اخبار و رویداد ها

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

در این مقاله به مقایسه اپتیما و سوناتا می پردازیم. به گزارش خبرنگار بازار پالس باشگاه روزنامه نگاران جوان، یکی از محبوب ترین مقایسه های بازار خودرو، هیوندای سوناتا با کیا اپتیما است. تا چند سال پیش، خرید خودرو کار آسانی بود، اما توسعه صنعت، همراه با ظهور مدل های مختلف در بخش های مختلف، خرید و انتخاب خریداران را کمی دشوار کرده است. بسیاری از امکانات، طرح های مختلف و مشخصات فنی مختلف پارامترهایی هستند که ممکن است علاقه مندان را به شک و تردید تبدیل کند.

امروز، ما دو مورد از کارآمدترین و پرفروش ترین بخش های بازار داخلی را ارائه داده ایم تا ببینیم کدام یک از هیوندای سوناتا و کیا اپتیما بیشترین جذب را خواهند کرد. شما می توانید برای خرید و یا فروش به بخش خرید و فروش خودروهای کارکرده در سایت ما مراجعه کنید، کارشناسان ما در زمینه خرید و فروش خودروی مد نظر شما راهنمایی های لازم را به شما می کنند.

بررسی هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار در شرکت هیوندای معرفی شد. در زمانی که هیوندای در خط تولید خود سوناتا داشت، سدان های متوسط چندان داغ نبودند و هدف سوناتا ورود به بازار ایالات متحده و رقابت با اتومبیل های ژاپنی و آمریکایی بود. البته لازم به ذکر است که سوناتا توانست هیوندای را در ورود به بازار موفق کند.

نسلی که امروز می خواهیم در نظر بگیریم، هفتمین نسل از این برند پرفروش است. نسلی که برای تولید یکی از بهترین تیم های طراحی برای ایجاد انقلابی در طرح های هیوندای گرد هم آمدند و موفق شدند.

نسل هفتم هیوندای سوناتا در آن سال ها از زبان طراحی جدید هیوندای استفاده کرده است. با نگاهی به طراحی پشت خودرو، ما یک طراحی جسورانه را می بینیم که آن را بسیار شبیه به مرسدس بنز (CLS W218) می کند. ریسک پذیری هیوندای پاسخ داد و توانست شبیه سازی را در خودرو جای دهد. در اصل، سوناتای نسل هفتم، معروف به کد اتاق LF، پیرمردی است که سعی در پوشیدن لباس اسپرت و جوان دارد.

از نکات برجسته گرفته تا جلو پنجره خودرو، همه این ها جسارت طراحی هیوندای را ارائه می دهد. با معرفی کیا اپتیما در طرف دیگر مقایسه خودرو، شاهد یک سدان پرفروش هستیم که نسل سوم آن یکی از پرفروش ترین سدان ها در بازار ایران بود.

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

بررسی کیا اپتیما

فروش کیا اپتیما از طریق طراحی سبک وزن به طرز چشمگیری در ایران و جهان افزایش یافته است. شاید این موفقیت باعث شده است که طراحی نسل چهارم کیا اپتیما بیشتر شبیه به لیفت صورت در نظر گرفته شده برای چهره قبلی باشد! اما ناامید کننده است که طراحان کیا موتورز شجاعت این را ندارند که در این بازار بسیار رقابتی ریسک کنند و تصمیم گرفتند با کمی تغییر به عنوان جدید کیا اپتیما، پرفروش ترین ظاهر خود را معرفی کنند. با این حال فراموش نکنیم که این طرح آن قدر خشن و جذاب بود که توانست در بازار ایران بهتر از هیوندای سوناتا بفروشد.

در یک نگاه، باید گفت که کیا طراحی ساده تری برای اپتیما از هیوندای دارد. به عنوان مثال، اگر به طراحی کیا اپتیما نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هیچ خط شکسته ای در این خودرو وجود ندارد.

مقایسه سوناتا و کیا اپتیما

مشخصات فنی

در بحث اتومبیل بین خودروسازان، همیشه بحث داغ در مورد موتور وجود دارد. اما از نظر این دو اتومبیل، باید بگوییم که مقایسه زیادی وجود ندارد؛ زیرا هیوندای و کیا تصمیم گرفتند از یک سکوی مشترک و موتور برای ساخت این دو محصول جذاب استفاده کنند. هر دوی این خودروها از موتور ۲.۴ لیتری استفاده می کنند. اما تفاوت این دو پیشران در این است که ECU خود را نشان می دهد. کیا اپتیما قدرت تولید ۱۷۲ اسب بخار را دارد و هیوندای سوناتا قدرت تولید ۱۷۶ اسب بخار را دارد. وزن کیا اپتیما ۱۵۶۵ کیلوگرم و هیوندای سوناتا ۱۵۸۵ کیلوگرم وزن دارد. عملکرد فنی این دو اتومبیل کاملاً مشابه است؛ بنابراین، یکی از این دو اتومبیل را نمی توان پر سرعت تر از دیگری در نظر گرفت.

مقایسه هیوندای سوناتا و اپتیما

فرق هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

بررسی امکانات رفاهی

قبل از این که خودروسازان آلمانی بر بازار خودرو حکمرانی کنند، آن ها سعی کردند ویژگی های هر خودرو را از طبقه بندی خود جدا کنند. اما با پایان یافتن صنعت خودروسازی کره، این قانون نقض شد و خودروسازان کره ای در تلاشند تا همه چیز را بدهند خود تا بهتر بفروشند. بنابراین شما ممکن است اتومبیل های سدان میان رده با گزینه های بسیار جالب دیده باشید. ما باید به شما قول دهیم که کیا اپتیما و هیوندای سوناتا نیز از این قانون پیروی کرده اند. از آن جا که این دو اتومبیل در مقایسه فنی بسیار نزدیک به هم بودند، تفاوت زیادی در گزینه پیدا نخواهید کرد. اما در بین این تفاوت ها می توان به ویژگی های کیا اپتیما که اسپرت است اشاره کرد.

مجهز به سیستم صوتی مجهز به ۱۰ بلندگو و ساب ووفر برند هارمن کاردن، لذت گوش دادن به موسیقی را تقویت می کند. هم چنین، داشتن پدل شیفتر، احساس رانندگی اسپرت را به شما می دهد. علاوه بر این، در مدل های کیا اپتیما JF با واردات کامل، ما گزینه های مدرن و هوشمندانه ای مانند کنترل کروز سازگار، رادار تغییر خط، رادار نقطه کور، رادار سقوط جلو و عقب را می بینیم.

با این حال، حتی نسخه های کامل سوناتا LF فقط از رادار نقطه کور استفاده می کنند. نکته برجسته در جدول زیر این است که ویژگی های ذکر شده برای بهترین حالت ممکن است و می دانیم که اتومبیل های وارداتی گزینه های بیشتری نسبت به اتومبیل های شرکتی دارند. اگر می خواهید بین این دو اتومبیل انتخاب کنید، کیا اپتیما بهتر عمل کرده است. حتی با چند ویژگی دیگر، مواد مورد استفاده در کیا اپتیما بهتر از هیوندای سوناتا به نظر می رسد.

کدام ماشین ایمنی بهتری دارد؟

از نظر مقایسه هیوندای سوناتا با کیا اپتیما از نظر ایمنی، هنوز هم برای مقایسه برندهای کره ای دشوار است. این رقابت به قدری نزدیک است که هر دو اتومبیل در تست ایمنی یوروانکپ ۵ ستاره دریافت کرده اند. هیوندای و کیا خود را در ایمنی ثابت کرده اند و اتومبیل های کم استاندارد تولید نمی کنند. بزرگ ترین دلیل این امر بازار رقابتی شدید برای این دو مارک است که با بزرگ ترین خودروسازان جهان در بازار جهانی رقابت می کنند. شاید بزرگ ترین تفاوت ایمنی بین این دو خودرو این باشد که کیا سعی کرده است از همه رادارهای هوشمند و ایمنی استفاده کند.

برای مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در بخش تجهیزات ایمنی می توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

۱_ امروز به دلیل افزایش قیمت خودرو، بسیاری از افراد به دنبال یک مقاله مقایسه ای برای بررسی تست و قدرت این دو هستند. ممکن است بسیاری از خریداران مجاز به تست خودرو نباشند و شما باید از مقاله های تست رانندگی در اتومبیل تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را دریابید.

۲_ هنگامی که شما در پشت فرمان هیوندای سوناتا نشسته اید، احساس رانندگی با ماشین سال خورده  به شما می دهد. کاغذ شتاب هر دو اتومبیل ممکن است برابر باشد، اما هیوندای سوناتا ممکن است حتی در شتاب اولیه خود شما نتوانید از آن لذت ببرد. در مقابل، کیا اپتیما، با یک تغییر دهنده در پشت فرمان، احساس رانندگی هیجان انگیز را القا می کند.

۳_ در استفاده از دو اتومبیل، سوناتا تأثیرات و فشار را بهتر تسکین می دهد و کوچک ترین ضربه داخل کابین احساس می شود. ناگفته نماند که این ماشین بیشتر مناسب خانواده است تا جوان پسندها. البته با استفاده از ۳ حالت رانندگی (عادی، اقتصادی و اسپرت)، این ماشین سعی کرده است کمی جوان تر به نظر برسد؛ اما نباید انتظار زیادی از این ۳ حالت رانندگی داشته باشید، زیرا شما فقط با سرعت بالاتر موتور مواجه می شوید.

۴_ در غیر این صورت، تفاوت زیادی احساس نخواهید کرد. از طرف دیگر، ما یک کیا اپتیما جوان داریم. فرمان از نظر طراحی اسپرت تر است و سیستم موتور آن بسیار خوب طراحی شده و آماده احساس رانندگی خوب است. یکی از نقاط ضعف کیا اپتیما در مقابل هیوندای سوناتا تعلیق آن است. تعلیق خودرو در برخورد با زبری سطح جاده کمی سخت تر از سوناتا است که به کیا اپتیما JF و هدف این شرکت در ساخت این سدان جذاب باز می گردد.

۵_ با حرکت کیا اپتیما به حالت اسپرت، یک فرمان چشمگیر مشاهده خواهید کرد و باعث افزایش راندمان موتور و گیربکس می شود که این امر باعث افزایش لذت رانندگی می شود.

 

طراحی داخلی

وقتی درهای سوناتا را باز می کنیم، کیفیت فضای داخلی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. داشبورد جلو و پنل درها از پلاستیک خشک ساخته شده و با ظاهر خودرو هم خوانی ندارد. تنظیمات سیستم صوتی شامل تنظیمات کروز کنترل و تلفن همراه است، صفحه کیلومتر شمار و نمایشگر دور موتور بسیار ابتدایی هستند و با خودرویی که هیوندای ادعا می کند نیمه لوکس است قابل مقایسه نیست. داشبورد جلوی مرکزی که خبری از شلوغی بازی های نسل قبل نیست، در این سمت سقف دیده می شود و بسیار ساده به نظر می رسد، اهرم تعویض دنده هم آن چنان جذاب نیست.

اما از سوی دیگر دسترسی به ابزار و ارگونومی کابین یکی از بهترین ها در این کلاس خودرویی بوده و نسبت به نسل قبل بهبود یافته و هیچ ابهامی در مورد نسل ششم وجود ندارد. همان طور که از بیرون مشخص بود طراحی داخلی به خوبی انجام شده است و اتاقی بزرگ برای راننده و سرنشینان تدارک دیده شده است که خبری از تماس سر با سقف و برخورد پا با صندلی جلو در عقب نیست.

تفاوت هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

و اما اپتیما شگفتی این قسمت فرمان D شکلی است که پس از فیس لیفت در این مدل استفاده شد. طراح آن پیتر شرایر بود که این شکل فرمان را از آئودی به کیا آورد. کیفیت کابین کمی بهتر از سوناتا است و مواد به کار رفته در کابین از پلاستیک نرم و خشک ساخته شده است. فرمان همان سوناتا با قابلیت تنظیم سیستم صوتی، کروز کنترل و تنظیمات تلفن همراه است. اوج و قدرت کابین صفحه کیلومتر شمار و دور شمارنده با حجم های اغراق آمیز جذاب تر از سوناتا است و داشبورد مرکزی نیز بهتر از سوناتا است. دسته دنده شکل زیبایی دارد و به راحتی قابل جا به جایی است.

تفاوت سوناتا و کیا اپتیما

تجربه رانندگی

اگر با هیوندای سعی کنید صندلی را تنظیم کنید متوجه می شوید به طور کامل یادآور پژو ۴۰۵ می باشد، موردی که کیا اپتیما یک نقطه عطف کابین چند حالته است، با تغییر گیربکس از P به D شروع به رانندگی با این برند کره ای خوب کنید، بنابراین احساس تنبلی زیادی می کنید. در سطح اول جهان، شتاب کند بود، فرمان و گیربکس دستی همانند کیا اپتیما نبود، اما سیستم تعلیق برای جلوگیری از شوک شدید در کابین و رضایت راننده، عدم وجود جا به جایی به راننده، ضربات را بهتر از کیا اپتیما جذب کرد.

دکمه حالت های رانندگی (Drive mode) به شما امکان می دهد حالت های رانندگی را بین سه حالت عادی، اقتصادی و اسپرت تغییر دهید، که در حالت اسپرت برای شتاب بهتر به سرعت موتور بالاتر تبدیل می شوند و این باعث افزایش مصرف سوخت می شود. عملکرد ترمز با پشتیبانی ABS ، EBD و … تضمین شده می باشد.

از هیوندای سوناتا خارج شوید و به کیا اپتیما بروید، کیفیت کابین کیا اپتیما بهتر از سوناتا است، کیا اپتیما نسبت به سوناتا چابک تر و پویاتر است، گیربکس و موتور به خوبی همراه هستند تا سریعاً به پدال گاز پاسخ دهند، در حالی که بسیاری از شیفت ها حتی از آن استفاده نمی کنند. به شما اعتماد به نفس می بخشد، علاوه بر چرخ دنده ها و فرمان، بهترین کلاس است و به خوبی در دست راننده قرار می گیرد تا از رانندگی بیش تر لذت ببرید.

تعلیق و برآمدگی ها به شدت به اتاق منتقل می شوند تا تعداد شن های زیر چرخ تخمین زده شود! سر و صدای کابین نیز یک نمره قابل قبولی کسب می کند، هر چند به اندازه سوناتا خوب نیست، می توانید حالت های مختلف رانندگی را تجربه کنید که در فرمان اسپرت سفت شده است به طوری که در حالی که ماشین در فرمان است، ماشین شتاب نمی یابد.

نکته جالب در مورد گزینه های بی شماری کیا اپتیما این است که متأسفانه طی چند سال گذشته با واردات انواع خودروها و عدم نظارت بر بسیاری از اتومبیل های وارداتی، به خصوص هیوندای، کیا و تویوتا، آن ها گزینه های خاص خود را داشته اند تا اتومبیل ها مهم ترین مواردی باشند که به مشتری تحویل داده می شوند، در حالی که ماشین مهم تر است. برای خلاصه کردن تجربه رانندگی، مانند سایر قسمت های توضیح داده شده در این زمینه، اسپرت با سیستم تعلیق محکم تر بهینه شده و تعلیق سوناتا صاف و آرام است.

سخن آخر

در آخرین قسمت گزارش مقایسه این دو خودرو، تفاوت بین این دو اتومبیل بسیار اندک است و معرفی برنده کار سختی است. در بیشتر موارد، علاقه و حس درونی کلمه اول خرید بین این اتومبیل ها است. اما اگر به دنبال یک سدان نرم و جادار هستید که برای استفاده توسط یک خانواده بزرگ مناسب باشد، به سوناتا LF بروید. اما اگر در این محدوده قیمت مانند طراحی جذاب، انواع ویژگی ها، تجهیزات ایمنی پیشرفته و احساس اسپرت برایتان اولویت دارد، توصیه می کنیم کیا اپتیما را خریداری نمایید. اگر می خواهید اتومبیلی باشد که راحتی شما را به ارمغان بیاورد، شما یک سوناتا خریداری نمایید، اما اگر می خواهید یک ماشین اسپرت داشته باشید که دست شما را در پوست گردو نگذارد انتخابتان اپتیما باشد.

تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱

مطالعه بیشتر  تصویب واردات خودرو های دست دوم در کمیسیون تلفیق مجلس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *