اخبار و رویداد ها

رونمایی از خودروی مشترک ایرانسل و سایپا

به گزارش نیکبخت خودرو تاریخ ۲۵ مهر در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با حضور دکتر منوچهر منطقی (معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت)، مهدی خطیبی (مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو)، محمد علی تیموری (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا)، دکتر سعید تاجیک (مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI)، دکتر سیدشهریار زینی (مدیرگروه خودرویی ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، مهندس محسن یوسف‌پور (مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل) و مهندس سیدشاهین عذبی (مدیرعامل مرکز نوآوری و تحقیقات سایپا) رویداد فناوری خودروهای آینده برگزار شد. در این رویداد خودروی شاهین به فناوری ‌روز صنعت‌خودرو یعنی Connected Car (خودرو متصل) مجهز شده بود.

در این مقاله می خواهیم  خودروی مشترک سایپا و ایرانسل را بررسی کنیم. با تیم تخصصی نیکبخت خودرو برای بررسی این خودرو  همراه باشید، همچنین شما عزیزان فروشنده خودرو شاهین جهت دریافت قیمت خودروی کارکرده خود می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نماییدو نیز می توانید برای اطلاع از قیمت خودروی شاهین کارکرده و صفر به سایت نیکبخت خودرو مراجعه کنیدو اگر قصد خرید و یا فروش فوری خودرو خود را دارید برای خرید یا فروش به بخش  خرید و فروش  خودروهای کارکرده در سایت ما مراجعه کنید.

شاهین کانکت، یک قدم مدرن

در این رویداد شاهین کانکت با همراهی مهندس محسن یوسف‌پور و مهندس سیدشاهین عذبی و سایر مدیران ارشد و متولیان صنعت‌خودرو رونمایی شد. تفاوت زیادی در طراحی شاهین کانکت با نسخه‌هایی که به‌بازار عرضه شده وجود ندارد مگر رنگ آبی خاص اقیانوسی و نصب یک اسپویلر کوچک روی درِ صندوق‌عقب. این خودرو دارای بالاترین سطح فناوری اتصال به‌مراکز امدادی و اورژانسی است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی ایمنی این سدان اسپرت را افزایش دهد. دراین‌باره با رضا عبدالوند، مهندس حامد سامانی، مهندس محسن یوسف‌پور و دکتر سید شهریار زینی گفت‌وگوهایی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
رضا عبدالوند، قائم‌مقام مدیرعامل مرکز نوآوری و تحقیقات سایپا در مورد شروع فناوریConnected Car  (خودرو متصل) روی محصولات سایپا بیان کرد:« قرار بود مساله Connected Car (خودرو متصل) در سال ۱۳۹۸ با همکاری شرکت ایرانسل روی خودرو کوئیک پیاده شود. اما بعدها قرار شد روی پروژه SP100 که همین خودرو شاهین است، نصب شود. درعین حال به‌دنبال تغییر در مدیریت‌ها این پروژه به‌حالت تعلیق درآمد؛ تا این‌که سرانجام امروز شاهد رونمایی از شاهین با قابلیت خودرو متصل هستیم. همچنین قرار است مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا روی دو نسخه Mild Hybrid و Full Hybrid کار کند. اما مطابق گفته‌های مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قرار است روی نسخه هیبرید شاهین نیز کار شود. درنهایت برای این‌که این خودرو به‌نسخه تولیدی برسد، کمی به‌زمان نیاز داریم. اما در بخش‌ توسعه اولیه تا سال آینده روی این پروژه کار خواهیم کرد»

مطالعه بیشتر  هوشمندسازی معاینه فنی خودرو

شاهین متصل از طریق به اشتراک‌گذاری دسترسی اینترنتی می‌تواند با دستگاه‌های داخل و خارج از خودرو ارتباط برقرار کند. مکان‌یابی و امکان ارسال اطلاعات مکانی، برخورداری از سرویس اشکال جهت برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در مواقع اضطراری و همین‌طور امکان ارسال گزارش دیاگ خودرو به سرویس نظارت بر اطلاعات و اعلام نتیجه به کاربر از طریق تلفن همراه راننده، از جمله ویژگی‌های تکنولوژی جدید در شاهین متصل هستند.

یکی از آپشن هایی که در خودروهای به روز استفاده می‌شود قابلیت مانیتور کردن رفتار راننده است که در شاهین کانکت وجود دارد. در کشورهای اروپایی این آپشن با قوانینی همراه است که به‌عنوان مثال اگر رفتار راننده‌ای درست و اصولی باشد، هزینه بیمه آن راننده تا حد زیادی کاهش می‌یابد. آپشن توانایی اتصال به مراکز تعمیر و سرویس در صورت خرابی است و این سیستم سبب می‌شود در هر شرایطی خودرو با اطلاعات تعمیراتی به‌مراکز سرویس متصل شود و به‌همین دلیل راننده در طول ‌مسیر آرامش خاطر قابل توجهی دارد. نسخه های هیبرید شاهین نیز قابلیت نصب Connected Car را دارند (این قابلیت روی نسخه‌های هیبرید و بنزینی نیز نصب می‌شود) رضا عبدالوند افزود: امیدواریم درنهایت بتوانیم شاهین هیبرید را تا سال آینده به‌بازار عرضه کنیم.

شاهین کانکت با همکاری شرکت ایرانسل توسعه داده شده و به امید سرعت بخشیدن به کارهای تجاری آن، از سال ۱۴۰۲ تمام نسخه های شاهین مجهز به کانکت کار خواهند شد. از طرفی این خودرو در نسخه گیربکس‌اتوماتیک نیز با این آپشن به‌بازار عرضه خواهد شد

بررسی اجمالی خودرو شاهین کانکت

مهندس محسن یوسف پور در خصوص ویژگی های شاهین کانکت و برنامه ی ایرانسل برای گسترش بیشتر این تکنولوژی در صنعت خودرو، بیان کرد:« درحقیقت شاهین کانکت، همان شاهین با پیشرانه بنزینی است و تفاوتی که این خودرو با سایر نسخه‌ها دارد این است که شاهین کانکت مجهز به‌آپشن ایمن و به‌روزی شده که اطلاعات ECU و تمام یونیت‌های الکترونیکی و سنسورهای خودرو را می‌تواند به‌اصطلاح بخواند و ارزیابی کند. این اطلاعات به‌کمک شبکه‌ای امن (شبکه APN) ارسال می‌شود و به‌کمک Cloud یا همان شبکه ابری ایرانسل، عملکرد بالایی دارد. این اطلاعات عملا دراختیار مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و گروه خودروسازی سایپا قرار می‌گیرد. درنهایت هر خودروساز دیگری هم که مایل به‌نصب این سیستم روی محصولاتش باشد، این اطلاعات در اختیارش قرار می‌گیرد.
اما دیتا یا داده‌ها در این شبکه ذخیره می‌شوند. مهم‌ترین نکته، ایجاد ارزش افزوده‌ است. به‌بیان دیگر تمام تحلیل‌هایی که خودروسازان به‌آن نیاز دارند، از سیستم خارج می‌شود و در اختیار قسمت‌های مختلفی از صنعت‌خودرو قرار می‌گیرد. این اطلاعات درنهایت به‌بخش‌های پشتیبانی مانند سایپایدک و امدادخودرو و همچنین بخش تولید و تامین قطعات می‌رود و آن‌ها به‌این پلت‌فرم متصل می‌شوند. بر این اساس به‌نیاز خودرو، به‌بهترین شکل ممکن پاسخ داده می‌شود و بهترین خدمات نیز به‌راننده ارائه می‌شود.سیستم‌های‌ بسیار مهم دیگری که روی شاهین کانکت کار نصب شده و در این خودرو قابل اجراست eCall )Emergency Call) و bCall)Break down Call) است. در Emergency Call وقتی حادثه‌ای برای خودرو اتفاق می‌افتد، یا تصادفی رخ می‌دهد Emergency Call فعال شده و در واقع پیامی را به‌مجموعه‌های امدادی و پشتیبانی که در سیستم تعریف شده (مانند هلال احمر، اورژانس، ناجا و پلیس ‌راهور) ارسال می‌کند. پس از ارسال این پیام، آن‌ها مطلع می‌شوند که در یک موقعیت جغرافیایی مشخص (اطلاعات محل جغرافیایی نیز ارسال می‌شود)، خودرویی سانحه دیده است. مشکلی که هم‌اکنون سازمان‌های امدادی با آن مواجه‌اند، عدم‌اطلاع از مکان بروز سانحه به‌شکل دقیق به‌رغم برقراری تماس شخص مصدوم با آن‌هاست. اما سیستم eCall محل دقیق خودرو را اطلاع می‌دهد و این‌که چه نوع حادثه‌ای و در چه نقطه‌ای برای آن اتفاق افتاده است.
درباره سیستم bCall یا Break down Call نیز باید گفت شاید برای خودرو حادثه‌ای رخ نداده باشد، اما یک موضوع فنی یا خطا در ECU یا مشکلی که شاید منجر به‌توقف خودرو شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شرایط سیستم‌های امدادخودرو از این ماجرا مطلع می‌شوند و با مالک خودرو تماس برقرار می‌کنند و به‌وی اطلاع می‌دهند که مثلا در زمان مشخصی لنت‌ترمز خودرو مدنظر تمام می‌شود. یا در یک بخش از ECU یا خودرو مشکلی ایجاد شده که راننده به‌سرعت باید به‌یکی از مراکز تعمیری یا امدادی مراجعه کند.
همچنین اگر خودرو در جایی متوقف شده باشد، با اطلاع دقیق از نوع مشکلی که برای خودرو پیش آمده و این‌که چه‌تجهیزات و مدل ECU در آن استفاده شده است، بهترین امدادخودرو به‌محل ارسال می‌شود. این پروسه، کار مراکز امدادخودرو را آسان‌تر می‌کند. زیرا امدادگر خیلی زود مطلع می‌شود که با چه نوع اشکالی در چه خودرویی مواجه است و با تجهیزات کامل برای کمک اعزام می‌شود.

این سرویس‌ها در خودرو شاهین ایجاد و نصب شده است و امیدواریم به‌زودی و با کمک سایر خودروسازان این سیستم را در صنعت‌خودرو توسعه دهیم. همچنین این سیستم و تکنولوژی روی خودرو تارا نیز نصب شده و درحال گذراندن تست‌های مربوطه است. این نکته را نیز باید اشاره کنم که شرکت ایرانسل ظرفیت تولید و گسترش این تکنولوژی درتمام محصولات خودروسازان داخلی را دارد و از طرفی پیش از ورود به این بخش، شرکت ایرانسل روی خودروهای سنگین و تجاری کارهایی را آغاز کرده بود و درحال حاضر نیز نمونه‌های آن وجود دارد و در حال گسترش است. هدف ما گسترش و ارائه هرچه‌بیشتر این سرویس به‌خودروهای سواری و رانندگان این دسته از خودروهاست»

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ ۵G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، با توجه به چندین سال سابقه در زمینه مدیریت هوشمند ناوگان و تجربه‌های منحصربه‌فرد همکاری با شرکت‌های بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، در حوزه لجستیک هوشمند و در زمینه پایش حمل سرباره، پایش ترابری سنگین و… بهره ‌می‌برد، هم اکنون اقدام به رونمایی از سرویس خودروهای متصل خود کرده است.

مطالعه بیشتر  هیوندای آیونیک 6/ رقیب کره ای تسلا را بشناسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *