آموزش و ترفند های خودرویی

راه های افزایش شتاب خودرو

برای رانندگان حرفه ای و جوانان پرشور، شتاب خودرو بسیار مهم است، بنابراین آن ها همیشه به دنبال راه هایی برای افزایش شتاب خودرو خود هستند. اما طبق قوانین بین المللی، کارخانه های خودروسازی باید شتاب تولید خودرو را محدود کرده و از رسیدن خودرو به حداکثر شتاب جلوگیری کنند. البته محدودیت شتاب خودرو دلایلی دارد که می تواند قابل توجه باشد.

دلیل اول جلوگیری از تصادفات شدید و نجات جان انسان ها، دلیل دوم مربوط به مصرف سوخت است، بنابراین افزایش شتاب با افزایش مصرف سوخت ارتباط مستقیم دارد، گاهی ممکن است رانندگان به مرور زمان با کاهش شتاب خودرو خود مواجه شوند.  می تواند به دلیل وجود اشکال در برخی از قسمت های خودرو باشد. برای افزایش شتاب خودرو باید عیب آن را پیدا کنید و نسبت به رفع ایراد آن اقدام کنید.

در این مطلب در مورد روش های افزایش شتاب خودرو صحبت خواهیم کرد تا بدانید چگونه شتاب خودرو را افزایش دهید پس با ما همراه باشید.

راه های افزایش شتاب خودرو چیست؟

راه های مختلفی برای افزایش شتاب خودرو وجود دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود. مطالعه این موارد می تواند برای صاحبان خودرو مفید باشد.

تعویض یا سرویس کاتالیزور خودرو

یکی از دلایل کاهش شتاب خودرو می تواند وجود مشکل در قسمت کاتالیست باشد، گازهای خروجی موتور برای تصفیه از داخل کاتالیزور عبور می کنند تا به گازهای ایمن تبدیل شوند، به دلیل آلودگی، عمر مفید کاتالیزور با گذشت زمان کم می شود و کم کم این قطعه نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و سپس موتور خودرو نیز دچار اختلال می شود.

این اختلال باعث از دست دادن شتاب خودرو می شود و این یکی از دلایل مهم کاهش شتاب است.

کاتالیزور خودرو نقش مهمی در شتاب و آلایندگی دارد و پس از مدتی باید آن را سرویس و تعمیر و یا شستشو دهید.

روغن موتور و فیلتر روغن

وظیفه صاف کردن حرکت پیستون در داخل سیلندر و خنک نگه داشتن موتور بر عهده روغن موتور است.  اگر در خودروی خود از روغن موتور بی کیفیت استفاده کنید، حرکت پیستون در داخل سیلندر گرمای زیادی ایجاد می کند و این باعث می شود سوخت داخل سیلندر زودتر از جرقه زدن شمع ها آتش بگیرد و باعث آتش سوزی موتور شود. بنابراین برای افزایش شتاب خودرو باید روغن موتور مرغوب و سازگار با موتور خودروی خود را انتخاب کنید.  هم چنین زمان تعویض روغن موتور مهم است، اگر در زمان مناسب آن را تعویض نکنید، خاصیت خود را از دست داده و دیگر روان کننده نخواهد بود. در نتیجه موتور آسیب می بیند و شتاب خودرو کاهش می یابد در نتیجه تعویض به موقع روغن خودرو باعث افزایش شتاب خودرو می شود.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که فیلتر روغن به اندازه روغن موتور مهم است، زیرا در صورت عدم تعویض به موقع می تواند سلامت موتور خودرو را به خطر بی اندازد. پیشنهاد ما تعویض فیلتر روغن برای افزایش شتاب خودرو هنگام تعویض روغن موتور است.

راه های افزایش شتاب خودرو - نیکبخت خودرو 

تغییر فیلتر هوا

یکی از راه های افزایش شتاب دستگاه، تعویض به موقع فیلتر هوا است. این مؤلفه که یکی از ساده ترین مؤلفه های هر خودرو است، نقش مهمی در عملکرد و کارایی خودرو دارد. فیلتر هوا، هوا را درون موتور خودرو تمیز کرده و از هرگونه آلودگی یا گرد و غبار جلوگیری می کند. اما این قطعه با گذشت زمان کثیف می شود و منافذ آن مسدود می شود. در نتیجه، هوا نمی تواند به خوبی عبور کند و شتاب ماشین کاهش پیدا میکند. بنابراین هنگام تعویض روغن و فیلتر مراقب باشید و از تعمیرکار بخواهید که آن را برای شما تغییر دهد.

جایگزینی تمیز کردن فیلتر هوا از ناخالصی های انژکتور در سوخت باعث می شود که انژکتور و خاک به مرور زمان رسوب کند و مقدار استاندارد سوخت وارد سیلندر نشود. این عمل منجر به احتراق نامناسب می شود و شتاب وسیله نقلیه را کاهش میدهد. بنابراین هر چند وقت یک بار ماشین خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا انژکتور را بشویید و تمیز کنید. این کار باعث افزایش شتاب خودرو می شود.

راه های افزایش شتاب خودرو - نیکبخت خودرو 

تعویض شیر ورودی پمپ بنزین

تعویض شیر ورودی پمپ بنزین که به پدال گاز متصل می شود. این بدان معنی است که هر چه پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، هوای بیشتری وارد سیلندر میشود و شتاب دستگاه افزایش پیدا میکند . اما اگر سیم گاز شل شود، هوای کافی وارد سیلندر نمی شود زیرا نمی تواند هوای کافی را باز کند. بنابراین به طور دوره ای سیم گاز خودرو را بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل، سریع آن را تعمیر کنید.

پمپ بنزین خودرو وظیفه پمپ بنزین هدایت سوخت از مخزن به انژکتور است. اگر پمپ به خوبی کار نکند، سوخت کافی به سیلندر وجود ندارد. در نتیجه، شتاب خودرو بسیار کاهش می یابد. برای افزایش شتاب خودرو، باید به طور دوره ای آن را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را جایگزین کنید. هنگامی که پمپ بنزین فرسوده می شود، موتور خودرو در قسمت های فرو رفته می شود. بنابراین اگر احساس می کنید که ماشین هنگام عبور از جاده های کوهستانی، به درستی عمل نمی کند، ممکن است پمپ بنزین خودرو شما خراب باشد.

استفاده از بنزین سوپر

استفاده از بنزین با کیفیت بالا برای خودرو بسیار مهم است و باعث افزایش شتاب خودرو می شود. توصیه می کنیم از بنزین سوپر تا حد امکان برای سوخت خودروی خود استفاده کنید و از تقویت کننده اکتان برای افزایش کیفیت سوخت استفاده کنید، زیرا بنزین معمولی کم اکتان است. البته مقدار تقویت کننده اکتان نیز باید محاسبه شود. در مسیر مخزن به پمپ بنزین یک فیلتر وجود دارد که در صورت وجود ناخالصی در سوخت ، باعث میشود تا وارد پمپ و موتور نشود . اما فیلتر گاز عملکرد خود را از دست می دهد و منافذ آن بسته است، بنابراین پمپ بنزین نمی تواند به درستی کار کند و سوخت کافی را به انژکتور ارسال کند.

راه های افزایش شتاب خودرو - نیکبخت خودرو 

تعویض دریچه ها

اگر بر روی شیرها کوچک ترین خوردگی و یا آلودگی وجود دارد برای این که سوخت از بین نرود به عوض کردن دریچه های پیستون بپردازید. زیرا دریچه ها نمی توانند شیرهای ورودی و خروجی استوانه را به خوبی ببندند. نتیجه این عملکرد ناقص کاهش شدت احتراق در داخل سیلندر است که باعث کاهش شتاب دستگاه می شود. تمیز کردن شیرها و تعویض آن ها می تواند به عنوان یکی از راه های بهبود شتاب خودرو استفاده شود. تعویض پمپ بنزین خودرو و ورودی موتور به سیلندرها را بررسی کنید. در صورت خراب شدن این قطعه، ماشین به اندازه کافی شتاب نمی یابد و مشکلاتی خواهد داشت. هنگامی که هوای داخل سیلندر کافی نیست، احتراق ناقص انجام می شود. و آلوده شدن آن بخش از فضا باعث مسدود شدن مسیر سوخت و هوا خواهد شد. و همین موضوع باعث می شود دریچه گاز به خوبی عمل نکند. در نتیجه برای آن که خودرو شتاب خود را به دست آورد باید آن بخش که دچار آلودگی شده است به خوبی تمیز شود.

تعویض لاستیک

تعویض لاستیک برای هر اتومبیل از نظر اندازه متفاوت است و در صورت عدم استفاده صحیح، می تواند تأثیر مستقیمی در کاهش شتاب خودرو داشته باشد. اگر تایر بزرگ باشد، هنگام حرکت، اصطکاک بیشتری با زمین دارد و این باعث کاهش شتاب آن می شود. بنابراین اگر شما میپرسید که چگونه شتاب ماشین را افزایش دهیم ، پاسخ ما همیشه استفاده از لاستیک های استاندارد است که با ماشین شما سازگار است. هم چنین، تعادل تایر و تنظیم فرمان تأثیر زیادی در افزایش شتاب خودرو دارد. میزان اصطکاک و چسبندگی تایر خودرو در سرعت بخشیدن به آن مؤثر است. اصطکاک کم تر شتاب را افزایش می دهد. لاستیک های فرسوده دارای آج کم تری هستند بنابراین اصطکاک بیشتری دارند و شتاب را کاهش می دهند. به همین دلیل برای افزایش شتاب خودرو باید لاستیک های فرسوده را به سرعت تعویض کنید. در نتیجه می توانید وزن را تا حد ممکن کاهش دهید تا شتاب خودرو افزایش یابد.

در این شرایط از اقداماتی که می تواند شتاب خودرو شما را بیشتر کند تعویض میل لنگ می باشد. البته این عمل باید توسط افرادی که در این زمینه تخصص دارند انجام شود. همچنین تعویض چرخ دنده ها هم می تواند بسیار مؤثر باشد چرا که در برخی از خودروها از چرخ دنده های کوچک  و در بعضی دیگر از چرخ دنده های بزرگ استفاده شده است. اتومبیل هایی که از چرخ دنده های بزرگ استفاده می کنند، سوخت کم تری مصرف می کنند و شتاب کم تری دارند. در مقابل، اتومبیل هایی که از چرخ دنده های کوچک استفاده می کنند، مصرف سوخت زیادی دارند اما تسریع می شوند. بنابراین اگر به دنبال افزایش شتاب اتومبیل خود هستید، می توانید چرخ دنده های کوچک را با چرخ دنده های بزرگ ماشین جایگزین کنید تا سرعت بیشتری کسب کنید. البته شما باید هزینه بیشتری برای سوخت خودرو بپردازید.

راه های افزایش شتاب خودرو - نیکبخت خودرو 

 

ریمپ ایسیو  (Remap ECU)

یکی از اقدامات تخصصی برای افزایش شتاب خودرو Remap ECU است. در اتومبیل های امروزی، ECU نقش مهمی در عملکرد قسمت های مختلف خودرو دارد. با برنامه ریزی انجام شده در EcU، اتومبیل ها با محدودیت هایی رو به رو هستند که یکی از آن ها شتاب است. بنابراین راه حل های مورد استفاده برای تقویت شتاب خودرو ایجاد تغییر در تنظیمات نصب شده در ECU و از بین بردن محدودیت های آن است. اما این امر نیاز به تخصص دارد و توسط دستگاه های پیشرفته انجام می شود. بنابراین، افزایش شتاب خودرو از طریق Remap بسیار حساس است و نباید توسط مبتدیان انجام شود.

تنظیم کنترل دریچه گاز یکی از اقدامات انجام شده برای افزایش شتاب دستگاه از طریق تغییر در برنامه ECU، تنظیم کنترلر دریچه گاز است. در اتومبیل های امروزی، دریچه گاز برقی با یک دریچه گاز مکانیکی جایگزین می شود. بنابراین، میزان فشار روی پدال گاز با مقدار باز شدن دریچه گاز خطی نیست و طبق یک سری محاسبات انجام می شود. البته استفاده از دریچه گاز برقی باعث کاهش آلودگی خودرو می شود اما شتاب آن را کاهش می دهد. متخصصان Remap ECU تنظیمات دریچه گاز را با استفاده از نرم افزار اختصاصی Remap تغییر می دهند تا رابطه دریچه گاز و فشار پدال گاز نزدیک به خطی باشد، در حالی که تنظیمات آن از استاندارد خارج نمی شود.

راه های افزایش شتاب خودرو - نیکبخت خودرو 

طراحی آیرودینامیکی خودرو

بهینه سازی وضعیت آیرودینامیکی خودرو طراحی بدنه خودرو نقش مهمی در شتاب آن دارد. هرچه طراحی آیرودینامیکی بیشتر باشد، شتاب خودرو بیشتر می شود. به همین دلیل طراحی ماشین اسپرت با سایر اتومبیل ها متفاوت است. این طرح باعث افزایش سرعت و شتاب خودرو می شود و از طرف دیگر ماشین را زیباتر می کند. طراحی آیرودینامیکی خودرو به حدی مهم است که به عنوان یک رشته دانشگاهی به دانشجویان علاقه مند ارائه می شود. البته برای همه امکان پذیر نیست که قسمت های مختلف را جایگزین کنند و پرهزینه است. اما با از بین بردن برخی از قسمت های خودرو می توانید شتاب آن را افزایش داده و سرعت خودرو را سرعت بخشید.

بررسی استپر موتور

تنظیم هوای ورودی به سیلندرها یکی از وظایف استپر موتور است. در صورت خرابی این قطعه، خودرو شتاب کافی نمی گیرد و با مشکل مواجه می شود. هنگامی که هوای کافی در سیلندر وجود ندارد، احتراق ناقص رخ می دهد. استپر خیلی زود کثیف می شود زیرا در مسیر هوا و سوخت قرار دارد. رسوب پله ای باعث می شود که شیر گاز به درستی باز و بسته نشود. در این مواقع خودرو زیاد گاز می گیرد یا در آستانه خاموش شدن  قرار می گیرد. برای حل چنین مشکلی باید استپر را برداشته و تمیز کرد. به این ترتیب شتاب خودرو بهبود می یابد.

کاهش ارتفاع خودرو

کاهش ارتفاع هم چنین تأثیر زیادی در افزایش شتاب خودرو دارد، زیرا باعث می شود هوای کم تری از زیر اتومبیل عبور کرده و سرعت بگیرد. هم چنین در کاهش مصرف سوخت مؤثر است.

سخن آخر

سرانجام، در این مقاله، ما سعی کردیم شما را با روش های افزایش شتاب خودرو آشنا کنیم. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اما برخی از آن ها هزینه سنگینی را به صاحب خودرو تحمیل می کنند، بنابراین تعیین هدف افزایش شتاب خودرو مهم است. اگر به طور عادی از ماشین خود استفاده می کنید، استفاده از چند مورد فوق کافی است. اما اگر می خواهید در مسابقات اتومبیل رانی رقابت کنید، باید خود را برای هزینه های سنگین آماده کنید.

 

مطالعه بیشتر  آشنایی با سیستم کنترل فشار تایر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *