اخبار و رویداد ها

چطور ماشین را آب‌بندی کنیم؟ (مخصوص خودرو صفر)

چطور ماشین را آب‌بندی کنیم؟ (مخصوص خودرو صفر)

خودروی صفر خریدی؟ آب‌بندی اش کردی؟ خودروی صفر خودت را به من بده آب‌بندی کنم تا موتورش سالیان سال بدون هیچ مشکلی کار کند. آب‌بندی خودرو به چه معنا است؟ چطور خودرو را آب‌بندی کنیم؟ آیا خودروهای جدید هم نیاز به آب بندی دارند و یا فقط خودروهای قدیمی را آب‌بندی می‌کنند؟ اگر خودروی کارکرده خریدید هم باید آب‌بندی کنید و یا فقط خودروهای صفر؟

در این مقاله قصد داریم نحوه ی آب بندی ماشین ها را مرحله به مرحله بررسی کنیم با گروه تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان مقاله همراه باشید.

آب‌بندی خودرو به چه معنا است؟

هر موقع خودرو صفر خریدید، کارشناسان خودرو به شما توصیه می‌کنند که خودرو را آب‌بندی کنید. آب‌بندی خودرو به معنی آماده کردن موتور و قطعات خودرو جهت کار کردن آن‌ها است. به معنی عام‌تر، شما قطعات خودرو را آماده می‌کنید تا با یکدیگر بیشتر اخت بگیرند تا بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند. در اویل کارکرد خودرو باید حواستان به خودرو باشد. چون قطعات خشک و کار نکرده‌اند و اگر برخورد شدیدی با قطعات خودرو داشته باشید، قطعات از بین می‌روند؛ تصور کنید ۲ قطعهٔ فلزی سخت قرار است در کنار هم به حرکت در بیایند، چه می‌شود اگر برخورد شدیدی با یکدیگر داشته باشند؟ قطعا از بین خواهند رفت. قطعات خودرو را مثل جمعی از کودکان نوپا فرض کنید که شما وظیفه دارید زندگی جمعی مسالمت آمیز را به آن‌ها یاد بدهید، آب‌بندی هم دقیقا به همین معنی است.

چرا آب‌بندی کنیم؟ مگر بدون آب‌بندی خودرو حرکت نمی‌کند؟

سوالی که برای خیلی از ماشین اولی‌ها پیش می‌آید این است که اگر خودرو را آب‌بندی نکنیم چه مشکلی پیش می‌آید؟ قطعات خراب می‌شوند؟ خودرو نمی‌تواند حرکت کند؟ اگر خودروی صفر را آب‌بندی نکنید موجب می‌شود که عمر قطعات ماشین کمتر شود. آب‌بندی صحیح خودرو در هزار کیلومتر اول بسیار حائذ اهمیت است و عمر موتور شما را تضمین می‌کند، هزینه‌های خودرو را کاهش می‌دهد و باعث دوام قطعات خودرو می‌شود.برای بررسی آب بندی خودرو، دقت کنید قطعات بر سر جای خود قرار دارند، وقتی خودرو را از کارخانه تحویل گرفتید در قدم اول برای آب‌بندی، متعلقات زیر کاپوت را بررسی کنید. واشر، شمع، پیچ‌ها، فیوزها، باتری و… همه چیز ا بررسی کنید که بر سر جای خودشان باشند، چیزی شل و یا شکسته نباشد.

مطالعه بیشتر  رونمایی خودروی افسانه ای، دوج چارجر دیتونا SRT الکتریکی!

سطح مایعات را بررسی کنید تا خودرو آب بندی شود

در قدم دوم سطح روغن موتور، روغن ترمز، آب رادیاتور، آب شیشه پاک‌کن، بنزین و ضد یخ و یا ضد جوش را بررسی کنید تا در سطح قابل قبولی باشند. اگر کاستی در موارد ذکر شده نبود، می‌توانید ماشین را روشن کنید و برای قدم سوم آب‌بندی آماده شوید.

مراقب دور موتور باشید تا خودرو آب بندی شود

بعد از انجام موارد ذکر شده در بالا، می‌توانید استارت بزنید و خودرو را به حرکت در آورید. در ۳۰۰ کیلومتر اولیه باید خودرو را در دور موتورهای مختلف بسنجید. البته نباید به خودرو فشار بیاورید. کافیست کمی پدال گاز را فشار بدهید، دور موتور را بالا ببرید، کمی به موتور استراحت بدهید، دور موتور را کم کنید و این عمل را تکرار کنید تا پیستون‌ها و سیلندرها آب‌بندی شوند.

تا ماشین شما ترمز نبریده، سیستم ترمز را آب‌بندی کنید

برای اینکه سیستم ترمز را از آب‌بندی در بیاورید، کافیست آن را درگیر کنید. برای آب‌بندی سیستم ترمز در ۱۰۰۰ کیلومتر اول خیلی طبیعی و آرام با آن برخورد کنید و اصلا به سیستم ترمز فشار وارد نکنید و از ترمزهای شدید، ناگهانی و در سرعت بالا پرهیز کنید.

قلب تپندهٔ خودرو را آب‌بندی کنید

یکی از اجزای ضروری خودروها، که مهم‌ترین وظیفه را بر عهده دارد، موتور خودرو است. بیشتر اهمیت آب‌بندی خودرو به دلیل آب‌بندی موتور آن‌است. به همین منظور شما باید در سرعت‌های مختلف، در یک مسیر طولانی رانندگی کنید تا موتور با شرایط مختلف سرعت و دمای موتور آشنا شود. البته برای آب‌بندی موتور هر چقدر خودروی شما سبک‌تر باشد، کمتر به موتور فشار می‌آید و احتمال آسیب احتمالی را کاهش می‌دهد، پس از سوار کردن سرنشین خودداری کنید.

ماشین‌های تولید چند سال اخیر نیاز به آب‌بندی دارند؟

پاسخ به این سوال نیاز به دسته‌بندی کمپانی‌های خودرو سازی دارد.برندهای معروف جهان به‌قدری در تولید خودرو حساسیت به خرج می‌دهند که آب‌بندی دیگر معنا ندارد. کنترل کیفیت برخی از شرکت‌های خودرو سازی مثل تویوتا، هوندا، بنز و بی ام و به قدری بر روی خروجی محصول حساس هستند که مشتریان‌شان را از آب‌بندی راحت می‌کنند و رانندگان این خودروها خودشان را درگیر پروسه حساس آب‌بندی نمی‌کنند.

خودروی کارکرده نیاز به آب‌بندی دارد؟

اگر خودرو خریدید و خودروی شما کارکرده بود نیاز به آب‌بندی ندارد. آب‌بندی خودرو کارکرده مثل این است که شما بخواهید به یک دونده، راه رفتن یاد بدهید. حتما مالک اولیه، خودرو را بعد از خرید، آب‌بندی کرده است و سپس مزهٔ رانندگی را چشیده است.خودرو مثل ورزشکاران نیاز به گرم کردن دارد، نه‌تنها برای آب‌بندی، بلکه تا ابد هر وقت سوار هر خودرویی شدید، اول گرم کنید. برای اینکه خودرو آمادهٔ حرکت شود، به‌محض استارت زدن نباید خودرو را به حرکت در بیاورید، دقایقی اجازه بدهید موتور خودرو کمی گرم شود و سپس حرکت کنید.

اگر بخواهیم مجموعه اقدامات ضروری که برای حفظ سلامت ماشین و کاهش هزینه‌های مصرفی خودرو را لیست کنیم، قطعا آب‌بندی در مرحلهٔ اول این اقدامات قرار گرفته است و باید همیشه به آن توجه کنید و سعی کنید این مرحله را به‌خوبی پشت سر بگذارید تا از هزینه‌های گزاف تعمیر و تعویض قطعات در امان باشید. آب‌بندی خودرو می‌تواند شامل کلیه قطعات کوچک و بزرگ ماشین باشد. شما با توجه به قطعات و نحوهٔ عملکرد آن‌ها، کمی مراقبت از خودرو، توجه به چراغ چک، دوری از سرعت بالا، پرهیز از شتاب زیاد، نگرفتن ترمزهای شدید، عدم افتادن در چاله و پریدن از دست‌اندازها نکاتی است که به شما کمک می‌کنند از پس وظیفهٔ خطیر آب‌بندی برآیید. آیا شما خودروی خودتان را آب‌بندی کرده‌اید؟ شما با چه روش‌هایی از پس مرحلهٔ مهم آب‌بندی برآمدید؟

مطالعه بیشتر  سیستم تعلیق مک فرسون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *