اخبار و رویداد ها

واردات خودرو آزاد شد

واردات خودرو بعد از چندین سال کش و قوس آزاد شد اما با شرایط و قوانین عجیب! خودروسازان اصلی کشور در صورتی که بتوانند خودرو صادر کنند می توانند خودرو وارد کنند و بقیه خودروسازان باید مجوز سی کی دی بگیرند.

بنیامین بهرامی یکی از وارد کنندگان خودرو می گوید ، این قانون به این شکل است که در ابتدا تعداد ۲۰۰ دستگاه وارد میشود و مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت تایید به صورت  CKD وارد می شود

پایان ممنوعیت واردات خودرو

قانون ممنوعیت واردات خودرو اردیبهشت ۱۴۰۱ به پایان میرسد و از اردیبهشت به بعد میتوان شاهد واردات خودرو بود

امیدوارهستیم دولت با برنامه ریزی دقیق این معظل را سریعا حل کند تا مشکلی در این مورد نداشته باشیم

فرید زاوه ، کارشناس واردات خودرو درباره این قانون گفت که اشخاص نیز میتوانند خودرو وارد کنند اما باید خدمات پس از فروش آن را ارائه دهند

وزیر صمت در این باره چه گفت :

سید رضا فاطمی امین در مورد موضوع واردات خودرو بیان کرد : در سال ۹۷ به دلیل مدیریت ارز کشور واردات خودرو ممنوع شد زیرا تحت تحریم های شدید قرار گرفتیم و فروش به شدت کاهش یافت و ناچار شدیم به مدیریت منابع ارزی بپردازیم و واردات خودرو را ممنوع کنیم و اعمال این محدودیت ها تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ وقت دارد و بعد از آن این قانون تصویب نخواهد ولی باز هم به تصمیم دولت بستگی دارد!

در سال ۱۴۰۱ تراز ارزی رشد خوبی داشته است و مشکلات ناشی از کمبود ارز را نداریم وبه احتمال زیاد واردات مشکلی نخواهد داشت. صادرات غیر نفتی کشور امسال به ۴۷ میلیارد رسیده است.

طبق بند الحاقی ۱- به منظور تامین بودجه مورد نیاز برای تامین شبکه راه آهن شهری و بین شهری ، پرسرعت ، برقی و تکمیل طرحهای نیمه تمام در بخش ریلی و راهسازی و همچنین توسعه فرهنگ حمل ونقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل به دولت این اجازه داده شده است که با رعایت سیاست کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات برای بخش خصوصی (چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی) و از محل ارز غیر صادراتی با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران میرسد اقدام و درآمد ناششی از آن به حساب درآمدی جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل واریز گردد.

چه اقلامی مشمول واردات خودرو میشوند؟

تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروسواری و ۲۰ هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز( برقی و هیبریدی)

۱۰ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری و برون شهری

۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی و کامیون یخچال دار

۱ هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار

۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین راه سازی و معادن

شروط  مجلس برای واردات خودرو چیست؟

هر شخص حقیقی و یا حقوقی میتواند با توجه به میزان صادرات خودرو و یا قطعات خودرو نسبت به واردات خودرو اقدام کند و مستقیم و غیر مستقیم باعث تنظیم بازار خودرو شوند.

تبصره های مربوط به طرح ساماندهی صنعت خودرو به شرح زیر است :

شاخص های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و سقف تعداد مجاز واردات آنها به شکل سالیانه و به تصویب هیات وزیران میرسد

وزارت صنعت و معدن باید دستورالعمل های مورد نیاز برای نظارت  برای واردات خودرو را تنظیم کند

دستورالعمل های نظارت برای خدمات پس از فروش و برای جلوگیری از انحصاری شدن نمایندگی در فروش توسط وزارت صنعت و معدن تعیین شود.

تاثیرات واردات خودرو بر بازار داخلی

دقیقا از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو ممنوع شد قیمت خودروهای داخلی شروع به افزایش کردند و روز به روز شاهد افزایش نجومی قیمت ها بودیم.

بسیاری از کارشناسان در همان برهه معتقد بودند که اگر واردات خودرو از سرگرفته شود قیمت ها کاهشی می شوند اما واردات خودرو از سرگرفته نشد که هیچ بلکه تا امسال واردات خودرو ممنوع بود.

بعد از ۴ سال قانون واردات خودرو به حالت قبل خود بازمی گردد ولی هیچ امیدی برای بازگشت قیمت ها به قیمت های ۴ سال قبل  نیست زیرا قیمت ارز رشد بی سابقه داشته و توافق برجام نیز به توافق نرسیده است.

فواید آزاد شدن واردات خودرو چیست؟

ایجاد رقابت برای ساخت خودروی داخلی با کیفیت

کاهش قیمت های خارجی و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو های داخلی

به ارامش رسیدن بازار خودرو

معایب ازاد شدن واردات خودرو

اماده نبودن زیر ساخت های گمرک برای واردات خودرو

در انحصار بودن قیمت گذاری ها توسط وارد کنندگان خودرو

بوجود امدن اختلاف بین خودروسازان داخلی و واردکنندگان

 

مطالعه بیشتر  درباره جریمه دوربین پلیس راهنمایی، رانندگی و مشاهده تصویر تخلف بیشتر بدانید!

نوشته های مشابه