خرید و فروش خودروسایپا

خرید و فروش تیبا ۲ کارکرده و صفر+ قیمت روز تیبا ۲

خرید و فروش تیبا ۲ کارکرده و صفر

تیبا ۲ یکی دیگر از محصولات اقتصادی شرکت سایپا است که از سال  ۱۳۸۷ در سبد محصولات این شرکت خودروسازی قرار گرفته است. در مقایسه با پراید ۱۱۱ که تا قبل از عرضه این خودرو، تیبا ۲ تنها هاچ بک شرکت سایپا محسوب می شد. دارای طراحی مدرن تر، امنیت بیشتر و موتوری قوی تر بود ، به همین دلیل در مدت کوتاهی توانست سهم قابل قبولی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.

تیبا ۲ نسخه هاچ بک ،  اولین خودروی ملی سایپا است که اولین بار در سال ۱۳۸۷ به بازار عرضه شد. تیبا صندوقدار بر اساس پرفروش ترین محصول سایپا پراید ساخته شده است. به همین دلیل می توان تیبا را نسخه ارتقا یافته پراید دانست. در سال ۲۰۰۹، خودرو تیبا از بدو ورود به بازار مورد هجوم بسیاری از مردم و کارشناسان قرار گرفت. انتقاداتی از این دست در کنار طراحی نسبتا زشت تیبا باعث شد تا این خودرو نتواند در سال های اولیه عرضه به بازار محبوبیت زیادی کسب کند.

در سال ۲۰۱۳ سایپا نسخه هاچ بک تیبا را با نام تیبا ۲ روانه بازار کرد که در مقایسه با پراید ۱۱۱ کمی جذاب تر و مدرن تر به نظر می رسید.

طبق روال همیشگی سایپا، نسخه‌های هاچ بک گران تر از سدان ها هستند. تیبا ۲ نیز در دو تیپ مختلف با اختلاف قیمت چند میلیون تومانی نسبت به مدل صندوقدار وارد بازار شده است. در ادامه این مقاله به بررسی تیبا ۲ پرداخته ایم و قصد داریم این هاچ بک اقتصادی را از جنبه هایی مانند طراحی، توان خروجی، امکانات رفاهی، ایمنی و … مورد بررسی قرار دهیم. خواهشنمدیم  با تیم بررسی تخصصی نیکبخت خودرو همراه باشید.

نیکبخت خودرو با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای وارداتی و داخلی مشغول به فعالیت بوده است. این مجموعه با ارائه انواع اتومبیل های داخلی و خارجی ، به عنوان یک منبع قوی و متخصص، بر امکانات و آپشن های خودروها تسلط کامل داشته و از این حیث بهترین خودرو مورد نیازتان را بر مبنای سلیقه و بودجه مورد نظر به شما معرفی می کند . در ضمن نیکبخت خودرو شرکتی فعال در زمینه فروش خودرو کارکرده در کوتاهترین زمان ممکن است. همکاران متخصص ما ، طیف متنوعی از خودروهای بازار را تنها با یک بار مراجعه فروشنده به یکی از شعب پس از کارشناسی و تعیین قیمت در کمتر از ۱ ساعت از فروشنده ، خریداری کرده و تحویل آنی مبلغ خودرو و انتقال سند انجام می پذیرد . این شرکت به عنوان مرجعی مطمئن و پشتیبان ،فرآیند فروش خودرو را سریع تر، امنتر و شفافتر از آنچه تاکنون تجربه کرده اید، انجام میدهد. با نیکبخت خودرو فروش فوری خودرو را در کمترین زمان ممکن تجربه کنید.

 

خرید و فروش تیبا 2 کارکرده و صفر - نیبکخت خودرو

 

قیمت روز تیبا ۲ کارگرده و صفر

نام خودرومدلبر اساسقیمت بازار(تومان)قیمت روز خودرو تیبا
هاچ بک‏، تیبا21401 | سایپاقیمت روز بازار295,000,000خرید تیبا کارکرده
صندوق دار‏، SX بنزینی1400 | با رینگ فولادی - سایپاقیمت روز بازار280,000,000
صندوق دار‏، SX بنزینی1401 | با رینگ فولادی - سایپاقیمت روز بازار290.000,000
صندوق دار‏، پلاس1399 | سایپاقیمت روز بازار275,000,000

 

طراحی ظاهری تیبا ۲

تیبا و تیبا ۲ چند سالی است که در بازار کشورمان حضور دارند و تقریبا همه مردم با ظاهر این خودرو آشنا هستند. در یک تذکر کلی درباره طراحی ظاهری برادران تیبا می توان گفت که ظاهر این دو خودرو از جذابیت خاصی برخوردار نیست و مشتریان تنها به دلیل خسته شدن از ظاهر و شمایل پراید به تیبا و تیبا ۲ روی می آورند. در این میان تنها حذف صندوق عقب در تیبا ۲ باعث شده تا ظاهر این خودرو نسبت به مدل صندوقدار کمی بهبود یابد.

نمای بیرونی تیبا توسط یک گروه طراحی ایتالیایی به نام آنجلینی دیزاین (IET) طراحی شده است و شاید به همین دلیل است که چهره این خودرو تا حدودی شبیه به لانچیا اپسیلون ایتالیایی است. پلتفرم X200 که در ساخت تیبا، کوئیک و ساینا به کار رفته بود، ظرفیت بالایی برای ایجاد تغییرات اساسی ندارد. به همین دلیل مهندسان سایپا برای ساخت خودروی جدید بر روی این پلت فرم قدیمی با محدودیت های زیادی مواجه شدند که منجر به ناهماهنگی های متعددی بین ظاهر جلو و عقب تیبا هاچ بک شد. در نمای جانبی، فرم خمیده ستون های A و خطوط روی گلگیر در کنار کاپوت نسبتا کوتاه این خودرو، چهره نه چندان جذابی را برای تیبا ۲ ایجاد کرده است.

تنها بخشی از تیبا ۲ که ممکن است مشتری را برای خرید این هاچ بک کوچک ترغیب کند، نمای عقب است که در مقایسه با سایر قطعات کمی جذاب تر به نظر می رسد.

تیبا ۲ از نظر ابعاد و اندازه تفاوت چندانی با پراید ۱۱۱ یا کوئیک ندارد و کیفیت مونتاژ قطعات بدنه و رنگ آمیزی آن نیز تعجب آور نیست; اما در این بازه قیمتی، محصولات چندان خوبی در بازار کشور وجود ندارد و بسیاری از علاقه مندان به خودروهای هاچ بک مجبور به انتخاب تیبا ۲ در این بازه قیمتی هستند!

خرید و فروش تیبا 2 کارکرده و صفر - نیبکخت خودرو

طراحی داخلی و امکانات رفاهی تیبا ۲

طراحی داخلی تیبا ۲ به اندازه طراحی بیرونی آن جذاب نیست. داشبورد تیبا ۲ را نمونه بهبود یافته داشبورد پراید می دانند . این داشبورد ساده از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است .

سایپا برای رفع سادگی بیش از حد کابین تیبا ۲ در جاهایی از پلاستیک مشکی رنگ استفاده کرده است که باعث شده است داخل تیبا ۲ بسیار زیباتر از اعضای خانواده پراید به نظر برسد. نکته جالب در مورد داشبورد تیبا ۲ تلاش سایپا برای پرکردن فضاهای خالی است. به عنوان مثال، چهار دکمه در وسط داشبورد وجود دارد که دو تای آن به روشن کردن چراغ های مه شکن اختصاص دارد. این عمل معمولا توسط اهرم کنترل چراغ ها که در پشت فرمان قرار دارد انجام می شود و حضور آن به صورت دو کلید مستقل تنها برای فرار از سادگی بیش از حد کابین انجام می شود.

یکی از نکات مثبت کابین تیبا ۲ نسبت به خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به فضای بهتر پا برای سرنشینان ردیف دوم مربوط می شود. البته برتری تیبا ۲ در این قسمت از کابین چندان دوام ندارد ،  چرا که شیشه عقب کاملا توسط پشت سری های بلند صندلی عقب مسدود شده است؛ در نتیجه راننده باید این پشت سری های صندلی های عقب را بردارد تا میدان دید بهتری داشته باشد!

تیبا ۲ خودرویی اقتصادی است و انتظار نمی رود با امکانات و آپشن های زیاد به دست مشتری برسد.  این خودرو در دو تیپ SX و EX در بازار موجود است و تیپ EX مدل فول این خودرو با امکاناتی همچون آینه بغل برقی، شیشه های برقی عقب و رینگ آلومینیومی می باشد. در یک نمای کلی می توان گفت که امکانات رفاهی این خودرو بسیار ساده بوده و به مواردی مانند شیشه برقی جلو، مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع صندلی راننده محدود می شود.

البته خریدار می تواند با پرداخت هزینه اضافی امکانات بیشتری را بر روی تیبا ۲ خود نصب کند. اما اکثر خریداران تمایل زیادی برای حذف خودرو از حالت استاندارد ندارند. از طرفی نصب تجهیزات رفاهی مختلف بر روی این خودرو مستلزم هزینه های هنگفتی است که سودی برای صاحب خودرو نخواهد داشت.

خرید و فروش تیبا 2 کارکرده و صفر - نیبکخت خودرو

 

مشخصات فنی و مصرف بنزین تیبا ۲

در داخل کاپوت تیبا ۲ یک پیشرانه با حجم ۱۵۰۰ سی سی نصب شده است ،  تیبا ۲ نسخه پیشرفته ای از موتور پراید است که می تواند ۸۷ اسب بخار قدرت را در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. در دنیای امروز، این ارقام برای یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری عنوان خوبی به نظر نمی رسد و تا حدودی دلسرد کننده است.

با این که پیشرانه خودروی تیبا ۲ ،  کمی قدرتمندتر از موتور پراید است می توانید موتور خودرو را از نظر فنی به سطح رقبایی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ام وی ام ۱۱۰ ارتقا دهید. این موتور توسط شرکت مگاموتور و FEV آلمان ساخته شده است.

گیربکس تیبا هاچ بک مانند موتور این خودرو برگرفته گیربکس خودروی پراید است اما ضرایب آن برای هماهنگی بهتر با موتور اصلاح شده و دیسک و صفحه نیز بزرگ شده است تا پاسخگوی افزایش قدرت و گشتاور خودرو نیز باشند.

شتاب صفر تا صد خودروی تیبا ۲ حدود ۱۳ ثانیه اعلام شده است و با توجه به وزن ۱۰۴۰ کیلوگرمی این خودرو از لحاظ شتاب تفاوت چندانی با خودرو تیبا ۱ ندارد ، و این شتاب برای یک خودرو هاچ بک با این وزن شتاب مناسبی به نظر نمیرسد .

مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۲ از کارخانه ۶.۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر است که ممکن است به راحتی تا ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش یابد.

خرید و فروش تیبا 2 کارکرده و صفر - نیبکخت خودرو

سیستم تعلیق تیبا ۲

سایپا برای بهبود عملکرد سیستم تعلیق تیبا ۲ قطعات سیستم تعلیق پراید را با ریو مخلوط کرده و نتیجه به دست آمده را بر روی تیبا و تیبا ۲ نصب کرده است ،  که این سیستم از پایداری بهتری نسبت به سیستم تعلیق پراید برخوردار بوده و اطمینان بیشتری را به راننده و سرنشینان منتقل می کند. همانند اکثر خودروهای اقتصادی دنیا، سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع پرتو پیچشی نیمه مستقل است که مشابه آن چیزی است که در پراید مشاهده می شود. ترکیب قطعات خودروهای قدیمی و ساخت قطعات جدید برای خودروهای جدید هنری است که مختص خودروسازان ایرانی است و تیبا ۲ را می توان نمونه بارز این مهندسی بی نظیر دانست!

ایمنی تیبا ۲

مانند سایر محصولات داخلی، هیچ گزارش ایمنی رسمی ای در مورد تیبا ۲ وجود ندارد و این خودرو نیز مانند سایر محصولات ایرانی توسط هیچ یک از مؤسسات رسمی ایمنی ،  مورد بررسی قرار نگرفته است. پلت فرم هاچ بک تیبا نمونه ارتقا یافته پلت فرم پراید (X100) است و با وجود تمامی ادعاهای سایپا مبنی بر افزایش ایمنی این خودرو، هنوز نمی توان به سطح ایمنی این خودرو در تصادفات امیدوار بود.

طبق ادعای سایپا ، امنیت تیبا کمی بهتر از پراید است اما وجود تجهیزات ایمنی اندک تیبا ۲ نمی تواند نقشی در افزایش سطح امنیتی این خودرو داشته باشد.

کیسه هوای راننده و جانبی برای سر نشین ، سیستم ترمز  ABS به همراه ترمزهای دیسکی جلو و ترمزهای کاسه ای عقب ، تنها تجهیزات ایمنی تیبا ۲ هستند که در بهترین حالت در سطح خودروهای اقتصادی دهه نود تخمین زده می شوند. بنابراین توصیه می شود در هنگام رانندگی با تیبا ۲ نکات احتیاطی را رعایت کنید.

تجربه رانندگی با تیبا ۲

پشت فرمان تیبا ۲ و  فضای مربوط به راننده بسیار ساده است و تعداد کمی از وسایل کنترلی خودرو در موقعیت نزدیک راننده قرار گرفته است. اگر خودروی قبلی شما پراید باشد در نگاه اول متوجه ستون های ضخیم تیبا ۲ نسبت به پراید خواهید شد که دید راننده را نسبت به پراید محدود می کند. ابعاد و اندازه تیبا ۲ چندان قابل توجه نیست و در مدت زمان کوتاهی به اندازه این خودرو عادت خواهید کرد. این موضوع یکی از مزیت های هاچ بک تیبا برای رانندگی در شهرهای شلوغی مانند تهران است.

یکی از نکات منفی تیبا ۲ شعاع گردش زیاد آن است که برای خودروی شهری چندان مناسب به نظر نمی رسد. به خصوص با توجه به استفاده از تیبا ۲ در ناوگان تاکسی های اینترنتی و خیابان های نه چندان عریض شهرهای ایران، این امر برای رانندگان درون شهری به معضلی تبدیل شده است. صندلی تیبا ۲ کمی بالاتر از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا پراید ۱۱۱ است، بنابراین راننده دید بهتری به اطراف خود دارد. سیستم تعلیق تیبا ۲ نسبت به پژو ۲۰۶ نرم تر است .

زمانی که در  داخل کابین تیبا ۲ ، به جز راننده سرنشین دیگری وجود نداشته باشد، این خودرو از نظر شتاب و کشش کمی قابل قبول به نظر می رسد و می تواند انتظارات شما را از یک هاچ بک جمع و جور در این بازه قیمتی برآورده کند. یکی از نکات منفی موتور تیبا ۲، ضعف طراحی قسمت موتور آن است ،  دسته نازک موتور این خودرو باعث شده تا بدنه تیبا ۲ کمی بیشتر از حد انتظار دچار لرزش شود و سرعت خودرو بیش از آن چه هست به نظر برسد.

زوزه گیربکس که این روزها به معضل همیشگی خودروسازان داخلی تبدیل شده است در اکثر مدل های تیبا ۲ به چشم می خورد. سوختن سنسورهای موتور نیز یکی از مشکلات اصلی تیبا است که مشکلات زیادی را برای برخی از دارندگان این خودرو نیز به وجود آورده است; بنابراین شاید پس از خرید این خودرو مجبور شوید به روشن بودن چراغ چک تیبا ۲ عادت کنید.

سخن آخر

تیبا ۲ به همراه سایپا ۱۱۱، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ام وی ام ۱۱۰ مجموعه ای از هاچ بک های ارزان و پرفروش در بازار داخلی را تشکیل می دهند که مشتریان زیادی را در بازار ایران دارند. با توجه به شرایط فعلی بازار، شاید بتوان تیبا ۲ را بهترین گزینه برای افرادی دانست که با بودجه محدود قصد خرید نمونه های صفر کیلومتر یا کم کارکرد یک هاچ بک جمع و جور و کم مصرف را دارند.

از طرفی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بسیار گران تر از تیبا ۲ است و هزینه نگهداری و قطعات آن در سطح بسیار بالاتری نسبت به تیبا ۲ میباشد. ام وی ام ۱۱۰ فقط برای استفاده در داخل شهر مناسب است و برای سفر های خارج از شه ، مناسب نمی باشد مسیرهای برون شهری در نهایت توجه به مشخصات فنی قابل انجام میباشد . سویژگی های تیبا ۲ نسبت به  سایپا ۱۱۱  تفاوت قیمتی چند میلیونی این دو خودرو را توجیه می کند; تیبا ۲ از نظر قدرت و شتاب وضعیت بهتری دارد و آپشن های بیشتری ارائه می دهد. علاوه بر این، ایمنی این خودرو نسبت به محصولات خانواده پراید بهبود یافته است; بنابراین تیبا ۲ در بین رقبای خود انتخابی معقول به نظر می رسد.

مطالعه بیشتر  خرید و فروش تیانا کارکرده و صفر + قیمت روز تیانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *