آموزش و ترفند های خودرویی

نکات و توصیه های رانندگی در برف

نکات و توصیه های رانندگی در برف 

رانندگی در برف هر ساله با نزدیک شدن به فصل زمستان برای بسیاری از رانندگان مشکل ساز است. مشکلاتی که با رانندگی صحیح و اصولی تا حد زیادی می توان از آن ها جلوگیری کرد. رانندگی در جاده برفی ایران بسیار لذت بخش است، اما باید توجه داشت که در یک روز برفی سنگین بهتر است در خانه بمانیم تا از حوادثی که ممکن است باعث خسارات مالی و جانی شود، جلوگیری کنیم.

در زمستان ۹۶ بارش شدید برف اکثر نقاط کشور از جمله تهران را به طور کامل فرا گرفت. بسیاری از مردم ساعت ها در آزادراه تهران – کرج و آزادراه تهران – قم گرفتار شدند. منظور از ساعت ها ۲ یا ۳ ساعت نیست، طبق اخبار ۱۸ ساعت ، خودروها در آزادراه تهران – قم در ترافیک مانده بودند.

چگونه در برف رانندگی کنیم؟

در این مقاله قوانین رانندگی در برف را بررسی کرده ایم تا اگر در روزهای برفی مجبور به رانندگی هستید، با رعایت این قوانین، تصادفات رانندگی را تا حد امکان کاهش دهید.

نکات اولیه قبل از شروع رانندگی در برف را بدانید و از قوانین و رعایت آنها آگاه باشید، به خصوص قوانین سرعت در برف، یکی از نکات اصلی رانندگی در جاده برفی میباشد .

در ایران سرعت آزادراه برای اتومبیل های سبک تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، در بزرگراه ها تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در جاده های اصلی، ۸۰ کیلومتر در روز و ۷۰ کیلومتر در شب است. توجه داشته باشید که سرعت اعلام شده برای شرایط آب و هوایی عادی طبیعی است و حداکثر سرعت را در روزهای برفی و حتی بارانی کاهش می دهد. البته وقتی سطح زمین با برف و یخ پوشانده شود، رانندگی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت معنی ندارد.

نکات مهم برای رانندگی در برف و یخ

مهم ترین پیش نیاز رانندگی در چنین شرایطی داشتن لاستیک مناسب است. خواه ماشین شما دیفرانسیل جلو باشد یا دیفرانسیل عقب یا حتی ۲  دیفرانسیل. رانندگی بدون لاستیک مناسب مانند سرباز بدون اسلحه در میدان نبرد است. تایر باید بیشترین اصطکاک را با زمین داشته باشد و هم چنین دارای عاج بزرگ باشد. فراموش نکنید که باد لاستیک را تنظیم کنید.

قبل از رانندگی در چنین شرایطی، به خصوص در شب، اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ ها، از جمله نور، مه شکن، چراغ ترمز و چراغ قوه سالم هستند و قبل از شروع حرکت، آن ها را از آلودگی و یخ خارج کنید. این چراغ ها در شرایط بحرانی مسیر راننده و ماشین را به دیگران نشان می دهند. با رعایت این نکات، حوادث رانندگی در برف را کاهش می دهید.

قبل از رانندگی در برف سنگین، روی چراغ های اتومبیل و تمام شیشه های جلو را پاک کنید تا یک نگاه کامل به اطراف خود داشته باشید ؛ مهم است که قبل از حرکت یخ را از روی شیشه تمیز کنید. اگر یخ زده اند، از آب گرم برای تمیز کردن استفاده نکنید.  زیرا به دلیل سرما، شیشه جلو می شکند. آینه ها را فراموش نکنید ، رانندگی بدون استفاده از آینه می تواند بسیار خطرناک باشد، مخصوصاً در برف و کولاک. قدرت باتری در سرما کاهش می یابد. بهتر است اطمینان حاصل کنید که این عضو حیاتی خودرو به درستی کار می کند.

اطمینان حاصل کنید که مایعات موجود در خودرو یخ زده نیستند و بررسی برف پاک کن و تیغه را فراموش نکنید. حتماً سلامت سیستم ترمز خود مانند روغن ترمز و لنت را بررسی کنید.

به خاطر داشته باشید که اثر ترمز روی برف و یخ تا ۹ برابر متغیر است. یعنی اگر ترمز در حالت عادی با سرعت کم بعد از ۵ متر باعث توقف خودرو شود، بعد از ۴۵ متر در برف و یخبندان متوقف می شود. بنابراین فاصله را حفظ کنید!

لوله اگزوز ماشین را بررسی کنید تا با برف، یخ یا گل پوشانده نشده باشد . اگر این کار را نکنید، ممکن است لوله مسدود شود، ممکن است برف را نبینید، اما متأسفانه، شما به طور جدی در معرض خطر زندگی خود و سرنشینان خودرو قرار خواهید گرفت.

مخزن بنزین را کاملاً پر کنید تا در شرایط غیرقابل پیش بینی مانند تله احتمالی در مسیر، از سوخت خارج نشود. مصرف بنزین در دماهای بسیار پایین افزایش می یابد. ترجیحاً برای مسافت های طولانی، بنزین اضافی را در مخازن مخصوص تهیه کنید که برای این منظور ساخته شده است. رانندگی در برف و یخ وقتی در همه جا سفید و برفی است بازتاب نور افزایش می یابد. حتما از عینک آفتابی استاندارد UV دار استفاده کنید.

قبل از رانندگی در برف، اگر مسیر شما طولانی است، توصیه می شود برخی از ملزومات مانند پتو، لباس گرم، غذا و میان وعده، پاوربانک، بیل، مقداری ماسه و نمک و یک کیت کمک های اولیه و مهم ترین ابزارهای ضروری را داشته باشید.

پس از نکاتی که به آن ها اشاره کردیم، با تماس با ۱۴۱ از آب و هوا و البته جاده ها مطلع شوید. مسیر رانندگی شما ممکن است توسط پلیس مسدود شود.

چگونه می توان در شرایط رانندگی برفی ایمن بود؟

مهم ترین نقطه رانندگی در برف، که پیش شرط سایر موارد است، رانندگی آهسته و صبور است. سرعت بالا و سبقت باعث ایجاد خطرات و خسارت مالی زیادی در جاده های یخ زده می شود. در شرایط برفی، تمام حرکات مانند شتاب، ترمز، تغییر مسیر و حتی حرکت بین خطوط باید کند باشد. هر گونه اقدام ناگهانی می تواند منجر به از بین رفتن کنترل وسیله نقلیه شود که این آغاز تصادف است. صبر و خونسردی را فراموش نکنید.

شروع رانندگی در شرایط برفی و یخبندان

برای شروع رانندگی در برف در حالت توقف کامل، دنده ماشین را روی ۲ تنظیم کنید و به آرامی پدال گاز را فشار دهید. به یاد داشته باشید که همه حرکات باید به آرامی انجام شود. حتی گرفتن کلاچ. پس از رانندگی خودرو، با سرعت کم موتور ادامه دهید. اگر فشار زیادی به پدال گاز وارد کنید، فقط باعث می شود چرخ ها بدون اصطکاک بچرخند. در ادامه، توضیح می دهیم که اگر در سوراخ گیر کنید، چگونه می توانید از آن خارج شوید. در شرایط برفی، با چرخ دنده ۱ به سمت بالا حرکت کنید و سرعت مناسب را پیدا کنید. زیاد گاز ندهید. اگر ماشین متوقف شد، به هیچ وجه ترمز نکنید و فقط ماشین را در دنده عقب قرار دهید. در جهت مستقیم، از سبک ترین دنده ممکن استفاده کنید تا سطح تماس لاستیک با زمین به حداکثر برسد.

با استفاده از زنجیره های چرخ در جاده های برفی بسیاری از حوادث را کنترل کنید. اگر احساس می کنید لاستیک ماشین بیش از حد فشار دارد، باد را کاهش دهید. این باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه بهبود عملکرد می شود. پس از عادی شدن شرایط، دوباره با تنظیم باد در اسرع وقت شرایط را دوباره بازیابی کنید. زحان رانندگی در برف هنگام دور زدن، فرمان را بچرخانید تا ماشین سر نخورد. شعاع وسیع تری را برای دور زدن و سپس انجام این کار انتخاب کنید.

استفاده از نور زیاد در شرایط برف و برف، به ویژه هنگامی که با مه همراه است، تأثیر متضادی دارد. یعنی میدان دید شما کاهش می یابد. اگر هوا مه آلود است، مه شکن اتومبیل را روشن کنید و آن را پایین بیاورید.

ممکن است حتی در مورد لاستیک های مناسب هنگام برف زیاد یا لغزندگی زمین مشکل داشته باشید. در این زمان، زنجیره چرخ ها به شما کمک می کنند. زنجیره چرخ ها به شما کمک می کنند تا به ویژه در سرازیری تسلط داشته باشید. بنابراین در استفاده از آن شک نکنید. البته اگر ماشین ۲ دیفرانسیل است، حتماً هر ۴ چرخ را به آن مجهز کنید.

اگر ماشین مجهز به کروز کنترل است و شما به آن عادت کرده اید، هنگام رانندگی در برف، آن را کنار بگذارید. کروز کنترل سرعت را در هر شرایطی ثابت نگه می دارد. به همین دلیل، هنگامی که ماشین تصادف می کند یا در چاله گیر می کند، این اصرار بر سرعت یک دردسر است.

در سطوح لغزنده، از تغییرات ناگهانی دنده خودداری کنید. زیرا منجر به تغییر ناگهانی سرعت می شود.

رانندگی در برف و نحوه ترمز در برف

همان طور که اشاره کردیم، در برف ترمزهای خودرو به صورت عادی عمل نمی کنند و ترمز برفی نباید طبق معمول انجام شود. آن ها باعث لغزش و حواس پرتی می شوند، که خطرات اصلی رانندگی در برف هستند.

اتومبیل های دو چرخ، بین اتومبیل های دیفرانسیل و چرخ عقب، در دامنه های لغزنده عملکرد بهتری دارند. اگر ماشین شما دیفرانسیل عقب است، بهتر است عقب خودرو را به هر شکلی که می توانید بسازید تا رانندگی در چنین شرایطی برای شما راحت تر شود.

در مورد ترمزها در جاده برفی، توصیه می شود تا حد امکان این کار را انجام ندهید. سعی کنید با فاصله مناسب تا ماشین جلو سرعت ایمن داشته باشید. با این کار، شما از هر دو از خطرات ترمز در امان هستید و نیازی به راه اندازی مجدد ماشین ندارید.

اگر مجبورید ترمز کنید، تحت هیچ شرایطی این کار را ناگهانی نکنید.  تمام این تاکیدات به این دلیل است که ترمزهای شدید و ناگهانی مهم ترین نکته برای رانندگی در برف است. با ترمزگیری ناگهانی، به دلیل اصطکاک کم بین لاستیک ها و سطح زمین، چرخ ها قفل می شوند و خودرو از جاده خارج می شود. اگر این اتفاق نیفتد زمان و مسافت بیشتری برای توقف خودرو نیاز است و احتمال بروز مشکل افزایش می یابد.

برای ترمز، پاشنه پا را روی کف ماشین قرار دهید و با نوک انگشت پا به آرامی پدال ترمز را چند بار ضربه بزنید. ترمز را نگه ندارید. فقط در جاده صاف و زمانی که مستقیم حرکت می کنید. در غیر این صورت خودرو از مسیر منحرف می شود.

از خودروی جلویی فاصله ایمن داشته باشید و خیلی نزدیک نشوید. به طور معمول به ازای هر ۱۵ کیلومتر سرعت باید یک خودرو فاصله داشته باشد.  در زمان برف و یخبندان این فاصله چند برابر می شود.

با در نظر گرفتن همه جوانب، هم چنان ممکن است خودروی شما در حین حرکت لیز بخورد و به دلایل پیش بینی نشده از مسیر اصلی منحرف شود. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که خونسردی خود را حفظ کنید. وقتی ماشین می لغزد، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و ترمز نکنید. به آرامی فرمان را در جهتی که می خواهید ماشین حرکت کند بچرخانید. به عبارت دیگر فرمان را در خلاف جهتی بچرخانید که انتهای خودرو سر خورده است. ممکن است مجبور شوید این کار را چندین بار در هر دو جهت انجام دهید. فراموش نکنید که برای بازگشت به مسیر، آرام و خونسرد باشید. خلاص شدن از شر ماشین یکی از اشتباهات رایجی است که هر فردی ممکن است در چنین شرایطی مرتکب شود. ماشین را در دنده نگه دارید تا سرعت از کنترل خارج نشود.

مراقب باشید در برف گیر نکنید!

اگر در برف گیر کردید، عصبی نشوید. سعی کنید چند بار به جلو و عقب حرکت کنید. بهتر است تا حدودی برف های جاده را با کمک بیل پاک کنید تا لاستیک ها با زمین اصطکاک داشته باشند. ریختن ماسه و نمک نیز به این امر کمک می کند. اگر بیل یا ماسه و نمک ندارید، از کفی ماشین به عنوان آخرین ضربه در ترکش استفاده کنید و آن را زیر لاستیک قرار دهید. اما اگر هیچ یک از این روش ها جواب نداد، تنها راه باقی مانده درخواست کمک است.

در حالی که منتظر کمک هستید، در ماشین بمانید تا افرادی که برای کمک می آیند راحت تر شما را پیدا کنند. اگر زمان انتظار طولانی است از بخاری به طور مداوم استفاده نکنید و در فواصل زمانی معین آن را روشن کنید تا هوا گرم شود. هرگز در سرما نخوابید، زیرا احتمال مرگ وجود دارد.

نکات و توصیه های رانندگی در برف - نیکبخت خودرو

کاربرد دکمه برف یا * چیست؟

دکمه برف یکی از کلیدهایی است که در کنار دسته دنده برخی خودروهای اتوماتیک مانند پژو ۲۰۷ یا اچ سی کراس با علامت * قابل مشاهده است. این دکمه برای رانندگی در شرایط برف و یخبندان است و باعث می شود خودرو با دنده ۲ استارت بزند. علاوه بر این با انتقال نیروی کمتر به چرخ های محرک از جهش و سر خوردن خودرو جلوگیری می کند.

نکات و توصیه های رانندگی در برف - نیکبخت خودرو

نکاتی برای رانندگی در برف با ماشین های اتومات

به طور کلی رانندگی در چنین شرایطی با خودروهای دنده ای راحت تر است. زیرا می توان تصمیم گرفت که چقدر قدرت موتور برای حرکت خودرو لازم است. اما این بدان معنا نیست که ماشین های اتوماتیک در برف ناتوان هستند. در مرحله بعد رانندگی در برف با دنده اتوماتیک را بررسی می کنیم.

در اکثر خودروهای اتومات امروزی و مدرن حالتی به نام Snow Mode وجود دارد که شرایط را برای راننده در هنگام رانندگی در برف راحت می کند. به عبارت ساده، حالت برف از چرخش چرخ ها جلوگیری می کند.

اما اگر خودروی شما به این ویژگی مجهز نیست، برای رانندگی در برف باید دنده را به جای D روی L یا ۲ قرار دهید. در حالت D همه دنده ها درگیر هستند. حالت L به این معنی است که نمی گذارید دنده بالاتر از یک برود. دنده ۲ در گیربکس های اتوماتیک هم به این معنی است که دنده خودرو به ۳ نمی رسد و ۲ نقطه آخر است. در بیشتر مواقع بهتر است ماشین را با دنده ۲ رها کنید. اگر گیربکس اتوماتیک شما تیپ ترونیک باشد، یعنی علامت + و – روی آن باشد، راحت تر است و می توانید دنده را به صورت دستی انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مسائلی مانند شتاب آهسته و ترمز کامل دقیق در مورد خودروهای اتوماتیک نیز صدق می کند.

رانندگی روی یخ

افرادی که اسکی کرده اند می دانند که کنترل اسکی روی برف بخ زده طاقت فرسا است. در مورد رانندگی و اتومبیل نیز این موضوع صدق می کند. هر نکته مهم برای رانندگی در برف در هنگام رانندگی روی یخ چند برابر می شود. بدترین نوع یخ یخی است که در اثر انجماد مجدد آب به وجود می آید و دیده نمی شود.

آخرین گفت و گو

در نهایت باید گفت که اعتماد به نفس لازم را داشته باشید. هنگام رانندگی در برف، واکنش ها تعیین کننده هستند. این که در مرحله دوم چه تصمیمی می گیرید تعیین می کند که آیا از این آب و هوا بدون هیچ مشکلی عبور خواهید کرد یا خیر.

البته لازم به ذکر است که اگر کار ضروری ندارید در روزهای برفی در خانه بمانید. جدا از دلایلی که در ابتدا ذکر کردیم، مهم نیست که چقدر راننده خوبی هستید، دیگران ممکن است مهارت شما را نداشته باشند .

مطالعه بیشتر  زمان مناسب تعویض شمع خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *