اخبار و رویداد ها

مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو

مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو

در این مقاله قصد داریم سه خودروی دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو را با هم مقایسه کنیم، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره این سه خودرو هستید، پس  تا پایان این مقاله با تیم تخصصی نیکبخت خودرو همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

ایران خودرو یکی از شرکت های بزرگ خودرو سازی در ایران میباشد که محصولات متنوعی را در طول سالیان دراز با کیفیت های مختلف تولید کرده است ، یکی از محصولات این شرکت خودروی دنا میباشد که کیفیت نسبتا خوبی دارد. در ادامه به معرفی این خودرو و دنا پلاس و دنا پلاس توربو میپردازیم و از لحاظ کیفیت و مشخصات این خودرو ها  را مورد بررسی قرار می دهیم.

دنا معمولی

معرفی خودرو دنا

دنا در سال ۱۳۹۳ و با هدف تولید خودروی ملی به محصولات ایران خودرو اضافه شد. این خودرو روی پلتفرم سمند طراحی شده و شباهت نسبتا زیادی از لحاظ ظاهری با سمند دارد. و به عبارتی میتوان گفت یک نوع فیس لیفت از سمند است.

موتور این خودرو همان موتور سمند یعنی همان  EF7 میباشد .این موتور با ظرفیت ۱.۷ لیتری و ۴ سیلندر با توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن بر متر گشتاور دارد.گیربکس این ماشین ۵ سرعته دستی میباشد تا نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ های جلو هدایت کند. زمان رسیدن این خودرو از ۰ کیلومتر تا ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۱۴ ثانیه طول میکشد! وزن دنا تقریبا ۱۲۹۰ کیلوگرم میباشد که میشود گفت وزن مناسبی برای یک سواری درون شهری و برون شهری است.

با توجه به اینکه موتور این خودرو  EF7 میباشد از لحاظ استهلاک بسیار مناسب تر از خودرو هایی مانند خانواده سمند و پژو پارس سال میباشد. دنا یک خودروی سدان میباشد که یکی از مجهزترین و با امکانات ترین سدان داخل کشور شناخته میشود. اما با تمام این تفاسیر کیفیت تولید به طور کلی زیاد رضایت بخش نبوده ولی به نسبت سایر سدان ها و خودروهای داخلی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

به طور مثال کیفیت مواد استفاده شده برای داخل کابین چنگی به دل نمیزند ولی در زمان عرضه ، این خودرو با استقبال خوبی مواجه شد و تا بحال هم از محبوبیت خاصی برخوردار است.

دنا پلاس

دنا پلاس

دو سال بعد یعنی سال ۱۳۹۵ ایران خودرو تصمیم گرفت تا بعد از دنای معمولی به فازتولید دنا پلاس وارد شود تا هم ایرادهای دنا را برطرف کند و هم از لحاظ ظاهری  تغییراتی بوجود آورد و تا حدودی توانست این کار را انجام دهد و دنا پلاس نسخه پیشرفته تر دنای معمولی شد. دنا پلاس از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با دنای معمولی ندارد فقط از نظر ظاهری دچار تغییراتی شده است.

از تغییرات دنا پلاس میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

نمای ظاهری و چراغ های دنا پلاس نسبت به دنا دچار تغییراتی شده است

مهمترین تغییر را میتوان خط زاویه داری که از چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده میشود نام برد.

دستگیره ها رنگ شان کرومی شده است ، فرمت چراغ های عقب تغییر داده شده اند و یه آنتن کوسه ای به این خودرو اضافه شده است.

باقی بخش های دنا پلاس با دنا معمولی تفاوتی ندارد و دست نخورده باقی مانده است.

تعدادی آپشن نیز به دنا پلاس نسبت به دنای معمولی اضافه شده است که میتوان به این موارد اشاره کرد :

سانروف برقی

تنظیمات برقی ۸ جهته صندلی راننده و سرنشین جلو

دی لایت

۴ عدد کیسه هوا( برای راننده و سرنشی جلو و بخش جانبی)

امکانات داخل کابین دنا پلاس به شرح زیر است :

فرمان هیدرولیکی با کلید های کنترلی

تهویه اتومات و کانال تهویه برای سرنشینان عقب

چراغ نقشه خوان

چراغ مه شکن جلو و عقب

بالابر برقی شیشه

قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل

و ….

امکانات ایمنی دنا پلاس چیست

قفل مرکزی به همراه ریموت

فرمان تلسکوپی

سیستم ایزوفیکس صندلی های عقب

سنسور دنده عقب

ABS ترمز ضد قفل

دوربین دید عقب

کمربندهای ایمنی سه نقطه ای برای سرنشینان جلو

مشخصات فنی مشابه دنا و دنا پلاس

در این بخش به مقایسه فنی این دو خودروی محبوب میپردازیم ، همانطور که در بالا گفتیم این دو خودرو از نظر فنی فرقی با یکدیگر ندارند. موتور به کار رفته برای هر دو ماشین EF7 میباشد که ایران خودرو برای برخی از ماشین های تولیدی خود نیز از این موتور استفاده کرده و جواب مثبتی از آن گرفته است.

موتور EF7  دنا پلاس با حجم ۱۶۴۶ سی سی و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ توان تولید ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. دنا پلاس از لحاظ وزنی و رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر با دنای معمولی هیچ فرقی ندارد.  حداکثر این دو خودرو ۱۹۰ کیلومتربر ساعت اعلام شده است.

مشخصات فنی دنا دنا پلاس
پیشرانه EF7 EF7
حجم موتور ۱۶۴۶ CC 1646 CC
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتن متردر ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۵۷ نیوتن متردر ۴۵۰۰ دور در دقیقه
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ۷.۷ ۷.۹۴
حداکثر ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو در نیمه دوم سال ۹۶ تولید و در سال ۹۷ وارد بازار شد. این خودرو از لحاظ ظاهری تفاوت آنچنانی با دنا پلاس نداشت ولی از نظر فنی به یک موتور توربو مجهز شده است و جزء خودروهای پرقدرت خانواده دنا لقب گرفته است و توانسته است جایگاه خوبی بین مشتریان ایران خودرو علی الخصوص جوانان پیدا کند.

هدف ایران خودرو از تولید این خودرو افزایش قدرت محرکه خودرو از طریق نصب موتور توربو بوده است. که به این ترتیب قدرت آن از ۱۱۵ اسب بخار به ۱۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد و همچنین گشتاور آن از ۱۵۷ به  ۲۱۵ نیوتن متر افزایش داشت که تاثیر قابل توجهی روی قدرت و حرکت خودرو داشته است. با تغییر موتور آن شتاب گیری آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته است به طوری که شتاب این ماشین از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر به ۱۰ ثانیه کاهش یافته است یعنی چیزی در حدود ۴ ثانیه کاهش را تجربه کرده است.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو
پیشرانه EF7 TC
حجم موتور ۱۶۴۵ CC
حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
گیربکس ۵ سرعته دستی
مصرف سوختی ۷.۹۴
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۰  ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

مقایسه فنی دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو

مشخصات فنی دنا دنا پلاس ذنا پلاس توربو
پیشرانه EF7 EF7 EF7 TC
حجم موتور ۱۶۴۶ سی سی ۱۶۴۶ سی سی ۱۶۴۵ سی سی
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتن متردر ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۵۷ نیوتن متردر ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوختی ۷.۷ ۷.۹۴ ۷.۹۴
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۴ ثانیه ۱۴ ثانیه ۱۰  ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

از لحاظ داخل کابین تفاوت آنچنانی ایجاد نشده است و دنا پلاس توربو چند آپشن بیشتر از دنا پلاس معمولی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

رینگ آلومینیومی جدید

فرمان چرمی

کفی موکتی با لوگوی توربو

طرح سردسته دنده متفاوت

به طور کلی میتوان گفت خانواده دنا پیشرفت های نسبتا خوبی داشته است و به همان میزان روی قیمت آن تاثیر گذاشته و با افزایش قیمت قابل توجه روبرو شده است.

مطالعه بیشتر  آغاز مزایده خودروهای وارداتی رسوبی از فردا

نوشته های مشابه