اخبار و رویداد ها

چرخش نور چراغ ها در پیچ

چرخش نور چراغ ها در پیچ

رانندگی در شب با رانندگی در روز بسیار متفاوت است.  زمانی که خورشید غروب می کند و هوا تاریک می شود، علاوه بر احساس خواب آلودگی که در هنگام گرگ و میش ایجاد می شود، باعث کاهش چشمگیر میدان دید راننده نیز می شود.

یک سیستم هدایت نور ماشین کنترل شده با فرمان شامل یک موتور محرکه کنترل شده توسط یک مدار کنترلی متصل به ستون فرمان است که برای چرخاندن چراغ های ماشین از طریق مکانیزم انتقال متشکل از سیلندرهای هیدرولیک، به طوری که موقعیت چراغ های ماشین را با جهت فرمان منطبق کنید، استفاده می شود.

سیستم چرخش نور چراغ ها در پیچ

سیستم چرخش نور چراغ ها در پیچ شامل چه چیزهایی است؟

تعداد زیادی مجموعه نگهدارنده لامپ نصب شده در یک خودروی موتوری برای نگه داشتن چراغ های خودروی مربوطه به منظور امکان چرخش چراغ های خودرو به ترتیب به سمت چپ یا راست.

دو موتور سروو درایو: مکانیزم انتقالی که توسط دو موتور سروو درایو مذکور برای چرخاندن چراغ های خودرو حرکت می کند، که باعث می شود چراغ های خودروی مذکور با جهت فرمان خودرو موتور مذکور منطبق شوند، مکانیسم انتقال گفته شده شامل:

  1. دو میله پیچ که هر میله پیچ به یک موتور درایو سروو مربوطه متصل است تا هر یک در جهت مخالف در اطراف محورهای چرخشی قابل چرخش باشند.
  2. دو تخته کنترل که هر کدام به یک میله پیچ مربوطه متصل هستند به طوری که چرخش میله های پیچ باعث حرکت خطی تخته های کنترل می شود.
  3. دو جفت از اولین سیلندرهای هیدرولیک، که هر یک دارای یک میله پیستون قابل افزایش و جمع شدن است و هر جفت به مجموعه نگهدارنده لامپ مربوطه متصل است به طوری که حرکت میله های پیستون باعث چرخش مجموعه نگهدارنده لامپ می شود.
  4. دو جفت سیلندر هیدرولیک دوم که هر یک دارای یک پیستون متحرک است که هر جفت آن به یک برد کنترل متصل است به طوری که حرکت خطی تابلوهای کنترل باعث حرکت پیستون ها می شود.
  5. مجرای اتصال هیدرولیکی هر یک از سیلندرهای هیدرولیک دوم متصل به یک برد کنترل به اولین سیلندر هیدرولیک متصل به مجموعه نگهدارنده لامپ مربوطه به گونه ای است که حرکت خطی هر تخته کنترل باعث چرخش همزمان مجموعه های نگهدارنده لامپ نسبت به یکدیگر شود.
  6. یک مدار کنترلی که به طور الکتریکی به دو موتور درایو سروو متصل است تا سرعت چرخش، جهت چرخش و تعداد دور هر یک از دو موتور درایو سروو را کنترل کند.
  7. یک مکانیسم تماس الکتریکی که توسط فرمان ماشین موتور مذکور کنترل می شود تا مدار کنترل مذکور را به حرکت درآورد که باعث می شود سرعت چرخش، جهت چرخش و تعداد دور هر یک از دو موتور درایو سروو را کنترل کند، مکانیسم تماس الکتریکی مذکور شامل برس های الکتریکی و متغیر است.

 

کنتاکت های مقاومتی که به ترتیب در اطراف ستون فرمان فرمان خودروی مذکور نصب شده اند،

به موجب آن برس های برقی مذکور به صورت الکتریکی از مدار کنترل مذکور جدا می شوند، هنگامی که فرمان به گونه ای قرار می گیرد که موتور را مستقیماً حرکت دهد و برس های الکتریکی مذکور به صورت الکتریکی به کنتاکت های مقاومت متغیر  متصل می شوند تا مدار کنترل  را به عنوان فرمان اتومبیل موتور فعال کنند.

به سمت چپ یا راست می چرخد ​​و باعث می شود مدار کنترل مذکور هر یک از دو موتور درایو سروو را بچرخاند به طوری که چراغ های ماشین با جهت فرمان ماشین موتور مذکور منطبق شوند.

شاید وجود این مشکل در بزرگراه ها و جاده های بین شهری که صاف و بدون پیچ و تاب و چرخش هستند، کمتر مورد توجه قرار گیرد که عموماً با تعداد زیادی چراغ روشن می شوند، اما هنگام رانندگی در جاده ها، مشکل کمبود نور به ویژه هنگام چرخاندن در چرخش های تیز بسیار مشهود خواهد بود. با توجه به موقعیت ثابت کاسه سبک در اتومبیل ها، هنگام رانندگی در جاده های مستقیم، نور به جلو می درخشد و جاده را روشن می کند، اما وقتی به گوشه می روید، زاویه چراغ ها که با زاویه اتومبیل تراز شده اند، نمی توانند داخل گوشه را روشن کنند. بنابراین اگر یک مانع ثابت یا متحرک در طرف دیگر چرخش وجود داشته باشد، تا چند مرحله قبل از برخورد، آن شی برای شما قابل مشاهده نخواهد بود.

سیستم چرخش نور چراغ ها در پیچ اولین بار توسط چه شرکتی تولید شد؟

شرکت سیتروئن فرانسه برای اولین بار یک سیستم سبک طراحی کرد و آن را بر روی مدل DS سفارش اروپایی ۱۹۶۸ قرار داد که می تواند به صورت مکانیکی زاویه چراغ ها را به نوبه خود تغییر دهد. هم چنین با اتصال یک سیستم مکانیکی دیگر به مجموعه تعلیق هیدرو پنوماتیک این خودروها، چراغ ها می توانند ارتفاع خود را با توجه به وزن و بار خودرو با وضعیت جاده تطبیق دهند.

روند کار این سیستم به گونه ای بود که با استفاده از یک سیستم مکانیکی ساده، کاسه لامپ به فرمان وصل شد و هنگامی که فرمان چرخانده شد ، کاسه لامپ خود را با زاویه فرمان تنظیم کرد. این سیستم به راننده اجازه می دهد هنگام چرخاندن گوشه های تیز در جاده ، زاویه دید بیشتری داشته باشد.

دلیل اصلی این که این سیستم فقط در مدل های اروپایی سیتروئن موجود است این است که در آن زمان اداره بزرگراه ایالات متحده این سیستم را نا امن می دانست و بنابراین اتومبیل های فرانسوی که در آن زمان در آمریکا سفارش داده می شدند بدون این سیستم بودند.

سیتروئن تا سال ۱۹۷۵ این سیستم را بر روی DS و SM پیاده سازی کرد، اما این سیستم در سال ۲۰۰۳ توسط جنرال موتورز به سبک جدیدی طراحی شد که برای اولین بار در اتومبیل Opel Signum قرار گرفت. در این مقاله، ما سعی کرده ایم که در مورد چگونگی تکامل این سیستم در طول تاریخ بحث کنیم.

چگونه سیگنال های چرخان با فرمان کار می کنند؟

استاندارد چراغ های AFS با چراغ های معمولی جلوی خودرو متفاوت است. این سیستم به شما امکان می دهد شب ها ایمن تر رانندگی کنید. چراغ های جلو استاندارد یک پرتوی نوری را در یک مسیر مستقیم ساطع می کنند و نسبت به تغییر جهت خودرو واکنش نشان نمی دهند. اما چراغ های AFS نسبت به تغییر جهت، سرعت و ارتفاع خودرو و ماشین در جلو واکنش نشان می دهند و به طور خودکار نور را با جاده تنظیم می کنند، به گونه ای که وقتی ماشین به سمت راست بپیچد، این سیستم زاویه نور را به سمت راست کج می کند و برعکس این مزیت نه تنها برای راننده مناسب است بلکه برای سایر رانندگان اتومبیل نیز بسیار مفید خواهد بود.

اتومبیل های مجهز به سیستم AFS از یک سنسور الکترونیکی برای تشخیص سرعت خودرو استفاده می کنند که می تواند میزان انحراف فرمان را تشخیص دهد. در داخل کاسه سبک، یک موتور الکترونیکی وجود دارد که دستور تغییر زاویه را از سنسور دریافت می کند و با شروع حرکت، زاویه کاسه نور را به سمت زاویه فرمان تغییر می دهد.

چراغ های AFS به طور کلی می توانند تا ۱۵ درجه از زاویه صفر فاصله داشته باشند و در کل ۳۰ درجه را پوشش دهند. این دامنه از حرکت نور برای رانندگی با سرعت بالا بسیار مناسب است، اما ممکن است در سرعت های پایین به خصوص زیر ۴۰ کیلومتر در ساعت عملکرد خوبی نداشته باشد. این جا است که چراغ های جانبی به شما کمک می کنند، این چراغ ها می توانند تا ۸۰ درجه با سرعت کم بپوشانند، اگر چه اصالت این سیستم بر اساس روشنایی گوشه جاده است، اما در یک محیط بسته و هنگام پارک کردن ماشین در فضای تاریک به شما کمک می کند.

فعال سازی این سیستم به قرار دادن اهرم دنده در حالت درایو بستگی دارد و این سیستم در صورت آزاد بودن یا حرکت با دنده معکوس قابل استفاده نیست. سیستم خود سطح بندی بیشتر چراغ های AFS دارای سیستم آزمایش خود هستند. این سیستم با کمک سنسورهای پیش بینی کننده، جهت وسیله نقلیه را در جهت عمودی تشخیص می دهد. به عنوان مثال، هنگام بالا رفتن و پایین آمدن یک دست انداز، می تواند هنگام بالا رفتن و بالا رفتن، زاویه چراغ ها را پایین بیاورد، علاوه بر ایجاد یک میدان دید مناسب برای راننده، برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت در رانندگی.

کدام شرکت سازندگان خودرو از این سیستم استفاده می کنند؟

نصب چراغ های AFS به عنوان یکی از تجهیزات استاندارد در اتومبیل ها هنوز اجباری نیست. در حقیقت، برخی از شرکت های اتومبیل سازی این سیستم را به عنوان گزینه ای در اتومبیل های خود قرار می دهند. به عنوان مثال، BMW از این سیستم به عنوان گزینه ای در مدل های ۳۳۵ و ۵۳۵ و سری ۷ و در سری M استفاده می کند. هم چنین بنز در مدل های کلاس S و سایر شرکت هایی مانند فولکس واگن، لکسوس و مزدا سیستم چراغ های چرخشی با فرمان را به عنوان بسته ای در اتومبیل های لوکس خود ارائه می دهند.

در آینده تولید کنندگان خودروهای چراغ همیشه سعی می کنند با استفاده از فناوری تا حد امکان سیستم های اتومبیل را به روز کنند. چراغ های اتومبیل از این استراتژی مستثنی نیستند و سیستم های جدید در حال حاضر در راه ورود به بازار هستند که برخی از آن ها در زیر ذکر شده است:

  1. چراغ های چرخشی ترمز با فرمان.
  2. چراغ های فیبر نوری تک منبع که طیف گسترده ای از نور را در محدوده رنگ مورد نظر شما فراهم می کند.
  3. لیزر، که از نور تقویت شده توسط انتشار القایی استفاده می کند، می تواند بازتاب گسترده ای از یک نور متمرکز ایجاد کند.

 

عملکرد سیستم چرخش چراغ ها در پیچ چگونه است؟

عملکرد سیستم چرخش چراغ ها در پیچ چگونه است؟

فیزیک ثابت می کند که نور در مسیر مستقیم هدایت می شود، از آن جایی که شرکت BMW و این واقعیت قابل تغییر نیست، با معرفی یک سیستم هوشمند در فناوری چراغ های چرخان، مشکل رانندگان در شب را حل کرد.

لامپ مورد استفاده در این سیستم لامپ زنون است. روشنایی این لامپ در حال تغییر است. لامپ زنون به دلیل داشتن دو حالت قوی و ضعیف در صنعت خودرو سازی کاربرد زیادی پیدا کرده است. این سیستم توسط سنسورهای مختلف وضعیت خودرو را بررسی می کند و نور و زاویه نور را با توجه به موقعیت مکانی و موقعیت رانندگی تنظیم می کند. لنزهای داخل لامپ این قدرت را دارند که نور را در جهت حرکت یا در موقعیت پیچ متمرکز کنند و قبل از ورود به پیچ مسیر پیچ را روشن کنند. در این نوع ۳۰ چراغ جلو به گونه ای است که اگر خودرو با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، این چراغ ها قادرند مسافتی معادل یک متر از جلوی خودرو را به طور کامل روشن کنند. ECU موجود در خودرو مقدار زاویه فرمان، سرعت خودرو، شتاب جانبی خودرو و هم چنین اطلاعات ماهواره های موقعیت یابی جغرافیایی یا GPS را دریافت می کند و پس از پردازش این اطلاعات، مقدار  چرخش چراغ های جلو  تنظیم می کند میزان چرخش این چراغ ها به سمت بیرون ۱۵ درجه و به سمت داخل ۸ درجه است.

پیشرفت سیستم چرخش چراغ ها در پیچ

چندین پیشرفت در این سیستم ایجاد شده است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

در سیستم های معمولی وقتی خودرو در جاده ناهموار حرکت می کند، چون خودرو به دلیل ارتفاع و ارتفاع همواره در حال لرزش است، در نتیجه چراغ ها ثابت نیستند و دائماً همراه با خودرو می لرزند که باعث می شود راننده متوجه آن شود. کند و باعث ایجاد مشکل در رانندگی می شود. در سیستم های جدید با نصب سنسور در چراغ خودرو می توان چراغ ها را از یک خط فرضی و مستقیم پیروی کرد و منحرف نشد، به عبارتی لرزش خودرو بر چراغ ها تاثیر نمی گذارد و چراغ ها همیشه روشن هستند. در یک خط مستقیم پخش می شود. یکی دیگر از پیشرفت ها در این خودروها استفاده از سنسور سرعت در خودرو است که هنگام پیچیدن به پیچ سرعت خودرو را به سیستم اطلاع می دهد تا در صورت نداشتن قدرت خودرو مقداری از سرعت خودرو و هم چنین کاهش سرعت خودرو را کاهش دهد. سرعت ماشین در حال افزایش است. و زاویه ای که چرخ ها باید پیچیده شوند به سیستم اطلاع می دهد تا قبل از چرخش خودرو مسیر مورد نظر مشخص باشد.

 

نحوه تنظیم زاویه چرخش چراغ ها

برای تنظیم میزان چرخش چراغ های جلو، شرکت های مختلف روش های مختلفی را اعمال می کنند که در زیر به یکی از دو مورد از آن ها اشاره می کنیم.

در این روش میزان چرخش چراغ های جلو به کمک خطوط منحنی سطح جاده به دست می آید یعنی خودرو با سنسور های به کار رفته در آن خطوط منحنی جاده را تشخیص داده و پیچش چراغ را نشان می دهد. با توجه به منحنی پیچش پیچ تنظیم می کند.

در برخی از سیستم های دیگر که نسبت به نوع قبلی پیشرفته تر بوده و دقت بالایی دارد استفاده می شود.  در این روش مختصر جغرافیایی، مکان مورد نظر از ماهواره ها و در کامپیوتر دستگاه با سنسورهای سرعت، زاویه نورها و هم چنین شتاب جانبی وارد شده به خودرو اقتباس شده و اطلاعات نهایی برای چرخاندن چراغ ها ارسال می شود.این سیستم در چراغ های جلو و توسط شرکت های کامپیوتری به عنوان وسیله نصب قابل نصب می باشد.

تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۱

مطالعه بیشتر  معرفی بنتلی کانتیننتال GT Speed 2022 + قیمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *