اخبار و رویداد ها

اعلام اسامی ۷ خودروساز جهت واردات خودرو

اعلام اسامی ۷ خودروساز جهت واردات خودرو

به گزارش نیکبخت خودرو بلاخره بعد از مدت ها انتظار و اخبار ضد و نقیض در بازار واردات خودرو، فهرست اولیه واردکنندگان مجاز خودرو اعلام شد. سخنگوی وزارت صمت با اشاره به انتخاب ۷ شرکت از میان ۳۵۰ درخواست برای واردات خودرو گفت: شرکت های دیگر نیز به محض این که الزامات آئین نامه ای را پشت سر بگذارند، خواهند توانست مجوز واردات را دریافت کنند. طی بررسی های اولیه ۲۴ شرکت موارد الزامی برای واردات خودرو را دارا بودند. از بین این ۲۴ شرکت ۱۰ شرکت آمادگی خود برای واردات خودرو زیر ۱۰ هزار یورو را اعلام کردند که ۷ شرکت به صورت مکتوب به سازمان توسعه تجارت معرفی شدند تا ثبت سفارش را انجام دهند.

در این فهرست کل لیست را مونتاژکاران و خودروسازان شامل شده اند و خبری از واردکنندگان قدیمی نیست. بر اساس این فهرست، هفت خودروساز در بخش دولتی و خصوصی مجاز به واردات خودرو شده اند این لیست شامل شرکتهایی از قبیل سایپا، پارس خودرو، کرمان موتور، آرین موتور، خودروسازی فردا و مکث موتور می‌باشد. با وجود اعلام نام این هفت شرکت که مجاز به واردات خودرو می باشند،در یک نشست خبری با حضور معاونان وزارت صمت، همچنان ابهاماتی باقی ماند ازجمله اعلام نشدن نام دقیق هر هفت شرکت مجاز، زمان دقیق واردات خودروهای خارجی و همچنین چالش تامین ارز. بر این اساس با وجود تاکید وزارت صمت بر واردات خودروی اقتصادی به منظور دسترسی شهروندان به خودروهای خارجی، منوچهر منطقی معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت اعلام کرد قیمت محصولات مدنظر الزاما اقتصادی نخواهد بود. البته طبق اعلام منطقی سه مورد از استانداردهای ۸۵گانه برای خودروهای اقتصادی وارداتی تعلیق شده که وی نامی از آنها نبرد.

مطالعه بیشتر  معرفی ارزان ترین خودروهای جهان سال 2022

طبق اعلام معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت، ۲۴ شرکت برای واردات خودروهای خارجی مجاز شده‌اند، با‌این‌حال طبق نامه مدیرکل دفتر صنایع خودروی این وزارتخانه، فعلا نام هفت شرکت شامل سایپا، پارس‌خودرو، سایپا-سیتروئن، کرمان‌خودرو، مکث‌موتور، خودروسازی فردا و آرین‌موتور پویا به عنوان واردکنندگان مجاز خودرو اعلام شده است. این شرکت‌ها همگی تولیدکننده یا مونتاژکننده خودرو به شمار می‌روند و نام هیچ‌کدام از واردکنندگان قدیمی در آنها دیده نمی‌شود. البته آرین‌موتور قبلا به واردات خودرو مشغول بود، اما در حال حاضر شرکتی مونتاژکننده به شمار می‌رود. وزیر صمت آقای رضا فاطمی امین بیان کرد: از سه شنبه سوم آبان مرحله ثبت سفارش واردات خودرو آغاز شده و قرار است خودروهایی با قیمت متناسب وارد کشور شوند.

در اولین مرحله وارد کنندگان خودرو مشخصات فنی خودرو و چگونگی همکاری با شرکت های داخلی را ثبت میکنند و در ادامه دفتر صنایع خودرو وزارت صمت درخواست های ارائه شده را مورد بررسی قرار خواهد داد در محله آخر سازمان ملی استاندارد ارزیابی خودروهارا انجام می دهد. بعد از گرفتن مجوز های لازم، برای واردات خودروهای خارجی تامین ارز مورد نیاز انجام خواهد گرفت. پیش بینی ها بر واردات اولین سری خودرو ها در آبان امسال می باشد.

احتمال مشارکت شرکت های انتخابی با برندهای خارجی

پارس خودرو

از آنجا که پارس خودرو در گذشته کار مونتاژ و واردات خودروهایی از شرکت نیسان را داشته احتمال می رود پارس خودرو قصد داشته باشد محصولاتی از نیسان را وارد نماید به خصوص که طبق احتمالات گذشته ای که در خصوص واردات خودروهای ارزان قیمت داشتیم، نیسان خودروهای مناسبی برای ارائه داشت. حال اگر پارس خودرو قد واردات خودروهای مشهوری از نیسان را داشته باشد می توان مدل سانی و جوک را مد نظر داشت. جدا از محصولات نیسان، پارس خودرو قصد واردات رنو را نیز دارد که میتوان مدل جدید ساندرو و تندر ۹۰ را جز حدسیات وارداتی قرار داد.

کرمان موتور

از آنجا که کرمان موتور( به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی) سابقه ی همکاری خوبی با هیوندای داشته پس احتمال اینکه با هیوندای موتورز وارد قرارداد شده و واردات خودروهایی از این برند را به عهده بگیرد وجود دارد. در زمان برجام مونتاژ هیوندای مدل I10 و I20 بات کرمان موتور بود ولی با از سر گرفته شدن دوباره ی تحریم ها ارسال قطعات این دو خودرو متوقف شد. رقیب خصوصی اصلی کرمان‌موتور در میدان واردات هیوندایی، فعلا نامش در لیست شرکت‌های مجاز نیست و اگر این غیبت ادامه‌‌دار باشد، انحصار واردات محصولات این خودروساز کره‌ای به دست کرمانی‌ها خواهد افتاد. در کنار مدل‌های موردنظر، این امکان وجود دارد که کرمان‌موتور انواع دیگر هیوندایی مانند اکسنت و النترا را نیز وارد کشور کند.

آرین موتور

آرین موتور یکی از شرکت هایی ست که در گذشته کار و.اردات خودرو را انجام می داد ولی پس از اعمال تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو، به سمت کار مونتاژ تغییر جهت داد. حال طبق اعلام وزارت صمت یکی از شرکت های خودرویی واردات خودرو خارجی، آرین موتور بود. با توجه به سابقه آرین موتور در واردات خودرو احتمال می رود این شرکت همکاری خود را با چینی ها ادامه دهد (از جمله واردات لاماری ایما) و همینطور واردات میتسوبیشی، چرا که پیش تر از این محصولاتی مانند پاجرو، لنسر، اوتلندر و … را وارد میکرد.  آرین‌موتور در گذشته با پسوند «تابان» محصولات دی‌اس فرانسه را نیز وارد می‌کرد، با این حال فعلا نامی از این شرکت (آرین‌موتور تابان) در لیست واردکنندگان مجاز به چشم نمی‌آید. میتسوبیشی میراژ، اکلیپس و آتراژ، گزینه‌های قوی برای واردات خودرو توسط این شرکت است. تمام موارد گفته شده در حد حدس و گمان می باشد و هنوز نمی توان به طور قطعی فهمید چه خودروسازان و شرکت های خودرویی در داخل می خواهند چه خودروها و برندهای خارجی ای را وارد کنند با این حال بر اساس سابقه شرکت های خودرویی میتوان احتمالات را در نظر گرفت.

سرنوشت قیمت خودروها به واردات خودرو گره خورده

آیا قرار است با توجه به واردات خودرو تغییری در شیوه قیمت گذاری در بازار یا کارخانه ایجاد شود؟ معاون وزارت صمت در جواب به این پرسش اظهار داشت: قیمت خودرو از آذرماه سال گذشته که ستاد تنظیم بازار آن را افزایش داد، تغییری نکرده و همه انتظار افزایش قیمت را داشتند؛ با این حال با افزایش تیراژ، کمتر کردن تنوع تولید و کاهش هزینه‌ها سعی شده کار را با همین قیمت‌های فعلی جلو ببریم و ضرر خودروسازان روند کاهشی داشته باشد. به گفته منطقی، طبق دستور شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، هر سه ماه یک بار باید گزارشی از قیمت خودرو هم ارائه شود که با آغاز واردات و ایجاد فضاهای مثبت، شاید بتوان آن زمان در مورد قیمت خودرو تصمیم‌گیری کرد.

مطالعه بیشتر  CS55 مدل جدید چانگان با قیمت 547 میلیون تومان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *