خودرو خارجی

تجربه رانندگی با نسل دوم آئودی TT

تجربه رانندگی با نسل دوم آئودی TT

تجربه رانندگی با نسل دوم آئودی TT، عدم تنوع از اسپرت ها در بازار ایران باعث می شود تا این خودروها به اندازه کافی شناخته شوند. از سویی دیگر، این موضوع باعث می‌شود که خودروهای اسپرتی که طی سال‌های گذشته گذشته به بازار کشور تبدیل شوند، همچنان در خیابان‌ ها توجه کنند و نگاه را به سمت خود جذب کنند. نسل دوم «آئودی TT» یکی از همان خودروهای اسپرتی است که در سال‌های گذشته تعداد آن‌ها توسط شرکت‌های «گری‌مارکت» به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که نسل اول این کوپه اسپرت آلمانی نیز به تعداد بسیار محدودی پا به خاک ایران گذاشته و یکی از نمونه‌ های نسبتاً کمیاب در بازار می‌شود. برند «آئودی» یکی از برندهای محکوم به شکست در بازار ایران است که هرگز به صورت رسمی فعالیت خود را در کشور دنبال کند. البته در ابتدای دهه ۹۰ زمزمه‌های ورود این نشان تجاری تجاری به کشور به گوش می‌رسید تا نهایتاً در سال ۹۴ شرکت «رامک‌ خودرو» خود را به عنوان نماینده رسمی آئودی در ایران معرفی کرد و طی مراسمی مدل‌هایی از محصولات این برند را به صورت رسمی انجام داد. بازار معرفی کرد. اما این بار هم علی‌رغم راه‌اندازی شوروم و پیش فروش برخی از مدل‌ها، باز هم سرنوشت این برند نامعلوم شد و هرگز نتوانست با رقبای دیرینه خود در بازار ایران بپردازد. آئودی TT که در دو نسخه کوپه و کانورتیبل به بازار عرضه شده است، به منظور رقابت با خودروهایی مانند پورشه کیمن، باکستر، بامو Z4 و مرسدس بنز کلاس SLK پا به عرصه رقابت است. ما می خواهیم در این مقاله به سراغ یکی از نمونه های موجود از این خودرو در کشور برویم و ببینیم این کوپه بااصالت آلمانی پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از عمرش در چه وضعیتی قرار دارد و می تواند به گزینه های معقول در بازار خودروهای کارکرده ایفای برسد. نقش کند یا خیر!

آشنایی با آئودی TT

آئودی در سال ۱۹۹۸ برای سهم‌خواهی از بازار خودروهای اسپرت، مدل TT را در دو نسخه کوپه و کانورتیبل به بازار معرفی کرد. نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید شد و سرانجام در همان سال نسل دوم آن با ارتقاء یافته و پیشرانه‌های جدید به بازار عرضه شد.
نکته جالب این جاست که نسل دوم TT یک سال پس از معرفی جهانی، راهی بازار ایران شد و رقابتی تازه در بازار ایجاد کند. گفتنی است تعداد نسخه های کوپه وارد شده به کشور بسیار بیشتر از نسخه های کانورتیبل است.

مطالعه بیشتر  خودرو گریت وال(Great-Wall)

ظاهری زیبا و جذاب

بدون شک می‌توان آئودی TT را یکی از جذاب‌ترین کوپه‌های موجود در بازار دانست که با ظاهر مرغی و آیرودینامیکی‌هایی که دارد، هنوز هم قابل جذب نگاه‌ها را در خیابان دارد. این مدل تجربه آئودی در ساخت محصولی در سگمنت کوپه اسپرت بوده است که به راستی می‌توان گفت تجربه‌ای موفق به شمار می‌رود. خطوط هماهنگی و زوایا در تمامی بخش‌های بدن از نکاتی است که باعث می‌شود چهره TT بسیار جذاب و دلفریب به نظر برسد. در نمای جلوی شاهد قرارگیری جلوپنجره بزرگی در دماغه خودرو هستیم که به نوعی طراحی آئودی است. از آن‌جایی که این خودرو دارای کیت بدنه اسپرت است، دریچه‌های ورودی هوای بزرگ در دو سوی سپر و قسمت زیرین چراغ‌ها تعبیه شده است که ظاهر TT را بسیار شبیه به برادر بزرگ‌ترش یعنی آئودی R8 کرده است. در کنار این مهم‌ترین نکته‌ای که توجه به خود جلب می‌کند، شیب زیاد سقف و شیشه در عقب است که در واقع از گلگیرهای جلو آمده و تا قسمت انتهایی خودرو امتداد یافته است. این پدیده باعث می‌شود TT به‌عنوان یکی از آیرودینامیک‌ترین محصولات در این طبقه شناخته شود. از سویی دیگر، بال کوچک بازشونده‌ای است که در صندوق قرار گرفته، وظیفه ایجاد نیروی پایین‌برنده یا همان Down Force را برعهده دارد. در عقب نیز شاهد طرحی اسپرت و مهیج هستیم که مهم‌ترین بخش آن را چراغ‌ها تشکیل می‌دهند، زیرا چراغ‌های عقب این خودرو که هماهنگی قابل توجه با چراغ‌های جلو دارند، دارای گرافیک داخلی بسیار جذابی هستند که با سایر مدل‌های آئودی، مانند R8، خاص بی‌شباهت هستند. . کیت بدنه اسپرت در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز در قسمت عقب دقیقا مشابه با آئودی R8 است و دارای دریچه های خروجی هوا در دو سوی سپر است. همچنین دیفیوزر مشکی رنگ نصب شده در قسمت زیرین سپر که چهار خروجی اگزوز را در دل خود جا داده است، ظاهر اسپرت TT را دوچندان کرده است.

نوشته های مشابه

کابین اسپرت و مهیج

با ورود به کابین آئودی TT با فضای اسپرت روبه‌رو می‌شود که علاوه بر متریال باکیفیت، دارای طراحی ارگونومیک و کاربردی است. طراحی داشبورد این کوپه آلمانی به گونه‌ای است که پس از گذشت چندین سال از پیشنهاد، همچنان توجه می‌شود و می‌توان نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرد. در مرکز داشبورد یک صفحه نمایش لمسی قرار گرفته است که تجهیزاتی مانند سیستم صوتی و سیستم ناوبری را در خود جای داده است. هر چند باید گفت این صفحه نمایش توسط مالک خودرو نصب شده است، چرا که این خودرو از نوع نیمه فول بوده و به صورت استاندارد دارای سیستم صوتی معمولی است. کمی پایین تر از آن سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است که این خودرو از نوع الکتریکی با تنظیم خودکار است. جالب است که کلیدهای کنترلی این بخش از نوع ولومی است که هماهنگی قابل توجهی با سه دریچه دایره‌ای ورودی هوا به کابین دارند.

ویژگی های فنی قوای محرکه

آئودی TT با انواع پیشرانه‌های جهانی عرضه می‌شود، اما مهم‌ترین و پرتقاضا ترین پیشرانه برای این کوپه دوست‌ داشتنی آلمانی از نوع TFSI است که از سال ۲۰۱۰ به فهرست پیشرانه‌ های آن اضافه می‌ شود. این موتور در کنار جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه S-Tronic نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. لازم به ذکر است همه نمونه‌های وارد شده به کشور نیز دارای همین مشخصات فنی هستند. در واقع، این پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژ قادر است نیرویی معادل ۲۱۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را تولید و روان چرخ‌ها کند. شتاب صفر تا صد اعلام شده برای این خودروی ۱۴۰۵ وزنی حدود ۶.۱ ثانیه است که با توجه به وزن و مشخصات پیشرانه قابل قبول به نظر می‌رسد. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، این است که تمامی آئودی TTهای وارد شده به کشور از نوع دیفرانسیل جلو هستند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای این کوپه آلمانی با سیستم چهار چرخ محرک عرضه می‌شود که عملکردی مثال زدنی دارد.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان آئودی TT به دلیل ارتفاع کم و موقعیت قرارگیری صندلی‌ها، ناخودآگاه حس و حال یک کوپه اسپرت به راننده و سرنشینان منتقل می‌شود که همین موضوع می‌ تواند یک نکته مثبت و تاثیرگذار در تجربه رانندگی به شمار رود. این خودرو نیز مانند سایر کوپه‌ های اسپرت، دارای پنجره‌های کوچک و کم ارتفاع در دو طرف است که شاید بهتر باشد از اطراف خودرو در اختیار راننده قرار گیرد.
با روشن کردن پیشرانه صدای اسپرت و جذابی از پیشرانه به گوش میرسد که نوید تجربه‌ای لذت بخش از راندن را به راننده و سرنشینان می‌دهد. این صدا به لطف سیستم اگزوز اسپرت دوچندان شده و به عنوان یک چاشنی محرک، میزان آدرنالین خون را افزایش می دهد.

 

مقدار شتاب

از آنجایی که این خودرو دارای پیشرانه مجهز به سیستم توربوشارژ است، گشتاور در دور موتورهای پایین در اختیار راننده‌ها قرار می‌گیرد که همین موضوع باعث می‌شود شتاب اولیه هنگام شروع حرکت قابل توجه باشد. پس از بالا رفتن دور موتور شاهد شنیدن صدای جذابی از خروجی‌های اگزوز هستیم. صدایی که دقیقاً مشابه محصولات اسپرت آلمانی است و به نوعی این محصول اصالت دارد. اما در مقام مقایسه باید گفت که آئودی TT نسبت به رقبای هموطن خود از جمله پورشه کیمن و بام و Z4، از شتاب کم تری می شود.
جالب است که عملکرد جعبه‌دنده خودکار این خودرو بسیار دقیق و هوشمند است و در کم‌ترین زمان ممکن به راننده عکس‌العمل نشان می‌دهد. این در حالی است که در حال رانندگی در سطح شهر است، این جعبه کاملاً نرم و آرام دنده‌ها را می‌کند و سعی می‌کند آسایش سرنشینان را فراهم کند. در این خودرو نیز چیزهای زیادی از خودروهای کوپه اسپرت سواری خشک و سفتی را می بینند که به ارتفاع کمتر از سطح زمین و سیستم تعلیق و فنربندی خشک ایجاد شده است. در واقع این موارد باعث می‌شود هندلینگ و پایداری خودرو ارتقا پیدا کند و تجربه‌ای مثال زدنی از راندن را داشته باشید.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم جمع‌ بندی کلی از آئودی TT داشته باشیم باید بگوییم که این هرت اسپرت با بهره‌گیری از دانش فنی مهندسان آلمانی می‌سازد راحتی و آسایش را توأمان با هیجان و قدرت در اختیار مالکان خود قرار دهد. در ایران نیز این محصول، که از سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد، تحولی را در بازار خودروهای اسپرت ایجاد کرد، اما متأسفانه به دلیل تداوم عرضه و همچنین خدماتی برای فروش تجهیزات و قطعات مناسب، رفت و آمد به خودرویی منزوی و فراموش کردن آن تبدیل شد.
در واقع، اگر بخواهیم از ارزش خرید این خودرو صحبت کنیم، باید به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که آئودی TT همچنان نیازهای لازم را برای کسانی که خواستار رانندگی اسپرت هستند، دارند، اما به دلایلی که می‌توان گفت، نیروهای متخصص در زمینه ارائه خدمات هستند. پس از فروش و همچنین بازار نه خیلی خوب خرید و فروش ممکن است دردسرهایی را برای مالک به همراه داشته باشد. در پایان بد نیست اشاره‌ای به قیمت این کوپه دوست داشتنی در بازار داشته باشیم. در حال حاضر، قیمت نمونه‌های کوپه موجود در بازار حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که اواسط دهه ۸۰ شمسی قیمت این خودرو حدود ۴۶ میلیون تومان اعلام می‌شد. همچنین قیمت نسخه کانورتیبل حدود ۵۷ میلیون تومان اعلام می‌شود.

 

مطالعه بیشتر  خودرو هافی لوبو

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن