اخبار و رویداد ها

کارت و مدارک خودرو، شرایط و روش های استعلام کارت ماشین

کارت و مدارک خودرو، شرایط و روش های استعلام کارت ماشین

در این مقاله قصد داریم بپردازیم به بررسی شرایط و استعلام کارت ماشین و به طور کل تمامی مدارک وسیله نقیله، شما کاربران گرامی اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

خودروها از این جهت اهمیت دارند که وسیله حمل و نقل انسان‌ها در طول روز هستند. خواه نیاز به رفت و آمد طولانی به محل کار را برطرف کنند، خواه سفر کوتاه‌تری برای انجام کارهای اطراف شهر را به عهده بگیرند. زمانی که خودرویی را خریداری می‌کنید، در وهله اول به امکانات آن توجه کرده بعد بقیه موارد را درنظر خواهید گرفت. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، کارت خودرو است. در واقع، همان سند خودرو که در صورت عدم وجود، مشکلات زیادی را برای شما فراهم می‌کند. بدون کارت خودرو، نمی‌توانید ثابت کنید خودرو متعلق به شماست.

اگر اتومبیلی را خریداری کرده‌اید و هنوز کارت آن به دستتان نرسیده است، بهتر است با راه‌های پیگیری کارت خودرو آشنا شده و اقدامات لازم را انجام دهید.در واقع با روش‌هایی می‌توانید به استعلام کارت اتومبیل پرداخته و وضعیت آن را بررسی کنید.برای اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

کارت خودرو چیست؟

 باید بدانیم که کارت ماشین نشان دهنده مالک خودرو است؛ به بیان دیگر، بدون داشتن آن، مالک اتومبیل مشخص نخواهد بود. ماهیت این کارت نشان دادن مالکیت صاحب خودرو است.در این کارت، اطلاعات و مشخصات زیر درج می‌شوند:

  •  شماره پلاک
  • شماره VIN خودرو
  • نوع و مدل خودرو رنگ و مشخصات فنی
  • مشخصات مالک ازجمله نام، کد ملی، نام پدر و کدپستی

فرض کنید در جاده‌ای مشغول رانندگی هستید و کمربندایمنی خود را نبسته یا سرعت غیر مجاز دارید.پلیس در صورت مشاهده، خودروی شما را متوقف کرده و از شما گواهی‌نامه و کارت ماشین را مطالبه می‌کند. در این شرایط، اگر این کارت مخصوص ماشین را نداشته باشید،در دردسر بزرگی خواهید افتاد.
در زمان خرید خودرو، کارت آن به شما تحویل داده نخواهد شد.همچنین این کارت به سرعت صادر نخواهد شد. زیرا باید مراحل قانونی خود را طی کند. برای آسوده کردن خیال خود می‌توانید با استفاده از روش‌هایی  به پیگیری کارت خودرو بپردازید.در قدم اول باید بدانید که برای پیگیری این مدرک مهم ماشین چه مدارکی نیاز است؟

مدارک احراز آدرس خریدار خودرو

مجله ماشین نیکبخت خودرو

احراز آدرس خریدار خودرو روشی مناسب برای شناسایی نشانی دقیق مالک و دریافت کارت اتومبیل  است. با ارائه‌ی مدارک زیر می‎‌توانید برای دریافت این کارت معتبر اقدام نمایید:

۱. اگر صاحب منزل مسکونی باشید، باید سند مالکیت خود را با قبوض آب یا برق ارائه دهید.
۲. چنانچه سندی از خود نداشته  یا ملک استیجاری دارید، باید سند اجاره‌نامه با کدرهگیری و هولوگرام را ارائه دهید.(وجود قبوض آب، برق یا گاز الزامی ا‌ست)
۳. چنان‌که جواز کسب معتبری دارید، با ارائه آن می‌توانید به همراه همان قبوص گفته شده نسبت به احراز آدرس خود اقدام نمایید.
۴. روش بعدی ارائه گواهی اشتغال به ‌تحصیل فرزندان مالک ماشین با ذکر آدرس محل سکونت والدین است که آموزش‌ و پرورش منطقه آن را تائید کرده‌ باشد.

سایر مدارک موردنیاز برای احراز آدرس خریدار ماشین در شرایط مختلف

۵.  در صورتی که کارمند نیروهای مسلح یا دولت هستید؛ باید از محل خدمت خویش، معرفی‌نامه معتبر به همراه آدرس دقیق محل سکونت ارائه دهید.
۶. در صورتی که مالک خودرو بوده و در منزل والدین خود زندگی می‌کنید، باید سندی را که به نام پدر/مادر خود زده شده، به همراه قبوض آب و برق ارائه دهید.
۷. در صورتی که منزل به نام همسر شما بوده و در آن سکنی گزیده‌اید، باید سندملک (به نام همسرتان) را به همراه یکی از قبوض آب و برق برای احراز آدرس ارائه دهید.
۸. چنانچه هیچ یک از مدارک اشاره شده را نداشتید، می‌توانید براساس محل صدور شناسنامه‌تان به همراه یکی از قبوض آب و برق به منظور احراز آدرس اقدام نمایید.
۹. همچنین شما می‌توانید با ارائه دفترچه تامین اجتماعی معتبر به همراه یکی از قبوض آب، آدرس خود را احراز نمایید.
۱۰. اگر  ساکن یکی از شهر/روستاهای مرزی هستید که در در زمان جنگ مجبور به کوچ به شهر دیگر شده‌اید، باید تاییدیه شورای محل/روستای مربوطه را جهت احراز آدرس ارائه کنید.
۱۱. چنان که در منازل اوقافی زندگی می‌کنید، تاییدیه شورای محل/روستا به علاوه‌ی نامه‎ رسمی از ادارات عشایر، برای احراز آدرس الزامی ا‌ست.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

مدت زمان صدور کارت خودرو

حتما  شما هم پس از خرید اتومبیل، دوره‌ی انتظار  دریافت کارت خودروی خود را سپری کرده‌اید. اینکه کارت خودرو چقدر طول می‌کشد تا بیاید؟ قطعا با قرارگرفتن در این شرایط، به دنبال روش‌هایی برای پیگیری این مدرک بوده‌اید. بهتر است بدانید که برای صدور کارت ماشین مدت زمان تقریبی ده روز کاری مد نظر است. البته این مدت می‌تواند از ده روز تا دو ماه به طول بینجامد.برای این‌که بتوانید روند دریافتی این مدرک ماشین را بررسی کنید، باید با روش‌های استعلام کارت ماشین آشنا شوید.

نحوه‌ استعلام کارت خودرو

یکی از مهم‌ترین مدارکی که اتومبیل باید داشته باشد، کارت خودرو است. هیچ اتومبیلی بدون داشتن این کارت واجد شرایط خرید نیست. مثل گوشی تلفن همراهی که جعبه ندارد! ماشین هم بدون این کارت از ارزشی برخوردار نخواهد بود و نمی‌توان ثابت کرد مالک آن دقیقا چه شخصی‌ست.در زیر به روش‌های پیگیری این کارت و استعلام آن اشاره می‌کنیم:

پیگیری کارت ماشین از طریق کد دستوری USSD

همیشه استعلام کارت با کد دستوری USSD از آسان‌ترین روش‌هاست. برای استعلام باید کد #۱۱۰* را شماره گیری کنید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک(SMS)

در حال حاضر، امکان پیگیری کارت ماشین از طریق پیامک یا SMS وجود ندارد. بلمکه باید از روش های دیگر که ذکر شد، پیگیری لازم انجام شود.

پیگیری کارت خودرو از طریق پست

امروزه افراد زیادی از خدمات پستی برای دریافت بسته‌های خویش استفاده می‌کنند، زیرا امنیت بیشتر، هزینه کمتر و قابلیت پیگیری در این روش است. افرادی که منتظر دریافت کارت خودرو هستند، می­‌توانند استعلام کارت خودرو از اداره پست را انتخاب کنند. حال به چه صورت؟هنگامی که کارت ماشین شما صادر می‌شود، قبل از این‌که به دست شما برسد، اداره‌ی پست، گیرنده‌ی آن خواهد بود. به این صورت اداره‌ی پست، این سند را ارسال خواهد کرد.شاید الان فکرکنید که برای پیگیری کارت مالکیت ماشین خود،  باید به اداره‌ی پست مراجعه کنید، در صورتی که اینطور نیست.

اداره پست نیز مانند سایر ادارات، خدمات اینترنتی را برای سهولت مشتریان ایجاد کرده است.می‌توانید به سایت www.post.ir مراجعه کرده و به صورت اینترنتی، کارت خودروی خود را پیگیری نمایید.

پیگیری کارت خودرو از طریق تماس با اداره پست

به پیگیری این کارت از طریق پست و وب سایت آن اشاره کردیم. در این قسمت، مبنای توضیحات بر پایه‌ی تماس با اداره‌ی پست می‌چرخد. اگر نتوانستید از طریق سایت کارت خود را پیگیری کنید، می‌توانید با شماره‌ی ۰۲۱۸۴۴۷۰۰۰۰ تماس حاصل فرمایید. کارشناسان شرکت پست پاسخگوی بوده و شما را در پیگیری این مدرک مهم اتومبیل یاری می‌دهند.

پیگیری کارت خودرو از طریق رهگیری مرسولات سازمانی

برای پیگیری مرسوله حاوی کارت خودرو، فقط کافی است تا وارد سایت «سامانه رهگیری مرسولات سازمانی» به آدرس https://najatracking.post.ir/  شوید. سپس گزینه کارت خودرو را انتخاب کنید و بعد با وارد کردن شماره VIN کارت ماشین و اعداد کنترلی، مرحله ارسال کارت خودرو را مشاهده کنید.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی

در حال حاضر، امکان پیگیری کارت ماشین با کد ملی وجود ندارد. البته کارت ملی برای دریافت خدمات و احراز هویت اهمیت دارد. برای زمان ثبت و انجام کارهای اداری در مرکز تعویض پلاک و دریافت کارت خودرو، داشتن کارت ملی الزامی است؛ اما چیزی به اسم پیگیری صدور کارت خودرو با کد ملی نداریم.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص پیگیری کارت ماشین می‌توانید، مقاله بیمه دات کام با عنوان پیگیری کارت خودرو را مطالعه نمایید.

نحوه پیگیری کارت ماشین صفر

اگر ماشین نو خریده اید؛ اما از چگونگی کارت خودرو بی خبر هستید نگران نباشید. زیرا در ادامه به بررسی نحوه پیگیری کارت ماشین صفر می پردازیم:

  • استفاده کد دستوری *۱۱۰#
  • تماس با اداره پست نزدیک به محل زندگی

دلایل مفقودی کارت خودرو در پست

گاهی همه‌ی نرسیدن‌ها نشان از بی مسئولیتی سازمان‌ها نیست. برخی اوقات ممکن است خطای خود فرد باعث این نرسیدن‌ها باشد. حال این موضوع یعنی چه؟
همیشه نرسیدن کارت به معنی این نیست که اتفاقی از سمت کارشناسان مربوطه یا اداره پست رخ داده باشد، ممکن است به دلایلی کارت شما برگشت بخورد:

۱. آدرس اشتباه باشد.
۲. هنگام مراجعه مامور پست، کسی در آدرس داده شده نباشد که کارت را تحویل بگیرد.

راه های پیگیری و استعلام کارت خودرو برگشتی

همانطور که در مطلب فوق به آن اشاره کردیم، ممکن است به دلایلی کارت خودروی شما برگشت بخورد، حال در این قسمت راه‌های پیگیری کارت خودروی برگشتی را به شما آموزش خواهیم داد.

پیگیری کارت خودرو برگشتی با کد #۱۱۰*

به یک روش پیگیری تحت عنوان کد دستوری اشاره کردیم. با استفاده از این روش، می‌توانید علاوه بر پیگیری کارت ماشین، وضعیت کارت برگشتی را نیز بررسی کنید.

پیگیری کارت برگشتی از راهور ناجا (مراکز تعویض پلاک)

مرحله نهایی‌ پیگیری کارت برگشتی، استعلام از طریق پلیس راهور است.براساس بیانیه‌ی پلیس راهور، مامور پست موظف است که تا ۳ بار به آدرس اعلامی مراجعه نماید. در صورت تحویل نگرفتن کارت ماشین به بخش معطله منتقل می شود. البته چنانچه بعد از ۳ ماه نسبت به تعیین تکلیف مرسوله سازمانی اقدامی صورت نگیرد، این مدرک ماشین  برگشتی به (مراکز تعویض پلاک) مجموعه پلیس راهور ناجا مرجوع می شود. در حقیقت تنها راه برای پیگیری کارت خودرو از ناجا به صورت مراجعه حضوری است. برای پیگیری کارت ماشین برگشتی از راهور حتماً مدارک لازم را با خود به همراه ببرید.

پیگیری کارت خودرو برگشتی از شهرک آزمایش

چندی پیش به منظور پیگیری کارت ماشین، گزینه مراجعه به شهرک آزمایش به ذهن می‌رسید. امروزه با تغییرات به وجود آمده در بخش سخت افزاری و نرم افزاری، مراجعه برای پیگیری این کارت به مراکز تعویض پلاک محول شده است. به هرحال، برای پیگیری کارت خودرو بعد از تعویض پلاک، لازم است که به یکی از روش‌­های نوشته شده در بالا اقدام کنید.

تاکنون به کلیاتی مربوط به یکی از مدارک خودرو یعنی کارت آن پرداختیم، ولی باز هم شاید سوالاتی در ذهن شما وجود داشته باشد. ما درصدد هستیم در زیر این ابهامات را رفع کنیم:

در صورتی که کارت ماشین مفقود شود برای دستیابی به آن چه کاری باید انجام داد؟

اگر برحسب شانس بدتان،  کارت ماشین گم شود، می‌توانید برای دریافت المثنی‌ آن اقدام نمایید. همان‌طور که برای دریافت شناسنامه المثنی ارائه مدارکی الزامی‌ست، برای دریافت کارت خودروی المثنی نیز باید مدارکی را ارائه دهید. در زیر به این مدارک اشاره می‌کنیم.

مدارک لازم برای صدور کارت خودرو المثنی

مدارک زیر را می­بایست برای صدور کارت خودرو المثنی تحویل دهید:

  • اصل مدارک شناسایی مالک خودرو شامل کارت ملی و شناسنامه (اصل وکالت‌نامه برای نماینده قانونی وی همراه با مدرک شناسایی معتبر)
  • نسخه اصلی سند فروش کارخانه سازنده برای خودروهای تولید داخل
  •  اصل سند مالکیت صادرشده توسط پلیس راهور ناجا
  •  مالک خودرو می‌بایست جهت یافتن کارت ، آگهی مفقودی آن را در روزنامه‌‌های کثیرالانتشار، درج کند.
  • در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه توسط مالک، ارائه گواهی مفاصاحساب اجرائیات الزامی است.
  • در مرحله بعد، واریز فیش بانکی با مبلغ تعیین‌شده به شماره حساب ۰۱۰۰۸۰۱۴۲۶۰۰۴ بانک ملی بابت هزینه صدور کارت المثنی است.
  •  پرداخت هزینه پستی با مبلغ تعیین‌شده بابت ارسال کارت خودرو به آدرس مالک ضرورت دارد.

مدارک کارت المثنی ماشین

دیگر مدارک کارت خودرو المثنی شامل:

  •  اصل مدارک شناسایی معتبر شامل کارت ملی یا شناسنامه یا وکالت‌نامه برای نماینده قانونی وی به همراه مدارک شناسایی.
  • اصل سند خودرو صادر شده توسط پلیس راهور ناجا.
  • مدارک احراز سکونت مالک در آدرس اعلامی.
  • ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر.
  • تاییدیه معاینه فنی
  • ارائه گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه.
  • اخذ تعهد کتبی از مالک و یا نماینده قانونی.
  •  پرداخت مبلغ مصوب بابت هزینه خدمات

در هنگام ارائه مدارک مذکور، حضور مالک خودرو یا مالک قانونی او الزامی است.

دلایل تاخیر در ارسال کارت خودرو

گاهی مدت زمان ارسال کارت خودرو طولانی‌تر از زمان عادی خواهد شد. ثبت نشدن اطلاعات پیگیری خودرو در سامانه رهگیری مرسولات و ثبت آدرس اشتباه یا آدرس قبلی مالک دو دلیل اصلی هستند.

ضرورت داشتن کارت خودرو

نداشتن کارت خودرو به منزله نبود مالکیت صاحب خودروست. یعنی اگر خودرویی سند نداشته باشد، مالک آن مشخص نیست!  برای رانندگی در سطح شهر، به همراه داشتن برخی مدارک مثل کارت خودرو، گواهی‌نامه و بیمه شخص ثالث اجباری‌ست.  به همراه نداشتن این مدارک  موجب جریمه‌های سنگین و تبعات بدی خواهد شد. چنانچه برای خودروی خود بیمه شخص ثالث خریداری نکرده‌اید،می‌توانید در سایت بیمه دات کام در قسمت استعلام بیمه شخص ثالث، پس از پر کردن فرم اطلاعات و درخواست این بیمه‌نامه، آن را در مقصد انتخابی خود دریافت نمایید

مطالعه بیشتر  همه چیز درباره هزینه ها و عوارض خودرو!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *