اخبار و رویداد ها

سیستم AWD و ۴WD و تفاوت این دو

تا به حال فکر کرده اید که تفاوت بین AWD در مقابل ۴WD در SUV چیست؟ راهنمای شما اینجاست. تا پایان این مقاله از نیکبخت خودرو همراه ما باشید.

با ظهور خودروهای شاسی بلند و وانت های دو کابین، مشتریان بیشتری نسبت به گذشته خودروهایی با سیستم تمام چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک خریداری می‌کنند. برخلاف خودروهای دو چرخ متحرک که با استفاده از چرخ‌های جلو یا عقب حرکت می‌کنند، در چرخ‌های تمام یا چهار چرخ متحرک، نیرو به هر چهار چرخ هدایت می‌شود. بسیاری از مردم خودروهایی با کشش تمام چرخ متحرک (AWD) را به دلایل ایمنی انتخاب می کنند، در حالی که جویندگان ماجراجویی خودروهای چهار چرخ متحرک (۴WD) را انتخاب می کنند تا بتوانند از جاده خارج شوند. ما نگاهی دقیق تر به مزایا و معایب کشش تمام پنجه و AWD در مقابل ۴WD می اندازیم.

تفاوت بین چهار چرخ متحرک و دیفرانسیل عقب بسیار ساده است: در دیفرانسیل جلو/عقب، یا دو چرخ جلو خودرو را می کشد یا چرخ های عقب. اما در مورد اصطلاحاتی مانند ۴ چرخ متحرک (۴WD یا ۴×۴) و تمام چرخ متحرک (AWD) چطور؟ ماشین‌ها و کامیون‌ها معمولاً دارای چهار چرخ هستند، بنابراین این دو ممکن است شبیه هم باشند. و درست است که هر دو سیستمی هستند که هم محور جلو و هم محور عقب را نیرو می‌دهند، اما تفاوت‌ها در نحوه کار و موقعیت‌هایی است که برای آنها مناسب هستند.

سیستم تمام چرخ متحرک AWD (ALL WHEEL DRIVE)

سیستم‌های AWD، گشتاور (نیرویی که در شتاب احساس می‌کنید) را از موتور به هر دو محور هدایت می‌کنند و قدرت را به هر چهار چرخ می‌رسانند. این باعث می شود که در هنگام شتاب گیری در شرایط لغزنده در جاده، کشش بیشتری ایجاد شود. AWD امکان تغییر در قدرت ارسال شده به هر محور را فراهم می کند که به چرخ ها اجازه می دهد با سرعت های مختلف بچرخند و هندلینگ بهتری را ارائه می دهند.

AWD در خودروهای سواری و خودروهای شاسی بلند رایج شده است و در دو نوع ارائه می شود: AWD تمام وقت و نیمه وقت یا AWD اتوماتیک. سیستم های تمام وقت AWD به طور مداوم هر دو محور جلو و عقب را ساپورت می کنند. AWD پاره وقت در خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب یافت می شود. با تکیه بر حسگرها برای تشخیص زمانی که به آن نیاز است. این در مقایسه با یک سیستم AWD تمام وقت، دارای امتیاز مصرف سوخت بهتری است. چه تمام وقت و چه پاره وقت، سیستم های تمام چرخ محرک معمولاً بدون نیاز به انجام کاری برای راننده کار می کنند. این سیستم فاقد دنده سنگین و دارای دفلاک می باشد که برای خارج از جاده (آفرود) کارایی ندارد، حداکثر می‌توان از آن در مسیرهای ناهموار ملایم، گل و لای، برف، باران، یخ بندان و نهایتا تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کرد اما توصیه می کنیم در جهت خرابی کمتر و زود به هنگام در شهر و روی آسفالت مورد استفاده قرار نگیرد.

سیستم چهار چرخ متحرک ۴WD (4 WHEEL DRIVE)

سیستم‌های ۴WD که بیشتر در کامیون‌ها و شاسی‌بلندهای قوی‌تر یافت می‌شوند، هنگام خروج از جاده و حمل بارهای سنگین بیشتر کاربرد دارند. مانند AWD، ۴WD هم نیرو را به دو محور جلو و عقب می فرستد، اما ۴WD میل محرک جلو و عقب را با هم قفل می کند. این بدان معنی است که قدرت ارسال شده به هر دو محور یکسان است. این امر باعث می شود خودرو در شرایطی مانند گل و لای، برف و ماسه در خارج از جاده، کشش بیشتری داشته باشد. نکته دیگری که در ۴WD با AWD متفاوت است این است که در بیشتر موارد، سیستم های ۴WD باید به صورت دستی توسط راننده درگیر شوند، معمولاً با فشار دادن یک دکمه یا چرخاندن سوئیچ. در حالی که ۴WD وقتی وسیله نقلیه آفرود می‌شود می‌درخشد، بهتر است در جاده استفاده نشود زیرا پیچیدن را دشوار می‌کند و معمولاً برای شرایط جاده مناسب نیست. یک استثنا در اینجا یک سیستم ۴WD است که دارای تنظیمات “بالا” و “پایین” است که می تواند توسط راننده انتخاب شود. تنظیم بالا ممکن است به شرایط لغزنده در جاده کمک کند، در حالی که تنظیم پایین حداکثر کشش را در خارج از جاده ایجاد می کند. در سیستم‌های جدید ۴WD شما می‌توانید خودتان سیستم را به صورت الکترونیکی فعال و غیرفعال کنید. البته در مدل های کمی قدیمی تر شما می‌بایست این کار را به وسیله دنده اضافی کنار دنده اصلی انجام می‌دادید.

در سیستم‌های الکتریکی معمولاً حالت Low وجود دارد که به معنای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین دو چرخ طرفین است. همچنین حالت High نیز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نیز گفته می‌شود. در این حالت مشکل قفل شدن دیفرانسیل وجود ندارد. در این حالت خودرو می‌تواند تا سرعت ۶۰ مایل بر ساعت حرکت کند.

آیا به AWD نیاز دارم یا ۴WD ؟

در حالی که هر دو AWD و ۴WD برای ایجاد کشش بیشتر در هنگام شتاب در خودرو وجود دارند، هیچ کدام به توقف یا پیچیدن کمک نمی کنند. با این حال، هر دوی آنها زمانی که شرایط سخت می شود کمک می کنند. اگر می‌خواهید وسیله نقلیه‌ای مجهز به AWD یا ۴WD تهیه کنید و نمی‌دانید به کدام یک نیاز دارید، نحوه استفاده از وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از آن برای آفرود استفاده کنید یا برای یدک کشی به آن فشار اضافی خودرو نیاز دارید، ۴ چرخ متحرک همان چیزی است که می خواهید. از سوی دیگر، سیستم تمام چرخ محرک به شما کمک می کند تا در هنگام استفاده در جاده در شرایط یخ زده و مرطوب، کشش بیشتری داشته باشید. اگر ترجیح می دهید سیستم های خودرویتان هوشمند باشد و خودرویتان خودش تشخیص دهد تا که تقسیم نیرو در جاده های برفی و بارانی چگونه باشد، بهترین انتخاب شما خرید خودروهایی است که AWD هستند. خودروهای ۴WD بیشتر برای مسیرهای صعب العبور مناسبند و در شرایط زمستانی و برفی نیز سیستم های AWD کارایی بهتری از خود نشان می دهند.

این تجهیزات علاوه بر اینکه قیمت نهایی خودرو را بالا خواهد برد، با افزایش مقدار قابل توجهی وزن، مصرف سوخت خودرو را نیز بالاتر می برد. در نتیجه هزینه های جابجایی خودرو نیز افزایش یافته و کارایی کلی سیستم برای اقشار کم درآمد تر دچار افت محسوسی خواهد شد.

به عنوان مثال رنجروور ایووک در مدل AWD خود از مصرف سوختی بیشتر نسبت به مدل تک دیفرانسل خود بر خوردار است و هم قیمت آن به مراتب بالاتر از مدل دو چرخ متحرک آن خواهد بود.

 

مطالعه بیشتر  مزایای خرید و فروش خودرو ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *