اخبار و رویداد ها

زمان واردات خودرو مشخص شد

به گزارش نیکبخت خودرو؛ نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: کار انتخاب کارخانه تولیدکننده خودرو برای خرید که جزو مراحل اولیه کار خود میباشد، انجام شده و خریداران و واردکنندگان در مرحله ثبت سفارش هستند. علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ثبت نام برای خرید خودروهای خارجی در حال انجام میباشد و تعدادی از واردکنندگان در مرحله ثبت‌نام و ثبت سفارش برای خرید خودروهای خارجی به منظور واردات به کشور هستند. با داغ شدن شایعات در مورد درباره آزاد سازی واردات خودرو و ورود اتومبیل های جدید مدل روز به بازار کشور، یکی از سوالات همیشگی مخاطبان بازار خودروی ایران زمان ورود محموله های وارداتی جدید رسیده است. نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این زمینه توضیحاتی را ارائه داده است. وی افزود: طبق روال و برنامه‌ریزی انجام شده، خودروهای خارجی در اسفند ماه امسال به کشور وارد خواهند شد و واردات خودرو پیش از پایان امسال انجام می‌شوند.

شما عزیزان فروشنده خودرو جهت جهت دریافت قیمت های خودروی کارکرده خود می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید. همچنین  شما می توانید برای خرید یا فروش به بخش خرید و فروش خودروهای کارکرده در سایت ما مراجعه کنید.

ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی :

در حالی که به نظر می رسید در دور جدید واردات شاهد بازگشت فرانسوی ها به کشور باشیم سخن‌گوی وزارت صمت می گوید: «واردات خودروهای فرانسوی ممنوع شده است، اما راه برای سایر خودروسازان اروپایی آزاد میباشد.» امید قالیباف در پاسخ به پرسش مبنی بر تأثیر تحریم های جدید اروپا و انگلستان بر واردات گفت: «در حال حاضر خودروی وارداتی از اروپا ثبت سفارش نداریم.» وی افزود: «البته از فرانسه، یعنی پژو و سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی کلاً واردات نخواهیم داشت.»

مطالعه بیشتر  فروش فوری محصول جدید خودروسازان راین از هفته آینده

سخن‌گوی وزارت صمت ادامه داد: «یعنی نمی‌خواهیم کسی جلو بیاید، و اگر اجازه ثبت سفارش ندهیم به دلیل همان بحث‌های گذشته‌ و سوءسابقه‌ای است که هم در ذهن مصرف‌کننده و هم تولیدکننده خودرو میباشد. بنابراین برای واردات عمده تمرکز روی چین و کره و ژاپن هست.» قالیباف در ادامه با اشاره به این که رنو هم شامل موضوع می شود اضافه کرد: «ما آنها را به دلیل رفتارهای غیر حرفه ایشان تحریم کرده ایم، نه این‌که آن‌ها ما را تحریم کنند.»

وی درباره این که سایر خودروسازان اروپایی که نام‌شان به عنوان کشورهای مبدأ واردات آمده است برنامه شان چیست، توضیح داد: «برای ورود آنان مشکلی نداریم، چون آن‌ها در رده خودروهای اقتصادی می‌توانند باشند. البته این تصمیم یک شرکت است که بخواهد در رِنج خودروی اقتصادی، مثلاً فولکس، ثبت سفارش کند.»

سخن‌گوی وزارت صمت اصلاح کرد: «در واقع ما می‌توانیم بگوییم واردات شامل خودروهای فرانسوی نمی‌شود، اما مابقی کشورهای اروپایی، اگر در محدوده تعیین‌شده آیین‌نامه واردات باشند، مجاز میباشند، اما چین و کره و ژاپن بازارهای هدف وارداتی مادر حال حاضر هستند.»

چرا واردکنندگان سابق حذف شدند؟

قالیباف درباره انتقادهای اخیر برخی واردکنندگان سابق و حذف آن ها گفت: «پیش تر قوانین اجازه می داد برخی شرکت‌ها، تعدادی خودرو وارد کنند، اما اکنون شرایط و قوانین فرق کرده است؛ ما برای رعایت منافع مصرف‌کننده در آیین‌نامه واردات خودرو الزاماتی رار داده ایم، از جمله بحث نمایندگی و خدمات پس از فروش، انتقال فناوری، که طبق قانون ساماندهی خودرو این لزومات بنا بر مصوبه مجلس هستند و  باید اعمال می‌شد. بنابراین فیلتر دادن به مجوز واردات خودرو شامل این موارد می شود. و البته همینطور قوانین تغییر کرده است، یعنی این دلیلی نمیباشد که چون در گذشته می توانستند واردات انجام دهند اکنون هم برایشان ممکن است. شرایط و قوانین متفاوت شده  است.»

معاونت حمل و نقل؛ مرجع تشخیص

وی در پاسخ به پرسشی که در حال حاضر تعداد بسیار محدودی از شرکت مادر نمایندگی دارند پس چگونه مجاز شده اند، توضیح  داد: «مرجع تشخیص این‌که نمایندگی دارند یا نه، معاونت حمل و نقل وزارت صمت میباشد. وقتی مجوز می‌دهند، معنی‌اش این است که همه الزامات را دارند و داشته‌اند. داستان این موضوع من فکر می‌کنم برمی‌گردد به این‌که در شرایط قبل و قوانین قبل که اجازه می‌داد شرکت‌هایی واردات خودرو داشته باشند، این توقع و انتظار ایجاد شده است که بنابراین الان هم باید این اتفاق برای‌شان بیافتد. شاید نکته‌ای که توجه نمی‌کنند، این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید طبق قوانین امروز مجوز بدهد؛ بخشی از قوانین امروز هم مصوب مجلس است، یعنی قانون مجلس است. خود آیین‌نامه را دولت تصویب کرده است و بنابراین شرایط قانونی فرق کرده است و نمی‌شود مثل قبل، آن انتظارات را داشت. بنابراین اگر آن الزامات آیین‌نامه را هر شرکتی بیاورد و ارائه دهد، می‌تواند مجوز بگیرد و هیچ محدودیتی ندارد.»

واردات با ارز نیما انجام می شود

سخن‌گوی وزارت صمت در ادامه نسبت به نوسان نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت تمام شده با توجه به سایر هزینه ها از جمله تعرفه، مالیات و عوارض توضیح داد: «هر چند قیمت ارز خیزی برداشت، اما اکنون آرام شده و کاهش پیدا کرده است. ضمن این که، واقعاً معلوم نیست در زمانی که می‌خواهد به خودرو تخصیص ارز  صورت بگیرد، با چه نرخی این اتفاق می‌افتد. همچنین باید در نظر داشت که  نرخ ارز نیما مثل نرخ بازار آزاد این قدر رشد نداشته است. اگر بنا باشد خودرو وارد کنیم، نرخ نیما به آن اختصاص داده میشود. بنابراین نمی‌شود پیش‌بینی کرد که این افزایش قیمت ارز آیا می‌تواند اثر روی قیمت تمام‌شده اثر بگذارد یا خیر.» قالیباف در پایان بار دیگر درباره واردات خودرو تأکید کرد: «واردات خودروهای فرانسوی ممنوع است.»

براساس این گزارش نیکبخت خودرو، هر چند پیش تر و حتی در جریان تدوین آیین نامه واردات اشاره ای به تحریم فرانسوی ها نشده بود، با این حال، مشخص نیست که آیا واقعاً این ممنوعیت و تحریم واردات خودروهای فرانسوی در رفتار گذشته آنان ریشه دارد یا دلیل این امر را باید به تحرکات اخیر این کشور و کشف شبکه جاسوسی با هدف بر هم زدن ثبات اقتصادی و سیاسی جست‌وجو کرد.

مطالعه بیشتر  دنا ایران خودرو مدل 2023 با نام لادا گرانتا در روسیه معرفی شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *