آموزش و ترفند های خودرویی

صفر تا صد بیمه ی بدنه

صفر تا صد بیمه بدنه 

کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری جهت خرید بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث باید اقدامات لازم را انجام دهند. در بازار وسایل نقلیه امروزی که همواره با افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی آن مواجه هستیم، همه رانندگان می خواهند با اخذ بیمه نامه خودرو، بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو، ضمن رانندگی ایمن، از خسارات جانی و مالی خود بکاهند. اما خرید بهترین بیمه خودرو نیازمند اطلاعات می باشد. در این مقاله سعی داریم راهنمای کامل و جامع بیمه بدنه خودرو را ارائه دهیم.

اما ابتدا باید بدانید بیمه بدنه خودرو چیست؟ با مراجعه به نکات این مقاله و سایر مقالات معرفی شده در زیر به شما کمک می کنیم تا با توجه به شرایط خود بهترین بیمه بدنه خودرو را انتخاب کنید. پس با نیکبخت خودرو همراه باشید تا درباره بیمه بدنه خودرو و تعهدات بیمه بدنه خودرو صحبت کنیم.

سوالی که در ابتدا برای بسیاری از مردم مطرح می شود این است که؛ بیمه بدنه خودرو چیست؟ برخلاف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو اختیاری می باشد. این بیمه نامه یکی از انواع بیمه های اموال متعلق به وسایل نقلیه می باشد. بیمه گر می تواند با پرداخت مبلغ معینی به عنوان حق بیمه به شرکت بیمه، وسیله نقلیه خود را در مقابل خطرات حوادث رانندگی بیمه کند و خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

اگر خودروی خود را از ایران خودرو خریداری کرده اید، احتمالاً با نام کارت طلایی آشنا هستید. با توجه به گرانی خودرو و قطعات یدکی ، و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه بدنه خودرو به شدت برجسته می شود. به همین دلیل کارشناسان خرید خودرو بیمه بدنه را به تمامی دارندگان خودرو به ویژه دارندگان خودروهای غیرعادی توصیه می کنند.

بنابراین یک خودروی معمولی در سال ۱۴۰۱ ارزشی معادل یا کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. اگر قیمت خودروی شما بیش از این مقدار باشد، خودروی شما غیرعادی یا لوکس محسوب می شود. در این شرایط می توانید برای جبران خسارتی که بیمه شخص ثالث راننده مسئول حادثه قادر به جبران آن نیست، از بیمه بدنه غیرمعمول خودرو استفاده کنید. طبق قوانین بیمه بدنه خسارت خودروی معمولی به طور کامل توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می شود.

صفر تا صد بیمه بدنه - نیکبخت خودرو

دلیل تفاوت قیمت بیمه بدنه در شرکت های مختلف چیست؟

حتما در هنگام استعلام از سوی شرکت ها برای بیمه بدنه خودروی خود با قیمت های متفاوتی برخورد کرده اید، این امری طبیعی می باشد و مهم ترین دلیل آن محدودیت غرامت آن ها می باشد. به عبارت ساده، به این معناست که هر چه سقف بیمه بدنه شرکت بیشتر باشد، قیمت آن ها نیز بالاتر می باشد. از دیگر عواملی که این شرکت ها در قیمت تفاوت داشتند می توان به نرخ رقابتی آن ها اشاره کرد که گاهی در مقاطعی از زمان برای جذب مشتریان بیشتر قیمت ها را کاهش می دهند.

چرا باید بیمه خودرو بخریم؟

افزایش قیمت خودرو هزینه های خسارت خودرو را بسیار کمرشکن کرده است. بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی شخص ثالث را جبران می‌کند . شخص ثالث، شخص زیاندیده در جریان تصادفات است. ولی برای خسارات خودروی مقصر، بیمه بدنه مطرح می‌شود. اگر شرایط زیر برقرار باشد، بیمه بدنه ،  خسارت خودروی شما را جبران می‌کند:

۱ – بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر باشد.

۲ – بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر شناخته نشود.

۳ – راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شده باشد؛ به بیان دیگر دسترسی به راننده مقصر برای دریافت خسارت میسر نیست .

۴ – خودروی شما نامتعارف و لاکچری باشد. در این شرایط بیمه شخص ثالث راننده مقصر کل خسارت را جبران نخواهد کرد.  بیمه بدنه خودروی نامتعارف در این شرایط کمک ساز خواهد بود.

بر اساس ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث ، تفکیک خودروها به دو دسته متعارف و غیر متعارف میباشند ، اهمیت تهیه بیمه نامه بدنه بیش از پیش مشخص شد. بدون شک خرید بیمه بدنه در شرایط فعلی یک ضرورت می باشد زیرا با افزایش قیمت خودرو اهمیت داشتن بیمه بدنه بر هیچ کس پوشیده نیست.

در واقع قوانین بیمه بدنه به گونه ای می باشد که صدمه دیده می تواند خسارات وارده به بدنه خود را جبران کند. در این زمان که قیمت ها سر به فلک کشیده اند ، داشتن بیمه بدنه خودرو دیگر اختیاری نیست و ضروری به نظر می رسد.

کاهش هزینه تعمیرات یکی از مهم ترین مزایای بیمه بدنه خودرو می باشد. البته ممکن است هر شرکتی قوانین بیمه بدنه خود را داشته باشد. البته افراد بسته به شرایط می توانند بیمه بدنه مختلفی را خریداری کنند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:

۱ – بیمه بدنه به صورت کیلومتری

نوعی بیمه بدنه می باشد که بر اساس تعداد کیلومتر محاسبه و پرداخت می شود.

۲ – بیمه بدنه یک روزه

این بیمه بدنه همان اصلی می باشد; اما با این تفاوت که برای مدت کوتاه تری و فقط برای یک روز صادر می شود. کسانی که قصد امانت گرفتن خودرو را دارند می توانند از بیمه بدنه یک روزه استفاده کنند.

۳ – بیمه ماشین اجاره ای

برای کسانی که قصد دارند یک ماشین گران قیمت برای یک رویداد خاص اجاره کنند، استفاده از بیمه ماشین اجاره ای پیشنهاد می شود.

۴ – بیمه بدنه خودرو مدل پایین

بیمه بدنه خودروهایی را شامل می شود که ۱۰ سال یا بیشتر ساخته شده اند و خسارت های ناشی از تصادفات را با توجه به پوشش به طور جامع جبران می کند. قیمت بیمه بدنه خودرو مدل پایین با توجه به ارزش خودرو در بازار، تعداد پوشش های انتخابی، تخفیف ها و شرکت تعیین می شود.

۵ – خسارت خودرو نا متعارف

اگر قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، خودرویی غیرعادی محسوب می شود. به این ترتیب که اگر با خودروی دیگری تصادف کند و پوشش بیمه شخص ثالث آن وسیله نقلیه کم تر از میزان خسارت باشد، باید از بیمه بدنه خود استفاده کند.

برای کسانی که ماشین های نامتعارف دارند خرید بیمه بدنه پیشنهاد می شود. در تصادفات با خسارت شدید، استفاده هم زمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث در این جا بیشترین کاربرد را دارد.

شرایط تعریف شده در بیمه نامه بدنه

۱ – بیمه گر: شرکت بیمه ای می باشد که مشخصات آن در این بیمه نامه درج شده است. این شرکت بیمه در ازای دریافت حق بیمه، خسارت احتمالی خودرو را با توجه به شرایط بیمه بدنه جبران می کند.

۲ – بیمه گذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است. در این جا مالک خودرو ، به عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود. در شرایط دیگر، بیمه گزار می‌تواند یا به یکی از عناوین قانونی ، نمایندگی مالک یا ذینفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک  داشته باشد. او قرارداد بیمه را با بیمه‌گر منعقد می کند و متعهد پرداخت حق بیمه آن می باشد.

۳ – ذی نفع: شخصی می باشد که به درخواست بیمه شده نام او در بیمه بدنه خودرو درج شده و تمام یا قسمتی از خسارت به وی پرداخت می شود.

۴ – حق بیمه:  مبلغی است که در بیمه‌نامه مشخص شده‌است و بیمه‌گذار موظف است آن را هنگام صدور بیمه‌نامه یا به ترتیبی که در بیمه‌نامه مشخص می‌شود به بیمه‌گر پرداخت نماید.

۵ – موضوع بیمه: وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در بیمه‌نامه بدنه اتومبیل درج شده‌است. لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل و یا در بیمه نامه درج شده است نیز جزو موضوع بیمه محسوب می شود.

۶ – فرانشیز بیمه بدنه: در قراردادهای بیمه‌ای که بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار منعقد می‌شود، قسمتی از خسارت است که شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت آن ندارد و بر عهده بیمه گذار است. فرانشیز بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه متفاوت می باشد. علت آن تفاوت در فرانشیز خسارت های گوناگون پوشش بیمه بدنه تلقی می‌شود.

۷ – مدت اعتبار بیمه نامه: شروع و پایان مدت اعتبار بیمه نامه به ترتیبی خواهد بود که در بیمه نامه معین می گردد.

پوشش های بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی می شود؟ این اولین سوالی است که مطرح می شود و همیشه این سوال مطرح می شود که پوشش بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی می شود؟ یا بیمه بدنه شامل چه مواردی می شود؟  باید بدانید که خطرات یا حوادثی که شامل بیمه بدنه می شوند به دو دسته تقسیم می شوند:

۱ – خطرات یا پوشش های اصلی

۲ – خطرات یا پوشش های اضافی

پوشش های اصلی بیمه بدنه

شرایط بیمه بدنه خودرو را در قسمت قبل ذکر کردیم و قانون بیمه بدنه را برای موارد تحت پوشش توضیح دادیم. در ادامه باید بدانید که پوشش های اصلی در بیمه بدنه خودرو برای همه شرکت های بیمه یکسان می باشد. بهترین بیمه بدنه همیشه به انتخاب و شرایط شما بستگی دارد. بیمه گزار با پرداخت حق بیمه از جبران خسارات تحت پوشش اصلی بیمه بدنه بهره مند می شود. خیلی ها از ما می پرسند که چند درصد خسارت را بیمه بدنه پرداخت می کند؟ بهتر است در این جا اشاره کنیم که پوشش خسارت بیمه بدنه به موارد زیادی بستگی دارد که مهم ترین آن میزان خسارت و درصد حق بیمه می باشد. پوشش های اصلی در واقع همان تعهدات بیمه بدنه می باشد.

پوشش های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می باشد:

۱ – سرقت عمومی خودرو

۲ – خسارات وارده به خودرو در هنگام امداد و نجات و حمل و نقل

۳ – وقوع تصادف برای خودرو و پوشاندن برخورد خودرو با اجسام ثابت

۴ – خسارات ناشی از آتش سوزی، انفجار و صاعقه به وسیله نقلیه بیمه شده یا قطعات یدکی همراه آن وارد می شود.

۵ – خسارت وارده به لاستیک و چرخ خودروی بیمه شده. شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت باطری و لاستیک خودرو تا سقف ۵۰ درصد ارزش نو آن ها می باشد.

نحوه محاسبه بیمه بدنه خودرو

مبلغ اولیه حق بیمه بدنه خودرو بر اساس ارزش خودرو محاسبه می شود. یعنی هر چه ارزش خودروی شما بیشتر باشد، قیمت بیمه بدنه آن نیز بیشتر می شود. مبلغ نهایی بیمه بدنه بر اساس: ارزش خودرو، تعداد سیلندر خودرو، سال خودرو، پوشش های اضافی انتخابی و تخفیف های درج شده در بیمه نامه محاسبه می شود.

یکی از روش های خرید، پرداخت اقساطی قیمت بیمه بدنه می باشد. در این روش ۵۰ درصد مبلغ اولیه را به صورت اقساط و مابقی را به صورت اقساط ۴ تا ۸ ماهه پرداخت می کنید. برخی از شرکت ها امکان خرید اقساطی را دارند.

تخفیف بیمه بدنه خودرو

تخفیفات بیمه بدنه مانند پوشش آن به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم می شود که در ادامه توضیح داده شده است.

تخفیف بیمه بدنه اصلی

لیستی که شامل تخفیف اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می باشد:

۱ – تخفیف بیمه بدنه خودرو صفر کیلومتر معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد

۲ – تخفیف خرید نقدی معادل ۱۰ تا ۲۰ درصد

۳ – تخفیف برای سال های بدون ضرر

تخفیف های بدون خسارت یکی دیگر از انواع تخفیف های بیمه بدنه می باشد که در هنگام تمدید قرارداد بیمه بدنه لحاظ می شود. در صورت عدم دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه در مدت اعتبار بیمه نامه خودرو، در هنگام تمدید بیمه نامه بدنه از تخفیفات بدون خسارت برخوردار خواهید شد.

تخفیف های فرعی بیمه بدنه خودرو

به جز تخفیف هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، هر شرکت بیمه ای برای خرید بیمه بدنه تخفیف های ویژه ای نیز در نظر می گیرد. تخفیف بیمه بدنه خودرو شامل موارد زیر است:

۱ – تخفیف خرید گروه بیمه بدنه خودرو

۲ – تخفیف در ارزش خودروهای غیر معمول و گران قیمت

۳ – تخفیف ویژه برای دارندگان بیمه عمر

۴ – تخفیف برای بیمه گرانی که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خود را از شرکت بیمه خریداری می کنند.

۵ – تخفیف های مناسبتی که شرکت های بیمه و سامانه های خرید آنلاین بیمه برای بیمه شدگان در نظر می گیرند.

آیا بیمه بدنه باید به نام صاحب خودرو ثبت شود؟

نکته مهم در تهیه و خرید بیمه بدنه این می باشد که اگر بیمه شده و مالک یکسان نیستند باید نام مالک در ذی نفع ثبت شود. به طور کلی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث باید به نام مالک ثبت شود. در شرایط خاصی می توان بیمه نامه را به نام بیمه گذار ثبت کرد. باید وکالت نامه مالک خودرو را بیاورید و همان طور که گفتیم نام مالک به عنوان ذی نفع در بیمه نامه ثبت شود.

مطالعه بیشتر  0 تا 100 راهنمای خرید روغن موتور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *