اخبار و رویداد ها

هوشمندسازی معاینه فنی خودرو

هوشمندسازی معاینه فنی خودرو

در این مقاله می خواهیم به  بررسی  هوشمندسازی معاینه فنی بپردازیم ، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا انتهای این مقاله بررسی همراه باشید.

معاینه فنی چیست؟ گرفتن معاینه فنی خودرو برای دارندگان وسایل نقلیه الزامیست. پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید خود را بر گرفتن معاینه فنی خودرو برای تمام خودروهای سواری چه خارجی و چه داخلی با سن بیشتر از ۴ سال گذاشته است و در صورتی که از این مهم سرپیچی شود دارنده ی خودرومشمول اعمال قانون و جریمه خواهد شد. معاینه فنی شامل بررسی سلامت خودرو از تمام جهات می شود که کارشناسان مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای خودرو را بررسی و نحوه ی عملکرد خودرو را می سنجند و گزارشی مبنی بر سلامت خودرو و کارکرد درست آن تهیه کرده و در اختیار رانندگان قرار می دهند. این برگه معاینه فنی نزد دارنده خودرو میماند. هدف از معاینه فنی خودرو میزان آلاینده موتور و کارایی تست سیستم ترمز هست. از جمله موارد دیگری که در مراکز معاینه فنی خودرو انجام می شود میتوان اشاره کرد به:

  • – بازدید از چراغ های جلو و عقب خودرو ها و وسایل نقلیه موتوری
  • – تست ترمز جلو، ترمز عقب و ترمز دستی خودروها
  • – بررسی چرخ های جلو و عقب
  • – تست عملکرد صحیح کمک فنرها سیستم اتصالات جلوبندی و همینطور وضعیت ظاهری خودروها

چنانچه ایمنی و سلامت خودرو مورد تایید کارشناسان مراکز معاینه فنی قرار نگیرد دارنده ی خودرو باید برای رفع ایرادات فنی به تعمیرکار مراجعه نموده و پس از اصلاح موارد دوباره به مرکز معاینه فنی بازگردد تا پس از بازبینی خودرو برگه معاینه فنی را دریافت نماید. برای اخذ معاینه فنی نیاز به اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو می باشد شما پس از مراجعه به مرکز معاینه فنی مدارک لازم را ارائه می دهید سپس اطلاعات خود را در سیستم مرکز ثبت کرده و بعد از دریافت بارکد و پرداخت هزینه خودرو شما معاینه فنی میشود . اعتبار معاینه فنی برای هر خودرو بستگی به سال تولید آن خودرو دارد و به شرح زیر می باشد

  • – موتور سیکلت، خودروی سواری شخصی و دولتی سبک؛۱ سال
  • – خودروهای عمومی سبک‌و‌سنگین با عمر کمتر از ۱۰ سال؛۶ ماه
  • – خودروهای عمومی سبک‌وسنگین با عمر بیشتر از ۱۰ سال؛۳ ماه
مطالعه بیشتر  رشد قیمت خودرو های پژو در بازار

هوشمند سازی معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۱

به گزارش نیکبخت خودرو، محسن تبریزی مهر؛ معاون فنی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از حذف کاغذی گواهی معاینه فنی و جایگزینی آن با نسخه الکترونیکی که لینک آن از طریق پیامک به مشتریان ارسال می‌شود و همچنین درخواست و صدور تمام مجوزهای مراکز معاینه فنی در شهر تهران با همکاری و هماهنگی وزارت کشور خبر داد.

تبریزی مهربیان کرد: با پیگیری‌های ستاد معاینه فنی پیاده‌سازی این طرح‌ها توسط همکاران وزارت کشور انجام و به‌زودی هوشمندسازی رویه‌ها در کلانشهر تهران اجرایی خواهد شد. ستاد معاینه فنی اتخاذ این رویکرد جدید را در راستای اهمیت مسائل زیست محیطی و کاهش مصرف کاغذ و به حداقل رساندن چرخه اداری پیگیری کرده است. در رویه جدید صدور گواهی معاینه فنی، پس از انجام آزمون فنی خودروها در سالن معاینه فنی مراجعه‌کنندگان می‌توانند به نتایج آزمون خودروی خود از طریق لینکی که با پیامک ارسال می‌شود به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به بخش‌های دیگر در مرکز معاینه فنی، دسترسی داشته باشند.

ضمناً در لینک اعلامی زمان دقیق اعتبار معاینه فنی خودرو و تمام سوابق نتایج آزمون در هر زمان قابل فراخوان است. درخصوص درخواست و صدور مجوز احداث مراکز معاینه فنی با توجه به تاکید دولت مبنی بر هوشمندسازی تمام فرایندهای مرتبط با مشتریان، به‌زودی تمام درخواست‌های متقاضیان از طریق سامانه در دسترس قرار گرفته و دستگاه‌های ذیربط مجوزها را به صورت سیستمی صادر خواهند کرد.

وی افزود: در حال حاضر شهر تهران از بضاعت ۵۴ خط معاینه فنی در ۱۶ مرکز ثابت و ۷ واحد سیار مختص خودروهای سبک برخوردار بوده که با توجه به صحت و دقتی که در آزمون خودروها در مراکز شهر تهران انجام می‌شود این مراکز توانسته جایگاه ویژه‌ای را در اعتماد سازی شهروندان در مقایسه با دیگر مراکز کشور کسب و ایفا کنند. نزدیک به ۴۰ درصد از خودروها خارج از الزامات قانونی و بحث جریمه تنها برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی نشان داد که مراکز شهر تهران از مراکزی صرفا برای انجام معاینه فنی دوره‌ای ، به مراکزی جهت پایش سلامت خودروها تبدیل شده است .

خوشبختانه خودروها در سال چندین مرتبه برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی و آلایندگی به این مراکز مراجعه می‌کنند. ضمنا تأکید می‌شود جهت آسودگی خاطر شهروندان در مراکز شهر تهران تمام خدمات ارائه شده دارای ضمانت بوده و شهروندان می‌توانند با اطمینان از خدمات این مراکز جهت کنترل و بررسی سلامت خودروی خود مراجعه کنند. علاوه بر تضمین خدمات معاینه فنی در مراکز شهر تهران تمام نیاز های تعمیرگاهی و خدمات خودرویی با لحاظ اجتناب از راه اندازی خدمات غیر ضروری و مشابه در محدوده اطراف مراکز معاینه فنی، تمهید و فراهم شده و این خدمات از طریق بخش خصوصی ذیصلاح و دارای توانمندی‌های لازم با استفاده بهینه از امکانات و فضاهای موجود در مراکز معاینه فنی شهر تهران ارائه می‌شود؛ ضمنا این خدمات نیز چه در بخش لوازم یدکی و چه در بخش تعمیرات دارای تضمین و گارانتی است.

هزینه معاینه فنی در سال ۱۴۰۱ برای وسایل نقلیه چقدر است؟

نوع وسیله نقلیه هزینه در سال ۱۴۰۱ (به تومان)
خودرو سبک بنزین سوز ۴۷
خودرو سبک دوگانه سوز ۴۷
خودروهای گازوئیل‌سوز  ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان
خودرو سنگین و نیمه سنگین  ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان
موتورسیکلت ۱۲

مبلغ بازرسی چشمی قطعات گازسوز (به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز، خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. اگر خودرو شما دچار نقص فنی شده بود و بعد از رفع آن، نیاز به مراجعه دوباره به این مراکز داشتید باید مبلغ مرحله دوم را پرداخت کنید. معمولا مراجعه دوم به این مراکز بعد از ۱۴ الی ۱۵ روز از مراجعه اول اتفاق می‌افتد.

نوع خودرو مرحله هزینه (به هزار تومان)
خودرو سبک اول ۴۷
دوم ۱۰
خودرو سنگین اول ۷۱
دوم ۱۲
موتور سیکلت

 

اول ۱۲
دوم ۲

بیشترین علت رد شدن خودرو ها در معاینه فنی به دلایل زیر می باشد:

  • نقص و مشکلات ظاهری
  • گازهای خروجی و آلاینده‌ها
  • وجود مشکل در سیستم ترمز
  • مشکلات هم‌راستی‌ چرخ‌ها
  • نقص در سیستم کمک فنر

جهت اطلاع از آدرس مراکز معاینه فنی در تهران اینجا کلیک کنید

مطالعه بیشتر  مانع جدید بر سر واردات خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *