‌گیرد. دیگنیتی پرایم در بازار چین فقط با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ عرضه شده ولی این موتور، با دو خروجی مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

در تیپ ۲۲۰T این خودرو با کد موتور SFG15T، قدرت به حدود ۱۵۰ اسب بخار و گشتاورش به ۲۲۰ نیوتن متر می‌رسد. اما در تیپ ۲۸۰T این خودرو با کد موتور HD15A، قدرت به ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور نیز به ۲۷۰ نیوتن متر می‌رسد. ضمن اینکه برای هردو تیپ دیگینیتی در بازار چین، گیربکس ۶ سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل انتخاب خواهد بود. اما دیگنیتی پرایم بهمن موتور با ضعیف‌ترین موتور توربوشارژ خود، یعنی موتور ۱۵۰ اسبی به ایران می‌آید؛ پس به لحاظ قدرت موتور، تفاوت خاصی با سایر رقبای چینی‌اش در بازار ایران ندارد.

 
موتور ۱.۵ لیتری توربو یورو۵
قدرت ۱۴۸ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰
گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰
گیربکس CVT
حجم باک ۵۸ لیتر
مصرف ترکیبی ۷.۳ لیتر

این نکته را هم فراموش نکنیم که دانگ فنگ برای سال ۲۰۲۱، قرار است موتور قدرتمند ۲.۰ لیتری توربوشارژ را هم روی دیگنیتی قرار دهد؛ موتوری که با قدرت تقریبی ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر می باشد.

آپشن های دیگنیتی :

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ، نسخه پر آپشن تر و قدرتمند تری از دیگنیتی پرایم میباشد که اولین محصول جدید طرح فروش گروه بهمن است؛ این کراس اور کوپه از یک موتور جدید ۲ لیتری توربو با تزریق سوخت مستقیم (GDi) بهره می برد که ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار می دهند. گیربکس CVT قبلی نیز با یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک AT تعویض شده. رینگ های جدید ۲۰ اینچی، سر اگزوز های جدید و سپر های باز طراحی شده نیز تغییرات ظاهری دیگنیتی پرستیژ میباشد. طبق اطلاعات رسمی بهمن موتور که در اواخر آبانماه ۹۹ منتشر شده، کراس‌اور جدید دیگنیتی قرار است با آپشن‌های زیر بدست خریداران برسد:

  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • کروز کنترل
  • کنترل کشش / کنترل پایداری
  • کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
  • کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
  • شیشه بالابر آتنی ترپ
  • سانروف و پانورما
  • سه حالت رانندگی (نرمال، اسپرت، زمستانی)
  • شش ایربگ
  • ایزوفیکس
  • کمربندهای پیش کشنده در جلو
  • سنسور باران
  • سنسور باد تایر
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • دوربین عقب
  • دوربین فیلمبرداری جلو (Dash Cam)
  • دوربین ۳۶۰ درجه‌ای پارک
  • فرمان چرمی به دکمه های کنترلی
  • شیشه دودی عقب
  • صندوق برقی
  • درب باک برقی
  • صندلی ۶ حالته برقی راننده
  • مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی
  • بلوتوث
  • نویگیشن
  • ورود بدون کلید
  • استارت دکمه‌ای
  • تنظیم برقی آینه های جانبی با گرمکن
  • چراغ ولکام روی آینه های جانبی
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • چراغ دی لایت و اتو لایت
  • چراغ بدرقه
  • چراغ LED جلو و عقب
  • چراغ جلو با تنظیم اتومات ارتفاع نور
  • تهویه اتومات با دکمه های لمسی و دریچه عقب
  • شش اسپیکر
  • خروجی برق ۱۲ ولت
  • رینگ ۱۸ اینچ آلومینیومی

طبق اطلاعات رسمی بهمن موتور، کراس‌اور دیگنیتی بهمن، در ۵ رنگ قابل سفارش است: مشکی، قرمز، سفید، آبی و نقره‌ای.

مزایا و معایب دیگنیتی پرستیژ

مزایا
  • پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری توربو GDI، گیربکس ارتقاء یافته ۶ سرعته اتوماتیک، طراحی مناسب، فضای جادار کابین، آپشن‌های قابل‌قبول، خوش‌نامی گروه بهمن در بحث کیفیت مونتاژ و خدمات
معایب
  • حساسیت بالاتر پیشرانه به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری، سیستم انتقال قدرت تک‌دیفرانسیل و عدم توانایی آفرود، سواری نسبتاً خشک (بدلیل لاستیک‌های فاق‌کوتاه)، عدم ارتقاء چندان زیاد سطح آپشن نسبت به نسخه پرایم

از همان اوایل عرضه دیگنیتی پرایم توسط گروه بهمن، صحبت‌هایی در خصوص ارائه یک نسخه کامل‌تر و قوی‌تر از این محصول در میان بود؛ اما گویا خودروساز وطنی و طرف چینی قصد داشتند ابتدا بازخورد بازار را در خصوص نسخه ارزان‌تر نماینده‌ خود بررسی کنند و بعد از آن به نسخه های بالاتر بپردازند. در نهایت با استقبال گسترده ای از مدل “پرایم” مواجه شدند که باعث شد تدارکات لازم جهت فروش نسخه تکامل‌یافته دیگنیتی یعنی “پرستیژ” را فراهم کنند. خودرویی با پیشرانه قوی‌تر، گیربکس بهتر، طراحی اندکی اسپرت‌تر و چند آپشن اضافه که اگر با قیمت مناسب به دست مشتری حقیقی برسد قطعاً یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار باشد.

بررسی دیگنیتی پرستیژ

“دانگ‌فنگ Fengon ix5” که بهمن آن را “دیگنیتی” نامیده، اولین کراس‌اوور کوپه‌ مونتاژی کشور به حساب می‌آید که در همین مدت کوتاه از عرضه توانسته به لطف ظاهر جذاب و آپشن‌های رنگارنگ (و صد البته نبود رقبای قدر) توجهات بسیاری را به خود جلب نماید. با این حال نسخه اولیه یا همان پرایم علیرغم ظاهر اسپرت و جوان‌پسندانه‌، از نظر فنی یک کراس‌اوور معمولی نشان داد و با موتور ۱.۵ لیتری توربو و جعبه‌دنده اقتصادی CVT نتوانست لذت رانندگی خاصی به مشتریانش ارائه کند. اما در نسخه پرستیژ اوضاع کاملاً تغییر کرده؛ در این مدل یک پیشرانه ۲ لیتری توربو GDI جایگزین انجین ۱.۵ لیتری قبلی شده و گیربکس ۶ سرعته AT ساخت پاورتک نیز بجای مدل حوصله‌سربر ضریب‌پیوسته قدرت را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند.

نتیجه تمامی اینها به بهبود محسوس شتاب و کشش ماشین منتهی شده است به شکلی که کمتر رقیبی در این حوالی قیمتی می‌تواند سر به سر پرستیژ بگذارد. البته تغییرات به همین موارد محدود نمی‌شوند؛ مثلاً سپر جدید در قسمت جلو، دیفیوزر متفاوت و سراگزوزهای دوگانه در بخش عقب و رینگ‌های اسپرت ۲۰ اینچی، ظاهر پرستیژ را نیز تاحدودی ارتقاء داده‌اند. همچنین آپشن‌هایی نظیر سیستم صوتی پایونیر با آمپلی‌فایر مجزا، پشت‌آمپر تمام دیجیتال و نورپردازی داخلی، فضای کابین نسبتاً لوکس‌تری در اختیارمان قرار خواهند داد. البته در کنار تمامی این نکات مثبت باید در نظر داشته باشید که پیشرانه‌های توربو GDI حساسیت بالاتری به کیفیت بنزین و شرایط نگهداری دارند. ضمناً استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی و تایرهای فاق‌کوتاه هرچند روی ظاهر و هندلینگ خودرو تاثیر مثبت داشته اما سواری را اندکی خشک نموده است.

داخل دیگنیتی پرستیژ

با گشودن درب ماشین با فضایی مشابه با نسخه پرایم روبرو خواهید شد. البته تغییر نشانگرهای پشت‌‌آمپر به نوع تمام دیجیتال و نورپردازی جذاب داخلی اندکی به حال و هوای لاکچری کابین افزوده‌اند اما در سایر موارد همه چیز مشابه قبل دیزاین شده و شاهد همان شکل و شمایل و کیفیت قبلی هستیم.

فضای کلی برای استفاده یک خانواده ۵ نفره کافی به نظر می‌رسد و صندوق عقب جادار ماشین در مسافرت‌ها حسابی کارآمد ظاهر می‌شود. از لحاظ ارگونومی هم اوضاع در اکثر قسمت‌ها رو به راه است و مشکلاتی مثل محدودیت دید عقب، با آپشن‌های کمکی (دوربین ۳۶۰ درجه) پوشش داده شده است‌. شاید یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کابین مربوط به طراحی پنل لمسی تنظیمات تهویه باشد؛ هرچند این زیباسازی به قیمت کاهش تسلط راننده تمام شده زیرا برای استفاده از آن گاه مجبور میشویم چشم از جاده برداریم.

طراحی دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ از نظر ظاهری یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه نموده که در نهایت به بهبود جلوه ماشین منتهی شده است. مثلاً رینگ‌های ۲۰ اینچی نسبت به مدل ۱۸ اینچی قبلی ابهت بیشتری به خودرو بخشیده‌اند و دیفیوزر جدید عقب با اگزوزهای چهارتایی، ذات اسپرت خودرو را به رخ میکشند. سپر جلو هم خوش‌فرم‌تر شده و با ورودی هوای بزرگ‌تر و حالت آیرودینامیک خود جذاب‌تر به چشم می‌آید.

البته دیگنیتی حتی در نسخه ساده پرایم هم بدلیل فرم کوپه بدنه‌اش ظاهر جذاب و جوان‌پسندانه‌ای داشت و با جلوپنجره بزرگ و چشمان عبوس و خطوط سیال بدنه‌، نظرها را به سمت خود باز می‌گرداند؛ اما اینک تغییرات ظاهری پرستیژ اوضاع را حتی از قبل هم بهتر کرده تا شاهد هماهنگی مناسبی میان ظاهر و باطن خودرو باشیم.

مشخصات دیگنیتی پرستیژ

مهم‌ترین تغییر صورت گرفته روی نسخه پرستیژ در همین بخش فنی صورت گرفته است؛ یعنی جایی که پیشرانه‌ نه چندان قدرتمند ۱.۵ لیتری توربو جای خودش را به انجین ۲ لیتری توربو GDI داده است تا شاهد قدرت‌نمایی ۲۲۸ اسب بخاری (دور موتور ۵۵۰۰) و گشتاور ۳۵۵ نیوتن‌متری (از دور موتور ۲۲۰۰ الی ۴۰۰۰) باشیم. این اعداد حدود ۸۰ اسب و ۱۳۵ نیوتن‌متر بیشتر از مدل پرایم است. برای درک بهتر مطلب میتوان گفت که این اختلاف از کل توان تولیدی موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیشتر می‌باشد! استاندارد آلایندگی خودرو هم یک پله ارتقاء یافته و به یورو ۶ رسیده.

مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ

نام خودرو دیگنیتی پرستیژ
کشور سازنده
چین
سال (طراحی) ۲۰۲۰

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۲۲۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۶ سرعته خودکار
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت – کیلومتر در ساعت
وزن – کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۶۸۵ طول – ۱۸۶۵ عرض – ۱۶۴۵ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۸۳۰ میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی – لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۷۰ لیتر
استاندارد آلایندگی
میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

امکانات دیگنیتی پرستیژ

ترمز و پایداری ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمزی EBD – سیستم‌های کنترل کششATC و TRC و ASR و TCS – سیستم کمکی ترمز EVA – BA – BAS – EBA – سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو ESC
کیسه هوا ایربگ های راننده، سرنشین جلو و جانبی
سیستم صوتی سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بولوتوث دارای سیستم رهیاب/ ناوبری – صفحه نمایش لمسی ۲۵/۱۰ اینچی دارای پورت های AUX و USB -6 عدد بلندگو
دیگر تجهیزات سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی HDC – سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی HAC – سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سانروف – دوربین ثبت کننده رانندگی Driving Recorder – حالت رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی – سیستم ضد سرقت الکترونیکی Immobilizer – اتصال صندلی کودک ISOFIX – ترمز پارک برقی EPB به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold) – کمربندهای ایمنی پیش کشاننده صندلی های جلو – سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها TPMS – فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا – سان روف پانوراما دو قسمتی به همراه سیستم ایمنی برخورد با مانع – درب الکتریکی صندوق عقب – دوربین عقب – سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو) – دوربین ۳۶۰ درجه برای سهولت پارک – شیشه های Privacy درب های ردیف دوم و عقب – پوشش چرمی صندلی ها – صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت – استارت دکمه ای – سیستم هوشمند ورود بدون کلید Keyless Entry – آینه های جانبی برقی به همراه چراغ خوشامدگویی و گرمکن – چراغ های مه شکن جلو و عقب – چراغ های روشنایی در روز Day Light – سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل Follow me home – چراغ های جلو و عقب به همراه سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ های جلو – روشنایی خودکار چراغ های جلو Auto Light – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (لمسی) به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب – تثبیت کننده سرعت خودرو (کروز کنترل) – ۳ عدد خروجی ۱۲ ولت دو عدد خروجی USB ردیف جلو و عقب – مجهز به رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی – برف پاک کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران – درب باک الکتریکی

رقبای دیگنیتی پرستیژ در بازار

در گذشته کراس‌اوورهای قدرتمندی نظیر ام جی GS و ام جی RX5 به کشور وارد شدند که جدا از برخورداری از پیشرانه ۲ لیتری توربو و شتاب بسیار خوب، از ساختار دو دیفرانسیل نیز بهره مند بودند؛ اما متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد جولان شاسی‌بلندهای نه‌چندان قدرتمندی بودیم که اکثر آنها در شتاب و عملکرد کاملاً معمولی بودند.

بررسی رسپکت پرایم:

رسپکت پرایم، سدان جدید بهمن موتور نیز دومین خودروی جدیدی است که در این طرح برای مشتریان قابل خرید میباشد. پلتفرم و قوای فنی مشابه با فونیکس آریزو ۶ پرو را دارد و احتمالا به علت قیمت پایین تر آن  با استقبال مناسبی در بازار مواجه خواهد شد. رسپکت پرایم به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که نیروی خود را به یک گیربکس CVT با ۹ دنده مجازی منتقل می کند. نقطه قوت رسپکت، استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب خودرو میباشد.

مزایا
  • طراحی اسپرت و متفاوت (بخصوص داخل کابین)، آپشن‌های مناسب، کیفیت متریال، موتور و گیربکس با عملکرد خوب
معایب
  • حساسیت پیشرانه توربو به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری

با محبوبیت روزافزون کراس‌اوورهای شهری، برخی از کلا‌س‌های خودرویی و طرفداران آنها به نوعی مهجور مانده‌اند. مثلاً در حال حاضر اگر یک سدان خانوادگی اتوماتیک صفرکیلومتر با فن‌آوری روز بخواهید، فقط چند گزینه محدود پیش رویتان قرار خواهند گرفت؛ مابقی یا خیلی قدیمی هستند و یا با قیمت‌های بسیار بالا در بازار عرضه میشوند که از دسترس عموم مردم خارج میباشد.

بررسی ریسپکت پرایم

بهمن ریسپکت یک سدان کلاس C است که با توجه به خصلت‌های جوان‌پسندانه ظاهری و قابلیت‌های مناسب باطنی از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار هستند؛ بخصوص که قابلیت های بسیار خوبی هم دارد و این مورد در کنار طراحی زیبای ماشین می‌تواند نظر سلایق مختلف را جلب کند. ریسپکت در حقیقت نسخه ارتقاء یافته از چری آریزو ۷ است که با توجه به پلتفرم مشترک و مشخصات فنی نزدیک با آریزو ۵ و ۶ در بازار ما مقابل فرزندان مدیران‌خودرو قرار خواهد میگیرد. نکته‌ای که برای شرایط خاص کشور یک مزیت هم به حساب می‌آید چراکه مشتریان ریسپکت از همان ابتدای عرضه از بابت فراوانی قطعات یدکی فنی (و نه ظاهری) آسوده‌خاطر خواهند بود. خوش‌نامی گروه بهمن در عرضه خودروهای باکیفیت و گستردگی قابل‌قبول شبکه خدماتی این شرکت نیز سدان جدید چینی را در مسیر موفقیت یاری خواهند کرد.

داخل ریسپکت پرایم

ممکن است در بحث ظاهر بیرونی خودرو اختلاف نظرهایی میان موافقان و مخالفان وجود داشته باشد اما بعید میدانم کسی بتواند به طراحی داخلی ریسپکت ایرادی وارد کند؛ صندلی‌های اسپرت یکپارچه جلویی با دربرگیرندگی بسیار مناسب، حس خوبی که به انسان منتقل می‌کنند و حجم‌دهی جالب قسمت‌های مختلف داشبورد نیز بر جذابیت‌های اتاق اضافه کردند. از دیگر نکات جالب توجه کابین ریسپکت می‌توان به مواردی مثل فرمان D شکل و دریچه‌های خلاقانه تهویه اشاره نمود که در مجموع شکل و شمایل هیجان‌انگیزی پیش رویمان قرار داده است. نشانگرهای پشت‌آمپر نیز حالتی نیمه دیجیتال دارد و تلفیق این قضیه با نمایشگر عریض مرکزی و انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی احساس مواجهه با یک خودرو مدرن و امروزی را در ذهن بیننده ایاد میکند.

از لحاظ کیفیت و فضای داخل (و صندوق) می‌توان ریسپکت را با برادرش یعنی آریزو ۵ مقایسه نمود که اگر روی آن خودرو شناخت داشته باشید متوجه میشوید که اوضاع این یکی هم به نسبت قیمت و کلاس بدنه خوبی دارد. همینطور ریسپکت از نظر فاصله محوری شرایط بهتری دارد که به جای پای بیشتر در ردیف عقب منتهی شده است. نکته دیگر اینکه بدلیل خطوط نسبتاً اتوکشیده بدنه دید پیرامونی کافی است و با توجه به ارگونومی قابل‌قبول ادوات، میزان تسلط بر خودرو مناسب به نظر می‌رسد.

طراحی ریسپکت پرایم

بهمن ریسپکت طراحی جذاب و جوان‌پسندانه‌ای دارد که شاید در نگاه اول از نظر هارمونی به پای آریزو ۵ نرسد اما با اِلمان‌های اسپرت بیشتر، قادر است طرفدارن خاص خودش را بدست آورد. در قسمت دماغه شاهد یک جلوپنجره عریض هستیم که تا قسمت پایین سپر امتداد یافته و ترکیب این بخش با چراغ‌های عصبانی، دی‌لایت‌های مدرن، کاپوت برجسته و خطوط شکسته بکار رفته ظاهری جسور و خشن را پدید آورده‌اند. در نیم‌رخ هم خطوطی ساده اما شیک و منطقی ترسیم شده‌اند که ظاهری باوقار به خودرو بخشیده‌اند؛ ضمناً رینگ‌های جذاب ۱۷ اینچی اجازه نمی‌دهند که سادگی بخش کنای، جلوه‌ای کسالت‌آور داشته باشد.

اما با رسیدن به نمای پشت سر اوضاع مقداری سلیقه‌ای می‌شود. در این بخش چراغ‌های کشیده و باریک خودرو با فرم متفاوتشان حسابی خودنمایی می‌کنند و دیفیوزر عقب تاحدودی طراحی اسپرت دماغه را به یادمان می‌آورد؛ ولی فضای خالی بزرگی در این قسمت ایجاد شده که مقداری از جذابیت‌های ظاهری ماشین را خدشه‌دار نموده است و این مورد حداقل با سلیقه شخصی من جور در نمی‌آید. با این حال در یک جمع‌بندی کلی میتوان ریسپکت گروه بهمن را خودرویی خوش‌قیافه و خاص توصیف نمود؛ بخصوص که رقیب مستقیم این محصول یعنی آریزو ۵ با توجه به حضور طولانی‌تر در بازار اندکی تکراری شده و دیگر مورد توجه افراد تنوع‌طلب قرار نخواهد گرفت. راستی نکته جالب دیگر روئیت لوگو جدید گروه بهمن بود که به نظرم آن هم شیک و جالب از کار درآمده است.

مشخصات ریسپکت پرایم

زیر کاپوت ریسپکت بهمن یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر با استاندارد آلایندگی یورو ۶ قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت (دور موتور ۵۵۰۰) و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور (از دور موتور ۱۷۵۰ الی ۴۰۰۰) تولید نماید. این نیرو توسط یک جعبه‌نده CVT با قابلیت شبیه‌سازی ۹ سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا همه چیز مشابه با آریزو ۵ جدید و آریزو ۶ باشد. با توجه به این شباهت‌ها می‌توان حدس زد که عملکرد فنی خودرو نیز تا حد زیادی به رقبای مورد اشاره نزدیک است.

مشخصات فنی ریسپکت پرایم

نام خودرو ریسپکت پرایم
کشور سازنده
چین
سال (طراحی) ۲۰۲۱

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۹ سرعته CVT
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۴۰۸ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۶۷۰ طول – ۱۸۲۵ عرض – ۱۴۸۳ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۵۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

امکانات و تجهیزات ریسپکت پرایم

بهمن ریسپکت از امکانات بسیار خوبی برخوردار است که می‌توان به مواردی اشاره کرد: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به انواع و اقسام سیستم‌های کمکی شامل ABS, EBD, BA, ESP, EBA, TC, HA، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی HAC، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‎‌های جانبی و پرده‌ای (جمعاً ۶ عدد)، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، سه عدد درگاه USB (دوتاجلو و یکی عقب)، ۶ عدد اسپیکر، دوربین دید عقب با خطوط راهنمای پویا، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان برقی (EPS)، سیستم نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها TPMS، سانروف برقی، ورود و استارد بدون کلید، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی اقتصادی و اسپرت، کروزکنترل، تهویه مطبوع بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، روکش‌های چرمی صندلی‌ها و فرمان، شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور نور یا همان چراغ‎‌ اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، چراغ مشایعت، آینه داخلی ضد انعکاس، صندلی‌ راننده مجهز به تنظیمات برقی در ۶ جهت و گرمکن صندلی‌های جلو اشاره نمود.

همانطور که مشاهده کردید گزینه‌های ایمنی این محصول هم در سطح مناسبی قرار دارند. البته گزارش معتبری از تست تصادف خودرو پیدا نکردیم اما با توجه به ۵ ستاره کامل آریزو ۵ و اشتراک پلتفرم میان این دو میتوانیم نسبت به امنیت ریسپکت هم امیدوار باشیم.

امکانات ریسپکت پرایم

ترمز و پایداری ABS – EBD – BA – ESP – TCS – HAC
کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده ای، مجموعاً ۶ کیسه هوا
سیستم صوتی ۶ اسپیکر، صفحه نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، ورودی USB، دارای GPS
دیگر تجهیزات رینگ ۱۷ اینچی، اتوهلد، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، سانروف، ورود بدون کلید، دکمه استارت، حالت رانندگی اسپرت یا اقتصادی، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، شارژ وایرلس، سنسور نور، سنسور باران، آینه های جانبی تاشو خودکار، تنظیم برقی صندلی های جلو، گرمکن صندلی های جلو

مطالعه بیشتر  سایپا در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی شیراز حضور خواهد یافت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *