اخبار و رویداد ها

قرعه کشی خودروها تا پایان امسال حذف خواهند شد

 خودروها تا پایان امسال از چرخه قرعه کشی حذف خواهند شد

طبق گزارش پایگاه خبری نیکبخت خودرو منوچهر منطقی (معاون وزارت صنعت و معدن ) بیان کرد که با تعادل عرضه و تقاضا قیمت ها روند کاهشی به خود بگیرند و قیمت خودرو  تا حدودی پایین بیاید. ایشان ضمن اشاره به درخواست سران و قوا برای افزایش کیفیت و تعادل قیمت در بازار خودرو خاطر نشان کرد : با توجه به فرمایشات سران قوا و همچنین افزایش  صادرات ۴۰ درصدی سال گذشته و نبود مشکل ارزی نوبت به ان رسیده تا برای تنظیم بازار و افزایش کیفیت صنعت خودرو سازی برنامه ای در نظر گرفته شود. در گذشته برای مبحث واردات خودرو فقط قشر ثروتمند در نظر گرفته میشد اما در قانون جدید واردات خودرو سعی بر این شده است تا خودرو هایی با قیمت مناسب تر وارد شود تا قشر متوسط و پایین جامعه نیز بتوانند توان خرید داشته باشند.

انتقال فناوری در کنار واردات خودرو انجام میشود

در اکثر کشورها همزمان با واردات خودرو سعی بر آن دارند که همزمان با واردات خودرو در کنار آن فناوری آن بررسی شود و تا حد امکان بر روی خودرو های داخلی آن کشور پیاده سازی شود

معاون وزارت صنعت و معدن با اشاره به اینکه هر سرمایه گذاری که بخواهد در زنجیره خودرو (قطعات و زیر مجموعه) سرمایه گذاری کند و واردات خودرو را طبق میزان سرمایه گذاری اش و مقدار صادراتی که دارد انجام دهد.

عرضه و تقاضا تعیین کننده واردات خودرو

معاون وزارت صنعت و معدن با اشاره به اینکه برای رسیدن به تعادل در بازار خودرو باید نسبت عرضه و تقاضای خودرو یکسان باشد تاکید کرد که مشتریان از کیفیت خودروهای وارداتی رضایت بیشتری دارند بنابراین اگر خودرو سازان داخلی  بخواهند وارد رقابت با این خودروها شوند باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند

مطالعه بیشتر  ورود خودروهای جدید وارداتی به گمرک بندر لنگه

خودرو ، کالایی برای سرمایه گذاری نیست

ایشان در ادامه در رابطه با حذف خودروها از قرعه کشی  اظهار کردند : نکته قابل توجه در بحث قرعه کشی خودروها این است که میزان تقاضا بسیار بیشتر از مقدار تولید میباشد  به همین دلیل باعث بهم خوردن تعادل بازار شده و باعث افزایش قیمت شده و برخی افراد خودرو را به عنوان یک کالا برای سرمایه گذاری در نظر گرفته اند. با برنامه ریزی که شده است تقاضا هایی که بیشتر بر پایه سرمایه گذاری در بازار خودرو است کاهش خواهد یافت و بتدریج با افزایش عرضه ، قیمت خودرو کاهشی خواهد شد.

مسئولان وزارت صمت معتقد هستند که با افزایش عرضه خودرو داخلی  و در کنار آن واردات خودروهای خارجی ، خودروها از چرخه قرعه کشی حذف خواهد شد. اما تا زمانی که قیمت گذاری دستوری خودرو انجام شود هیچ امیدی به حذف این چرخه نیست!

در ادامه افزودند : تا قبل از سال ۹۷ بیشتر تمرکز برای واردات خودرو روی واردات خودروهای لوکس و گران قیمت بود که قشر خاصی از جامعه از آن بهره می بردند اما طبق قوانین جدید واردات خودرو تمرکز بیشتر روی خودرو هایی است که قیمت مناسب تری داشته باشند تا قشر متوسط و پایین جامعه نیز توانایی خرید آن را داشته باشند. نتیجه اینکه با افزایش عرضه خودرو های داخلی و همچین خودروهای وارداتی میتوان امید داشت که بازار خودرو به آرامش نسبی برسد و همچنین شاهد حذف برنامه قرعه کشی خودروها و  کاهش قیمت ها باشیم.

مطالعه بیشتر  راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه با هزینه 75 میلیون دلار در کرمان موتور

نوشته های مشابه