آموزش و ترفند های خودرویی

صفر تا صد بیمه شخص ثالث

استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو نیازمند اطلاعات منحصر به فردی می باشد،  دانستن اطلاعاتی مانند: تعریف بیمه شخص ثالث، پوشش ها، نحوه محاسبه قیمت و … به شما در انتخاب بهتر کمک می کند.

بیمه شخص ثالث چیست 

بیمه شخص ثالث برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری می باشد. طبق قانون مسئولیت مدنی، این بیمه نامه مالک وسیله نقلیه را در برابر وقوع خسارات جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث ناشی از حوادث رانندگی بیمه می کند.

به عبارت دیگر تمامی افرادی که در اثر حادثه دچار خسارت مالی و جانی می شوند ، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می گیرند. این بیمه هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارت مالی را جبران می کند.

در بیمه شخص ثالث صاحب وسیله نقلیه شخص اول می باشد که در اکثر بیمه نامه ها به عنوان بیمه گر شناخته می شود. طرف دوم شرکت بیمه می باشد که طبق قراردادی که تحت عنوان بیمه گر در بیمه نامه درج شده است موظف به جبران هزینه ها می باشد. و در نهایت شخص ثالث فرد مصدوم در حوادث رانندگی می باشد .

 در قانون جدید بیمه شخص ثالث، راننده مقصر حادثه نیز مشمول بیمه اجباری وسیله نقلیه یعنی پوشش بیمه شخص ثالث است.

صفر تا صد بیمه شخص ثالث - نیکبخت خودرو

پوشش های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت مالی و خسارت جانی یا جسمی شخص ثالث را پوشش می دهد. بیمه گر متعهد است تا ، حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث خودرو را برای جبران خسارات جانی و مالی طبق حداکثر تعهدات توافق شده در بیمه نامه شخص ثالث بپردازد.

۱ – خسارت مالی: خسارت های مالی که به خودرو شخص ثالث وارد می شود. این خسارات شامل خسارت مالی برای شخص ثالثی می باشد که ماشینش خسارت دیده است.

۲ – خسارت بدنی: خسارات وارده به اشخاص ثالث از قبیل: فوت، از کارافتادگی و هزینه های درمانی ناشی از حادثه میباشد . خسارت بدنی پرداخت شده ، نوعی مهریه است که میزان آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارات شامل صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو ، ناتوانی جزئی یا کلی، غرامت فوت و هزینه درمان اشخاص ثالث در اثر حوادث می باشد.

۳ – پوشش حوادث راننده: خسارت وارده به جان راننده مجروح ، به شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می گیرد.

استعلام و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

در رابطه با محاسبه مبلغ بیمه شخص ثالث موارد بسیار زیادی مؤثر می باشد که در ادامه این مقاله به این موارد خواهیم پرداخت.

هزینه پایه بیمه بر اساس دستور بیمه مرکزی

حق بیمه شخص ثالث بر اساس نرخ حق بیمه و تعداد سیلندر خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) کامیون ها به شرکت های بیمه اعلام می شود.

بر این اساس، بیمه مرکزی هر ساله حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ حق بیمه و تعداد سیلندر خودرو به شرکت های بیمه اعلام می کند. میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث هر ساله بر اساس ۲.۵ درصد مهریه ماه های حرام اعلامی در سال جاری محاسبه می شود.

سقف هزینه ی پرداختی بیمه شخص ثالث برای خسارت های جانی، بر اساس مبلغ دیه کامل در ماه حرام تعیین می شود . چهار ماه: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه های حرام در تقویم قمری است.

استفاده از وسیله نقلیه بیمه شده 

استفاده از خودرو به شرکت های بیمه نشان می دهد که ریسک احتمالی خودروی بیمه شده برای بیمه گذار چقدر است. وسایل نقلیه ای مانند تاکسی ، یا وسایل نقلیه آموزشی رانندگی به دلیل نوع استفاده از آن ها بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند. بنابراین بیمه گذاران این خودروها مجبور به پرداخت حق بیمه شخص ثالث بیشتری هستند. کاربرانی که حق بیمه شخص ثالث را افزایش می دهند:

۱ – آمبولانس

۲ – ایستگاه آتش نشانی

۳ – تاکسی در داخل و خارج شهر

۴ – خودرو های بار

۵ – خودرو های مناسب برای مصارف صنعتی

جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث

اگر در تمدید بیمه شخص ثالث خودرویتان تاخیر داشته باشید ، و در زمان پایان بیمه نامه اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث پلاک خودرو خود نکنید، شما شامل پرداخت هزینه ای بابت جریمه خواهید شد. جریمه تاخیر به صورت روزانه محاسبه می شود. در صورتی که مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث به پایان رسیده باشد و خسارت مالی یا جانی رخ دهد، بیمه گر تعهدی به پرداخت خسارت ندارد. بنابراین مالک خودرو یا وسیله نقلیه ، باید خسارت وارده را بپردازد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به شرح زیر محاسبه می شود :

به ازای هر روز تاخیر، مالک باید معادل تقسیم حق بیمه کامل بدون تخفیف یک سال خودرو بر تعداد روزهای متعارف یک سال یعنی ۳۶۵ روز بپردازد.

میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث

هر ساله حداقل و حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودرو توسط بیمه مرکزی تعیین می شود. اما بیمه گر با پرداخت حق بیمه بیشتر می تواند پوشش مالی بیشتری دریافت کند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث که در سال ۱۴۰۱ توسط بیمه مرکزی تعیین شده است معادل ۳.۵ میلیون تومان است. به عنوان مثال: با خرید بیمه شخص ثالث در ایران می توانید از حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث نسبت به مدل خودروی خود برخوردار شوید.

تخفیف بیمه شخص ثالث (بدون تخفیف خسارت خودرو)

عامل تاثیرگذار بعدی در بیمه شخص ثالث، تخفیف بدون ضرر است. در این تخفیف بیمه شده می تواند در طول تمدید بیمه نامه به تعداد سال هایی که بیمه شده و خسارتی از بیمه گذار دریافت نکرده باشد ، از شرکت بیمه تخفیف بگیرد. این مبلغ از حق بیمه شخص ثالث وی کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سنوات بدون خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سنوات تخفیف بدون ضرر از ۸ سال به ۱۵ سال تغییر یافته است.

کاهش تدریجی تخفیف در صورت آسیب

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه گذار همه تخفیف ها را به یکباره حذف نمی کند، بلکه تخفیف ها به تدریج کاهش می یابد.

صفر تا صد بیمه شخص ثالث - نیکبخت خودرو

تخفیف بیمه شخص ثالث توسط شرکت بیمه ارائه می شود

شرکت های بیمه هر ساله در بازه قیمتی که بیمه مرکزی به آنها اعلام می کند، مبلغ مورد نظر را به عنوان سومین حق بیمه خودرو به بیمه گذاران اعلام می کنند. برخی از شرکت ها از نظر تخفیف های مجاز، قیمت بیمه شخص ثالث کم تری را به بیمه گذاران ارائه می دهند. بدیهی است حق بیمه شخص ثالث پرداختی توسط بیمه گر نباید کم تر از حداقل مبلغ حق بیمه اعلام شده توسط بیمه مرکزی باشد.

مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث

اعتبار بیمه شخص ثالث می تواند بلند مدت یک ساله یا کوتاه مدت یعنی چند روزه باشد. با این حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که بخواهید خودروی خود را ظرف چند ماه آینده بفروشید. در این شرایط بیمه نامه شخص ثالث کوتاه مدت یا حتی چند روزه بهترین گزینه برای شما است. اگر مدت بیمه شخص ثالث سالیانه باشد می توانید آن را به صورت اقساطی نیز خریداری کنید.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات عدم ضرر آن

بیمه شخص ثالث به دو صورت قابل انتقال است:

  1. اسقاطی بودن خودرو با بیمه نامه شخص ثالث
  2. فروش خودرو با بیمه شخص ثالث و خرید خودرو نو

نکات کلی انتقال اجباری بیمه خودرو

بهتر است قبل از انتقال بیمه شخص ثالث به موارد زیر توجه کنید:

۱ – برای انتقال بیمه شخص ثالث، بیمه گر باید سند مالکیت وسیله نقلیه را به صورت قطعی منتقل کرده باشد. به عبارت دیگر بیمه گذار هیچ گونه وکالت و تعهدنامه ای را در این خصوص نمی پذیرد.

۲ – اسناد مالکیت خودروی قبلی، مالکیت خودروی جدید و مالکیت بیمه نامه های قبلی باید به نام یک نفر باشد.

۳ – انتقال بیمه نامه شخص ثالث فقط در زمان تمدید بیمه نامه امکان پذیر است.

۴ – امکان انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات عدم خسارت آن در صورت یکسان بودن جنس بدنه و کاربری دو خودرو وجود دارد. به عنوان مثال ، بیمه شخص ثالث تاکسی را نمی توان به موتور سیکلت یا کامیون منتقل کرد.

مدارک لازم جهت انتقال بیمه شخص ثالث

برای انتقال بیمه شخص ثالث باید مدارک زیر را ارائه دهید:

۱ -الحاقیه فسخ بیمه‌نامه خودروی اسقاطی

۲ –  ابطال بیمه نامه شخص ثالث قبلی

۳ – درخواست کتبی بیمه گر به همراه مدارک شناسایی وی

۴ – سند ماشین جدید

۵ -مدارک شناسایی بیمه‌گذار

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شرکتی دیگر

گاهی ممکن است از خدمات شرکت بیمه‌ای که پیش‌تر خودرویتان ‌را بیمه کرده‌اید؛ رضایت نداشته باشید.

در چنین شرایطی هیچ اجباری به ادامه مسیر با آن شرکت وجود ندارد و به‌ سادگی می‌توانید بیمه شخص ثالث‌تان ‌را به همراه تخفیف‌هایش به یک شرکت بیمه دیگر انتقال بدهید.

البته شرط‌هایی برای این کار وجود دارد:

۱ – برای تغییر شرکت بیمه‌گر باید چند روز پیش از انقضای بیمه شخص ثالث خود اقدام کنید.

۲ – اگر بیمه‌تان را به‌صورت آنلاین تمدید می‌کنید، باید تصویر کارت خودرو و بیمه‌نامه قبلی را در سایتی که از آن بیمه خریداری می‌کنید بارگذاری کنید.

۳ – اگر به‌صورت حضوری برای تمدید بیمه‌نامه خود در یک شرکت جدید اقدام می‌کنید نیز باید بیمه‌نامه قبلی و کارت خودرو را همراه داشته باشید.

۴ – به‌این‌ترتیب به‌سادگی می‌توانید یک شرکت بیمه تواناتر را جایگزین شرکت قبلی و خدمات بیمه‌ای باکیفیت‌تری در یافت کنید.

نکاتی برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی قبلی به خودروی جدید

برای انتقال بیمه شخص ثالث از خودروی قدیمی خود به خودروی جدید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. اسناد مالکیت ماشین قبلی و ماشین جدید (برگ سبز قدیم و نو) به نام یک نفر باشد.
  2. در صورت اتمام بیمه نامه قبلی خودرو نیازی به تمدید نیست. بنابراین، می توانید فرآیند خرید بیمه شخص ثالث را تکمیل کنید.
  3. اگر بیمه نامه جاری است باید الحاقیه داشته باشید.
  4. برای انتقال بیمه نامه لازم است هر دو وسیله نقلیه دارای نوع و کاربری یکسان باشند. به عنوان مثال، بیمه نامه شخص ثالث موتور سیکلت را نمی توان به خودرو، کامیون یا تاکسی منتقل کرد.

بیمه شخص ثالث دیجیتالی شده

فرآیند آنلاین خرید، صدور و پرداخت خسارت بیمه با ورود فناوری اینسورتک به کشور، مقدمات حذف فیزیکی برای دریافت بیمه نامه را فراهم کرد. بر این اساس، از سال ۲۰۱۹، بیمه نامه های فیزیکی شخص ثالث به فایل های PDF با کدهای QR تبدیل شده است. بنابراین صاحبان وسایل نقلیه می توانند پرونده بیمه نامه خود را چاپ کنند یا به سادگی کد منحصر به فرد آن را با خود حمل کنند.

سوالات متداول درباره بیمه نامه شخص ثالث

بهترین بیمه شخص ثالث کدام است؟

شرکت های بیمه تقریباً قیمت های مشابهی را برای بیمه شخص ثالث ارائه می دهند. اما قیمت به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده در خرید بهترین بیمه شخص ثالث باشد. در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث باید عوامل مختلفی از جمله: توانمندی شرکت بیمه، میزان پوشش مالی ارائه شده، کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعبه ها ، سهم بازار و … را در نظر گرفت.

منظور از شخص ثالث چه کسی است؟

ر اساس قانون تجارت به همه اشخاص حقیقی و یا حقوقی که توسط موضوع بیمه دچار زیان مالی و یا زیان بدنی شده باشد شخص ثالث گفته می‌شود.

چگونه ارزان ترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کنیم؟

بیمه مرکزی حداقل قیمت بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ پرداختی اعلامی از سوی قوه قضائیه تعیین می کند. این قیمت برای حداقل پوشش مالی در بین تمام شرکت های بیمه یکسان است، اما شرکت های بیمه تفاوت هایی در قیمت های خود برای پوشش های مالی بالاتر دارند.

چگونه می توان از صحت بیمه نامه خودرو مطمئن شد؟

برای بررسی اصالت بیمه نامه شخص ثالث خودرو می توانید با درج شماره بیمه نامه با مراجعه به سایت بیمه مرکزی و سامانه سنهاب از اصالت بیمه نامه اطمینان حاصل نمایید.

آیا امکان صادر کردن المثنی برای بیمه نامه شخص ثالث وجود دارد؟

با توجه به حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه های شخص ثالث، می توانید با مراجعه به پروفایل کاربری خود در وب سایت insurance.com در قسمت بیمه نامه های من به کلیه بیمه نامه های خریداری شده خود دسترسی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *